Baza wiedzy Lean

 

7 marnotrawstw – cz. 3

Ostatnie dwa marnotrawstwa związane są z przeszacowanymi zamówieniami i nadmierną produkcją. Są to marnotrawstwa w fabrykach niestosujących zasad Lean w zarządzaniu postrzegane  są jako dobrobyt. Przyglądnijmy się bliżej zapasom i nadprodukcji.

6. Zapasy

Zapasy często są kołem ratunkowym, czasem sposobem na ukrycie złych wyników finansowych firmy, a w skrajnym przypadku nawet dumą zakładu świadczącą o możliwościach produkcyjnych. Pracownicy Toyoty stwierdzili jednak, że jest to marnotrawstwo nie mniejsze niż pięć poprzednich. Ukryte pieniądze, które wystarczy wziąć z ziemi (z magazynu), sprzedać klientowi i uwolnić powierzchnię zakładu na rzecz jeszcze większej produkcji. Teoretycznie, utrzymując wysokie zapasy mamy możliwość szybkiej reakcji, na zwiększone potrzeby klientów. Tylko, dlaczego klient zawsze chce kupić to, czego akurat my nie wyprodukowaliśmy na zapas. Zdarzało się tak w waszych firmach? Dlatego właśnie pojęcie Lean mówi o redukcji zapasów oraz eliminowaniu pozostałych marnotrawstw. Dzięki takiemu podejściu firma zyskuje możliwość szybszej reakcji na potrzeby klienta, ponieważ zamiast w sześć tygodni, produkt jest wyprodukowany w 3 dni. Klient otrzymuje produkt, który właśnie zjechał z linii produkcyjnej, a nie leżał sześć miesięcy w magazynie.
Zapas rozumiany jako marnotrawstwo, to także wszystkie półprodukty, które znajdują się w toku produkcji pomiędzy stanowiskami, a których można się pozbyć, gdy usprawnimy proces. Idealny stan, to przepływ jednej sztuki, bez generowania zapasu. Innym miejscem, w którym należy się przyjrzeć zapasom, to detale na magazynie wejściowym. Niestety firmy korzystające z systemów ERP często z góry mają zaplanowane zamówienia zgodnie z prognozą. Stan, do którego dąży się eliminując to marnotrawstwo, to częstsze zamówienia i uzupełnianie części, które zostały przekazane do produkcji (np. raz dziennie, lub kilka razy). Takie podejście wymaga ścisłej współpracy z dostawcami, jednak przynosi korzyści obu stronom – zwłaszcza, gdy poddostawca również widzi potrzebę eliminacji marnotrawstw.
Eliminacja zapasów jest również możliwa w procesach biurowych. Jednak nie biegnijmy od razu do biura, aby zmniejszyć pracownikom ilość papieru do drukarki. Sprawdźmy najpierw proces naszej usługi, ustalmy wizualny sposób zarządzania zapasami, zastanówmy się nad przepływem informacji, a także sensem archiwizacji części dokumentów i danych. Sprawdźmy także, czy pracownicy nie tworzą zapasów aktualnie tworzonych jednostek pracy pomiędzy stanowiskami.

7 marnotrawstw - nadprodukcja
7. Nadprodukcja

Nadprodukcja wiąże się z tworzeniem zapasów. Jednak nie tylko – jest uważana za marnotrawstwo powodujące i ukrywające wszystkie inne marnotrawstwa. Nadprodukcja odnosi się między innymi do zbyt dużej ilości wyprodukowanych wyrobów gotowych. Jest to także sytuacja, w której jedno stanowisko pracy wytwarza więcej półproduktu lub dokumentów, niż kolejne jest w stanie przetworzyć i wysłać dalej.
Jakie są przyczyny nadprodukcji?
- Potrzeba tworzenia w partiach, aby nie tracić czasu na ciągłe przenoszenie dokumentów/półproduktów w inne miejsce w budynku lub na hali;
- Źle zbalansowane stanowiska pracy w procesie – zbyt duże obłożenie pracą jednego stanowiska oraz zbytnie odciążenie innego;
- Nieprawidłowo skonstruowany system premiowy nastawiony na ilość wyprodukowanych sztuk;
- Brak sygnałów o rzeczywistych potrzebach w dalszych etapach procesu;
- Różnice w wydajności poszczególnych maszyn;
- Zbyt długie przezbrojenia maszyn – co zmniejsza opłacalność produkcji mniejszej ilości sztuk.
Pracując nad usprawnieniem tych działań, redukujemy nadprodukcję. Pomaga nam w tym mapowanie strumienia wartości, a następnie modyfikacja ustawienia stanowisk dla jednego produktu/usługi lub rodziny produktów/usług. Wiele dobrego przynosi przyjrzenie się przezbrojeniom i redukcja ich czasu do kilku minut (SMED). W końcu przychodzi rezygnacja z produkcji (lub przetwarzania dokumentów) w dużych partiach na rzecz tworzenia przepływu jednej sztuki. Ostatecznie można doprowadzić do stanu, kiedy to sygnał ze stanowiska następnego powoduje rozpoczęcie pracy na stanowisku poprzedzającym. Narzędziem pomagającym osiągnięcie takiego stanu jest m.in. Kanban, który został opracowany również przez pracowników Toyoty w ramach ich systemu produkcyjnego (Toyota Production System - TPS).

W jaki sposób zwiększyć szanse na eliminację marnotrawstwa w firmie? Przeczytaj: w następnym artykule.
Krzysztof Bednarz


Przeczytaj również o Lean

  • Zwiększanie trwałości kultury Lean w przedsiębiorstwie

    zwiekszanie-trwalosci-kultury-lean-w-przedsiebiorstwie

    Capgemini zaprezentowało swój sposób na zwiększenie trwałości wprowadzanych zmian opartych na kulturze Lean. Składa się on z sześciu kroków, który wg pomysłodawców zwiększa zaangażowanie załogi zakładu w stałe poszukiwanie i eliminowanie strat na swoich stanowiskach.

  • Wyznaczanie czasu cyklu

    wyznaczanie-czasu-cyklu

    Czym jest czas cyklu, jak go wyznaczyć? Co będziemy wiedzieli o procesie dzięki zbadaniu tej wartości? Czy mierzenie czasu cyklu oznacza chęć podniesienia norm na stanowisku pracy?

  • Lean nie jest dobry dla naszej firmy. Obawy zarządzających.

    lean-nie-jest-dobry-dla-naszej-firmy-obawy-zarzadzajacych

    Lean nie jest dla naszej firmy – to zdanie zostało wypowiedziane przez wielu przedsiębiorców na całym świecie. Zapewne obawy przed wprowadzeniem Lean we własnej firmie zostaną wyrażone jeszcze nieraz w przyszłości. Postaramy spojrzeć się na niektóre z nich, by raz jeszcze zastanowić się, czy Lean rzeczywiście nie jest dla mojej firmy.

  • 5S w komputerze

    5s-w-komputerze

    Metoda 5S kojarzy się nam głównie z fizycznym sprzątaniem miejsc pracy i wynikającym z tego namacalnym porządkiem. Jednak te same zasady mogą być zastosowane do naszych komputerów, aby sprawniej nam się pracowało. W przeciwieństwie do hali produkcyjnej, w przestrzeni wirtualnej trudniej jest dostrzec nieporządek.

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence
Comarch Technologies

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
10 lat działalności SLMP - relacja z Lean Trendy 2025

Konferencja Lean Trendy 2025 wydarzenie pasjonatów i praktyków Lean z całej Polski, była okazją do świętowania dziesiątej rocznicy powstania Stowarzyszenia Lean Management Polska, które przez ten czas konsekwentnie popularyzuje filozofię Lean w Polsc ...

Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025: Wiedza. Relacje. Biznes.

W dniach 14-16 maja 2025 roku w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej odbędzie się Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025. To największe wydarzenie w Polsce poświęcone jakości, łączące wiedzę, relacje i biznes. Kongres stanowi unikalną o ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Grudzień 2025  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234

Brak wydarzeń dla tego miesiąca

PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku