Baza wiedzy Lean
Ciągłe Doskonalenie w procesach usługowych w HR.
Dział HR jest takim działem usługowym. Jego klientami są wszyscy pracownicy organizacji. To powoduje, ze ma znaczący wpływ bezpośrednio na zadowolenie pracownika i pośrednio na satysfakcję klienta zewnętrznego. Filozofia Ciągłego Doskonalenia opiera się na redukcji marnotrawstwa i poprawie stabilności przebiegów procesów. Nieefektywne procesy powodują straty i wprowadzają błędy w procesach.
Szczególnie w dziale HR, gdzie przebiega wiele operacji związanych z przepływem informacji oraz dokumentów istnieje wiele możliwości pomyłek. Procesy rekrutacyjne, procesy gromadzenia danych, zarządzanie szkoleniami, procesy związane z wynagrodzeniem, urlopami czy wydawaniem innych potrzebnych świadczeń to strumienie, które można zoptymalizować. One zajmują dużo czasu, przez co wydłużają czas cyklu procesu i nie dodają wartości dodanej.
Poniżej przedstawiam przykłady korzyści uzyskanych przez organizacje, które zastosowały metodologie Ciągłego Doskonalenia w swoich działach HR.
Dział HR w międzynarodowej firmie transportowej zatrudniającej 45 000 osób.
Problem : Długi okres oczekiwania na pierwszą wypłatę emerytalną, 61 dni (2 miesiące).
Korzyści po wprowadzeniu technik związanych z ciągłym doskonaleniem:
-Zmniejszono liczbę dni otrzymania wypłaty z 61 do 31dni, 49% poprawy.
-Zmniejszono ilość wykonywanych operacji w tym procesie z 202 do 121, 40 % poprawy.
-Czas cyklu zmniejszył się z 124 dni do 24, 80 % poprawy.
Urząd Miasta w Rochester (New York).
Problem : Długi czas cyklu w procesie zatrudniania policjantów i strażaków.
Korzyści po wprowadzeniu technik związanych z ciągłym doskonaleniem:
-Skrócono czas cyklu procesu zatrudniania pracowników średnio z 18 miesięcy do 6 miesięcy, poprawa o 70%.
Dział HR w departamencie policji ( Kanada).
Problem: Przekroczenie planowanego budżetu nadgodzin.
Planowany budżet nadgodzin wynosił 4 mln $/rok, został przekroczony o 1 mln $/rok.
Korzyści po wprowadzeniu technik związanych z ciągłym doskonaleniem:
-Zredukowano koszty nadgodzin z 5 mln$/rok do 3,1 mln$/rok.
Zaoszczędzono tym 1,9 mln$/rok, czyli 38% poprawy przy początkowym przekroczeniu budżetu o 1 mln$/rok.
Dział HR w Grupie Northrop Grumman (Chicago, Baltimore).
Problem: Długi czas w procesie zatrudniania nowych pracowników w placówkach firmy w Baltimore i w Chicago, wysokie koszty rekrutacji.
Korzyści po wprowadzeniu technik związanych z ciągłym doskonaleniem:
Zmniejszono lead.time procesu zatrudniania nowych pracowników o 40 %. Rys. nr 1.
Rys. nr 1. Korzyści po wprowadzeniu technik związanych z ciągłym doskonaleniem:
Dział HR pomimo, że stanowi niewielką cześć każdej organizacji, ma ogromny wpływ na inne działy i pracowników. Kiedy każdy z działów działa lepiej, szybciej, taniej to firma będzie w stanie spełnić wciąż rosnące oczekiwania klientów i być zawsze o krok od swojej konkurencji.
Przeczytaj również o Lean
-
7 marnotrawstw – jak się nimi zająć
Jeśli wiemy już, czym jest 7 marnotrawstw, gdzie ich szukać i co może nam pomóc w ich eliminacji, to ustalmy jeszcze, kto powinien być zaangażowany w szukanie marnotrawstw? Odpowiedź na tak postawione pytanie jest jedna… wszyscy. Zaczynając od prezesa, który ciągnie całą załogę w stronę transformacji Lean, kończąc na podstawowym pracowniku, który podczas swojej pracy ma największą szansę na dostrz ...
-
Zmiana mentalności w procesie Lean
Wprowadzenie filozofii lean w przedsiębiorstwie to proces wieloetapowy, a zbyt pochopne wprowadzanie kolejnych jej elementów może zaważyć na mniejszej trwałości wprowadzanych zmian. Przedstawiciel Capgemini Consulting w rozmowie z dyrektorem fabryki Kellogg – Rainerem Frerichem – wskazuje na kilka istotnych zagadnień związanych ze szkoleniem personelu.
-
Zwiększanie trwałości kultury Lean w przedsiębiorstwie
Capgemini zaprezentowało swój sposób na zwiększenie trwałości wprowadzanych zmian opartych na kulturze Lean. Składa się on z sześciu kroków, który wg pomysłodawców zwiększa zaangażowanie załogi zakładu w stałe poszukiwanie i eliminowanie strat na swoich stanowiskach.
-
Design, a szczupłe myślenie w urzędach
Pojęcia Lean Office i Lean Government będą kojarzyć się pracującym w biurach z uporządkowaniem procesu, bardziej płynnym przepływem dokumentów i szybszą obsługą klientów. A z czym może kojarzyć się design? Z fantazyjnie zaprojektowanym zszywaczem, albo kubkiem, który zachwyca każdego, kto przechodzi obok naszego biurka? Okazuje się, że design to także ludzie i procesy, o czym będzie mowa w poniższ ...
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:


Komentarze
W dniach 14-16 maja 2025 roku w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej odbędzie się Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025. To największe wydarzenie w Polsce poświęcone jakości, łączące wiedzę, relacje i biznes. Kongres stanowi unikalną o ...
Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, c ...