Baza wiedzy Lean
7 marnotrawstw – jak się nimi zająć
- Jeśli jesteś pracownikiem produkcyjnym (lub jakimkolwiek innym – np. biurowym), zwróć najpierw uwagę na to, co irytuje cię w twojej pracy. Musisz na coś czekać? Nie masz gdzie odkładać elementów? Musisz schylać się trzysta razy do pojemnika? Mimo starań, na twoim stanowisku zdarzają się „buble”. Wypisz wszystkie bolączki na kartce, a jeśli w zakładzie jest już program ulepszeń (np. Kaizen), napisz wniosek i przekaż go odpowiedniej jednostce.
- Jeśli jesteś brygadzistą/liderem zwróć uwagę na co narzekają twoi ludzie – spojrzyj też na nowo na swój obszar pracy. Czy wszystkie stanowiska są potrzebne? A może inaczej trzeba rozłożyć zadania i przenieść stanowisko, a praca będzie szła bardziej gładko. Zadaj sobie pytanie, jak możesz uprościć ludziom ich pracę. Być może niektórzy z nich z przyzwyczajenia wykonują pewne czynności lub operacje. Razem możecie przeanalizować, jak to poprawić.
Zarządzający ma wpływ na szukanie marnotrawstw
- Jeśli jesteś kierownikiem/koordynatorem, zastanów się, po co przychodzisz do miejsca pracy swoich ludzi (gemby). Czy tylko po to, by kogoś zwyzywać za błędy? Nie sprawiaj wrażenia kontrolera i sędziego. Natomiast wysłuchanie i wspomaganie ludzi, to będzie przejaw twojego zaangażowania w szukanie marnotrawstw. Być może masz też świetne pomysły na usprawnienia i ich eliminacje. To bardzo dobrze, jednak nie narzucaj ich bezkrytycznie swoim ludziom. Pamiętaj o „kole Deminga PDCA”. Zaplanuj, co chcesz zrobić, wykonaj zmianę ze swoimi ludźmi, a później sprawdźcie czy to działa. To ważny etap twojego zaangażowania. Słuchaj ludzi. Może ostatecznie pomysł rzeczywiście nie był najlepszy. Jeśli się sprawdza, wdróżcie go na stałe, jeśli nie – odrzuć go na razie. Szukaj z załogą marnotrawstw w innym miejscu.
- Jeśli jesteś dyrektorem lub prezesem, albo Panem Dyrektorem lub Panem Prezesem, albo po prostu „szefem”, również zejdź do miejsca pracy załogi, a właściwie do miejsca tworzenia pieniędzy twojej firmy (spędzaj tam nawet 20% swojego dnia pracy). Od czasu do czasu zdejmij garnitur i weź udział w warsztatach usprawniających procesy. Przenieście razem maszynę. Zapytaj, kogo to był pomysł i pochwal załogę za ich zaangażowanie. Wysłuchaj kierowników, którzy przychodzą z pomysłami od ludzi. Proszą o pieniądze? Nie odmawiaj od razu. Sprawdź jak im można pomóc i czy pieniądze są konieczne. Pamiętaj, Lean nie polega na wydawaniu setek tysięcy na nową maszynę, ale czasem będziesz musiał przyznać pieniądze na drobne zakupy. Lubisz kierowników-tyranów, bo trzymają załogę w ryzach? W takim razie raczej nie licz na wiele nowych pomysłów eliminacji marnotrawstw. Szkól ich, aby stali się przywódcami, którzy ciągną za sobą zespół. Przeanalizuj także swoje zachowanie wobec ludzi. Spójrz na pracę ludzi pod kątem tworzenia wartości, pomyśl o procesie powstawania produktu, a także o działach, przez które produkt po kolei przechodzi. Sprawdź jak można poprawić komunikację pomiędzy działami – czy nie występuje oczekiwanie produktu/dokumentów, ponieważ działy są wrogo nastawione do siebie. Sprawdź sposób premiowania – być może przyczynia on się do powstawania nadprodukcji, ukrywania defektów lub rywalizacji międzywydziałowej (np. pomiędzy produkcją, a utrzymaniem ruchu). Zaufaj swojej załodze, ale ustal też jasne zasady. Zaangażuj się i sam trzymaj się ustalonych zasad. Dawaj przykład załodze, dyrektorom, kierownikom, liderom oraz pozostałym pracownikom.
Kiedy będą widoczne efekty eliminacji marnotrawstw? Najprawdopodobniej twoi ludzie mają setki pomysłów i wybór odpowiednich pozwoli dosyć szybko na zaoszczędzenie setek tysięcy złotych. Jednak to tylko pierwsza jaskółka, która nie musi przełożyć się na lepsze funkcjonowanie firmy. Jeśli pracownicy wszystkich szczebli pasują do powyższego opisu, najprawdopodobniej w ciągu 3-4 lat zyskasz sporo miejsca na swoich dotychczasowych halach (lub w biurach) i zwiększysz wydajność zakładu. Będziesz mógł produkować więcej i obsługiwać większą ilość klientów. Kiedy pojawią się problemy z nastawieniem kadry zarządzającej, pokaż im korzyści. Przygotuj szereg szkoleń, dzięki którym z czasem osiągniesz zmianę świadomości. W nagrodę za zaangażowanie, nastąpi poprawa atmosfery w pracy całej załogi oraz wzrosną zyski firmy.
Jeśli słyszałeś o ośmiu, albo dziewięciu marnotrawstwach - przeczytaj również: Siedem, osiem, a może dziewięć marnotrawstw.
Przeczytaj również o Lean
-
7 marnotrawstw – cz. 3
Ostatnie dwa marnotrawstwa związane są z przeszacowanymi zamówieniami i nadmierną produkcją. Są to marnotrawstwa w fabrykach niestosujących zasad Lean w zarządzaniu postrzegane są jako dobrobyt. Przyglądnijmy się bliżej zapasom i nadprodukcji.
-
O strukturze Six Sigma słów kilka
Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów programu Six Sigma jest sposób opisu pełnionych w nim ról. Nazwy takie jak Six Sigma, Black Belt, Green Belt czy Six Sigma Champion często rozbudzają wyobraźnię tych, którzy zaczynają swoją przygodę związaną z 6S. Są one również opisem funkcji lub stanowisk, których prawidłowe ulokowanie w organizacji, jest jednym z kluczowych czynników decydujący ...
-
5S w pigułce - infografika
Przedstawiamy kroki 5S, w krótkiej, łatwej do zapamiętania formie. Jakie są kroki 5S? Co daje nam ich utrzymywanie? Odpowiedź na poniższej infografice.
-
Design, a szczupłe myślenie w urzędach
Pojęcia Lean Office i Lean Government będą kojarzyć się pracującym w biurach z uporządkowaniem procesu, bardziej płynnym przepływem dokumentów i szybszą obsługą klientów. A z czym może kojarzyć się design? Z fantazyjnie zaprojektowanym zszywaczem, albo kubkiem, który zachwyca każdego, kto przechodzi obok naszego biurka? Okazuje się, że design to także ludzie i procesy, o czym będzie mowa w poniższ ...
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:


Komentarze
W tematyce Lean powiedziano - niektórzy powiedzą - już chyba wszystko. Są jednak w Polsce osoby, które szukają jeszcze głębiej i jest jedna taka sobota w roku, kiedy te osoby spotykają się w Łodzi w ramach konferencji Lean Trendy.
E-book o tym jak angażować pracowników i Liderów w proces ciągłego doskonalenia już dostępny w wersji pdf. Znajdziesz w nim praktyczne wskazówki oraz rozwiązania zastosowane wśród Klientów firmy 4Results, które pomogą Ci zbudować kulturę ciągłego dos ...