Baza wiedzy Lean
Ciągłe Doskonalenie w procesach usługowych w HR.
Dział HR jest takim działem usługowym. Jego klientami są wszyscy pracownicy organizacji. To powoduje, ze ma znaczący wpływ bezpośrednio na zadowolenie pracownika i pośrednio na satysfakcję klienta zewnętrznego. Filozofia Ciągłego Doskonalenia opiera się na redukcji marnotrawstwa i poprawie stabilności przebiegów procesów. Nieefektywne procesy powodują straty i wprowadzają błędy w procesach.
Szczególnie w dziale HR, gdzie przebiega wiele operacji związanych z przepływem informacji oraz dokumentów istnieje wiele możliwości pomyłek. Procesy rekrutacyjne, procesy gromadzenia danych, zarządzanie szkoleniami, procesy związane z wynagrodzeniem, urlopami czy wydawaniem innych potrzebnych świadczeń to strumienie, które można zoptymalizować. One zajmują dużo czasu, przez co wydłużają czas cyklu procesu i nie dodają wartości dodanej.
Poniżej przedstawiam przykłady korzyści uzyskanych przez organizacje, które zastosowały metodologie Ciągłego Doskonalenia w swoich działach HR.
Dział HR w międzynarodowej firmie transportowej zatrudniającej 45 000 osób.
Problem : Długi okres oczekiwania na pierwszą wypłatę emerytalną, 61 dni (2 miesiące).
Korzyści po wprowadzeniu technik związanych z ciągłym doskonaleniem:
-Zmniejszono liczbę dni otrzymania wypłaty z 61 do 31dni, 49% poprawy.
-Zmniejszono ilość wykonywanych operacji w tym procesie z 202 do 121, 40 % poprawy.
-Czas cyklu zmniejszył się z 124 dni do 24, 80 % poprawy.
Urząd Miasta w Rochester (New York).
Problem : Długi czas cyklu w procesie zatrudniania policjantów i strażaków.
Korzyści po wprowadzeniu technik związanych z ciągłym doskonaleniem:
-Skrócono czas cyklu procesu zatrudniania pracowników średnio z 18 miesięcy do 6 miesięcy, poprawa o 70%.
Dział HR w departamencie policji ( Kanada).
Problem: Przekroczenie planowanego budżetu nadgodzin.
Planowany budżet nadgodzin wynosił 4 mln $/rok, został przekroczony o 1 mln $/rok.
Korzyści po wprowadzeniu technik związanych z ciągłym doskonaleniem:
-Zredukowano koszty nadgodzin z 5 mln$/rok do 3,1 mln$/rok.
Zaoszczędzono tym 1,9 mln$/rok, czyli 38% poprawy przy początkowym przekroczeniu budżetu o 1 mln$/rok.
Dział HR w Grupie Northrop Grumman (Chicago, Baltimore).
Problem: Długi czas w procesie zatrudniania nowych pracowników w placówkach firmy w Baltimore i w Chicago, wysokie koszty rekrutacji.
Korzyści po wprowadzeniu technik związanych z ciągłym doskonaleniem:
Zmniejszono lead.time procesu zatrudniania nowych pracowników o 40 %. Rys. nr 1.
Rys. nr 1. Korzyści po wprowadzeniu technik związanych z ciągłym doskonaleniem:
Dział HR pomimo, że stanowi niewielką cześć każdej organizacji, ma ogromny wpływ na inne działy i pracowników. Kiedy każdy z działów działa lepiej, szybciej, taniej to firma będzie w stanie spełnić wciąż rosnące oczekiwania klientów i być zawsze o krok od swojej konkurencji.
Przeczytaj również o Lean
-
Wdrożenie TPM – czyli jak regularne działanie pozwala oszczędzać
Total Productive Maintanance, czyli Produktywne Utrzymanie Maszyn pozwala oszczędzać pieniądze. Czasem ratuje setki tysięcy złotych, dzięki temu, że mamy umiejętność przewidywania awarii naszego parku maszynowego. TPM redukuje przestoje maszyn, które zamiast czekać na usunięcie usterki, powinny produkować i przynosić nam zyski...
-
Pięć kroków 5S dla lepszych warunków pracy
W poprzednim artykule opisaliśmy negatywne skojarzenia z 5S, które zaczynają coraz częściej pojawiać wśród pracowników, którym narzucono „sprzątanie”. Dziś wyjaśnimy, na czym polega 5S w firmach, którym zależy na wykorzystaniu pełni potencjału tej metody.
-
Problem Solving – rozwiązywanie problemów w Lean
Na czym polega rozwiązywanie problemów w Leanie? Odpowiedź wydaje się oczywista – „polega na znalezieniu przyczyny problemu i jej wyeliminowaniu”. W poniższym artykule rozwiniemy sens powyższego stwierdzenia i przedstawimy co jest kluczem w skutecznym zmniejszaniu ilości błędów w pracy, dzięki tzw. technikom „problem solving”.
-
7 marnotrawstw – jak się nimi zająć
Jeśli wiemy już, czym jest 7 marnotrawstw, gdzie ich szukać i co może nam pomóc w ich eliminacji, to ustalmy jeszcze, kto powinien być zaangażowany w szukanie marnotrawstw? Odpowiedź na tak postawione pytanie jest jedna… wszyscy. Zaczynając od prezesa, który ciągnie całą załogę w stronę transformacji Lean, kończąc na podstawowym pracowniku, który podczas swojej pracy ma największą szansę na dostrz ...
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:


Komentarze
W dniach 14-16 maja 2025 roku w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej odbędzie się Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025. To największe wydarzenie w Polsce poświęcone jakości, łączące wiedzę, relacje i biznes. Kongres stanowi unikalną o ...
Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, c ...