Baza wiedzy Lean
Wyznaczanie czasu cyklu
W odniesieniu do usług będzie to wiedza, jak często realizujemy/zakańczamy daną usługę (np. jak często kończymy wypełnienie każdego kolejnego zlecenia klienta).
Jak wyznaczyć czas cyklu?
Do wyznaczenia czasu cyklu potrzebny jest stoper, cierpliwość i obranie stałego punktu odniesienia, przy którym będziemy zatrzymywać czas. Powrócimy tutaj do omawianego w artykule o czasie taktu, przykładu produkcji ogrodowych ptaków. Jeżeli znamy już „tempo zamówień” klienta, czas stanąć na końcu linii produkcyjnej (na końcu procesu, czyli w dole strumienia wartości) i zmierzyć, co ile sekund kolejny ptak znajduje się w pudełku przeznaczonym do wysyłki.
Obieramy punkt/moment, w którym włączymy odliczanie, a potem będziemy również wyłączać stoper. Najłatwiej jest, gdy korzystamy w stoperze z funkcji zapamiętywania czasów kolejnych okrążeń. Łatwiej wtedy będzie nam zrobić 10-20 pomiarów, które dadzą pewien obraz tego co dzieje się na produkcji.
Przykład:
- Włączamy stoper w momencie, gdy operator wkłada produkt do pudełka, a następnie za każdym razem, gdy ponownie go wkłada, rejestrujemy kolejne międzyczasy.
- Badając czas cyklu w innym miejscu procesu, na przykład przy maszynie z obsługą operatora, obieramy np. moment wyjścia produktu z maszyny i rejestrujemy kolejne międzyczasy.

Po zakończeniu analizy możemy przedstawić uśrednione wyniki, bądź bardziej dokładnie za pomocą wykresów, co pokaże nam, czy proces jest stabilny. Wykres punktowy ujawni różnice w minimalnym i maksymalnym czasie cyklu. Podczas obserwacji zapiszmy, jaki był powód wydłużonego czasu przekazania produktu w danym cyklu. Może z poprzedniego stanowiska produkty przychodzą nieregularnie, albo operator musiał iść po nową paletę? Ta wiedza pomoże nam w przyszłości udoskonalić rozpatrywane stanowisko pracy.

Czas cyklu, a czas pracy maszyny
Jeżeli pracujemy nad udoskonaleniem stanowiska, na którym czas cyklu jest zależny od pracy maszyny i operatora, w dalszym toku postępowania możemy przeanalizować czas pracy samej maszyny i czas, w którym operator wykonuje czynności nie pozwalające maszynie pracować (np. załadunek i rozładunek z pulpitu roboczego). Czas pracy maszyny wyznaczamy uruchamiając stoper w momencie, gdy maszyna zaczyna pracować i zatrzymujemy go, gdy maszyna kończy pracę w danym cyklu.
Powyższe pomiary można również przedstawić na przykładach biurowych. Przykładowo, wyznaczając czas cyklu przetwarzania faktur. Stoper uruchamiamy, a następnie zatrzymujemy, za każdym razem, gdy faktura jest odłożona w miejscu odbiorczym. Jeśli komputer podczas wprowadzania danych, przetwarza dane i przez określony czas nie pozwala pracownikowi na wykonanie żadnych czynności, również możemy mierzyć czas pracy maszyny i pracownika.
Czy będą podniesione normy?
Pracownicy, przy których stanowisku, odbywa się pomiar czasu, mogą zastanawiać się i pytać, czy mierzymy ich pracę, aby podnieść im normy. Takie pytania mogą wynikać z kultury organizacyjnej w naszej firmie, albo z doświadczeń ich kolegów z innych zakładów. Jeśli mieliśmy dotychczas zwyczaj robić pomiary na stanowiskach, by podnieść plan produkcyjny i nakłaniać pracowników, by pracowali szybciej, zadanie zmierzenia rzeczywistego czasu cyklu może być w niektórych przypadkach nieco utrudnione i zniekształcone. Ważne w takich przypadkach jest wcześniejsze poinformowanie załogi o zamiarze przeprowadzenia analizy i przyszłych skutkach pomiarów oraz efektach doskonalenia procesów.
Czas cyklu różni się w zależności od pracującej zmiany?
Mierzący mogą spotkać także przypadki, w których jeden pracownik wykonuje czynności bardzo szybko, lecz nie oddaje to rzeczywistych danych na rozpatrywanym stanowisku. Powodów może być kilka. Zestresowany i ambitny pracownik, gdy go obserwujemy, może pracować szybciej, niż jest to w stanie robić przez 7,5 godziny pracy. Może być również tak, że inni pracownicy (np. na innych zmianach) przyjęli na rozpatrywanym stanowisku odmienny standard pracy. Przed wyciągnięciem ostatecznych wniosków, powinniśmy wykonać kilka badań na różnych zmianach. Jeśli rozbieżności są duże, odkryjemy potrzebę znalezienia najlepszego dla danego stanowiska standardu pracy.

Co możemy zrobić z czasem cyklu?
Kiedy poznamy czas cyklu na końcu procesu i jego poszczególnych operacjach, będziemy mogli dokonać balansacji linii produkcyjnej, aby wprowadzić lepsze, bardziej równomierne rozłożenie pracy pomiędzy pracownikami. Jeśli mierzony czas cyklu jest wyższy niż czas taktu klienta, poznamy miejsca w procesie, które będziemy doskonalić w przyszłości, aby wymagania klienta zostały spełnione.
Przeczytaj również o Lean
-
Kaizen - czym jest i jak działa w polskich firmach
Kaizen z jest podstawowym filarem doskonalenia firmy w ramach Lean Manufacturing - przedstawiamy przykład działania programu kaizen w przedsiębiorstwie oraz główne problemy i błędy, które pojawiają się w jego wdrożeniu?
-
Siedem marnotrawstw cz.1 – eliminuj i zyskuj
Siedem marnotrawstw [ang. 7 Wastes (7W), jap. 7 Muda) to wszelkie czynności, za które klient, gdyby mógł, nie płaciłby nam w ogóle. Często widzimy je w pracy, narzekamy na ich występowanie, nie znając nawet ich definicji. Czasem jednak, są one tak zakorzenione w naszych codziennych obowiązkach, że wydają się być konieczne i nie do usunięcia. Japońscy inżynierowie pokazali, które z nich powinniśmy ...
-
Lean w sektorach usług finansowych
W opublikowanym w 2011 roku przez firmę McKinsey&Company raporcie znalazło się wiele ciekawych wyników wprowadzania filozofii Lean. Analizy prowadzone były w sektorze usług finansowych.
-
Lean Green – zredukuj koszty odpadów, energii i wody
Wzrost cen odbioru odpadów, zakupu energii, wody oraz surowców staje się wyzwaniem dla wielu firm tym bardziej, że przy globalnym rynku i masowej konsumpcji napędzanej przez rodzące się kolejne miliardy nowych klientów z klasy średniej nie ma co liczyć na obniżki cen. Aby mimo to zachować konkurencyjność cen oferowanych produktów, przedsiębiorcy powinni rozbudowywać swoje systemy Lean o elementy s ...
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:


Komentarze
W dniach 15-16 lutego 2023 r. zapraszamy na XIV Otwartą Konferencję Service Process Improvement Network, która odbędzie się w Krakowie.
System wynagrodzeń zawsze wzbudza wiele skrajnych emocji. Chcąc dowiedzieć się, w jaki sposób firmy produkcyjne podchodzą do kwestii wynagradzania pracowników, postanowiliśmy przeprowadzić badanie
- » W drodze do Przemysłu 5.0, w parze z niegasnącym Lean - relacja z Europejskiego Kongresu Lean
- » W sekwencji i w obiegu zamkniętym - relacja z Lean Trendy 2022
- » Organizowana przez studentów (nie tylko) dla studentów
- » Kolejna edycja Młodego Lean Lidera rusza - jeszcze możesz dołączyć!
- » Lean Day 2022 w Tenneco
PON | WT | ŚR | CZW | PT | SOB | NDZ |
---|---|---|---|---|---|---|
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
- 06.02.2023 Thinking Tools: Narzędzia tworzenia innowacji
- 16.02.2023 Agile Project Management
- 27.02.2023 Akademia Zarządzania Procesowego
- 06.03.2023 Zarządzanie projektami - Certyfikowany Project Man ...
- 13.03.2023 Benchmark Tour: Toyota Wałbrzych - u źródła System ...