Baza wiedzy Lean
Sprawna logistyka, a redukcja zapasów magazynowych
Kellog zastosował w dziedzinie logistyki zasadę "one-stop, single source", czyli zarządzanie w jednym źródle. Organizacja logistyki pomiędzy dostawcami, a klientami za pomocą tylko jednej firmy upraszcza kontrolę procesu. Wszelkie problemy i wymiana informacji realizowana jest wtedy tylko w ramach jednego współpracownika. One-stop pozwala na szybszą reakcję na zmiany sygnałów o zapotrzebowaniu klientów i w rezultacie na zmniejszenie zapasów magazynowych.
W ramach współpracy pomiędzy Kellogg i DHL zastosowano koncepcję "merge in transit". Zgodnie z tą zasadą, tam gdzie jest to możliwe, rezygnuje się z transportów bezpośrednich pomiędzy kilkoma dostawcami, a klientami. Wszystkie surowce są dostarczane do centrum logistycznego zlokalizowanego w regionie, w którym istnieje zapotrzebowanie na dane surowce/produkty. Zamówienia klientów są realizowane pakietowo. Centrum logistyczne przygotowuje zestaw zawierający surowce od kilku dostawców i wysyła za pomocą jednego transportu do swoich klientów. Równocześnie może on być zastosowany w przypadku przedsiębiorstw, które posiadając kilka fabryk w różnych lokalizacjach, korzystają jednocześnie z surowców pochodzących częściowo od tych samych dostawców.
Obecnie ważnym elementem w zarządzaniu transportem na zasadzie merge in transit jest również wykorzystanie systemu elektronicznej kontroli przepływu zamówień wraz z śledzeniem aktualnego miejsca przebywania towaru. Do skrócenia czasu realizacji zlecenia przyczynia się także wykorzystanie centrów logistycznych o wielopoziomowych, często zautomatyzowanych, magazynach.
Przeczytaj również o Lean
-
O strukturze Six Sigma słów kilka
Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów programu Six Sigma jest sposób opisu pełnionych w nim ról. Nazwy takie jak Six Sigma, Black Belt, Green Belt czy Six Sigma Champion często rozbudzają wyobraźnię tych, którzy zaczynają swoją przygodę związaną z 6S. Są one również opisem funkcji lub stanowisk, których prawidłowe ulokowanie w organizacji, jest jednym z kluczowych czynników decydujący ...
-
7 marnotrawstw – cz. 2
W pierwszej części omówiliśmy trzy pierwsze marnotrawstwa – oczekiwanie, zbędny transport i zbędny ruch. W poniższym artykule rozwiniemy dwa kolejne – nadprocesowość oraz zapasy.
-
7 marnotrawstw – cz. 3
Ostatnie dwa marnotrawstwa związane są z przeszacowanymi zamówieniami i nadmierną produkcją. Są to marnotrawstwa w fabrykach niestosujących zasad Lean w zarządzaniu postrzegane są jako dobrobyt. Przyglądnijmy się bliżej zapasom i nadprodukcji.
-
Siedem marnotrawstw cz.1 – eliminuj i zyskuj
Siedem marnotrawstw [ang. 7 Wastes (7W), jap. 7 Muda) to wszelkie czynności, za które klient, gdyby mógł, nie płaciłby nam w ogóle. Często widzimy je w pracy, narzekamy na ich występowanie, nie znając nawet ich definicji. Czasem jednak, są one tak zakorzenione w naszych codziennych obowiązkach, że wydają się być konieczne i nie do usunięcia. Japońscy inżynierowie pokazali, które z nich powinniśmy ...
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:


Komentarze
17-18 maja to czas, w którym Pomorze ponownie po kilkuletniej przerwie gościło duże leanowe wydarzenie – za sprawą Konferencji „Polak potrafi! Lean w polskich realiach”. Na konferencję zjechali goście z najdalszych zakątków Polski, a dodatkowo mieliś ...
Zapraszamy na XX edycję konferencji: „PRODUKCJA KLASY ŚWIATOWEJ. PRZEMYSŁ 4.0, WCM, LEAN – NAJLEPSZE ROZWIĄZANIA”, na której od dwudziestu lat mamy przyjemność gościć kadrę zarządzającą z dużych i średnich firm produkcyjnych. Nasza konferencja stwarz ...