Baza wiedzy Lean

 

Ciągłe Doskonalenie w procesach usługowych w HR.

Metodologia Ciągłego Doskonalenia Lean Six Sigma została pierwotnie opracowana na potrzeby procesów produkcyjnych, jednak równie dobrze sprawdza się w procesach usługowych. Jedną z kluczowych różnic między produkcją a usługami jest to, że w produkcji produkty są namacalne, mogą być przechowywane i sprawdzane pod kątem zapewnienia jakości zanim dotrą one do klienta. Usługi są dostarczane w czasie rzeczywistym i bez uprzedniej weryfikacji zanim otrzyma je klient.
Dlatego też proces, w którym usługa jest dostarczana powinien być przejrzysty, perfekcyjnie zaprojektowany i przetestowany, zanim dotrze do klientów wewnętrznych czy zewnętrznych. Procesy usługowe muszą zatem być niezawodne. Techniki Ciągłego Doskonalenia są doskonałymi narzędziami dla osiągnięcia tego celu.

Dział HR jest takim działem usługowym. Jego klientami są wszyscy pracownicy organizacji. To powoduje, ze ma znaczący wpływ bezpośrednio na zadowolenie pracownika i pośrednio na satysfakcję klienta zewnętrznego. Filozofia Ciągłego Doskonalenia opiera się na redukcji marnotrawstwa i poprawie stabilności przebiegów procesów. Nieefektywne procesy powodują straty i wprowadzają błędy w procesach.

Szczególnie w dziale HR, gdzie przebiega wiele operacji związanych z przepływem informacji oraz dokumentów istnieje wiele możliwości pomyłek. Procesy rekrutacyjne, procesy gromadzenia danych, zarządzanie szkoleniami, procesy związane z wynagrodzeniem, urlopami czy wydawaniem innych potrzebnych świadczeń to strumienie, które można zoptymalizować. One zajmują dużo czasu, przez co wydłużają czas cyklu procesu i nie dodają wartości dodanej.

Poniżej przedstawiam przykłady korzyści uzyskanych przez organizacje, które zastosowały metodologie Ciągłego Doskonalenia w swoich działach HR.

Dział HR w międzynarodowej firmie transportowej zatrudniającej 45 000 osób.

Problem : Długi okres oczekiwania na pierwszą wypłatę emerytalną, 61 dni (2 miesiące).

Korzyści po wprowadzeniu technik związanych z ciągłym doskonaleniem:

-Zmniejszono liczbę dni otrzymania wypłaty z 61 do 31dni, 49% poprawy.

-Zmniejszono ilość wykonywanych operacji w tym procesie z 202 do 121, 40 % poprawy.

-Czas cyklu zmniejszył się z 124 dni do 24, 80 % poprawy.

Urząd Miasta w Rochester (New York).

Problem : Długi czas cyklu w procesie zatrudniania policjantów i strażaków.

Korzyści po wprowadzeniu technik związanych z ciągłym doskonaleniem:

-Skrócono czas cyklu procesu zatrudniania pracowników średnio z 18 miesięcy do 6 miesięcy, poprawa o 70%.

Dział HR w departamencie policji ( Kanada).

Problem: Przekroczenie planowanego budżetu nadgodzin.

Planowany budżet nadgodzin wynosił 4 mln $/rok, został przekroczony o 1 mln $/rok.

Korzyści po wprowadzeniu technik związanych z ciągłym doskonaleniem:

-Zredukowano koszty nadgodzin z 5 mln$/rok do 3,1 mln$/rok.

Zaoszczędzono tym 1,9 mln$/rok, czyli 38% poprawy przy początkowym przekroczeniu budżetu o 1 mln$/rok.

Dział HR w Grupie Northrop Grumman (Chicago, Baltimore).

Problem: Długi czas w procesie zatrudniania nowych pracowników w placówkach firmy w Baltimore i w Chicago, wysokie koszty rekrutacji.

Korzyści po wprowadzeniu technik związanych z ciągłym doskonaleniem:

Zmniejszono lead.time procesu zatrudniania nowych pracowników o 40 %. Rys. nr 1.

Rys. nr 1. Korzyści po wprowadzeniu technik związanych z ciągłym doskonaleniem:

Dział HR pomimo, że stanowi niewielką cześć każdej organizacji, ma ogromny wpływ na inne działy i pracowników. Kiedy każdy z działów działa lepiej, szybciej, taniej to firma będzie w stanie spełnić wciąż rosnące oczekiwania klientów i być zawsze o krok od swojej konkurencji.
AB


Przeczytaj również o Lean

  • Co Scrum ma wspólnego z Lean?

    scrum-a-lean

    Scrum (z ang. młyn w rugby) powstał na początku lat 90 XX wieku. Wywodzi się ze świata programistów komputerowych borykających się ze zmiennością potrzeb i wymagań klienta, niską terminowością realizowanych projektów, a także rozbieżnościami między wynikiem projektu a oczekiwaniami klienta. Obecnie Scrum przenika także do innych branż ciesząc się dużym powodzeniem z powodu swej skuteczności. ...

  • Siedem, osiem, a może dziewięć marnotrawstw

    siedem-osiem-a-moze-dziewiec-marnotrawstw

    Jako, że Lean obiegł już pół świata i trafiał pośród różne społeczeństwa i kultury, w pewnym momencie odkryte przez japońskich pracowników marnotrawstwa uzupełniano o inne, które mają być sposobem na jeszcze lepsze zrozumienie transformacji Lean. Jednak, jeśli słyszałeś na szkoleniu „tylko” o siedmiu marnotrawstwach, wcale nie oznacza to, że prowadzący nie nadąża za Leanem. Może być wręcz przeciwn ...

  • Backhauling, co to jest i dlaczego uratuje drogowy transport towarowy

    backhauling

    Backhauling, nazywany również czasem backloadingiem, termin powstały z połączenia back – powrotny i hauling – przewóz towaru ciężarówką i właściwie taka definicja dobrze oddaje ideę kryjącą się za tym określeniem. Oznacza to zwiększenie wykorzystania pojazdów i kierowców poprzez lepsze planowanie tras.

  • Lean nie jest dobry dla naszej firmy. Obawy zarządzających.

    lean-nie-jest-dobry-dla-naszej-firmy-obawy-zarzadzajacych

    Lean nie jest dla naszej firmy – to zdanie zostało wypowiedziane przez wielu przedsiębiorców na całym świecie. Zapewne obawy przed wprowadzeniem Lean we własnej firmie zostaną wyrażone jeszcze nieraz w przyszłości. Postaramy spojrzeć się na niektóre z nich, by raz jeszcze zastanowić się, czy Lean rzeczywiście nie jest dla mojej firmy.

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Technovation Forum 2021 - zapowiedź

Już wkrótce konferencja, podczas której dowiesz się między innymi, jak zoptymalizować produkcję jeszcze przed jej uruchomieniem.

Smart Factory World Katowice - zapowiedź

Zapraszamy na kolejną stacjonarną konferncję w Katowicach organizowaną przez Production Manager. Tym razem będzie zorganizowana pod tytułem Smart Factory World.

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Wrzesień 2021  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930123
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku