Baza wiedzy Lean
7 marnotrawstw – cz. 2
4. Nadprocesowość
Nadprocesowość, to jedno z tych marnotrawstw, które części menadżerom w pierwszym momencie ciężko zauważyć. Kiedy przychodzimy do biura lub hali produkcyjnej i wszyscy pilnie pracują, moglibyśmy przyznać, że załoga jest godna pochwały, a produkcja ma się tak dobrze, jak nigdy dotąd. O ile rzeczywiście powinniśmy pochwalić naszą załogę, jeżeli tak dobrze pracuje, o tyle jednocześnie musimy spojrzeć analitycznie na to, co oni właściwie robią. Musimy zadać sobie pytanie, dlaczego oni to robią i ponownie spytać, czy klient chciałby nam za daną czynność płacić.
Jakie czynności możemy określić mianem nadprocesowości?
- Nadmierna kontrola;
- Oklejanie części, aby zabezpieczyć je przed transportem wewnątrz zakładu – warto spróbować zmienić sposób transportu, albo go wyeliminować;
- Tworzenie niepotrzebnych, nieczytanych lub nieczytelnych raportów;
- Tworzenie dodatkowych dokumentów, kierowanych do kilku działów jednocześnie;
- Konieczność uzyskiwania potwierdzenia wykonania zadania (podpisów) w kilku działach, co trwa kilka dni.
Sposobem na dostrzeżenie tego marnotrawstwa jest m.in. wykonanie mapy strumienia wartości (ang. Value Stream Map – VSM). Przechodząc krok po kroku i analizując proces powstawania produktu, czy wykonywania usługi, zauważymy czynności, które mogłyby być w przyszłości wyeliminowane bez szkody dla jakości produktu/usługi. Jeśli będąc pracownikiem uważasz niektóre czynności jako „bezsensowne”, najprawdopodobniej już zauważyłeś pole i miejsce do poprawy. Popularne słowo biurokracja będzie również kryła w sobie zjawisko nadprocesowości.
![7 marnotrawstw - błędy](https://www.leancenter.pl/files/articles/133/5_wady.png)
5. Wady / braki / defekty
To jedne z bardziej oczywistych marnotrawstw. Jeżeli jakąś rzecz wyprodukowaliśmy źle, nie nadaje się ona do sprzedaży, jeżeli w dokumentach zrobiliśmy błąd, musimy je poprawić. Jeśli źle poinformowaliśmy klienta, musimy ponownie z nim rozmawiać i liczyć się z jego zdenerwowaniem. Defekty mogą powstać nie tylko w toku produkcji, czy w trakcie wykonywania usługi, ale także podczas transportu. Zagubione dokumenty pomiędzy oddziałami firmy z dwóch miast Polski? Skąd to znamy. Zarysowany element podczas transportu do klienta? Nieprzyjemna sprawa. Kto wie, dla kogo bardziej – czy dla klienta, któremu się wmawia, że to jego wina, czy dla producenta, który szarga swoją opinię.
Jak usuwać to marnotrawstwo?
Po pierwsze, musimy mieć informację, że defekty lub błędnie wykonane zadania się pojawiają. Sporo w tym przypadku zależy od kultury organizacji oraz przełożonych. Kierownicy, którzy odkryli, że można skupić się na poszukiwaniu przyczyny błędów, zamiast na uporczywym karceniu osób powodujących błędy, odkrywają również, że te błędy są możliwe do wyeliminowania. W niektórych przypadkach wystarczająca jest poprawa sposobu szkolenia nowego pracownika, a w innych wprowadzenie jednego standardu wykonywania zadania spowoduje spadek błędów o 80-90%. W wielu przypadkach będzie konieczne zainteresowanie się Poka-Yoke, czyli stworzenia takiego stanowiska pracy lub narzędzia, które nie pozwoli na popełnienie błędu
Ostatnie dwa marnotrawstwa - zapasy i nadprodukcję przedstawiliśmy w trzeciej części artykułu.
Przeczytaj również o Lean
-
7 marnotrawstw – jak się nimi zająć
Jeśli wiemy już, czym jest 7 marnotrawstw, gdzie ich szukać i co może nam pomóc w ich eliminacji, to ustalmy jeszcze, kto powinien być zaangażowany w szukanie marnotrawstw? Odpowiedź na tak postawione pytanie jest jedna… wszyscy. Zaczynając od prezesa, który ciągnie całą załogę w stronę transformacji Lean, kończąc na podstawowym pracowniku, który podczas swojej pracy ma największą szansę na dostrz ...
-
Backhauling, co to jest i dlaczego uratuje drogowy transport towarowy
Backhauling, nazywany również czasem backloadingiem, termin powstały z połączenia back – powrotny i hauling – przewóz towaru ciężarówką i właściwie taka definicja dobrze oddaje ideę kryjącą się za tym określeniem. Oznacza to zwiększenie wykorzystania pojazdów i kierowców poprzez lepsze planowanie tras.
-
Wdrożenie TPM – czyli jak regularne działanie pozwala oszczędzać
Total Productive Maintanance, czyli Produktywne Utrzymanie Maszyn pozwala oszczędzać pieniądze. Czasem ratuje setki tysięcy złotych, dzięki temu, że mamy umiejętność przewidywania awarii naszego parku maszynowego. TPM redukuje przestoje maszyn, które zamiast czekać na usunięcie usterki, powinny produkować i przynosić nam zyski...
-
Zmiana mentalności w procesie Lean
Wprowadzenie filozofii lean w przedsiębiorstwie to proces wieloetapowy, a zbyt pochopne wprowadzanie kolejnych jej elementów może zaważyć na mniejszej trwałości wprowadzanych zmian. Przedstawiciel Capgemini Consulting w rozmowie z dyrektorem fabryki Kellogg – Rainerem Frerichem – wskazuje na kilka istotnych zagadnień związanych ze szkoleniem personelu.
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:
![3DGence](https://static.leancenter.pl/images_default/3dgence.png)
![Comarch Technologies](https://static.leancenter.pl/images_default/comarch-tech-logo.png)
Komentarze
Toyota, to firma, której system produkcyjny niezmiennie jest jednym z najbardziej znanych na świecie, na którym wzorują się przedsiębiorstwa niezliczonej już ilości branż. Jednak w wielu przypadkach próba transformacji nie przynosi tak spektakularnyc ...
To był maj!... Ale Saska Kępa nie pachniała szalonym, zielonym bzem, bo bzy w tym roku zaczęły kwitnąć nieco wcześniej i zdążyły już przekwitnąć. Poza tym cała rzecz się działa w Gliwicach, a nie w Warszawie. Bo to Gliwice na dwa dni stały się stolic ...