Baza wiedzy Lean
Siedem marnotrawstw cz.1 – eliminuj i zyskuj
7 marnotrawstw, to:
- oczekiwanie
- zbędny transport
- zbędny ruch
- nadprocesowość
- zapasy
- wady / braki /defekty
- nadprodukcja.
Poniżej opiszemy każde z nich i podamy przykłady ich występowania.
1. Oczekiwanie
Oczekiwanie to najłatwiejsze do zauważenia marnotrawstwo. Z rozmów z pracownikami wynika, że szczególnie zarządzający zwracają uwagę na to, aby pracownik nie stał bezczynnie, utożsamiając to ze zbyt małą normą. Jednak oczekiwanie nie musi być oznaką lenistwa pracownika, ale kłopotów w firmie. Na co pracownik oczekuje marnotrawiąc cenny czas firmy?
- Na materiał – niecierpliwiąc się, gdy wózkowy nie dotarł z detalami na czas;
- Na zadziałanie systemu komputerowego – za którego wdrożenie zapłaciliśmy milion złotych i na którego nasi pracownicy są „skazani”;
- Na dokumenty, które nie dotarły od dostawcy, klienta lub z innego działu firmy;
- Na pracowników utrzymania ruchu, czy narzędziowni (bądź techników, informatyków i im podobnych) – nie działa maszyna, która zapewnia pracę. To może być zarówno tokarka, robot, podajnik, jak i drukarka, faks czy komputer;
- Na przezbrojenie maszyny – w tym przypadku można pomyśleć o zastosowaniu SMED;
- Na półprodukt z poprzedniego stanowiska pracy – Czy to oznacza, że pracownik na poprzedzającym stanowisku jest zbyt wolny i trzeba go przypilnować? Niekoniecznie. Możliwe jest, że linia jest źle zbalansowana, albo używana przez niego maszyna jest wąskim gardłem.
To tylko niektóre przykłady oczekiwania. Występuje ono za każdym razem, gdy chcemy coś zrobić, lecz nie możemy, bo jesteśmy przyhamowani przez niezależne od nas czynniki. Nie będę odkrywczy, gdy powiem, że przynajmniej połowa z nas w takiej sytuacji zaczyna narzekać. Jednak nie jest to powód do narzekania. W przedsiębiorstwie o dużej świadomości Lean, będzie to temat do dyskusji i rozpoczęcie próby naprawienia problemu – tak, aby nasz klient otrzymał produkt/usługę szybciej niż dotychczas.

2. Zbędny transport
Co należy rozumieć przez zbędny transport? Właściwie każde przemieszczanie produktów, półproduktów, czy narzędzi. Na transport poświęcamy czas (ludzi) i pieniądze (ludzie i sprzęt). Podczas przemieszczania rzeczy narażamy się na ich zagubienie lub uszkodzenie.
Jaki rodzaj transportu jest zbędny?
- Zbyt dalekie przewożenie materiału pomiędzy magazynem, a stanowiskiem;
- Przewożenie półproduktów pomiędzy dwoma wydziałami (np. pomiędzy spawalnią i montażem);
- Przenoszenie, przewożenie materiałów pomiędzy dwoma stanowiskami pracy;
- Przenoszenie dokumentów dotyczących jednego typu spraw pomiędzy pokojami, piętrami, albo budynkami.
Jak eliminować zbędny transport? Może on być całkowicie wyeliminowany, jeżeli zastanowimy się nad ułożeniem stanowisk zgodnie ze strumieniem dodawania wartości (dodawanie wartości – to wykonywanie takich czynności, które są zgodne z oczekiwaniami klienta). Jeżeli chcemy do tematu podejść poważnie, powinniśmy być przygotowani na radykalne zmiany – na likwidację działów funkcyjnych (dział przyjmujący wniosek, dział rozpatrujący poprawność wniosku, dział rozpatrujący zasadność wniosku, itp.). Poszczególne działy powinny tworzyć jeden zespół (np. rozpatrywania kredytów), a wniosek powinien przepływać z rąk do rąk, bez tworzenia niepotrzebnych serii, przenoszonych po kilku godzinach lub dniach w kolejne miejsce. Czy mniej radykalne podejście przyniesie korzyści? Owszem, może przynieść – jednak nie osiągniemy rezultatów, które możemy uzyskać przez ustawienie stanowisk obok siebie.

3. Zbędny ruch
To marnotrawstwo dotyczy zachowań pracownika, który każdego dnia musi wykonywać wiele ruchów lub przechodzić z miejsca na miejsce, aby realizować powierzone mu zadania. Patrząc na te zadania od strony klienta, bardzo łatwo przyznamy, że klient nie chciałby płacić za chodzenie do ksera lub krążenie po korytarzach biurowca. Jeżeli spytamy naszego pracownika, czy przeszkadza mu coś w jego pracy, może pojawić się odpowiedź dotycząca ciągłego schylania się, czy chodzenia po narzędzia lub po kolejne teczki, którymi musi się zająć. Jeżeli po pracy przychodzimy i mówimy: „Ale muszę się nagonić w tej robocie”, to znaczy, że na naszym stanowisku również można wyeliminować zbędne przemieszczanie się.
Jak możemy się go pozbyć? Całościowym podejściem będzie ponownie skupienie się na procesie wytwarzania jednego produktu/usługi (lub rodziny produktów/usług) i zlokalizowanie stanowisk w gnieździe „U”. W przypadku pojawiających się problemów w trakcie pracy są one wtedy rozwiązywane w ramach jednego wydziału. Rozpatrując zbędne przemieszczanie pod kątem jednego stanowiska pracy, sprawdźmy, czy pracownik musi ciągle się schylać lub podchodzić setki razy po dwa kroki do niezbędnych materiałów. Sytuacja może być podobna zarówno w biurach jak i na hali produkcyjnej, a zmiany wpłyną korzystnie zarówno na zadowolenie klienta, jak i pracownika.
W części drugiej przedstawiamy Nadprocesowość i wady.
Przeczytaj również o Lean
-
Lean w książkach
Książki o Lean Management w języku polskim nie są już niedostępnymi rarytasami - w ostatnich latach wydano już ich naprawdę sporo. Na rodzimym rynku mamy kilku wydawców, kórzy systematycznie poszerzają swoją ofertę. Nowe pozycje to często tłumaczenia zagranicznych publikacji, ale pojawiają się także książki polskich autorów.
-
Czym się różni Lean i Six Sigma?
Lean i Six Sigma pojawiają się wspólnie podczas konferencji poruszających tematykę Lean Management, jak i na stronach firm konsultingowych. Mimo, że różnice między nimi są diametralne, do obiegu wprowadzono nawet hybrydę zwaną Lean Six Sigma, która ma być połączeniem najlepszych cech jednego i drugiego podejścia. Poniżej przedstawiamy krótko, czym różnią się obie metodologie rozwoju przedsiębiorst ...
-
Lean Green – zredukuj koszty odpadów, energii i wody
Wzrost cen odbioru odpadów, zakupu energii, wody oraz surowców staje się wyzwaniem dla wielu firm tym bardziej, że przy globalnym rynku i masowej konsumpcji napędzanej przez rodzące się kolejne miliardy nowych klientów z klasy średniej nie ma co liczyć na obniżki cen. Aby mimo to zachować konkurencyjność cen oferowanych produktów, przedsiębiorcy powinni rozbudowywać swoje systemy Lean o elementy s ...
-
Metoda A3
A3 wedlug John Shook’a w książce „ Zarządzać znaczy uczyć”.
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:


Komentarze
Ogólnopolska Konferencja Jakościowa przedstawi holistyczne podejście dla przyszłości zarządzanej przez JAKOŚĆ.
12-13 kwietnia w Warszawie, odbędzie się wydarzenie, na którym tworzymy nowe środowisko wymiany doświadczeń i innowacyjnej przestrzeni dla networkingu - ARENA LOGISTYCZNA 2023: Technologia czy Ludzie w centrum uwagi.
- » Zapowiedź: XIV Konferencja Service Process Improvement Network
- » Raport z badania „Co decyduje o wynagrodzeniu pracownika”?
- » W drodze do Przemysłu 5.0, w parze z niegasnącym Lean - relacja z Europejskiego Kongresu Lean
- » W sekwencji i w obiegu zamkniętym - relacja z Lean Trendy 2022
- » Organizowana przez studentów (nie tylko) dla studentów
PON | WT | ŚR | CZW | PT | SOB | NDZ |
---|---|---|---|---|---|---|
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
- 25.04.2023 Trójkąt Wizualnego Zarządzania Efektywnością Proce ...
- 26.04.2023 Szkolenie Lean w call center - Koromo
- 25.05.2023 Otwarte szkolenie Lean Koromo