Baza wiedzy Lean

 

7 marnotrawstw – jak się nimi zająć

Jeśli wiemy już, czym jest 7 marnotrawstw, gdzie ich szukać i co może nam pomóc w ich eliminacji, to ustalmy jeszcze, kto powinien być zaangażowany w szukanie marnotrawstw? Odpowiedź na tak postawione pytanie jest jedna… wszyscy. Zaczynając od prezesa, który ciągnie całą załogę w stronę transformacji Lean, kończąc na podstawowym pracowniku, który podczas swojej pracy ma największą szansę na dostrzeżenie marnotrawstw.
„Jak mamy wszystkich zaangażować w szukanie marnotrawstw? Przecież u nas nikt nie ma już czasu na dodatkowe zadania. Musimy pracować w nadgodzinach, a w dodatku mamy opóźnienia w zamówieniach. Przecież u nas nie ma mowy o żadnej nadprodukcji.” - jeśli tak właśnie myślisz rozejrzyj się dookoła.

- Jeśli jesteś pracownikiem produkcyjnym (lub jakimkolwiek innym – np. biurowym), zwróć najpierw uwagę na to, co irytuje cię w twojej pracy. Musisz na coś czekać? Nie masz gdzie odkładać elementów? Musisz schylać się trzysta razy do pojemnika? Mimo starań, na twoim stanowisku zdarzają się „buble”. Wypisz wszystkie bolączki na kartce, a jeśli w zakładzie jest już program ulepszeń (np. Kaizen), napisz wniosek i przekaż go odpowiedniej jednostce.

- Jeśli jesteś brygadzistą/liderem zwróć uwagę na co narzekają twoi ludzie – spojrzyj też na nowo na swój obszar pracy. Czy wszystkie stanowiska są potrzebne? A może inaczej trzeba rozłożyć zadania i przenieść stanowisko, a praca będzie szła bardziej gładko. Zadaj sobie pytanie, jak możesz uprościć ludziom ich pracę. Być może niektórzy z nich z przyzwyczajenia wykonują pewne czynności lub operacje. Razem możecie przeanalizować, jak to poprawić.

Zarządzający ma wpływ na szukanie marnotrawstw

- Jeśli jesteś kierownikiem/koordynatorem, zastanów się, po co przychodzisz do miejsca pracy swoich ludzi (gemby). Czy tylko po to, by kogoś zwyzywać za błędy? Nie sprawiaj wrażenia kontrolera i sędziego. Natomiast wysłuchanie i wspomaganie ludzi, to będzie przejaw twojego zaangażowania w szukanie marnotrawstw. Być może masz też świetne pomysły na usprawnienia i ich eliminacje. To bardzo dobrze, jednak nie narzucaj ich bezkrytycznie swoim ludziom. Pamiętaj o „kole Deminga PDCA”. Zaplanuj, co chcesz zrobić, wykonaj zmianę ze swoimi ludźmi, a później sprawdźcie czy to działa. To ważny etap twojego zaangażowania. Słuchaj ludzi. Może ostatecznie pomysł rzeczywiście nie był najlepszy. Jeśli się sprawdza, wdróżcie go na stałe, jeśli nie – odrzuć go na razie. Szukaj z załogą marnotrawstw w innym miejscu.

- Jeśli jesteś dyrektorem lub prezesem, albo Panem Dyrektorem lub Panem Prezesem, albo po prostu „szefem”, również zejdź do miejsca pracy załogi, a właściwie do miejsca tworzenia pieniędzy twojej firmy (spędzaj tam nawet 20% swojego dnia pracy). Od czasu do czasu zdejmij garnitur i weź udział w warsztatach usprawniających procesy. Przenieście razem maszynę. Zapytaj, kogo to był pomysł i pochwal załogę za ich zaangażowanie. Wysłuchaj kierowników, którzy przychodzą z pomysłami od ludzi. Proszą o pieniądze? Nie odmawiaj od razu. Sprawdź jak im można pomóc i czy pieniądze są konieczne. Pamiętaj, Lean nie polega na wydawaniu setek tysięcy na nową maszynę, ale czasem będziesz musiał przyznać pieniądze na drobne zakupy. Lubisz kierowników-tyranów, bo trzymają załogę w ryzach? W takim razie raczej nie licz na wiele nowych pomysłów eliminacji marnotrawstw. Szkól ich, aby stali się przywódcami, którzy ciągną za sobą zespół. Przeanalizuj także swoje zachowanie wobec ludzi. Spójrz na pracę ludzi pod kątem tworzenia wartości, pomyśl o procesie powstawania produktu, a także o działach, przez które produkt po kolei przechodzi. Sprawdź jak można poprawić komunikację pomiędzy działami – czy nie występuje oczekiwanie produktu/dokumentów, ponieważ działy są wrogo nastawione do siebie. Sprawdź sposób premiowania – być może przyczynia on się do powstawania nadprodukcji, ukrywania defektów lub rywalizacji międzywydziałowej (np. pomiędzy produkcją, a utrzymaniem ruchu). Zaufaj swojej załodze, ale ustal też jasne zasady. Zaangażuj się i sam trzymaj się ustalonych zasad. Dawaj przykład załodze, dyrektorom, kierownikom, liderom oraz pozostałym pracownikom.


