Baza wiedzy Lean

 

Ciągłe Doskonalenie w procesach usługowych w HR.

Metodologia Ciągłego Doskonalenia Lean Six Sigma została pierwotnie opracowana na potrzeby procesów produkcyjnych, jednak równie dobrze sprawdza się w procesach usługowych. Jedną z kluczowych różnic między produkcją a usługami jest to, że w produkcji produkty są namacalne, mogą być przechowywane i sprawdzane pod kątem zapewnienia jakości zanim dotrą one do klienta. Usługi są dostarczane w czasie rzeczywistym i bez uprzedniej weryfikacji zanim otrzyma je klient.
Dlatego też proces, w którym usługa jest dostarczana powinien być przejrzysty, perfekcyjnie zaprojektowany i przetestowany, zanim dotrze do klientów wewnętrznych czy zewnętrznych. Procesy usługowe muszą zatem być niezawodne. Techniki Ciągłego Doskonalenia są doskonałymi narzędziami dla osiągnięcia tego celu.

Dział HR jest takim działem usługowym. Jego klientami są wszyscy pracownicy organizacji. To powoduje, ze ma znaczący wpływ bezpośrednio na zadowolenie pracownika i pośrednio na satysfakcję klienta zewnętrznego. Filozofia Ciągłego Doskonalenia opiera się na redukcji marnotrawstwa i poprawie stabilności przebiegów procesów. Nieefektywne procesy powodują straty i wprowadzają błędy w procesach.

Szczególnie w dziale HR, gdzie przebiega wiele operacji związanych z przepływem informacji oraz dokumentów istnieje wiele możliwości pomyłek. Procesy rekrutacyjne, procesy gromadzenia danych, zarządzanie szkoleniami, procesy związane z wynagrodzeniem, urlopami czy wydawaniem innych potrzebnych świadczeń to strumienie, które można zoptymalizować. One zajmują dużo czasu, przez co wydłużają czas cyklu procesu i nie dodają wartości dodanej.

Poniżej przedstawiam przykłady korzyści uzyskanych przez organizacje, które zastosowały metodologie Ciągłego Doskonalenia w swoich działach HR.

Dział HR w międzynarodowej firmie transportowej zatrudniającej 45 000 osób.

Problem : Długi okres oczekiwania na pierwszą wypłatę emerytalną, 61 dni (2 miesiące).

Korzyści po wprowadzeniu technik związanych z ciągłym doskonaleniem:

-Zmniejszono liczbę dni otrzymania wypłaty z 61 do 31dni, 49% poprawy.

-Zmniejszono ilość wykonywanych operacji w tym procesie z 202 do 121, 40 % poprawy.

-Czas cyklu zmniejszył się z 124 dni do 24, 80 % poprawy.

Urząd Miasta w Rochester (New York).

Problem : Długi czas cyklu w procesie zatrudniania policjantów i strażaków.

Korzyści po wprowadzeniu technik związanych z ciągłym doskonaleniem:

-Skrócono czas cyklu procesu zatrudniania pracowników średnio z 18 miesięcy do 6 miesięcy, poprawa o 70%.

Dział HR w departamencie policji ( Kanada).

Problem: Przekroczenie planowanego budżetu nadgodzin.

Planowany budżet nadgodzin wynosił 4 mln $/rok, został przekroczony o 1 mln $/rok.

Korzyści po wprowadzeniu technik związanych z ciągłym doskonaleniem:

-Zredukowano koszty nadgodzin z 5 mln$/rok do 3,1 mln$/rok.

Zaoszczędzono tym 1,9 mln$/rok, czyli 38% poprawy przy początkowym przekroczeniu budżetu o 1 mln$/rok.

Dział HR w Grupie Northrop Grumman (Chicago, Baltimore).

Problem: Długi czas w procesie zatrudniania nowych pracowników w placówkach firmy w Baltimore i w Chicago, wysokie koszty rekrutacji.

Korzyści po wprowadzeniu technik związanych z ciągłym doskonaleniem:

Zmniejszono lead.time procesu zatrudniania nowych pracowników o 40 %. Rys. nr 1.

Rys. nr 1. Korzyści po wprowadzeniu technik związanych z ciągłym doskonaleniem:

Dział HR pomimo, że stanowi niewielką cześć każdej organizacji, ma ogromny wpływ na inne działy i pracowników. Kiedy każdy z działów działa lepiej, szybciej, taniej to firma będzie w stanie spełnić wciąż rosnące oczekiwania klientów i być zawsze o krok od swojej konkurencji.
AB


Przeczytaj również o Lean

  • 5S – droga do łatwiejszej pracy

    5s-droga-do-latwiejszej-pracy

    Skrót 5S jest znany coraz większej ilości polskich pracowników. Ale jakie ma to przełożenie na ich pracę, jeśli zadając pytanie: „Co to jest 5S?”, słyszymy odpowiedź: „Sprzątanie”. Jeśli zaczynasz swoją drogę 5S, zapomnij o sprzątaniu, jako głównym celu związanym z tą metodą. Co więcej, jeśli uda ci się utrzymywać wszystkie kroki 5S, owo sprzątanie stanie się łatwiejsze niż dotychczas. ...

  • Opłacalna inwestycja w Lean Healthcare. W szpitalach w Kanadzie, jak w Toyocie.

    oplacalna-inwestycja-w-lean-healthcare-w-szpitalach-w-kanadzie-jak-w-toyocie

    Ministerstwo Zdrowia w Quebecu zorganizowało projekt inwestycyjny "Lean Healthcare Six Sigma". Wybrano trzy szpitale, które otrzymały prawie 10 milionów dolarów na realizację „szczupłego” zarządzania metodą Systemu Produkcyjnego Toyoty.

  • Standaryzacja Pracy Lidera Lean

    standaryzacja-pracy-lidera-lean

    System ciągłego doskonalenia nie istnieje bez standaryzacji w procesach. Jednak jest to tylko jedna odnoga standaryzacji stosowana w Toyocie. Zarządzający również mają wyznaczone pewne standardy pracy, bez których kultura doskonalenia przedsiębiorstwa nie przetrwa samoistnie.

  • Siedem, osiem, a może dziewięć marnotrawstw

    siedem-osiem-a-moze-dziewiec-marnotrawstw

    Jako, że Lean obiegł już pół świata i trafiał pośród różne społeczeństwa i kultury, w pewnym momencie odkryte przez japońskich pracowników marnotrawstwa uzupełniano o inne, które mają być sposobem na jeszcze lepsze zrozumienie transformacji Lean. Jednak, jeśli słyszałeś na szkoleniu „tylko” o siedmiu marnotrawstwach, wcale nie oznacza to, że prowadzący nie nadąża za Leanem. Może być wręcz przeciwn ...

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence
Comarch Technologies

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025: Wiedza. Relacje. Biznes.

W dniach 14-16 maja 2025 roku w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej odbędzie się Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025. To największe wydarzenie w Polsce poświęcone jakości, łączące wiedzę, relacje i biznes. Kongres stanowi unikalną o ...

Nowoczesne podejście do doskonalenia procesów - relacja z IX Europejskiego Kongresu Lean

Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, c ...

Polecamy
Najbliższe szkolenia Lean  
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku