Baza wiedzy Lean

 

Obliczanie czasu taktu (T/T)

W poniższym artykule opiszemy, co to jest czas taktu oraz podamy wzór niezbędny do jego obliczenia. Przedstawimy również, w dlaczego warto znać jego wartość.
Czas taktu definiuje jak często linię produkcyjną powinien opuszczać gotowy produkt, abyśmy mogli zaspokoić wymagania klienta.

Czas taktu możemy oczywiście wyznaczać także w firmach usługowych, odnosząc go do ilości zapytań klienta lub ilości wymaganych dokumentów do przetworzenia. Znając jego wartość, posiadamy punkt odniesienia do balansowania pracy, tak aby zniwelować zbyt wielkie obciążenie części stanowisk. Będzie także wyznacznikiem do odnalezienia stanowisk (maszyn, czynności) w procesie, które nie pozwalają na szybkie spełnienie oczekiwań klienta.

Jak obliczyć czas taktu?

Do obliczenia czasu taktu potrzebujemy następujących danych:
- dostępnego czasu pracy (wyrażonego w sekundach)
- wielkości zamówień klienta (w sztukach)

Czas taktu jest oznaczany symbolem T/T (z języka angielskiego: Takt time). Wzór dla obliczenia czasu taktu przedstawiamy na poniższym rysunku:

Wzór na czas taktu

Jak wyznaczamy dostępny czas?

Dostępny czas pracy wyznaczamy biorąc pod uwagę czas pracy zakładu w ciągu doby, co będzie oznaczać możliwości produkcyjne naszego zakładu. Jeżeli zakład pracuje na trzy zmiany, bierzemy pod uwagę 24 godziny, jeśli jest to jedna zmiana 8 godzin i zamieniamy wartości na sekundy (24 h – 86400 s, 8 h – 28800 s). Od tych wartości odejmujemy przerwy, które są konieczne dla pracowników oraz ewentualnie, czas przeznaczany na konserwację maszyn, jeśli odbywa się ona poza przerwami pracowniczymi.

Czas taktu z rozbitym dostępnym czasem pracy


Przykład obliczania czasu taktu

Wyobraźmy sobie, że produkujemy ptaki ogrodowe, a analiza sprzedaży wykazała, że miesięcznie wysyłamy z zakładu 13360 sztuk tego produktu. Zakład pracuje 20 dni w miesiącu na jedną, ośmiogodzinną zmianę. Wynika z tego, że, aby systematycznie dostarczać klientom figurki, w jeden dzień musimy wyprodukować ich 668.

W zakładzie, podczas zmiany są dwie pięciominutowe przerwy i jedna dwudziestominutowa, a pod koniec zmiany pracownicy zajmują się przez piętnaście minut przygotowaniem maszyn na kolejny dzień pracy. Czas taktu obliczymy więc następująco:

Przykład obliczenia czasu taktu


Czy raz wyliczony czas taktu jest stały?

Nie. Rynek jest dynamiczny, a liczba zamówień nie jest stała. Być może też w związku z udoskonaleniem naszych procesów i szybszej dostawy do klientów, wzrosła znacząco sprzedaż. Wymagania klientów zmieniają się, więc również aktualność obecnie obliczonego czasu taktu powinna być weryfikowana (np. raz w miesiącu lub częściej, jeżeli widzimy ku temu powody), aby wprowadzając stosowne korekty uniknąć opóźnień w dostawach lub nagromadzenia zbyt dużych zapasów. Uaktualniony czas taktu pokaże nam również, w których miejscach warto przyjrzeć się bliżej procesom, aby obniżyć ewentualnie czas cyklu.
Krzysztof Bednarz


Przeczytaj również o Lean

  • Ciągłe Doskonalenie w procesach usługowych w HR.

    ciagle-doskonalenie-w-procesach-uslugowych-w-hr

    Metodologia Ciągłego Doskonalenia Lean Six Sigma została pierwotnie opracowana na potrzeby procesów produkcyjnych, jednak równie dobrze sprawdza się w procesach usługowych. Jedną z kluczowych różnic między produkcją a usługami jest to, że w produkcji produkty są namacalne, mogą być przechowywane i sprawdzane pod kątem zapewnienia jakości zanim dotrą one do klienta. Usługi są dostarczane w czasie r ...

  • Zwiększanie trwałości kultury Lean w przedsiębiorstwie

    zwiekszanie-trwalosci-kultury-lean-w-przedsiebiorstwie

    Capgemini zaprezentowało swój sposób na zwiększenie trwałości wprowadzanych zmian opartych na kulturze Lean. Składa się on z sześciu kroków, który wg pomysłodawców zwiększa zaangażowanie załogi zakładu w stałe poszukiwanie i eliminowanie strat na swoich stanowiskach.

  • Co to jest Lean Management?

    lean-management

    Jak najprościej wyjaśnić, co to jest Lean? Skąd się wzięło to określenie? Jakie narzędzia są używane w ramach szczupłego zarządzania? W naszych zakładach coraz częściej pojawiają się nowe metody pracy i obcobrzmiące nakazy postępowania, a kierownicy i dyrektorzy mówią, że „teraz mamy Lean”. Czy tak jest naprawdę?

  • Problem Solving – rozwiązywanie problemów w Lean

    problem-solving

    Na czym polega rozwiązywanie problemów w Leanie? Odpowiedź wydaje się oczywista – „polega na znalezieniu przyczyny problemu i jej wyeliminowaniu”. W poniższym artykule rozwiniemy sens powyższego stwierdzenia i przedstawimy co jest kluczem w skutecznym zmniejszaniu ilości błędów w pracy, dzięki tzw. technikom „problem solving”.

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence
Comarch Technologies

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025: Wiedza. Relacje. Biznes.

W dniach 14-16 maja 2025 roku w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej odbędzie się Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025. To największe wydarzenie w Polsce poświęcone jakości, łączące wiedzę, relacje i biznes. Kongres stanowi unikalną o ...

Nowoczesne podejście do doskonalenia procesów - relacja z IX Europejskiego Kongresu Lean

Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, c ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Lipiec 2025  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123

Brak wydarzeń dla tego miesiąca

Najbliższe szkolenia Lean  
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku