Baza wiedzy Lean
Backhauling, co to jest i dlaczego uratuje drogowy transport towarowy
Wszystkie te zagrożenia jesteśmy w stanie zminimalizować poprzez zwiększenie zaangażowania w planowanie tras i szukanie możliwych połączeń poprzez milk-`run`y lub właśnie backhauling. Mimo że są to rozwiązania podobne, co do zasadniczej idei – połączenia kilka dotychczasowo niezależnych punktów w jeden spójny łańcuch - to pamiętać należy, że backhaulingu nie powinniśmy postrzegać, jako pętlę, a raczej jako zbieżne i częściowo niezależne linie.

Rys.1 Milk run a backhauling (w tym przypadku backhauling wewnętrzny).
W tym przypadku (rys.1) organizator transportu jest jednocześnie dostawcą i odbiorcą, a środek transportu, po zrealizowaniu dostawy do odbiorcy, podejmuje dodatkowy ładunek od (w miarę możliwości) jak najbliżej zlokalizowanego dostawcy i dostarcza do pierwotnego punktu. Kompleksowe zaplanowanie trasy przekłada się na zlikwidowanie pustego przebiegu w drodze powrotnej, maksymalizując produktywność transportu.
Bardziej złożonym, a przez to oczywiście trudniejszym do zaaranżowania procesem jest backhauling zewnętrzny. Możemy przyjąć, że polega on na sprzężeniu kompletnie niezależnych fragmentów dwóch łańcuchów dostaw pomiędzy czterema niepowiązanymi stronami.

Rys.2 Różnica między wewnętrznym a zewnętrznym backhaulingiem.
Tak zdefiniowany backhauling zewnętrzny naturalnie kojarzy się ze zwykłą działalnością operacyjną firm transportowych, które to przecież aktywnie poszukują zleceń na rynku lub poprzez giełdy zleceń transportowych szukają takich właśnie połączeń, aby po zrealizowaniu jednego frachtu w miarę możliwości jak najbliżej podjąć kolejny.
Gdzie w takim razie jest różnica? Na czym polega przewaga backhaulingu? Jest to proces zorganizowany i powtarzalny, co w tym przypadku oznacza, że przewoźnik nie musi każdorazowo poszukiwać dodatkowego frachtu, tym samym ogranicza po swojej stronie ryzyko nie znalezienia we właściwym czasie adekwatnego zlecenia na trasę powrotną.
Backhauling a redukcja pustych przebiegów
Jeśli nie liczyć trudności implementacji, bo w końcu to złożony proces obejmujący kilka niezależnych podmiotów, ciężko znaleźć minusy tego rozwiązania. Redukuje puste przebiegi tym samym zapobiega marnowaniu paliwa, co oczywiście daje pozytywny skutek finansowy, ale
i minimalizuje negatywny wpływ na środowisko. Poprawia wydajność operacyjną dzięki maksymalizacji wykorzystania sprzętuoraz pracy, co oczywiście oznacza mniejsze koszty i zwiększone przychody. Zapewnia również większą kontrolę nad łańcuchem dostaw, potwierdzone i zaplanowane ETD i przewidywalne ETA.
Jakie korzyści po stronie przewoźnika i klienta?
Wszystkie strony zaangażowane w ten proces zyskują. Odbiorcy otrzymują większą terminowość dostaw. Jestem gotów przyjąć zakład, że każdy planista spotkał się z sytuacją opóźnienia dostawy wynikającego z problemu ze znalezieniem właściwego środka transportu we właściwym czasie. Zarówno odbiorcy i/lub dostawcy, zależnie od tego kto ponosi koszt organizacji transportu, zyskują również finansowo.
Dwie trasy realizowane są jednym autem i przez jednego kierowcę, co zmienia zasady kalkulacji kosztów transportowych, które uprzednio w pewnym przynajmniej stopniu, uwzględniały ryzyko pustego przebiegu w drodze powrotnej. Przewoźnik nie musi już angażować swoich zasobów na poszukiwanie dodatkowych zleceń na trasy powrotne, ogranicza również ryzyko pustych przebiegów. Można nawet pokusić się o dalej idący wniosek, że dzięki takiej optymalizacji, jest on w stanie zapewnić sobie niemal taki sam poziom przychodów przy znacznie mniejszych kosztach wykorzystując mniejszą ilości zasobów sprzętu i pracy (mniej aut i mniej kierowców).
Pamiętaj o reakcji w sytuacjach wyjątkowych
Wszystkie wymienione korzyści stanowią solidną podstawę do podjęcia i pomyślnego sfinalizowania negocjacji między wszystkimi zainteresowanymi stronami. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest sporządzenie właściwej umowy jasno precyzującej obowiązki zaangażowanych podmiotów oraz określającej środki reakcji na sytuacje nadzwyczajne.
Tak przygotowana implementacja backhaulingu nie generuje nowych ryzyk poza tymi naturalnie związanymi z transportem, czyli sytuacje drogowe, opóźnienia załadunku itp., które to i tak należy brać każdorazowo pod uwagę.
![]() Marcin Magda | Specjalista planowania produkcji i materiałów, obecnie w branży automotive, wcześniej FMCG. Zawodowo, od ponad 10 lat związany z logistyką i gospodarką magazynową. |
Przeczytaj również o Lean
-
Siedem marnotrawstw cz.1 – eliminuj i zyskuj
Siedem marnotrawstw [ang. 7 Wastes (7W), jap. 7 Muda) to wszelkie czynności, za które klient, gdyby mógł, nie płaciłby nam w ogóle. Często widzimy je w pracy, narzekamy na ich występowanie, nie znając nawet ich definicji. Czasem jednak, są one tak zakorzenione w naszych codziennych obowiązkach, że wydają się być konieczne i nie do usunięcia. Japońscy inżynierowie pokazali, które z nich powinniśmy ...
-
Nie taki DMAIC straszny, jak go malują…
W drugiej odsłonie wprowadzenia do Six Sigma zapraszam do szybkiego spojrzenia na główny oręż, jakim Six Sigma dysponuje, czyli na metodykę DMAIC.
-
Design, a szczupłe myślenie w urzędach
Pojęcia Lean Office i Lean Government będą kojarzyć się pracującym w biurach z uporządkowaniem procesu, bardziej płynnym przepływem dokumentów i szybszą obsługą klientów. A z czym może kojarzyć się design? Z fantazyjnie zaprojektowanym zszywaczem, albo kubkiem, który zachwyca każdego, kto przechodzi obok naszego biurka? Okazuje się, że design to także ludzie i procesy, o czym będzie mowa w poniższ ...
-
7 marnotrawstw – cz. 2
W pierwszej części omówiliśmy trzy pierwsze marnotrawstwa – oczekiwanie, zbędny transport i zbędny ruch. W poniższym artykule rozwiniemy dwa kolejne – nadprocesowość oraz zapasy.
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:


Komentarze
W dniach 14-16 maja 2025 roku w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej odbędzie się Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025. To największe wydarzenie w Polsce poświęcone jakości, łączące wiedzę, relacje i biznes. Kongres stanowi unikalną o ...
Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, c ...
PON | WT | ŚR | CZW | PT | SOB | NDZ |
---|---|---|---|---|---|---|
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 1 | 2 | 3 | 4 |