Baza wiedzy Lean
Backhauling, co to jest i dlaczego uratuje drogowy transport towarowy
Wszystkie te zagrożenia jesteśmy w stanie zminimalizować poprzez zwiększenie zaangażowania w planowanie tras i szukanie możliwych połączeń poprzez milk-`run`y lub właśnie backhauling. Mimo że są to rozwiązania podobne, co do zasadniczej idei – połączenia kilka dotychczasowo niezależnych punktów w jeden spójny łańcuch - to pamiętać należy, że backhaulingu nie powinniśmy postrzegać, jako pętlę, a raczej jako zbieżne i częściowo niezależne linie.

Rys.1 Milk run a backhauling (w tym przypadku backhauling wewnętrzny).
W tym przypadku (rys.1) organizator transportu jest jednocześnie dostawcą i odbiorcą, a środek transportu, po zrealizowaniu dostawy do odbiorcy, podejmuje dodatkowy ładunek od (w miarę możliwości) jak najbliżej zlokalizowanego dostawcy i dostarcza do pierwotnego punktu. Kompleksowe zaplanowanie trasy przekłada się na zlikwidowanie pustego przebiegu w drodze powrotnej, maksymalizując produktywność transportu.
Bardziej złożonym, a przez to oczywiście trudniejszym do zaaranżowania procesem jest backhauling zewnętrzny. Możemy przyjąć, że polega on na sprzężeniu kompletnie niezależnych fragmentów dwóch łańcuchów dostaw pomiędzy czterema niepowiązanymi stronami.

Rys.2 Różnica między wewnętrznym a zewnętrznym backhaulingiem.
Tak zdefiniowany backhauling zewnętrzny naturalnie kojarzy się ze zwykłą działalnością operacyjną firm transportowych, które to przecież aktywnie poszukują zleceń na rynku lub poprzez giełdy zleceń transportowych szukają takich właśnie połączeń, aby po zrealizowaniu jednego frachtu w miarę możliwości jak najbliżej podjąć kolejny.
Gdzie w takim razie jest różnica? Na czym polega przewaga backhaulingu? Jest to proces zorganizowany i powtarzalny, co w tym przypadku oznacza, że przewoźnik nie musi każdorazowo poszukiwać dodatkowego frachtu, tym samym ogranicza po swojej stronie ryzyko nie znalezienia we właściwym czasie adekwatnego zlecenia na trasę powrotną.
Backhauling a redukcja pustych przebiegów
Jeśli nie liczyć trudności implementacji, bo w końcu to złożony proces obejmujący kilka niezależnych podmiotów, ciężko znaleźć minusy tego rozwiązania. Redukuje puste przebiegi tym samym zapobiega marnowaniu paliwa, co oczywiście daje pozytywny skutek finansowy, ale
i minimalizuje negatywny wpływ na środowisko. Poprawia wydajność operacyjną dzięki maksymalizacji wykorzystania sprzętuoraz pracy, co oczywiście oznacza mniejsze koszty i zwiększone przychody. Zapewnia również większą kontrolę nad łańcuchem dostaw, potwierdzone i zaplanowane ETD i przewidywalne ETA.
Jakie korzyści po stronie przewoźnika i klienta?
Wszystkie strony zaangażowane w ten proces zyskują. Odbiorcy otrzymują większą terminowość dostaw. Jestem gotów przyjąć zakład, że każdy planista spotkał się z sytuacją opóźnienia dostawy wynikającego z problemu ze znalezieniem właściwego środka transportu we właściwym czasie. Zarówno odbiorcy i/lub dostawcy, zależnie od tego kto ponosi koszt organizacji transportu, zyskują również finansowo.
Dwie trasy realizowane są jednym autem i przez jednego kierowcę, co zmienia zasady kalkulacji kosztów transportowych, które uprzednio w pewnym przynajmniej stopniu, uwzględniały ryzyko pustego przebiegu w drodze powrotnej. Przewoźnik nie musi już angażować swoich zasobów na poszukiwanie dodatkowych zleceń na trasy powrotne, ogranicza również ryzyko pustych przebiegów. Można nawet pokusić się o dalej idący wniosek, że dzięki takiej optymalizacji, jest on w stanie zapewnić sobie niemal taki sam poziom przychodów przy znacznie mniejszych kosztach wykorzystując mniejszą ilości zasobów sprzętu i pracy (mniej aut i mniej kierowców).
Pamiętaj o reakcji w sytuacjach wyjątkowych
Wszystkie wymienione korzyści stanowią solidną podstawę do podjęcia i pomyślnego sfinalizowania negocjacji między wszystkimi zainteresowanymi stronami. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest sporządzenie właściwej umowy jasno precyzującej obowiązki zaangażowanych podmiotów oraz określającej środki reakcji na sytuacje nadzwyczajne.
Tak przygotowana implementacja backhaulingu nie generuje nowych ryzyk poza tymi naturalnie związanymi z transportem, czyli sytuacje drogowe, opóźnienia załadunku itp., które to i tak należy brać każdorazowo pod uwagę.
![]() Marcin Magda | Specjalista planowania produkcji i materiałów, obecnie w branży automotive, wcześniej FMCG. Zawodowo, od ponad 10 lat związany z logistyką i gospodarką magazynową. |
Przeczytaj również o Lean
-
Pięć kroków 5S dla lepszych warunków pracy
W poprzednim artykule opisaliśmy negatywne skojarzenia z 5S, które zaczynają coraz częściej pojawiać wśród pracowników, którym narzucono „sprzątanie”. Dziś wyjaśnimy, na czym polega 5S w firmach, którym zależy na wykorzystaniu pełni potencjału tej metody.
-
Plan for Every Part - podstawa efektywnej logistyki wg zasad Lean
W niniejszym artykule omówimy narzędzie PFEP, czyli Plan for Every Part. Na przestrzeni lat logistyka w przedsiębiorstwach produkcyjnych przeszła istną przemianę. Dotychczas głównymi zadaniami zwykłego logistyka było zamówienie towaru, organizacja transportu, dostarczenie towaru na linię produkcyjną, na wysyłce wyrobu gotowego do klienta kończąc.
-
Design, a szczupłe myślenie w urzędach
Pojęcia Lean Office i Lean Government będą kojarzyć się pracującym w biurach z uporządkowaniem procesu, bardziej płynnym przepływem dokumentów i szybszą obsługą klientów. A z czym może kojarzyć się design? Z fantazyjnie zaprojektowanym zszywaczem, albo kubkiem, który zachwyca każdego, kto przechodzi obok naszego biurka? Okazuje się, że design to także ludzie i procesy, o czym będzie mowa w poniższ ...
-
Wyznaczanie czasu cyklu
Czym jest czas cyklu, jak go wyznaczyć? Co będziemy wiedzieli o procesie dzięki zbadaniu tej wartości? Czy mierzenie czasu cyklu oznacza chęć podniesienia norm na stanowisku pracy?
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:


Komentarze
Dowiedz się podczas IBPA Summit 2022 – 18-19 maja online! Najbliższa, czwarta już edycja konferencji Intelligent BPA Summit odbędzie się ponownie w formule online w dniach 18-19 maja, tym razem pod hasłem „wyzwania hiperautomatyzacji przedsiębiorstw” ...
XII Otwarta Konferencja SPIN za nami – tym razem wydarzenie odbyło się w formule online. Oto co przygotowali dla nas prelegenci.
- » Comarch [Webinar]: Nadchodzi Intralogistyka 4.0 - czy jesteś na to gotowy?
- » Bezpłatna Konferencja On-line - Workflow Trends – biuro bez papierów 2022
- » Zapowiedź: Już w lutym XII edycja Konferencji SPIN
- » Przemysł 4.0 to szereg połączeń, wszystko ze sobą rozmawia – relacja z III edycji seminarium Zarządzania i Inżynierii produkcji
- » Zapraszamy na charytatywną edycję konferencji Lean and Quality