Baza wiedzy Lean

 

7 marnotrawstw – cz. 2

W pierwszej części omówiliśmy trzy pierwsze marnotrawstwa – oczekiwanie, zbędny transport i zbędny ruch. W poniższym artykule rozwiniemy dwa kolejne – nadprocesowość oraz zapasy.

4. Nadprocesowość

Nadprocesowość, to jedno z tych marnotrawstw, które części menadżerom w pierwszym momencie ciężko zauważyć. Kiedy przychodzimy do biura lub hali produkcyjnej i wszyscy pilnie pracują, moglibyśmy przyznać, że załoga jest godna pochwały, a produkcja ma się tak dobrze, jak nigdy dotąd. O ile rzeczywiście powinniśmy pochwalić naszą załogę, jeżeli tak dobrze pracuje, o tyle jednocześnie musimy spojrzeć analitycznie na to, co oni właściwie robią. Musimy zadać sobie pytanie, dlaczego oni to robią i ponownie spytać, czy klient chciałby nam za daną czynność płacić.
Jakie czynności możemy określić mianem nadprocesowości?
- Nadmierna kontrola;
- Oklejanie części, aby zabezpieczyć je przed transportem wewnątrz zakładu – warto spróbować zmienić sposób transportu, albo go wyeliminować;
- Tworzenie niepotrzebnych, nieczytanych lub nieczytelnych raportów;
- Tworzenie dodatkowych dokumentów, kierowanych do kilku działów jednocześnie;
- Konieczność uzyskiwania potwierdzenia wykonania zadania (podpisów) w kilku działach, co trwa kilka dni.

Sposobem na dostrzeżenie tego marnotrawstwa jest m.in. wykonanie mapy strumienia wartości (ang. Value Stream Map – VSM). Przechodząc krok po kroku i analizując proces powstawania produktu, czy wykonywania usługi, zauważymy czynności, które mogłyby być w przyszłości wyeliminowane bez szkody dla jakości produktu/usługi. Jeśli będąc pracownikiem uważasz niektóre czynności jako „bezsensowne”, najprawdopodobniej już zauważyłeś pole i miejsce do poprawy. Popularne słowo biurokracja będzie również kryła w sobie zjawisko nadprocesowości.

7 marnotrawstw - błędy
5. Wady / braki / defekty

To jedne z bardziej oczywistych marnotrawstw. Jeżeli jakąś rzecz wyprodukowaliśmy źle, nie nadaje się ona do sprzedaży, jeżeli w dokumentach zrobiliśmy błąd, musimy je poprawić. Jeśli źle poinformowaliśmy klienta, musimy ponownie z nim rozmawiać i liczyć się z jego zdenerwowaniem. Defekty mogą powstać nie tylko w toku produkcji, czy w trakcie wykonywania usługi, ale także podczas transportu. Zagubione dokumenty pomiędzy oddziałami firmy z dwóch miast Polski? Skąd to znamy. Zarysowany element podczas transportu do klienta? Nieprzyjemna sprawa. Kto wie, dla kogo bardziej – czy dla klienta, któremu się wmawia, że to jego wina, czy dla producenta, który szarga swoją opinię.
Jak usuwać to marnotrawstwo?
Po pierwsze, musimy mieć informację, że defekty lub błędnie wykonane zadania się pojawiają. Sporo w tym przypadku zależy od kultury organizacji oraz przełożonych. Kierownicy, którzy odkryli, że można skupić się na poszukiwaniu przyczyny błędów, zamiast na uporczywym karceniu osób powodujących błędy, odkrywają również, że te błędy są możliwe do wyeliminowania. W niektórych przypadkach wystarczająca jest poprawa sposobu szkolenia nowego pracownika, a w innych wprowadzenie jednego standardu wykonywania zadania spowoduje spadek błędów o 80-90%. W wielu przypadkach będzie konieczne zainteresowanie się Poka-Yoke, czyli stworzenia takiego stanowiska pracy lub narzędzia, które nie pozwoli na popełnienie błędu

Ostatnie dwa marnotrawstwa - zapasy i nadprodukcję przedstawiliśmy w trzeciej części artykułu.
Krzysztof Bednarz


Przeczytaj również o Lean

  • Design, a szczupłe myślenie w urzędach

    design-a-szczuple-myslenie-w-urzedach

    Pojęcia Lean Office i Lean Government będą kojarzyć się pracującym w biurach z uporządkowaniem procesu, bardziej płynnym przepływem dokumentów i szybszą obsługą klientów. A z czym może kojarzyć się design? Z fantazyjnie zaprojektowanym zszywaczem, albo kubkiem, który zachwyca każdego, kto przechodzi obok naszego biurka? Okazuje się, że design to także ludzie i procesy, o czym będzie mowa w poniższ ...

  • Siedem, osiem, a może dziewięć marnotrawstw

    siedem-osiem-a-moze-dziewiec-marnotrawstw

    Jako, że Lean obiegł już pół świata i trafiał pośród różne społeczeństwa i kultury, w pewnym momencie odkryte przez japońskich pracowników marnotrawstwa uzupełniano o inne, które mają być sposobem na jeszcze lepsze zrozumienie transformacji Lean. Jednak, jeśli słyszałeś na szkoleniu „tylko” o siedmiu marnotrawstwach, wcale nie oznacza to, że prowadzący nie nadąża za Leanem. Może być wręcz przeciwn ...

  • Wdrożenie TPM – czyli jak regularne działanie pozwala oszczędzać

    wdrozenie-tpm-jak-oszczedzac

    Total Productive Maintanance, czyli Produktywne Utrzymanie Maszyn pozwala oszczędzać pieniądze. Czasem ratuje setki tysięcy złotych, dzięki temu, że mamy umiejętność przewidywania awarii naszego parku maszynowego. TPM redukuje przestoje maszyn, które zamiast czekać na usunięcie usterki, powinny produkować i przynosić nam zyski...

  • Dostawy Milk Run w produkcji i logistyce

    milk-run

    Milk Run, czyli kursy mleczarza, to jeden ze sposobów na obniżenie zapasów i jednocześnie zwiększenie płynności w dostarczaniu półproduktów na linię produkcyjną, komponentów do zakładu i wyrobu gotowego do klienta. W poniższym artykule przedstawiono podstawy działania tego systemu.

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence
Comarch Technologies

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
10 lat działalności SLMP - relacja z Lean Trendy 2025

Konferencja Lean Trendy 2025 wydarzenie pasjonatów i praktyków Lean z całej Polski, była okazją do świętowania dziesiątej rocznicy powstania Stowarzyszenia Lean Management Polska, które przez ten czas konsekwentnie popularyzuje filozofię Lean w Polsc ...

Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025: Wiedza. Relacje. Biznes.

W dniach 14-16 maja 2025 roku w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej odbędzie się Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025. To największe wydarzenie w Polsce poświęcone jakości, łączące wiedzę, relacje i biznes. Kongres stanowi unikalną o ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Grudzień 2025  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234

Brak wydarzeń dla tego miesiąca

PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku