Baza wiedzy Lean

 

Lean w sektorach usług finansowych

W opublikowanym w 2011 roku przez firmę McKinsey&Company raporcie znalazło się wiele ciekawych wyników wprowadzania filozofii Lean. Analizy prowadzone były w sektorze usług finansowych.
Dość obszerny dokument wskazuje na to, że Lean management świetnie wpasowywuje się również w sektory usługowe, nieprodukcyjne między innymi takie jak bankowość. Wpływ z zastosowania Lean w tej branży jest dość imponujący, o czym świadczą wypowiedzi głównych zarządzających.

W raporcie znalazła się wypowiedz Richard’a Hemsley, dyrektora operacyjnego jednego z największych na świecie banku Royal Bank of Scotland, który wówczas nadzorował pracę wdrożenia lean. Wskazał on że wraz z upływem czasu zyskano doświadczenie w działaniach Lean. Początkowy cel, którym był wzrost wydajności o 12 procent został podniesiony do 15 procent, a następnie do 20 procent. Obecnie udało im się w krótkim czasie osiągnąć ulepszenia o 30 procent. Dodatkowo, odnotowano wzrost zadowolenia klientów do 20 procent i wzrost zaangażowania pracowników o 25 procent.
Następie wypowiada się Jorge Ramirez del Villar , dyrektor operacyjny jednego z wiodących banków w Ameryce Łacińskiej, Banco de Crédito del Perú (Banco de Crédito del Perú (BCP)).Opowiada z wielką satysfakcją, że dzięki metodom lean, zauważył znaczące korzyści, wynikające z faktu iż w praktycznie każdym ze wskaźników oceny, widać poprawę o 30 procent lub 40 procent tak jak np. w redukcji czasu, kosztów, wzrostu jakości czy satysfakcji klienta.
Kolejno Thierry Pécoud dyrektor działu informatyki banku BNP Paribas opowiadział o wyjątkowym wyzwaniu jakim było wdrożenie lean do organizacji w dziale IT. Stwierdził, że dzięki zasadom Lean udało im się skrócić czas odpowiedzi dla stanowiska pomocy, wprowadzania na rynek aplikacji rozwoju i konserwacji tzw. ADM z 10 do 25 procent i jednocześnie zmniejszyła im się liczba występujących błędów w teście i podczas fazy uruchomienia z 20 do 45 procent (wykres nr 1).

Kilka instytucji finansowych odkryło, że dzięki wdrożeniu Lean procesy, które kiedyś wydawały się zbyt trudne do przekształcenia mogą przynieść znaczące ulepszenia.
Jeden z wielkich menadżerów inwestycyjnych deklaruje, że w jednym z jego działów tj. księgowości nastąpiło obniżenie kosztów o 30 procent, a poziom błędów w dokumentach spadł nawet o 75 procent.
Na Asset managera przypadało 11 funduszy, po wprowadzeniu technik leanowskich był on już wstanie zająć się 16 funduszami, dodatkowo błędy spadły o 75 procent, a całkowity czas raportowania spadł o 25 procent (wykres nr 2). To spowodowało uwolnienie 2,5 godziny dziennie dla każdego funduszu inwestycyjnego, umożliwiając im wywiązać się z terminów bardziej konsekwentnie i wpłynęło na poprawę terminowości ich pracy o ponad 40 proc.
Te zmiany razem pozwoliły instytucji zredukować opóźnienia o 40 procent i to spowodowało znaczący wzrost satysfakcji klienta.

Jak widać z powyższych informacji, wdrażanie metody Lean wpłynęło znacząco na poprawę sytuacji ekonomicznej wymienionych instytucji finansowych. Aby uzyskać więcej informacji o korzyściach płynących z zastosowania technik leanowskich, warto zapoznać się z pełnym raportem” Lean Management: New frontiers for financial institutions”, który jest dostępny w języku angielskim na stronie: http://www.mckinsey.com
AB


Przeczytaj również o Lean

  • Ciągłe Doskonalenie w procesach usługowych w HR.

    ciagle-doskonalenie-w-procesach-uslugowych-w-hr

    Metodologia Ciągłego Doskonalenia Lean Six Sigma została pierwotnie opracowana na potrzeby procesów produkcyjnych, jednak równie dobrze sprawdza się w procesach usługowych. Jedną z kluczowych różnic między produkcją a usługami jest to, że w produkcji produkty są namacalne, mogą być przechowywane i sprawdzane pod kątem zapewnienia jakości zanim dotrą one do klienta. Usługi są dostarczane w czasie r ...

  • Obliczanie czasu taktu (T/T)

    obliczanie-czasu-taktu-tt

    W poniższym artykule opiszemy, co to jest czas taktu oraz podamy wzór niezbędny do jego obliczenia. Przedstawimy również, w dlaczego warto znać jego wartość.

  • Zarządzanie wizualne

    zarzadzanie-wizualne

    Visual Management – czyli zarządzanie wizualne. Jest to jeden z ważnych elementów filozofii szczupłego zarządzania. W krótkiej analizie tego narzędzia wskazane zostały powody dla których warto stosować VM.

  • Nie taki DMAIC straszny, jak go malują…

    dmaic

    W drugiej odsłonie wprowadzenia do Six Sigma zapraszam do szybkiego spojrzenia na główny oręż, jakim Six Sigma dysponuje, czyli na metodykę DMAIC.

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence
Comarch Technologies

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
10 lat działalności SLMP - relacja z Lean Trendy 2025

Konferencja Lean Trendy 2025 wydarzenie pasjonatów i praktyków Lean z całej Polski, była okazją do świętowania dziesiątej rocznicy powstania Stowarzyszenia Lean Management Polska, które przez ten czas konsekwentnie popularyzuje filozofię Lean w Polsc ...

Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025: Wiedza. Relacje. Biznes.

W dniach 14-16 maja 2025 roku w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej odbędzie się Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025. To największe wydarzenie w Polsce poświęcone jakości, łączące wiedzę, relacje i biznes. Kongres stanowi unikalną o ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Grudzień 2025  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234

Brak wydarzeń dla tego miesiąca

PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku