Baza wiedzy Lean
Wyznaczanie czasu cyklu
W odniesieniu do usług będzie to wiedza, jak często realizujemy/zakańczamy daną usługę (np. jak często kończymy wypełnienie każdego kolejnego zlecenia klienta).
Jak wyznaczyć czas cyklu?
Do wyznaczenia czasu cyklu potrzebny jest stoper, cierpliwość i obranie stałego punktu odniesienia, przy którym będziemy zatrzymywać czas. Powrócimy tutaj do omawianego w artykule o czasie taktu, przykładu produkcji ogrodowych ptaków. Jeżeli znamy już „tempo zamówień” klienta, czas stanąć na końcu linii produkcyjnej (na końcu procesu, czyli w dole strumienia wartości) i zmierzyć, co ile sekund kolejny ptak znajduje się w pudełku przeznaczonym do wysyłki.
Obieramy punkt/moment, w którym włączymy odliczanie, a potem będziemy również wyłączać stoper. Najłatwiej jest, gdy korzystamy w stoperze z funkcji zapamiętywania czasów kolejnych okrążeń. Łatwiej wtedy będzie nam zrobić 10-20 pomiarów, które dadzą pewien obraz tego co dzieje się na produkcji.
Przykład:
- Włączamy stoper w momencie, gdy operator wkłada produkt do pudełka, a następnie za każdym razem, gdy ponownie go wkłada, rejestrujemy kolejne międzyczasy.
- Badając czas cyklu w innym miejscu procesu, na przykład przy maszynie z obsługą operatora, obieramy np. moment wyjścia produktu z maszyny i rejestrujemy kolejne międzyczasy.

Po zakończeniu analizy możemy przedstawić uśrednione wyniki, bądź bardziej dokładnie za pomocą wykresów, co pokaże nam, czy proces jest stabilny. Wykres punktowy ujawni różnice w minimalnym i maksymalnym czasie cyklu. Podczas obserwacji zapiszmy, jaki był powód wydłużonego czasu przekazania produktu w danym cyklu. Może z poprzedniego stanowiska produkty przychodzą nieregularnie, albo operator musiał iść po nową paletę? Ta wiedza pomoże nam w przyszłości udoskonalić rozpatrywane stanowisko pracy.

Czas cyklu, a czas pracy maszyny
Jeżeli pracujemy nad udoskonaleniem stanowiska, na którym czas cyklu jest zależny od pracy maszyny i operatora, w dalszym toku postępowania możemy przeanalizować czas pracy samej maszyny i czas, w którym operator wykonuje czynności nie pozwalające maszynie pracować (np. załadunek i rozładunek z pulpitu roboczego). Czas pracy maszyny wyznaczamy uruchamiając stoper w momencie, gdy maszyna zaczyna pracować i zatrzymujemy go, gdy maszyna kończy pracę w danym cyklu.
Powyższe pomiary można również przedstawić na przykładach biurowych. Przykładowo, wyznaczając czas cyklu przetwarzania faktur. Stoper uruchamiamy, a następnie zatrzymujemy, za każdym razem, gdy faktura jest odłożona w miejscu odbiorczym. Jeśli komputer podczas wprowadzania danych, przetwarza dane i przez określony czas nie pozwala pracownikowi na wykonanie żadnych czynności, również możemy mierzyć czas pracy maszyny i pracownika.
Czy będą podniesione normy?
Pracownicy, przy których stanowisku, odbywa się pomiar czasu, mogą zastanawiać się i pytać, czy mierzymy ich pracę, aby podnieść im normy. Takie pytania mogą wynikać z kultury organizacyjnej w naszej firmie, albo z doświadczeń ich kolegów z innych zakładów. Jeśli mieliśmy dotychczas zwyczaj robić pomiary na stanowiskach, by podnieść plan produkcyjny i nakłaniać pracowników, by pracowali szybciej, zadanie zmierzenia rzeczywistego czasu cyklu może być w niektórych przypadkach nieco utrudnione i zniekształcone. Ważne w takich przypadkach jest wcześniejsze poinformowanie załogi o zamiarze przeprowadzenia analizy i przyszłych skutkach pomiarów oraz efektach doskonalenia procesów.
Czas cyklu różni się w zależności od pracującej zmiany?
Mierzący mogą spotkać także przypadki, w których jeden pracownik wykonuje czynności bardzo szybko, lecz nie oddaje to rzeczywistych danych na rozpatrywanym stanowisku. Powodów może być kilka. Zestresowany i ambitny pracownik, gdy go obserwujemy, może pracować szybciej, niż jest to w stanie robić przez 7,5 godziny pracy. Może być również tak, że inni pracownicy (np. na innych zmianach) przyjęli na rozpatrywanym stanowisku odmienny standard pracy. Przed wyciągnięciem ostatecznych wniosków, powinniśmy wykonać kilka badań na różnych zmianach. Jeśli rozbieżności są duże, odkryjemy potrzebę znalezienia najlepszego dla danego stanowiska standardu pracy.

Co możemy zrobić z czasem cyklu?
Kiedy poznamy czas cyklu na końcu procesu i jego poszczególnych operacjach, będziemy mogli dokonać balansacji linii produkcyjnej, aby wprowadzić lepsze, bardziej równomierne rozłożenie pracy pomiędzy pracownikami. Jeśli mierzony czas cyklu jest wyższy niż czas taktu klienta, poznamy miejsca w procesie, które będziemy doskonalić w przyszłości, aby wymagania klienta zostały spełnione.
Przeczytaj również o Lean
-
7 marnotrawstw – jak się nimi zająć
Jeśli wiemy już, czym jest 7 marnotrawstw, gdzie ich szukać i co może nam pomóc w ich eliminacji, to ustalmy jeszcze, kto powinien być zaangażowany w szukanie marnotrawstw? Odpowiedź na tak postawione pytanie jest jedna… wszyscy. Zaczynając od prezesa, który ciągnie całą załogę w stronę transformacji Lean, kończąc na podstawowym pracowniku, który podczas swojej pracy ma największą szansę na dostrz ...
-
Zmiana mentalności w procesie Lean
Wprowadzenie filozofii lean w przedsiębiorstwie to proces wieloetapowy, a zbyt pochopne wprowadzanie kolejnych jej elementów może zaważyć na mniejszej trwałości wprowadzanych zmian. Przedstawiciel Capgemini Consulting w rozmowie z dyrektorem fabryki Kellogg – Rainerem Frerichem – wskazuje na kilka istotnych zagadnień związanych ze szkoleniem personelu.
-
7 marnotrawstw – cz. 3
Ostatnie dwa marnotrawstwa związane są z przeszacowanymi zamówieniami i nadmierną produkcją. Są to marnotrawstwa w fabrykach niestosujących zasad Lean w zarządzaniu postrzegane są jako dobrobyt. Przyglądnijmy się bliżej zapasom i nadprodukcji.
-
Ciągłe Doskonalenie w procesach usługowych w HR.
Metodologia Ciągłego Doskonalenia Lean Six Sigma została pierwotnie opracowana na potrzeby procesów produkcyjnych, jednak równie dobrze sprawdza się w procesach usługowych. Jedną z kluczowych różnic między produkcją a usługami jest to, że w produkcji produkty są namacalne, mogą być przechowywane i sprawdzane pod kątem zapewnienia jakości zanim dotrą one do klienta. Usługi są dostarczane w czasie r ...
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:


Komentarze
W dniach 14-16 maja 2025 roku w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej odbędzie się Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025. To największe wydarzenie w Polsce poświęcone jakości, łączące wiedzę, relacje i biznes. Kongres stanowi unikalną o ...
Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, c ...
PON | WT | ŚR | CZW | PT | SOB | NDZ |
---|---|---|---|---|---|---|
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |