Baza wiedzy Lean
Zwiększanie trwałości kultury Lean w przedsiębiorstwie
W odpowiedzi na te wyzwania zaproponowano sześć etapów wdrażania zmian. Skupiają się one na uzyskaniu wśród personelu wysokiej jakości kadry "opiekującej" się Leanem oraz osiągnięcie sprawnej komunikacji z pracownikami, przejrzystej struktury przedsiębiorstwa oraz sprawnej infrastruktury. Poza tym wprowadzają pracowników wszystkich szczebli w świat wartości Lean, jednocześnie pozwalając im na rozpoznanie znaczenia ich własnego wkładu i bezpośredniego wpływu na zadowolenie klienta i przyszłość zakładu. Innymi obszarami jest zwiększenie świadomości pracy grupowej wśród personelu oraz poprawa umiejętności pracowników i przeniesienie odpowiedzialności (każdy z nich może zatrzymać linię produkcyjną, gdy tylko wykryje wadę).
Pierwszym z etapów wprowadzania Lean stosowanym w metodologi Capgemini BeLean jest tzw. budowanie gotowości na zmiany. W jego zakres wchodzi zapoznanie menadżerów wysokiego szczebla z filozofią Lean oraz wyselekcjonowanie wśród pracowników osób odpowiedzialnych za wdrażanie nowej kultury pracy na wszystkich poziomach, a także wyodrębnianie grup roboczych. W następnym etapie oczekiwania stawiane przez klientów są przekazywane bezpośrednio pracownikom wytwarzającym produkt. Są one przedstawiane także jako mierzalne wartości, jak na przykład plan zadań do wykonania, czy współczynniki jakości. Ten etap ma za zadanie zwiększenie świadomości odpowiedzialności pracowników produkcyjnych za ich działania na stanowisku pracy.
Kolejnym etapem jest tzw. spojrzenie na strumień wartości, podczas którego pracownicy poznają pojęcie dodawania wartości w strumieniu wartości. Uczą się rozróżniać na swoim stanowisku czynności, które w oczach klienta zwiększają wartość, a także te, które tego nie robią - czyli są marnotrastwem. Przedstawiany jest także plan wdrożenia zarządzania opartego o zasady Lean. Jednocześnie kadra odpowiedzialna za wprowadzanie Lean w zakładzie upewnia się, czy pracownicy są dostatecznie zaangażowani oraz czy prawidłowo rozumieją, jak szukać źródeł strat na swoich stanowiskach.
Następnym, piątym etapem, jest już faktyczne wdrożenie, prowadzące do stopniowej eliminacji marnotrastwa i podnoszenia jakości. Pracownicy w tym etapie otrzymują również najbardziej znaczące narzędzie w ich pracy - odpowiedzialność. Mogą decydować o zatrzymaniu linii produkcyjnej, jeżeli wg ich oceny uchroni to zakład przed zwiększeniem strat. Jednocześnie tworzona jest kultura zapobiegania przed stratami, zanim one ponownie wystąpią.
Ostatni etap jest niejako przypieczętowaniem wdrożenia. Upraszczana jest struktura zakładu, standaryzowane stanowiska, aby uzyskać niezakłócony przepływ wytwarzanego produktu. Całe "życie" zakładu skupia się wokół Lean i ciągłego doskonalenia. Pracownicy znają wartość swojego zaangażowania i znaczenie wprowadzanych przez nich pomysłów i zmian. Natomiast nowe produkty są wdrażane zgodnie z zasadami opartymi na Lean Manufacturing.
Przeczytaj również o Lean
-
Siedem marnotrawstw cz.1 – eliminuj i zyskuj
Siedem marnotrawstw [ang. 7 Wastes (7W), jap. 7 Muda) to wszelkie czynności, za które klient, gdyby mógł, nie płaciłby nam w ogóle. Często widzimy je w pracy, narzekamy na ich występowanie, nie znając nawet ich definicji. Czasem jednak, są one tak zakorzenione w naszych codziennych obowiązkach, że wydają się być konieczne i nie do usunięcia. Japońscy inżynierowie pokazali, które z nich powinniśmy ...
-
Dostawy Milk Run – etap planowania
Dobry plan to podstawa skutecznego projektu, dobrze zaprojektowany Milk Run to spokój w zaopatrywaniu naszej produkcji. Jak w każdym przypadku, tak i w sytuacji dostaw w układzie mleczarza powodzenie tkwi w szczegółach i w dobrym planowaniu. W niniejszym artykule przedstawione zostaną elementy, na które należy zwrócić uwagę podczas projektowania efektywnych tras Milk Run.
-
O strukturze Six Sigma słów kilka
Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów programu Six Sigma jest sposób opisu pełnionych w nim ról. Nazwy takie jak Six Sigma, Black Belt, Green Belt czy Six Sigma Champion często rozbudzają wyobraźnię tych, którzy zaczynają swoją przygodę związaną z 6S. Są one również opisem funkcji lub stanowisk, których prawidłowe ulokowanie w organizacji, jest jednym z kluczowych czynników decydujący ...
-
Co Scrum ma wspólnego z Lean?
Scrum (z ang. młyn w rugby) powstał na początku lat 90 XX wieku. Wywodzi się ze świata programistów komputerowych borykających się ze zmiennością potrzeb i wymagań klienta, niską terminowością realizowanych projektów, a także rozbieżnościami między wynikiem projektu a oczekiwaniami klienta. Obecnie Scrum przenika także do innych branż ciesząc się dużym powodzeniem z powodu swej skuteczności. ...
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:


Komentarze
W dniach 14-16 maja 2025 roku w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej odbędzie się Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025. To największe wydarzenie w Polsce poświęcone jakości, łączące wiedzę, relacje i biznes. Kongres stanowi unikalną o ...
Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, c ...