Baza wiedzy Lean
Zarządzanie wizualne
O Visual Management można powiedzieć, że jest praktyką stosowania wizualizowanych informacji do zarządzania pracą. Każde narzędzie podnoszące efektywność lub bezpieczeństwo przy pomocy metod wizualnych można uznać za pożądane działanie zarządzania wizualnego. Narzędzia VM mogą występować w każdym obszarze firmy i nie ograniczają się do jakichś konkretnych działów czy branż.
Na czym polega Visual Management? Czytelne wskazanie w danym momencie stanu danego procesu bądź określanie prawidłowego przepływu procesu poprzez znaki wizualne i dźwiękowe. Metodami wizualnymi mogą być: strzałki, opisy, znaki, system Andon (świecąca lampka), tablice informacyjne, instrukcje, karty kanban. Jako dźwiękowe przykłady VM wymienić można: wszelkiego rodzaju sygnały alarmowe, sygnał cofania wózka widłowego, sygnał informujący o zakończeniu operacji bądź pracy. Miejsca, o których powiemy, że zarządzanie wizualne jest w nich na wysokim poziomie, charakteryzować się będą:
- łatwością rozpoznania etapów procesu przez zewnętrznego obserwatora
- łatwością rozpoznania odstępstw i sytuacji awaryjnych
Jaki jest cel i korzyści tego narzędzia?
Zarządzanie wizualne to przeciwdziałanie błędom i pomyłkom oraz w przypadku ich wystąpienia szybka ich identyfikacja. Procesy kontrolne w środowisku, w którym działa VM są łatwe do przeprowadzania i nie zabierają wiele czasu. Wszystko to sprowadza się ostatecznie do tego, że takie środowisko nazywa się ustandaryzowanym.
Standaryzacja to baza dla wszystkich bardziej zaawansowanych narzędzi odchudzonego zarządzania. Przy zatrudnianiu nowych pracowników Visual Management może okazać się kluczowym czynnikiem wpływającym na czas wdrożenia nowego pracownika. Im bardzie zaawansowany jest poziom stosowania zarządzania wizualnego w firmie, tym lepiej działają w niej inne metody.
Dlaczego zarządzanie wizualne (VM) jest często lekceważone?
Pracownicy często krytycznie oceniają zarządzanie wizualne, zwłaszcza w momencie jego wprowadzania. Czasem pojawiają stwierdzenia: "Po co to opisywać”, “Ale my to wiemy”, “Nie potrzebujemy tego”. Osoba, która wykonuje swoje obowiązki przez długi czas w danym obszarze, zna informacje o procesie lub wie jak sprawnie je uzyskać. Nie widzi potrzeby stosowania zarządzania wizualnego, ponieważ wie gdzie znajdują się dane elementy, wie jak wykonywać swoją pracę.
Rzeczą normalną jest to, że wraz z upływem czasu pracownik nabiera wprawy i odkłada na bok instrukcje. Ważne jest w takim przypadku, aby pracownik zawsze zauważał zmiany wprowadzane w tych instrukcjach.
Przeczytaj również o Lean
-
7 marnotrawstw – jak się nimi zająć
Jeśli wiemy już, czym jest 7 marnotrawstw, gdzie ich szukać i co może nam pomóc w ich eliminacji, to ustalmy jeszcze, kto powinien być zaangażowany w szukanie marnotrawstw? Odpowiedź na tak postawione pytanie jest jedna… wszyscy. Zaczynając od prezesa, który ciągnie całą załogę w stronę transformacji Lean, kończąc na podstawowym pracowniku, który podczas swojej pracy ma największą szansę na dostrz ...
-
Wprowadzenie do Six Sigma
Co to jest Six Sigma, jakie są podstawy tej metodyki, a także o błędnym podejściu do 6sigma, które ogranicza jej wpływ na doskonalenie organizacji. Wprowadzenie do Six Sigma i cykl artykułów prostujących wiedzę w tym temacie został przygotowany przez jedną z najdłużej zajmujących się tą tematyką osób w Polsce. Znajdziesz tu kwintesencję wiedzy oraz podstawy, które wskażą kierunek, jak poprawnie uż ...
-
Co Scrum ma wspólnego z Lean?
Scrum (z ang. młyn w rugby) powstał na początku lat 90 XX wieku. Wywodzi się ze świata programistów komputerowych borykających się ze zmiennością potrzeb i wymagań klienta, niską terminowością realizowanych projektów, a także rozbieżnościami między wynikiem projektu a oczekiwaniami klienta. Obecnie Scrum przenika także do innych branż ciesząc się dużym powodzeniem z powodu swej skuteczności. ...
-
Problem Solving – rozwiązywanie problemów w Lean
Na czym polega rozwiązywanie problemów w Leanie? Odpowiedź wydaje się oczywista – „polega na znalezieniu przyczyny problemu i jej wyeliminowaniu”. W poniższym artykule rozwiniemy sens powyższego stwierdzenia i przedstawimy co jest kluczem w skutecznym zmniejszaniu ilości błędów w pracy, dzięki tzw. technikom „problem solving”.
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:
Komentarze
Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, c ...
Jak rozpocząć proces zmiany i zadbać o rozwój technologiczny firmy? Już 24 października odbędzie się Konferencja, podczas której zostaną przedstawione najnowsze trendy w zakresie wdrażania i udoskonalania procesu cyfrowej transformacji.
PON | WT | ŚR | CZW | PT | SOB | NDZ |
---|---|---|---|---|---|---|
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |