Baza wiedzy Lean

 

Wdrożenie TPM krok po kroku

Osiem filarów TPM określonych przez JIPM (Japan Instytut of Plant Management) to obszary, których usprawnienie pomoże w redukcji awarii maszyn, zmniejszy produkcję wadliwych detali oraz pozwoli zapobiegać wypadkom. Wdrożenie TPM-u może być realizowane w przedstawionych przez ten japoński instytut krokach.
W poprzednim artykule dowiedzieliśmy się, co możemy rozumieć pod pojęciem ośmiu filarów TPM (Total Productive Maintenance). Teraz przedstawimy kroki, w których TPM płynnie rozszerzy się na całe przedsiębiorstwo. Proponowane jest zastosowanie dwunastu kroków TPM, przez które przechodzimy sukcesywnie w czterech etapach wdrożenia.

W pierwszej fazie skupiamy się na przygotowaniu podwalin pod budowę systemu TPM. Zarządzający ogłaszają zamiar wdrożenia. Mając na uwadze fazy adaptacji pracowników do nowych rozwiązań oraz opór, który może wystąpić przy pojawieniu się dodatkowych obowiązków, przeprowadzają ostrożne wprowadzenie do TPM. Niezmiernie ważne jest jasne i czytelne oznajmienie zarządzającym wszystkich szczebli idei wdrożenia. Założenia TPM muszą być wyjaśnione w sposób jasny, zrozumiały i nie budzący wątpliwości. Niewytłumaczone na tym etapie niejasności będą miały swoje odbicie w postaci plotek i informacji szerzących w zakładzie fałszywy obraz TPM-u. Dlatego upewnijmy się, czy zrobiliśmy to dobrze, zanim kierownicy będą ogłaszać swoim załogom o planach zarządu dotyczących wdrożenia nowego sposobu zapobiegania awariom. Zaraz potem rozpoczną się szkolenia wstępne z TPM, które przejdzie każda osoba zatrudniona w przedsiębiorstwie. Podczas tych szkoleń załoga zwiększy swoją świadomość na temat podstaw i zasad TPM, pozna wpływ szacunku dla współpracowników na sprawną komunikację oraz korzyści wynikające z autonomicznej i prewencyjnej obsługi maszyn.
Plan i cele TPM

W tym etapie tworzona jest również struktura organizacyjna wdrożenia i wyznaczenie odpowiedzialnych osób za jego poszczególne etapy. Zostanie stworzony centralny zespół koordynujący TPM (komitet sterujący TPM) . W strukturze przewidujemy miejsce dla koordynatorów ośmiu filarów, którzy będą pełnić funkcję kontrolno-wspierającą. Określamy stopień odpowiedzialności kierowników i brygadzistów za utrzymanie wdrożonych rozwiązań oraz postępy w ciągłym doskonaleniu wydziałów. Projektujemy zespoły, które będą przeprowadzać warsztaty TPM w poszczególnych obszarach zakładu.  Sformułowany jest również sposób wdrożenia i metodologia. W tym zakresie zostaną ustalone założenia dotyczące utrzymania jakości, zgodności wdrożenia TPM z kierunkiem biznesowym firmy. Opracowane będą sposoby porównania wyników (benchmarking), a także wybór danych ukazujących straty i utracone koszty wynikające z przestojów maszyn. Wyznaczamy także cele w ramach obszarów PQCDSM oraz menadżerów projektów związanych z wdrożeniem. Opracowujemy przyszłe sposoby skutecznego rozwiązywania problemów, które będą korzystać z m.in. z metod 5Why, FMEA. Opracowujemy etapy wdrażania autonomicznego utrzymania maszyn. Kiedy plan jest już gotowy przechodzimy do następnego kroku, a zarazem kolejnego dużego etapu.
Uroczyste rozpoczęcie TPM

Rozpoczynamy faktyczne wdrażanie TPM w zakładzie. Pierwszy sugerowany przez instytut JIPM krok, to uroczyste rozpoczęcie wdrożenia. Załoga została już wcześniej poinformowana o przyszłym wdrożeniu (od tamtego momentu mógł minąć już nawet rok) i przechodziła na bieżąco szkolenia wstępne. Teraz przyszedł czas na małe „święto” dla całego zakładu. Uroczyste rozpoczęcie wdrożenia nie musi i nie powinno ograniczać jedynie do naszych pracowników. Warto poinformować o wydarzeniu także firmy współpracujące, poddostawców i odbiorców, którzy dowiedzą się, w jaki sposób nasz zakład będzie chciał zapewnić jeszcze lepszą jakość i szybsze dostawy. Zaproszeni przedstawiciele firm będą mogli zobaczyć, w jaki sposób będziemy chcieli osiągnąć cel, a w przyszłości mogą być niezależnymi promotorami na rynku naszej jakości i profesjonalizmu zakładu.
Wybór obszaru pilotażowego

Rozpoczynamy zapowiedziane wdrożenie. Podczas tego etapu będzie miała miejsce powolna budowa ośmiu filarów TPM. Szkolenia załogi będą pomagać w ich zaangażowaniu. Sukcesywne warsztaty TPM najpierw na wydziale pilotażowym, a następnie całym zakładzie pozwolą na ponowne poznanie używanych przez nas maszyn. Poznamy wszelkie punkty zapalne, które przyczyniają się do awarii. W ośmiu krokach doprowadzimy do autonomicznego utrzymania maszyn przez operatorów, wdrożymy 5S i zarządzanie wizualne na stanowiskach. Dział Utrzymania Ruchu będzie posiadał szczegółowy harmonogram konserwacji, zostanie wdrożony system komunikacji pomiędzy operatorami, a działem UR. Nowa struktura organizacyjna i plany premiowe będą zmodyfikowane tak, aby uniknąć spięć na styku dotychczasowych działów i zachęcić zespoły do współpracy. W ramach ciągłego doskonalenia uruchomiony zostaje program sugestii.
Office TPM w biurze

Procesy biurowe zostają uświadomione o ich wpływie na bieżącą produkcję i wypracowują wizualne sposoby komunikacji z oddziałami produkcyjnymi. Rzetelnie liczony współczynnik OEE pokazuje zmiany, które przyniósł zrealizowany dotychczas program wdrożenia. Zakład może szczycić się także większym bezpieczeństwem pracy i lepszym wykorzystaniem zasobów, co przekłada się na ochronę środowiska. Ostatecznie zakład może starać się o międzynarodową certyfikację w ramach TPM. Certyfikat nie poświadcza jednak, że TPM zostało wdrożone i to już szczęśliwy koniec – jest świadectwem dla firmy, że jest na dobrej drodze do stałego utrzymania wysokich standardów pracy, niskiej awaryjności maszyn i znakomitej jakości tworzonych przez firmę produktów.
Rozszerzenie na całe przedsiębiorstwo

Skonsolidowane 12 kroków wdrożenia TPM przedstawia się następująco:

I Etap - Przygotowania
Krok 1 – Deklaracja Zarządu o rozpoczęciu programu TPM.
Krok 2 – Przeprowadzenie szkoleń wstępnych i kampanii informacyjnej.
Krok 3 – Organizacja struktury TPM i określenie programu pilotażowego.
Krok 4 – Określenie polityki i celów TPM.
Krok 5 – Stworzenie planu wdrożenia.

II Etap i zarazem krok 6 – Uroczysty start TPM

III Etap – Wdrożenie
Krok 7 – Rozpoczęcie działań związanych z programem TPM (autonomiczne utrzymanie ruchu, planowe utrzymanie ruchu, ciągłe doskonalenie oraz szkolenia zwiększające kompetencje załogi). Są to działania nastawione na zwiększenie efektywności procesu.
Krok 8 – Rozszerzenie działań o wczesne zarządzanie utrzymaniem ruchu już podczas planowania wytwarzania nowych produktów.
Krok 9 – Wprowadzanie działań zapewniających utrzymanie jakości.
Krok 10 – Budowa efektywnego wsparcia produkcji w procesach biurowych i administracji.
Krok 11 – Budowa bezpiecznego środowiska pracy oraz redukcja negatywnego wpływu zakładu na otoczenie.

IV Etap – Stałe stosowanie zasad TPM
Krok 12 – Stosowanie wdrożonych działań z konsekwentnym ich rozszerzaniem na całą organizację. Ciągłe doskonalenie przedsiębiorstwa.
Krzysztof Bednarz


Przeczytaj również o Lean

  • Siedem marnotrawstw cz.1 – eliminuj i zyskuj

    siedem-marnotrawstw-eliminacja

    Siedem marnotrawstw [ang. 7 Wastes (7W), jap. 7 Muda) to wszelkie czynności, za które klient, gdyby mógł, nie płaciłby nam w ogóle. Często widzimy je w pracy, narzekamy na ich występowanie, nie znając nawet ich definicji. Czasem jednak, są one tak zakorzenione w naszych codziennych obowiązkach, że wydają się być konieczne i nie do usunięcia. Japońscy inżynierowie pokazali, które z nich powinniśmy ...

  • Lean nie jest dobry dla naszej firmy. Obawy zarządzających.

    lean-nie-jest-dobry-dla-naszej-firmy-obawy-zarzadzajacych

    Lean nie jest dla naszej firmy – to zdanie zostało wypowiedziane przez wielu przedsiębiorców na całym świecie. Zapewne obawy przed wprowadzeniem Lean we własnej firmie zostaną wyrażone jeszcze nieraz w przyszłości. Postaramy spojrzeć się na niektóre z nich, by raz jeszcze zastanowić się, czy Lean rzeczywiście nie jest dla mojej firmy.

  • 7 marnotrawstw – cz. 3

    7-marnotrawstw-cz-3

    Ostatnie dwa marnotrawstwa związane są z przeszacowanymi zamówieniami i nadmierną produkcją. Są to marnotrawstwa w fabrykach niestosujących zasad Lean w zarządzaniu postrzegane  są jako dobrobyt. Przyglądnijmy się bliżej zapasom i nadprodukcji.

  • 5S w komputerze

    5s-w-komputerze

    Metoda 5S kojarzy się nam głównie z fizycznym sprzątaniem miejsc pracy i wynikającym z tego namacalnym porządkiem. Jednak te same zasady mogą być zastosowane do naszych komputerów, aby sprawniej nam się pracowało. W przeciwieństwie do hali produkcyjnej, w przestrzeni wirtualnej trudniej jest dostrzec nieporządek.

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence
Comarch Technologies

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Relacja z Toyota Change Management – we wnętrzu giganta zmian

Toyota, to firma, której system produkcyjny niezmiennie jest jednym z najbardziej znanych na świecie, na którym wzorują się przedsiębiorstwa niezliczonej już ilości branż. Jednak w wielu przypadkach próba transformacji nie przynosi tak spektakularnyc ...

Relacja z II Ogólnopolskiej Konferencji Jakościowej

To był maj!... Ale Saska Kępa nie pachniała szalonym, zielonym bzem, bo bzy w tym roku zaczęły kwitnąć nieco wcześniej i zdążyły już przekwitnąć. Poza tym cała rzecz się działa w Gliwicach, a nie w Warszawie. Bo to Gliwice na dwa dni stały się stolic ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Wrzesień 2024  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku