Baza wiedzy Lean

 

O strukturze Six Sigma słów kilka

Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów programu Six Sigma jest sposób opisu pełnionych w nim ról. Nazwy takie jak Six Sigma, Black Belt, Green Belt czy Six Sigma Champion często rozbudzają wyobraźnię tych, którzy zaczynają swoją przygodę związaną z 6S. Są one również opisem funkcji lub stanowisk, których prawidłowe ulokowanie w organizacji, jest jednym z kluczowych czynników decydujących o powodzeniu lub porażce inicjatywy Six Sigma. A zatem drodzy państwo – kto to jest ten Black Belt?
Tytułem wstępu

Dla lepszego zrozumienia infrastruktury Six Sigma, proponuję przyjęcie jej umownego podziału na dwie części: projektową i biznesową. W uproszczeniu można powiedzieć, że najważniejszym zadaniem części projektowej jest skuteczna realizacja projektów usprawniających, czyli realizacja zleceń na rozwiązanie problemów. Część biznesowa z kolei ma zadbać o to, aby owe projekty mogły być realizowane z odpowiednia dynamiką (szybkie decyzje, dostęp do zasobów etc.) oraz co najważniejsze – wspierały wynikające ze strategii cele biznesowe. Omówię pokrótce obie te części, przedstawiając nie wszystkie, ale najważniejsze pojawiające się w nich role.

Część projektowa:

Six Sigma Black Belt. Jest to jeden ze znaków rozpoznawczych programu Six Sigma. I słusznie, bo kompetentni Black Belci są jednym z głównych źródeł napędu w sprawnie działającym programie Six Sigma. To najlepsi ludzie w danej organizacji, o bardzo wysokim poziomie kompetencji, dedykowani do rozwiązywania najtrudniejszych problemów firmy z wykorzystaniem metodyki DMAIC. I co ważne, zajmują się tym w pełnym wymiarze swojego czasu pracy. Six Sigma Black Belt to etat. Selekcja, kształcenie i rozwój Black Beltów to proces czasochłonny – samo szkolenie zajmuje około sześciu miesięcy, a uzyskanie certyfikacji to okres od roku do dwóch lat. Wybierając kandydatów, należy od początku myśleć o karierze Black Belta jako o ścieżce elitarnej, zarezerwowanej wyłącznie dla największych potencjałów organizacji.

Six Sigma Green Belt. Są to osoby, które również prowadzą projekty Six Sigma z wykorzystaniem metodyki DMAIC. Różnicą jest to, że nie jest to nie etat, a funkcja. Co ważne – same projekty Green Belt również mają niższy poziom trudności i złożoności od tych realizowanych prze Black Beltów. Kształcenie kandydatów do pełnienia tej roli wymaga najczęściej około trzech miesięcy pracy. Ich certyfikacja to także rok / dwa lata.

Six Sigma Yellow Belt. To osoby, które znają metodykę DMAIC i podstawowy zestaw narzędzi. Często bywają członkami zespołów projektowych (prowadzonych przez Black Beltów / Green Beltów) lub też samodzielnie prowadzą proste projekty usprawniające.

Część biznesowa

Six Sigma Champion. Jest to osoba pochodząca z poziomu najwyższej kadry menedżerskiej – najczęściej któryś z dyrektorów lub członków zarządu. Odpowiada za dwie najważniejsze kwestie:

1. Aby liderzy Six Sigma zajmowali się najważniejszymi problemami z punktu widzenia interesów biznesu.

2. Aby, rozwiązując te problemy, mogli skupić się na merytoryce, a nie „przepychaniu się” z organizacją („nie da się”, „nie mogę”, „nie stać nas”, „to nie zadziała”, „co ty o tym możesz wiedzieć”, „nie wtrącaj się w nie swoje sprawy”…).

Innymi słowy, można powiedzieć, że Six Sigma Champion to osoba, która ma zapewnić dynamikę projektów oraz ich przełożenie na efekty biznesowe. Jest to kluczowa i zarazem pierwsza funkcja, którą należy powołać do życia wdrażając program Six Sigma.

Six Sigma Sponsor

Sponsorami nazywamy te wszystkie osoby, które odpowiadają za obszary realizacji projektów. Najczęściej grupa ta obejmuje cały średni i wyższy poziom kierownictwa w firmie. Kiedy zostaje uruchomiony projekt DMAIC, niejako automatycznie musi mieć on swojego Six Sigma Sponsora. Jest on/ona dla lidera kluczowym partnerem w realizacji projektu. Lider z zespołem działają niejako na zlecenie Sponsora – w jego obszarze, wpływając na jego wyniki, za jego zgodą i w wyznaczanym przez niego kierunku. Lider dba tutaj o merytorykę (egzekwowanie kolejnych kroków w metodyce DMAIC), a Sponsor za utrzymanie odpowiedniego tempa i kierunku. Podsumowując – zadania sponsora są niemal dokładnie takie, jak Championa. Różnica jest taka, że Champion Six Sigma odpowiada za program Six Sigma w organizacji, a Sponsor za konkretny projekt Six Sigma, realizowany w danym obszarze.

A gdzie zarząd?

No właśnie – w podsumowaniu można by jeszcze wspomnieć o roli samego zarządu, ale mam z tym kłopot. Musiałbym bowiem dla niektórych pisać o rzeczach oczywistych, a dla innych napisać trzeba by było na ten temat całą książkę. Pozwolę sobie więc wyjątkowo, tutaj ten temat pominąć.

Podsumowanie

Gdzieś w początkach swojej Six Sigmowej ścieżki przeczytałem o wynikach badań, które wskazywały na: „Zaniedbania w budowie infrastruktury Six Sigma” jako na główną przyczynę niepowodzenia wdrożenia programu. Dziś, po blisko dwudziestu latach, sam mogę powiedzieć, że to wątek wciąż aktualny. Czy jest to główna przyczyna? Black Belt powiedziałby – „źródłowa”. Tego nie wiem, ale z pewnością znalazłaby się w mojej trójce najważniejszych.

Niestety, na strukturę Six Sigma wiele firm patrzy wybiórczo – jakby oglądało ją przez mikroskop. Widzą tylko kilku liderów, a w dodatku każdego z nich osobno. Nie widać całości, która ma największe znaczenie. Siła stworzonych tu powiązań i zależności, wzajemne wsparcie i czytelny podział odpowiedzialności – oto cechy dobrze zaprojektowanej struktury Six Sigma. Stwarza ona wówczas takie środowisko, w którym projekty DMAIC są prowadzone dynamicznie i skutecznie, adresując przy tym realne potrzeby biznesu. Aby powstała, trzeba jednak wyjść poza paradygmat, że Six Sigma to dwóch Black Beltów i dwa razy tylu Green Beltów…

Działając z tym paradygmatem, sukcesu raczej nie będzie. Choć oczywiście, mogę się mylić.



Prezes Six Sigma Akademii Białego Kruka KamiL Torczewski - Prezes Zarządu
i współwłaściciel Akademii Białego Kruka.
Od 2001 roku związany ze światem Six Sigma i doskonalenia procesów. W trakcie swojej kariery wielokrotnie wspierał wdrożenia w firmach dużych programów takich jak Six Sigma, Lean Management czy Zarządzanie Procesowe.

Autor kilkudziesięciu publikacji z zakresu Six Sigma i rozwiązywania problemów. Wykładowca na kierunku Executive MBA (WSH) oraz licznych kierunków studiów podyplomowych. Certyfikowany praktyk Gestalt w środowisku biznesowym (GPO – Gestalt Practitioner in Organization). W codziennej pracy łączy doświadczenia projektowe Six Sigma z umiejętnościami zdobytymi w Instytucie Terapii Gestalt, Szkole Profesjonalnego Coachingu oraz Instytucie Provocare.
KamiL Torczewski


Przeczytaj również o Lean

  • Co to jest Lean Management?

    lean-management

    Jak najprościej wyjaśnić, co to jest Lean? Skąd się wzięło to określenie? Jakie narzędzia są używane w ramach szczupłego zarządzania? W naszych zakładach coraz częściej pojawiają się nowe metody pracy i obcobrzmiące nakazy postępowania, a kierownicy i dyrektorzy mówią, że „teraz mamy Lean”. Czy tak jest naprawdę?

  • Lean nie jest dobry dla naszej firmy. Obawy zarządzających.

    lean-nie-jest-dobry-dla-naszej-firmy-obawy-zarzadzajacych

    Lean nie jest dla naszej firmy – to zdanie zostało wypowiedziane przez wielu przedsiębiorców na całym świecie. Zapewne obawy przed wprowadzeniem Lean we własnej firmie zostaną wyrażone jeszcze nieraz w przyszłości. Postaramy spojrzeć się na niektóre z nich, by raz jeszcze zastanowić się, czy Lean rzeczywiście nie jest dla mojej firmy.

  • Lean to nie tylko narzędzia - Lean to ludzie

    lean-to-nie-tylko-narzedzia-lean-to-ludzie

    Mapowanie strumienia wartości, 5S, 5 Dlaczego, Kanban, Kaizen, wizualne zarządzanie, to narzędzia, które mają zredukować koszty produkcji i zwiększyć możliwości produkcyjne przedsiębiorstw. Jednak narzędzia pozostaną tylko bezużytecznymi narzędziami, jeżeli nie zaczną używać ich ludzie.

  • Problem Solving – rozwiązywanie problemów w Lean

    problem-solving

    Na czym polega rozwiązywanie problemów w Leanie? Odpowiedź wydaje się oczywista – „polega na znalezieniu przyczyny problemu i jej wyeliminowaniu”. W poniższym artykule rozwiniemy sens powyższego stwierdzenia i przedstawimy co jest kluczem w skutecznym zmniejszaniu ilości błędów w pracy, dzięki tzw. technikom „problem solving”.

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence
Comarch Technologies

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Bezpłatna Konferencja – Cyfrowa Transformacja w Biznesie

Jak rozpocząć proces zmiany i zadbać o rozwój technologiczny firmy? Już 24 października odbędzie się Konferencja, podczas której zostaną przedstawione najnowsze trendy w zakresie wdrażania i udoskonalania procesu cyfrowej transformacji.

Relacja z Toyota Change Management – we wnętrzu giganta zmian

Toyota, to firma, której system produkcyjny niezmiennie jest jednym z najbardziej znanych na świecie, na którym wzorują się przedsiębiorstwa niezliczonej już ilości branż. Jednak w wielu przypadkach próba transformacji nie przynosi tak spektakularnyc ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Październik 2024  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku