Baza wiedzy Lean
Sprawna logistyka, a redukcja zapasów magazynowych
Kellog zastosował w dziedzinie logistyki zasadę "one-stop, single source", czyli zarządzanie w jednym źródle. Organizacja logistyki pomiędzy dostawcami, a klientami za pomocą tylko jednej firmy upraszcza kontrolę procesu. Wszelkie problemy i wymiana informacji realizowana jest wtedy tylko w ramach jednego współpracownika. One-stop pozwala na szybszą reakcję na zmiany sygnałów o zapotrzebowaniu klientów i w rezultacie na zmniejszenie zapasów magazynowych.
W ramach współpracy pomiędzy Kellogg i DHL zastosowano koncepcję "merge in transit". Zgodnie z tą zasadą, tam gdzie jest to możliwe, rezygnuje się z transportów bezpośrednich pomiędzy kilkoma dostawcami, a klientami. Wszystkie surowce są dostarczane do centrum logistycznego zlokalizowanego w regionie, w którym istnieje zapotrzebowanie na dane surowce/produkty. Zamówienia klientów są realizowane pakietowo. Centrum logistyczne przygotowuje zestaw zawierający surowce od kilku dostawców i wysyła za pomocą jednego transportu do swoich klientów. Równocześnie może on być zastosowany w przypadku przedsiębiorstw, które posiadając kilka fabryk w różnych lokalizacjach, korzystają jednocześnie z surowców pochodzących częściowo od tych samych dostawców.
Obecnie ważnym elementem w zarządzaniu transportem na zasadzie merge in transit jest również wykorzystanie systemu elektronicznej kontroli przepływu zamówień wraz z śledzeniem aktualnego miejsca przebywania towaru. Do skrócenia czasu realizacji zlecenia przyczynia się także wykorzystanie centrów logistycznych o wielopoziomowych, często zautomatyzowanych, magazynach.
Przeczytaj również o Lean
-
Pięć kroków 5S dla lepszych warunków pracy
W poprzednim artykule opisaliśmy negatywne skojarzenia z 5S, które zaczynają coraz częściej pojawiać wśród pracowników, którym narzucono „sprzątanie”. Dziś wyjaśnimy, na czym polega 5S w firmach, którym zależy na wykorzystaniu pełni potencjału tej metody.
-
Co Scrum ma wspólnego z Lean?
Scrum (z ang. młyn w rugby) powstał na początku lat 90 XX wieku. Wywodzi się ze świata programistów komputerowych borykających się ze zmiennością potrzeb i wymagań klienta, niską terminowością realizowanych projektów, a także rozbieżnościami między wynikiem projektu a oczekiwaniami klienta. Obecnie Scrum przenika także do innych branż ciesząc się dużym powodzeniem z powodu swej skuteczności. ...
-
Zmiana mentalności w procesie Lean
Wprowadzenie filozofii lean w przedsiębiorstwie to proces wieloetapowy, a zbyt pochopne wprowadzanie kolejnych jej elementów może zaważyć na mniejszej trwałości wprowadzanych zmian. Przedstawiciel Capgemini Consulting w rozmowie z dyrektorem fabryki Kellogg – Rainerem Frerichem – wskazuje na kilka istotnych zagadnień związanych ze szkoleniem personelu.
-
7 marnotrawstw – jak się nimi zająć
Jeśli wiemy już, czym jest 7 marnotrawstw, gdzie ich szukać i co może nam pomóc w ich eliminacji, to ustalmy jeszcze, kto powinien być zaangażowany w szukanie marnotrawstw? Odpowiedź na tak postawione pytanie jest jedna… wszyscy. Zaczynając od prezesa, który ciągnie całą załogę w stronę transformacji Lean, kończąc na podstawowym pracowniku, który podczas swojej pracy ma największą szansę na dostrz ...
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:
Komentarze
Konferencja Lean Trendy 2025 wydarzenie pasjonatów i praktyków Lean z całej Polski, była okazją do świętowania dziesiątej rocznicy powstania Stowarzyszenia Lean Management Polska, które przez ten czas konsekwentnie popularyzuje filozofię Lean w Polsc ...
W dniach 14-16 maja 2025 roku w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej odbędzie się Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025. To największe wydarzenie w Polsce poświęcone jakości, łączące wiedzę, relacje i biznes. Kongres stanowi unikalną o ...
- » Nowoczesne podejście do doskonalenia procesów - relacja z IX Europejskiego Kongresu Lean
- » Bezpłatna Konferencja – Cyfrowa Transformacja w Biznesie
- » Doskonalenie procesów, zespołów i robotów
- » Relacja z Toyota Change Management – we wnętrzu giganta zmian
- » Relacja z II Ogólnopolskiej Konferencji Jakościowej