Kiedy będą widoczne efekty eliminacji marnotrawstw? Najprawdopodobniej twoi ludzie mają setki pomysłów i wybór odpowiednich pozwoli dosyć szybko na zaoszczędzenie setek tysięcy złotych. Jednak to tylko pierwsza jaskółka, która nie musi przełożyć się na lepsze funkcjonowanie firmy. Jeśli pracownicy wszystkich szczebli pasują do powyższego opisu, najprawdopodobniej w ciągu 3-4 lat zyskasz sporo miejsca na swoich dotychczasowych halach (lub w biurach) i zwiększysz wydajność zakładu. Będziesz mógł produkować więcej i obsługiwać większą ilość klientów. Kiedy pojawią się problemy z nastawieniem kadry zarządzającej, pokaż im korzyści. Przygotuj szereg szkoleń, dzięki którym z czasem osiągniesz zmianę świadomości. W nagrodę za zaangażowanie, nastąpi poprawa atmosfery w pracy całej załogi oraz wzrosną zyski firmy.

Jeśli słyszałeś o ośmiu, albo dziewięciu marnotrawstwach - przeczytaj również: Siedem, osiem, a może dziewięć marnotrawstw.
Krzysztof Bednarz


Przeczytaj również o Lean

  • Zarządzanie wizualne

    zarzadzanie-wizualne

    Visual Management – czyli zarządzanie wizualne. Jest to jeden z ważnych elementów filozofii szczupłego zarządzania. W krótkiej analizie tego narzędzia wskazane zostały powody dla których warto stosować VM.

  • 7 marnotrawstw – cz. 2

    7-marnotrawstw-cz-2

    W pierwszej części omówiliśmy trzy pierwsze marnotrawstwa – oczekiwanie, zbędny transport i zbędny ruch. W poniższym artykule rozwiniemy dwa kolejne – nadprocesowość oraz zapasy.

  • O strukturze Six Sigma słów kilka

    struktura-six-sigma-w-firmie

    Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów programu Six Sigma jest sposób opisu pełnionych w nim ról. Nazwy takie jak Six Sigma, Black Belt, Green Belt czy Six Sigma Champion często rozbudzają wyobraźnię tych, którzy zaczynają swoją przygodę związaną z 6S. Są one również opisem funkcji lub stanowisk, których prawidłowe ulokowanie w organizacji, jest jednym z kluczowych czynników decydujący ...

  • Lean nie jest dobry dla naszej firmy. Obawy zarządzających.

    lean-nie-jest-dobry-dla-naszej-firmy-obawy-zarzadzajacych

    Lean nie jest dla naszej firmy – to zdanie zostało wypowiedziane przez wielu przedsiębiorców na całym świecie. Zapewne obawy przed wprowadzeniem Lean we własnej firmie zostaną wyrażone jeszcze nieraz w przyszłości. Postaramy spojrzeć się na niektóre z nich, by raz jeszcze zastanowić się, czy Lean rzeczywiście nie jest dla mojej firmy.

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence
Comarch Technologies

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Przemysł 4.0 to szereg połączeń, wszystko ze sobą rozmawia – relacja z III edycji seminarium Zarządzania i Inżynierii produkcji

III seminarium ZiIP zorganizowane przez Politechnikę Poznańską odbyło się w przestrzeni wirtualnej. Transmisję online przeprowadzili studenci koła naukowego PRIME, którzy do prelekcji zaprosili przedstawicieli cenionych pracodawców z województwa wiel ...

Zapraszamy na charytatywną edycję konferencji Lean and Quality

Kochani! Już po raz piąty występujemy pod szyldem LEAN & QUALITY ONLINE, ale tym razem w 100%... CHARYTATYWNIE!

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Styczeń 2022  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku