Baza wiedzy Lean
7 marnotrawstw – cz. 2
4. Nadprocesowość
Nadprocesowość, to jedno z tych marnotrawstw, które części menadżerom w pierwszym momencie ciężko zauważyć. Kiedy przychodzimy do biura lub hali produkcyjnej i wszyscy pilnie pracują, moglibyśmy przyznać, że załoga jest godna pochwały, a produkcja ma się tak dobrze, jak nigdy dotąd. O ile rzeczywiście powinniśmy pochwalić naszą załogę, jeżeli tak dobrze pracuje, o tyle jednocześnie musimy spojrzeć analitycznie na to, co oni właściwie robią. Musimy zadać sobie pytanie, dlaczego oni to robią i ponownie spytać, czy klient chciałby nam za daną czynność płacić.
Jakie czynności możemy określić mianem nadprocesowości?
- Nadmierna kontrola;
- Oklejanie części, aby zabezpieczyć je przed transportem wewnątrz zakładu – warto spróbować zmienić sposób transportu, albo go wyeliminować;
- Tworzenie niepotrzebnych, nieczytanych lub nieczytelnych raportów;
- Tworzenie dodatkowych dokumentów, kierowanych do kilku działów jednocześnie;
- Konieczność uzyskiwania potwierdzenia wykonania zadania (podpisów) w kilku działach, co trwa kilka dni.
Sposobem na dostrzeżenie tego marnotrawstwa jest m.in. wykonanie mapy strumienia wartości (ang. Value Stream Map – VSM). Przechodząc krok po kroku i analizując proces powstawania produktu, czy wykonywania usługi, zauważymy czynności, które mogłyby być w przyszłości wyeliminowane bez szkody dla jakości produktu/usługi. Jeśli będąc pracownikiem uważasz niektóre czynności jako „bezsensowne”, najprawdopodobniej już zauważyłeś pole i miejsce do poprawy. Popularne słowo biurokracja będzie również kryła w sobie zjawisko nadprocesowości.

5. Wady / braki / defekty
To jedne z bardziej oczywistych marnotrawstw. Jeżeli jakąś rzecz wyprodukowaliśmy źle, nie nadaje się ona do sprzedaży, jeżeli w dokumentach zrobiliśmy błąd, musimy je poprawić. Jeśli źle poinformowaliśmy klienta, musimy ponownie z nim rozmawiać i liczyć się z jego zdenerwowaniem. Defekty mogą powstać nie tylko w toku produkcji, czy w trakcie wykonywania usługi, ale także podczas transportu. Zagubione dokumenty pomiędzy oddziałami firmy z dwóch miast Polski? Skąd to znamy. Zarysowany element podczas transportu do klienta? Nieprzyjemna sprawa. Kto wie, dla kogo bardziej – czy dla klienta, któremu się wmawia, że to jego wina, czy dla producenta, który szarga swoją opinię.
Jak usuwać to marnotrawstwo?
Po pierwsze, musimy mieć informację, że defekty lub błędnie wykonane zadania się pojawiają. Sporo w tym przypadku zależy od kultury organizacji oraz przełożonych. Kierownicy, którzy odkryli, że można skupić się na poszukiwaniu przyczyny błędów, zamiast na uporczywym karceniu osób powodujących błędy, odkrywają również, że te błędy są możliwe do wyeliminowania. W niektórych przypadkach wystarczająca jest poprawa sposobu szkolenia nowego pracownika, a w innych wprowadzenie jednego standardu wykonywania zadania spowoduje spadek błędów o 80-90%. W wielu przypadkach będzie konieczne zainteresowanie się Poka-Yoke, czyli stworzenia takiego stanowiska pracy lub narzędzia, które nie pozwoli na popełnienie błędu
Ostatnie dwa marnotrawstwa - zapasy i nadprodukcję przedstawiliśmy w trzeciej części artykułu.
Przeczytaj również o Lean
-
Lean w sektorach usług finansowych
W opublikowanym w 2011 roku przez firmę McKinsey&Company raporcie znalazło się wiele ciekawych wyników wprowadzania filozofii Lean. Analizy prowadzone były w sektorze usług finansowych.
-
Wdrożenie TPM krok po kroku
Osiem filarów TPM określonych przez JIPM (Japan Instytut of Plant Management) to obszary, których usprawnienie pomoże w redukcji awarii maszyn, zmniejszy produkcję wadliwych detali oraz pozwoli zapobiegać wypadkom. Wdrożenie TPM-u może być realizowane w przedstawionych przez ten japoński instytut krokach.
-
Backhauling, co to jest i dlaczego uratuje drogowy transport towarowy
Backhauling, nazywany również czasem backloadingiem, termin powstały z połączenia back – powrotny i hauling – przewóz towaru ciężarówką i właściwie taka definicja dobrze oddaje ideę kryjącą się za tym określeniem. Oznacza to zwiększenie wykorzystania pojazdów i kierowców poprzez lepsze planowanie tras.
-
Design, a szczupłe myślenie w urzędach
Pojęcia Lean Office i Lean Government będą kojarzyć się pracującym w biurach z uporządkowaniem procesu, bardziej płynnym przepływem dokumentów i szybszą obsługą klientów. A z czym może kojarzyć się design? Z fantazyjnie zaprojektowanym zszywaczem, albo kubkiem, który zachwyca każdego, kto przechodzi obok naszego biurka? Okazuje się, że design to także ludzie i procesy, o czym będzie mowa w poniższ ...
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:


Komentarze
W tematyce Lean powiedziano - niektórzy powiedzą - już chyba wszystko. Są jednak w Polsce osoby, które szukają jeszcze głębiej i jest jedna taka sobota w roku, kiedy te osoby spotykają się w Łodzi w ramach konferencji Lean Trendy.
E-book o tym jak angażować pracowników i Liderów w proces ciągłego doskonalenia już dostępny w wersji pdf. Znajdziesz w nim praktyczne wskazówki oraz rozwiązania zastosowane wśród Klientów firmy 4Results, które pomogą Ci zbudować kulturę ciągłego dos ...