Baza wiedzy Lean

 

Backhauling, co to jest i dlaczego uratuje drogowy transport towarowy

Backhauling, nazywany również czasem backloadingiem, termin powstały z połączenia back – powrotny i hauling – przewóz towaru ciężarówką i właściwie taka definicja dobrze oddaje ideę kryjącą się za tym określeniem. Oznacza to zwiększenie wykorzystania pojazdów i kierowców poprzez lepsze planowanie tras.
Branża transportowa jeszcze nigdy tak bardzo nie potrzebowała optymalizacji. Z jednej strony rośnie popyt na usługi transportu drogowego, z drugiej strony przybywa problemów i wyzwań stojących przed tym sektorem. Wymienić wystarczy te najistotniejsze: brak kierowców, zaostrzane normy środowiskowe i proponowane przez Komisję Europejską regulacje rynku pracy.

Wszystkie te zagrożenia jesteśmy w stanie zminimalizować poprzez zwiększenie zaangażowania w planowanie tras i szukanie możliwych połączeń poprzez milk-`run`y lub właśnie backhauling. Mimo że są to rozwiązania podobne, co do zasadniczej idei – połączenia kilka dotychczasowo niezależnych punktów w jeden spójny łańcuch - to pamiętać należy, że backhaulingu nie powinniśmy postrzegać, jako pętlę, a raczej jako zbieżne i częściowo niezależne linie.


backhauling
Rys.1 Milk run a backhauling (w tym przypadku backhauling wewnętrzny).

 

W tym przypadku (rys.1) organizator transportu jest jednocześnie dostawcą i odbiorcą, a środek transportu, po zrealizowaniu dostawy do odbiorcy, podejmuje dodatkowy ładunek od (w miarę możliwości) jak najbliżej zlokalizowanego dostawcy i dostarcza do pierwotnego punktu. Kompleksowe zaplanowanie trasy przekłada się na zlikwidowanie pustego przebiegu w drodze powrotnej, maksymalizując produktywność transportu.
Bardziej złożonym, a przez to oczywiście trudniejszym do zaaranżowania procesem jest backhauling zewnętrzny. Możemy przyjąć, że polega on na sprzężeniu kompletnie niezależnych fragmentów dwóch łańcuchów dostaw pomiędzy czterema niepowiązanymi stronami.



backhauling

Rys.2 Różnica między wewnętrznym a zewnętrznym backhaulingiem.

Tak zdefiniowany backhauling zewnętrzny naturalnie kojarzy się ze zwykłą działalnością operacyjną firm transportowych, które to przecież aktywnie poszukują zleceń na rynku lub poprzez giełdy zleceń transportowych szukają takich właśnie połączeń, aby po zrealizowaniu jednego frachtu w miarę możliwości jak najbliżej podjąć kolejny.

Gdzie w takim razie jest różnica? Na czym polega przewaga backhaulingu? Jest to proces zorganizowany i powtarzalny, co w tym przypadku oznacza, że przewoźnik nie musi każdorazowo poszukiwać dodatkowego frachtu, tym samym ogranicza po swojej stronie ryzyko nie znalezienia we właściwym czasie adekwatnego zlecenia na trasę powrotną.

Backhauling a redukcja pustych przebiegów

Jeśli nie liczyć trudności implementacji, bo w końcu to złożony proces obejmujący kilka niezależnych podmiotów, ciężko znaleźć minusy tego rozwiązania. Redukuje puste przebiegi tym samym zapobiega marnowaniu paliwa, co oczywiście daje pozytywny skutek finansowy, ale
i minimalizuje negatywny wpływ na środowisko. Poprawia wydajność operacyjną dzięki maksymalizacji wykorzystania sprzętuoraz pracy, co oczywiście oznacza mniejsze koszty i zwiększone przychody. Zapewnia również większą kontrolę nad łańcuchem dostaw, potwierdzone i zaplanowane ETD i przewidywalne ETA.

Jakie korzyści po stronie przewoźnika i klienta?

Wszystkie strony zaangażowane w ten proces zyskują. Odbiorcy otrzymują większą terminowość dostaw. Jestem gotów przyjąć zakład, że każdy planista spotkał się z sytuacją opóźnienia dostawy wynikającego z problemu ze znalezieniem właściwego środka transportu we właściwym czasie. Zarówno odbiorcy i/lub dostawcy, zależnie od tego kto ponosi koszt organizacji transportu, zyskują również finansowo.

Dwie trasy realizowane są jednym autem i przez jednego kierowcę, co zmienia zasady kalkulacji kosztów transportowych, które uprzednio w pewnym przynajmniej stopniu, uwzględniały ryzyko pustego przebiegu w drodze powrotnej. Przewoźnik nie musi już angażować swoich zasobów na poszukiwanie dodatkowych zleceń na trasy powrotne, ogranicza również ryzyko pustych przebiegów. Można nawet pokusić się o dalej idący wniosek, że dzięki takiej optymalizacji, jest on w stanie zapewnić sobie niemal taki sam poziom przychodów przy znacznie mniejszych kosztach wykorzystując mniejszą ilości zasobów sprzętu i pracy (mniej aut i mniej kierowców).

Pamiętaj o reakcji w sytuacjach wyjątkowych

Wszystkie wymienione korzyści stanowią solidną podstawę do podjęcia i pomyślnego sfinalizowania negocjacji między wszystkimi zainteresowanymi stronami. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest sporządzenie właściwej umowy jasno precyzującej obowiązki zaangażowanych podmiotów oraz określającej środki reakcji na sytuacje nadzwyczajne.

Tak przygotowana implementacja backhaulingu nie generuje nowych ryzyk poza tymi naturalnie związanymi z transportem, czyli sytuacje drogowe, opóźnienia załadunku itp., które to i tak należy brać każdorazowo pod uwagę.

specjalista planowania milk run

 Marcin Magda
Specjalista planowania produkcji i materiałów, obecnie w branży automotive, wcześniej FMCG. Zawodowo, od ponad 10 lat związany z logistyką i gospodarką magazynową.


Marcin Magda


Przeczytaj również o Lean

  • Obliczanie czasu taktu (T/T)

    obliczanie-czasu-taktu-tt

    W poniższym artykule opiszemy, co to jest czas taktu oraz podamy wzór niezbędny do jego obliczenia. Przedstawimy również, w dlaczego warto znać jego wartość.

  • Zwiększanie trwałości kultury Lean w przedsiębiorstwie

    zwiekszanie-trwalosci-kultury-lean-w-przedsiebiorstwie

    Capgemini zaprezentowało swój sposób na zwiększenie trwałości wprowadzanych zmian opartych na kulturze Lean. Składa się on z sześciu kroków, który wg pomysłodawców zwiększa zaangażowanie załogi zakładu w stałe poszukiwanie i eliminowanie strat na swoich stanowiskach.

  • Co to jest Lean Management?

    lean-management

    Jak najprościej wyjaśnić, co to jest Lean? Skąd się wzięło to określenie? Jakie narzędzia są używane w ramach szczupłego zarządzania? W naszych zakładach coraz częściej pojawiają się nowe metody pracy i obcobrzmiące nakazy postępowania, a kierownicy i dyrektorzy mówią, że „teraz mamy Lean”. Czy tak jest naprawdę?

  • Lean nie jest dobry dla naszej firmy. Obawy zarządzających.

    lean-nie-jest-dobry-dla-naszej-firmy-obawy-zarzadzajacych

    Lean nie jest dla naszej firmy – to zdanie zostało wypowiedziane przez wielu przedsiębiorców na całym świecie. Zapewne obawy przed wprowadzeniem Lean we własnej firmie zostaną wyrażone jeszcze nieraz w przyszłości. Postaramy spojrzeć się na niektóre z nich, by raz jeszcze zastanowić się, czy Lean rzeczywiście nie jest dla mojej firmy.

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence
Comarch Technologies

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Zapowiedź: Konferencja Lean i rozmowy o doskonaleniu w Trójmieście

16-17 maja w Gdyni i Sopocie entuzjaści Lean spotkają się podczas konferencji Polak Potrafi! Lean w polskich realiach! To wydarzenie, na którym nie może zabraknąć Ciebie.

Zapowiedź: Ogólnopolska Konferencja Jakościowa 2024

Serdecznie zapraszamy do udziału w II edycji Ogólnopolskiej Konferencji Jakościowej, organizowanej przez jakość bez retuszu z Anną Farion, która odbędzie się 14-15 maja 2024 w Gliwicach. To wydarzenie stanowi unikalną okazję do spotkania i wymiany po ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Marzec 2024  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Najbliższe szkolenia Lean  
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku