Baza wiedzy Lean

 

Zwiększanie trwałości kultury Lean w przedsiębiorstwie

Capgemini zaprezentowało swój sposób na zwiększenie trwałości wprowadzanych zmian opartych na kulturze Lean. Składa się on z sześciu kroków, który wg pomysłodawców zwiększa zaangażowanie załogi zakładu w stałe poszukiwanie i eliminowanie strat na swoich stanowiskach.
Badania ankietowe przeprowadzone przez Capgemini Consulting wyodrębniły dwa powtarzające się obszary, które w wielu przypadkach ograniczają utrzymanie w zakładzie zarządzania zgodnego z Lean Management. Jest to opór pracowników przed zmianą przyzwyczajeń oraz brak skupienia ich działań na dążeniu do doskonałości. Obydwa zachowania są naturalne nie tylko na zachodzie Europy czy USA, ale również łatwo rozpoznawalne w polskich zakładach pracy. Zawsze należy pamiętać, że zmiana mentalności pracowników to proces stopniowy i wymagający czasu - mówi się tutaj nawet o okresie 5-7 lat od momentu rozpoczęcia wprowadzania kultury Lean w przedsiębiorstwie.

W odpowiedzi na te wyzwania zaproponowano sześć etapów wdrażania zmian. Skupiają się one na uzyskaniu wśród personelu wysokiej jakości kadry "opiekującej" się Leanem oraz osiągnięcie sprawnej komunikacji z pracownikami, przejrzystej struktury przedsiębiorstwa oraz sprawnej infrastruktury. Poza tym wprowadzają pracowników wszystkich szczebli w świat wartości Lean, jednocześnie pozwalając im na rozpoznanie znaczenia ich własnego wkładu i bezpośredniego wpływu na zadowolenie klienta i przyszłość zakładu. Innymi obszarami jest zwiększenie świadomości pracy grupowej wśród personelu oraz poprawa umiejętności pracowników i przeniesienie odpowiedzialności (każdy z nich może zatrzymać linię produkcyjną, gdy tylko wykryje wadę).

Pierwszym z etapów wprowadzania Lean stosowanym w metodologi Capgemini BeLean jest tzw. budowanie gotowości na zmiany. W jego zakres wchodzi zapoznanie menadżerów wysokiego szczebla z filozofią Lean oraz wyselekcjonowanie wśród pracowników osób odpowiedzialnych za wdrażanie nowej kultury pracy na wszystkich poziomach, a także wyodrębnianie grup roboczych. W następnym etapie oczekiwania stawiane przez klientów są przekazywane bezpośrednio pracownikom wytwarzającym produkt. Są one przedstawiane także jako mierzalne wartości, jak na przykład plan zadań do wykonania, czy współczynniki jakości. Ten etap ma za zadanie zwiększenie świadomości odpowiedzialności pracowników produkcyjnych za ich działania na stanowisku pracy.

Kolejnym etapem jest tzw. spojrzenie na strumień wartości, podczas którego pracownicy poznają pojęcie dodawania wartości w strumieniu wartości. Uczą się rozróżniać na swoim stanowisku czynności, które w oczach klienta zwiększają wartość, a także te, które tego nie robią - czyli są marnotrastwem. Przedstawiany jest także plan wdrożenia zarządzania opartego o zasady Lean. Jednocześnie kadra odpowiedzialna za wprowadzanie Lean w zakładzie upewnia się, czy pracownicy są dostatecznie zaangażowani oraz czy prawidłowo rozumieją, jak szukać źródeł strat na swoich stanowiskach.

Następnym, piątym etapem, jest już faktyczne wdrożenie, prowadzące do stopniowej eliminacji marnotrastwa i podnoszenia jakości. Pracownicy w tym etapie otrzymują również najbardziej znaczące narzędzie w ich pracy - odpowiedzialność. Mogą decydować o zatrzymaniu linii produkcyjnej, jeżeli wg ich oceny uchroni to zakład przed zwiększeniem strat. Jednocześnie tworzona jest kultura zapobiegania przed stratami, zanim one ponownie wystąpią.

Ostatni etap jest niejako przypieczętowaniem wdrożenia. Upraszczana jest struktura zakładu, standaryzowane stanowiska, aby uzyskać niezakłócony przepływ wytwarzanego produktu. Całe "życie" zakładu skupia się wokół Lean i ciągłego doskonalenia. Pracownicy znają wartość swojego zaangażowania i znaczenie wprowadzanych przez nich pomysłów i zmian. Natomiast nowe produkty są wdrażane zgodnie z zasadami opartymi na Lean Manufacturing.
Krzysztof Bednarz


Przeczytaj również o Lean

  • Kaizen - czym jest i jak działa w polskich firmach

    kaizen

    Kaizen z jest podstawowym filarem doskonalenia firmy w ramach Lean Manufacturing - przedstawiamy przykład działania programu kaizen w przedsiębiorstwie oraz główne problemy i błędy, które pojawiają się w jego wdrożeniu?

  • Siedem, osiem, a może dziewięć marnotrawstw

    siedem-osiem-a-moze-dziewiec-marnotrawstw

    Jako, że Lean obiegł już pół świata i trafiał pośród różne społeczeństwa i kultury, w pewnym momencie odkryte przez japońskich pracowników marnotrawstwa uzupełniano o inne, które mają być sposobem na jeszcze lepsze zrozumienie transformacji Lean. Jednak, jeśli słyszałeś na szkoleniu „tylko” o siedmiu marnotrawstwach, wcale nie oznacza to, że prowadzący nie nadąża za Leanem. Może być wręcz przeciwn ...

  • Design, a szczupłe myślenie w urzędach

    design-a-szczuple-myslenie-w-urzedach

    Pojęcia Lean Office i Lean Government będą kojarzyć się pracującym w biurach z uporządkowaniem procesu, bardziej płynnym przepływem dokumentów i szybszą obsługą klientów. A z czym może kojarzyć się design? Z fantazyjnie zaprojektowanym zszywaczem, albo kubkiem, który zachwyca każdego, kto przechodzi obok naszego biurka? Okazuje się, że design to także ludzie i procesy, o czym będzie mowa w poniższ ...

  • Plan for Every Part - podstawa efektywnej logistyki wg zasad Lean

    pfep-plan-for-every-part

    W niniejszym artykule omówimy narzędzie PFEP, czyli Plan for Every Part. Na przestrzeni lat logistyka w przedsiębiorstwach produkcyjnych przeszła istną przemianę. Dotychczas głównymi zadaniami zwykłego logistyka było zamówienie towaru, organizacja transportu, dostarczenie towaru na linię produkcyjną, na wysyłce wyrobu gotowego do klienta kończąc.

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence
Comarch Technologies

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Przemysł 4.0 to szereg połączeń, wszystko ze sobą rozmawia – relacja z III edycji seminarium Zarządzania i Inżynierii produkcji

III seminarium ZiIP zorganizowane przez Politechnikę Poznańską odbyło się w przestrzeni wirtualnej. Transmisję online przeprowadzili studenci koła naukowego PRIME, którzy do prelekcji zaprosili przedstawicieli cenionych pracodawców z województwa wiel ...

Zapraszamy na charytatywną edycję konferencji Lean and Quality

Kochani! Już po raz piąty występujemy pod szyldem LEAN & QUALITY ONLINE, ale tym razem w 100%... CHARYTATYWNIE!

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Styczeń 2022  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku