Baza wiedzy Lean

 

Plan for Every Part - podstawa efektywnej logistyki wg zasad Lean

W niniejszym artykule omówimy narzędzie PFEP, czyli Plan for Every Part. Na przestrzeni lat logistyka w przedsiębiorstwach produkcyjnych przeszła istną przemianę. Dotychczas głównymi zadaniami zwykłego logistyka było zamówienie towaru, organizacja transportu, dostarczenie towaru na linię produkcyjną, na wysyłce wyrobu gotowego do klienta kończąc.
Zakres obowiązków jednak poszerzył się wraz z sukcesem, jaki osiągnęła ideologia Lean, zyskując przy tym ogromną sławę pośród małych i dużych firm produkcyjnych. Za wyższy cel zaczęto uważać szczupłe wytwarzanie, przy zachowaniu absolutnego minimum surowców, niezbędnego do zachowania ciągłości produkcji, a przy tym sprostać wymaganiom klienta, zachowując równocześnie jak najwyższą jakość.

Dlatego też obecnie managerowie logistyki coraz większą uwagę przywiązują do efektywnej organizacji logistyki wewnętrznej, w oparciu o szeroko pojęte zasady Lean. Płynne i szczupłe przepływy wewnątrz przedsiębiorstwa, organizacja i optymalizacja przestrzeni magazynowych, a także analiza ich wartości, stały się kluczowym elementem dobrze prosperującej logistyki wewnętrznej.

Codzienna, logistyczna rutyna

Mimo iż prowadzenie statystyk i analiz stało się codzienną, logistyczną rutyną, która dzięki systemom ERP jest łatwa i szybka do przygotowania, nie daje ona pełnego obrazu bieżącej sytuacji. W efekcie, nawet przy dobrze sparametryzowanym systemie, każde odchylenie od normy - w przypadku pojedynczych referencji - wymaga sporo wysiłku i zaangażowania zespołu logistyków, aby zweryfikować cały proces, przepływ materiałowy, czy też faktyczne stany magazynowe.

Na przestrzeni wielu lat pracy w dziale logistyki, zdołałam się przekonać, że aby mieć kompleksowe dane dla każdej części z osobna, należy wrócić do źródła logistycznego Lean’u.  

Plan for Every Part - jakie korzyści

W tym przypadku tzw. P.F.E.P., czyli Plan Dla Każdej Części jest narzędziem, które pozwala na dokładną weryfikację bieżących potrzeb przedsiębiorstwa, a także na przedstawienie realnego obrazu jakości zarządzania materiałem wewnątrz przedsiębiorstwa. 

Przy dobrej organizacji i rzetelności zebranych danych, daje ono pełne spojrzenie na bieżącą sytuację. Co prawda jego przygotowanie wymaga pełnego zaangażowania i dokładności ze strony zespołu, który dostarcza dane, niemniej wysiłek włożony w przygotowanie, opłaca się w trakcie użytkowania PFEPa.

Na czym należy się skupić? Przede wszystkim na podstawowych logistycznych aspektach – oddzielnie dla każdej części. Poniższa ilustracja obrazuje główne części składowe Planu Dla Każdej Części.

PFEP efektywna logistyka

Kluczowe składowe PFEP

Oczywiście ilość danych zależy głównie od docelowego użytkownika, czyli przede wszystkim od pracowników działu, bądź managerów logistyki. Dlatego też bazę można poszerzać o dowolne pozycje. Jednak za podstawowe składowe uważa się: numer części/surowca, jej nazwę, dzienne zużycie, punkt zużycia, dane dot. dostaw i dostawcy, częstotliwość zamawiania, miejsce składowania, typ opakowania oraz jego wymiary itp. Do przydatnych punktów warto zaliczyć zdjęcie części, bądź jej szkic, gdyż ułatwia to znacznie szybszą wzrokową identyfikację. 

Do zapisu wszystkich skompletowanych informacji o surowcu/półprodukcie czy wyrobie gotowym, może nam posłużyć zwykły arkusz Excel. Wtedy jednak należy pamiętać, iż mimo że użytkowników pliku będzie kilku, to właściciel, powinien być jeden i wyłącznie on będzie czuwał nad jego bieżącym uaktualnianiem. 

Możliwe problemy

Problem pojawia się wówczas, gdy zmiany wewnątrz zakładu zachodzą dynamicznie. Racjonalnym wyjściem w tej sytuacji jest automatyzacja pliku, która na podstawie informacji z systemu ERP - pozwoli na wprowadzanie zmian na bieżąco. Jest to co prawda funkcjonalność, której nie wprowadzi zwykły logistyk, niemniej przy odrobinie fachowej pomocy, pełna automatyzacja pliku PFEP jest bardzo pomocna i okazuje się bardzo często niezbędna. 

Wielokrotnie zadawano mi pytanie: do czego służy PFEP? Co on nam da? Otóż do podstawowych zalet tego narzędzia zalicza się: dostęp do wszelkich danych dot. surowców czy produktów w jednym miejscu; możliwości tworzenia lub modyfikowania projektów lean’owych na wewnętrznych, już istniejących przepływach materiałowych; możliwości optymalizacji, w tym także ułatwianie zarządzania przestrzenią magazynową; podstawa do tworzenia nowych systemów dystrybucji surowców, czy wyrobów gotowych wewnątrz jak i na zewnątrz przedsiębiorstwa produkcyjnego.

Warto pamiętać, że czasami narzędzia uważane za niepotrzebne i przestarzałe - a Plan for Every Part może być jednym z takich - dają w efekcie końcowym większą wartość dodaną, niż zautomatyzowane, nowoczesne programy optymalizujące procesy.
Bogumiła Łuszczek-Siuda


Przeczytaj również o Lean

  • Lean nie jest dobry dla naszej firmy. Obawy zarządzających.

    lean-nie-jest-dobry-dla-naszej-firmy-obawy-zarzadzajacych

    Lean nie jest dla naszej firmy – to zdanie zostało wypowiedziane przez wielu przedsiębiorców na całym świecie. Zapewne obawy przed wprowadzeniem Lean we własnej firmie zostaną wyrażone jeszcze nieraz w przyszłości. Postaramy spojrzeć się na niektóre z nich, by raz jeszcze zastanowić się, czy Lean rzeczywiście nie jest dla mojej firmy.

  • Design, a szczupłe myślenie w urzędach

    design-a-szczuple-myslenie-w-urzedach

    Pojęcia Lean Office i Lean Government będą kojarzyć się pracującym w biurach z uporządkowaniem procesu, bardziej płynnym przepływem dokumentów i szybszą obsługą klientów. A z czym może kojarzyć się design? Z fantazyjnie zaprojektowanym zszywaczem, albo kubkiem, który zachwyca każdego, kto przechodzi obok naszego biurka? Okazuje się, że design to także ludzie i procesy, o czym będzie mowa w poniższ ...

  • Standaryzacja Pracy Lidera Lean

    standaryzacja-pracy-lidera-lean

    System ciągłego doskonalenia nie istnieje bez standaryzacji w procesach. Jednak jest to tylko jedna odnoga standaryzacji stosowana w Toyocie. Zarządzający również mają wyznaczone pewne standardy pracy, bez których kultura doskonalenia przedsiębiorstwa nie przetrwa samoistnie.

  • Ciągłe Doskonalenie w procesach usługowych w HR.

    ciagle-doskonalenie-w-procesach-uslugowych-w-hr

    Metodologia Ciągłego Doskonalenia Lean Six Sigma została pierwotnie opracowana na potrzeby procesów produkcyjnych, jednak równie dobrze sprawdza się w procesach usługowych. Jedną z kluczowych różnic między produkcją a usługami jest to, że w produkcji produkty są namacalne, mogą być przechowywane i sprawdzane pod kątem zapewnienia jakości zanim dotrą one do klienta. Usługi są dostarczane w czasie r ...

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence
Comarch Technologies

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025: Wiedza. Relacje. Biznes.

W dniach 14-16 maja 2025 roku w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej odbędzie się Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025. To największe wydarzenie w Polsce poświęcone jakości, łączące wiedzę, relacje i biznes. Kongres stanowi unikalną o ...

Nowoczesne podejście do doskonalenia procesów - relacja z IX Europejskiego Kongresu Lean

Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, c ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Kwiecień 2025  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234

Brak wydarzeń dla tego miesiąca

PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku