Baza wiedzy Lean

 

7 marnotrawstw – jak się nimi zająć

Jeśli wiemy już, czym jest 7 marnotrawstw, gdzie ich szukać i co może nam pomóc w ich eliminacji, to ustalmy jeszcze, kto powinien być zaangażowany w szukanie marnotrawstw? Odpowiedź na tak postawione pytanie jest jedna… wszyscy. Zaczynając od prezesa, który ciągnie całą załogę w stronę transformacji Lean, kończąc na podstawowym pracowniku, który podczas swojej pracy ma największą szansę na dostrzeżenie marnotrawstw.
„Jak mamy wszystkich zaangażować w szukanie marnotrawstw? Przecież u nas nikt nie ma już czasu na dodatkowe zadania. Musimy pracować w nadgodzinach, a w dodatku mamy opóźnienia w zamówieniach. Przecież u nas nie ma mowy o żadnej nadprodukcji.” - jeśli tak właśnie myślisz rozejrzyj się dookoła.

- Jeśli jesteś pracownikiem produkcyjnym (lub jakimkolwiek innym – np. biurowym), zwróć najpierw uwagę na to, co irytuje cię w twojej pracy. Musisz na coś czekać? Nie masz gdzie odkładać elementów? Musisz schylać się trzysta razy do pojemnika? Mimo starań, na twoim stanowisku zdarzają się „buble”. Wypisz wszystkie bolączki na kartce, a jeśli w zakładzie jest już program ulepszeń (np. Kaizen), napisz wniosek i przekaż go odpowiedniej jednostce.

- Jeśli jesteś brygadzistą/liderem zwróć uwagę na co narzekają twoi ludzie – spojrzyj też na nowo na swój obszar pracy. Czy wszystkie stanowiska są potrzebne? A może inaczej trzeba rozłożyć zadania i przenieść stanowisko, a praca będzie szła bardziej gładko. Zadaj sobie pytanie, jak możesz uprościć ludziom ich pracę. Być może niektórzy z nich z przyzwyczajenia wykonują pewne czynności lub operacje. Razem możecie przeanalizować, jak to poprawić.

Zarządzający ma wpływ na szukanie marnotrawstw

- Jeśli jesteś kierownikiem/koordynatorem, zastanów się, po co przychodzisz do miejsca pracy swoich ludzi (gemby). Czy tylko po to, by kogoś zwyzywać za błędy? Nie sprawiaj wrażenia kontrolera i sędziego. Natomiast wysłuchanie i wspomaganie ludzi, to będzie przejaw twojego zaangażowania w szukanie marnotrawstw. Być może masz też świetne pomysły na usprawnienia i ich eliminacje. To bardzo dobrze, jednak nie narzucaj ich bezkrytycznie swoim ludziom. Pamiętaj o „kole Deminga PDCA”. Zaplanuj, co chcesz zrobić, wykonaj zmianę ze swoimi ludźmi, a później sprawdźcie czy to działa. To ważny etap twojego zaangażowania. Słuchaj ludzi. Może ostatecznie pomysł rzeczywiście nie był najlepszy. Jeśli się sprawdza, wdróżcie go na stałe, jeśli nie – odrzuć go na razie. Szukaj z załogą marnotrawstw w innym miejscu.

- Jeśli jesteś dyrektorem lub prezesem, albo Panem Dyrektorem lub Panem Prezesem, albo po prostu „szefem”, również zejdź do miejsca pracy załogi, a właściwie do miejsca tworzenia pieniędzy twojej firmy (spędzaj tam nawet 20% swojego dnia pracy). Od czasu do czasu zdejmij garnitur i weź udział w warsztatach usprawniających procesy. Przenieście razem maszynę. Zapytaj, kogo to był pomysł i pochwal załogę za ich zaangażowanie. Wysłuchaj kierowników, którzy przychodzą z pomysłami od ludzi. Proszą o pieniądze? Nie odmawiaj od razu. Sprawdź jak im można pomóc i czy pieniądze są konieczne. Pamiętaj, Lean nie polega na wydawaniu setek tysięcy na nową maszynę, ale czasem będziesz musiał przyznać pieniądze na drobne zakupy. Lubisz kierowników-tyranów, bo trzymają załogę w ryzach? W takim razie raczej nie licz na wiele nowych pomysłów eliminacji marnotrawstw. Szkól ich, aby stali się przywódcami, którzy ciągną za sobą zespół. Przeanalizuj także swoje zachowanie wobec ludzi. Spójrz na pracę ludzi pod kątem tworzenia wartości, pomyśl o procesie powstawania produktu, a także o działach, przez które produkt po kolei przechodzi. Sprawdź jak można poprawić komunikację pomiędzy działami – czy nie występuje oczekiwanie produktu/dokumentów, ponieważ działy są wrogo nastawione do siebie. Sprawdź sposób premiowania – być może przyczynia on się do powstawania nadprodukcji, ukrywania defektów lub rywalizacji międzywydziałowej (np. pomiędzy produkcją, a utrzymaniem ruchu). Zaufaj swojej załodze, ale ustal też jasne zasady. Zaangażuj się i sam trzymaj się ustalonych zasad. Dawaj przykład załodze, dyrektorom, kierownikom, liderom oraz pozostałym pracownikom.


Kiedy będą widoczne efekty eliminacji marnotrawstw? Najprawdopodobniej twoi ludzie mają setki pomysłów i wybór odpowiednich pozwoli dosyć szybko na zaoszczędzenie setek tysięcy złotych. Jednak to tylko pierwsza jaskółka, która nie musi przełożyć się na lepsze funkcjonowanie firmy. Jeśli pracownicy wszystkich szczebli pasują do powyższego opisu, najprawdopodobniej w ciągu 3-4 lat zyskasz sporo miejsca na swoich dotychczasowych halach (lub w biurach) i zwiększysz wydajność zakładu. Będziesz mógł produkować więcej i obsługiwać większą ilość klientów. Kiedy pojawią się problemy z nastawieniem kadry zarządzającej, pokaż im korzyści. Przygotuj szereg szkoleń, dzięki którym z czasem osiągniesz zmianę świadomości. W nagrodę za zaangażowanie, nastąpi poprawa atmosfery w pracy całej załogi oraz wzrosną zyski firmy.

Jeśli słyszałeś o ośmiu, albo dziewięciu marnotrawstwach - przeczytaj również: Siedem, osiem, a może dziewięć marnotrawstw.
Krzysztof Bednarz


Przeczytaj również o Lean

  • Zwiększanie trwałości kultury Lean w przedsiębiorstwie

    zwiekszanie-trwalosci-kultury-lean-w-przedsiebiorstwie

    Capgemini zaprezentowało swój sposób na zwiększenie trwałości wprowadzanych zmian opartych na kulturze Lean. Składa się on z sześciu kroków, który wg pomysłodawców zwiększa zaangażowanie załogi zakładu w stałe poszukiwanie i eliminowanie strat na swoich stanowiskach.

  • Gemba genbutsu, a może genchi genbutsu…

    gemba-genchi-genbutsu

    Czym jest gemba? Co stanowi genbutsu? Co ma z nimi wspólnego genchi genbutsu?

  • Lean w sektorach usług finansowych

    lean-w-sektorach-uslug-finansowych

    W opublikowanym w 2011 roku przez firmę McKinsey&Company raporcie znalazło się wiele ciekawych wyników wprowadzania filozofii Lean. Analizy prowadzone były w sektorze usług finansowych.

  • Kaizen - czym jest i jak działa w polskich firmach

    kaizen

    Kaizen z jest podstawowym filarem doskonalenia firmy w ramach Lean Manufacturing - przedstawiamy przykład działania programu kaizen w przedsiębiorstwie oraz główne problemy i błędy, które pojawiają się w jego wdrożeniu?

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence
Comarch Technologies

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Relacja z Toyota Change Management – we wnętrzu giganta zmian

Toyota, to firma, której system produkcyjny niezmiennie jest jednym z najbardziej znanych na świecie, na którym wzorują się przedsiębiorstwa niezliczonej już ilości branż. Jednak w wielu przypadkach próba transformacji nie przynosi tak spektakularnyc ...

Relacja z II Ogólnopolskiej Konferencji Jakościowej

To był maj!... Ale Saska Kępa nie pachniała szalonym, zielonym bzem, bo bzy w tym roku zaczęły kwitnąć nieco wcześniej i zdążyły już przekwitnąć. Poza tym cała rzecz się działa w Gliwicach, a nie w Warszawie. Bo to Gliwice na dwa dni stały się stolic ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Październik 2024  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku