Baza wiedzy Lean
Zarządzanie wizualne
O Visual Management można powiedzieć, że jest praktyką stosowania wizualizowanych informacji do zarządzania pracą. Każde narzędzie podnoszące efektywność lub bezpieczeństwo przy pomocy metod wizualnych można uznać za pożądane działanie zarządzania wizualnego. Narzędzia VM mogą występować w każdym obszarze firmy i nie ograniczają się do jakichś konkretnych działów czy branż.
Na czym polega Visual Management? Czytelne wskazanie w danym momencie stanu danego procesu bądź określanie prawidłowego przepływu procesu poprzez znaki wizualne i dźwiękowe. Metodami wizualnymi mogą być: strzałki, opisy, znaki, system Andon (świecąca lampka), tablice informacyjne, instrukcje, karty kanban. Jako dźwiękowe przykłady VM wymienić można: wszelkiego rodzaju sygnały alarmowe, sygnał cofania wózka widłowego, sygnał informujący o zakończeniu operacji bądź pracy. Miejsca, o których powiemy, że zarządzanie wizualne jest w nich na wysokim poziomie, charakteryzować się będą:
- łatwością rozpoznania etapów procesu przez zewnętrznego obserwatora
- łatwością rozpoznania odstępstw i sytuacji awaryjnych
Jaki jest cel i korzyści tego narzędzia?
Zarządzanie wizualne to przeciwdziałanie błędom i pomyłkom oraz w przypadku ich wystąpienia szybka ich identyfikacja. Procesy kontrolne w środowisku, w którym działa VM są łatwe do przeprowadzania i nie zabierają wiele czasu. Wszystko to sprowadza się ostatecznie do tego, że takie środowisko nazywa się ustandaryzowanym.
Standaryzacja to baza dla wszystkich bardziej zaawansowanych narzędzi odchudzonego zarządzania. Przy zatrudnianiu nowych pracowników Visual Management może okazać się kluczowym czynnikiem wpływającym na czas wdrożenia nowego pracownika. Im bardzie zaawansowany jest poziom stosowania zarządzania wizualnego w firmie, tym lepiej działają w niej inne metody.
Dlaczego zarządzanie wizualne (VM) jest często lekceważone?
Pracownicy często krytycznie oceniają zarządzanie wizualne, zwłaszcza w momencie jego wprowadzania. Czasem pojawiają stwierdzenia: "Po co to opisywać”, “Ale my to wiemy”, “Nie potrzebujemy tego”. Osoba, która wykonuje swoje obowiązki przez długi czas w danym obszarze, zna informacje o procesie lub wie jak sprawnie je uzyskać. Nie widzi potrzeby stosowania zarządzania wizualnego, ponieważ wie gdzie znajdują się dane elementy, wie jak wykonywać swoją pracę.
Rzeczą normalną jest to, że wraz z upływem czasu pracownik nabiera wprawy i odkłada na bok instrukcje. Ważne jest w takim przypadku, aby pracownik zawsze zauważał zmiany wprowadzane w tych instrukcjach.
Przeczytaj również o Lean
-
O strukturze Six Sigma słów kilka
Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów programu Six Sigma jest sposób opisu pełnionych w nim ról. Nazwy takie jak Six Sigma, Black Belt, Green Belt czy Six Sigma Champion często rozbudzają wyobraźnię tych, którzy zaczynają swoją przygodę związaną z 6S. Są one również opisem funkcji lub stanowisk, których prawidłowe ulokowanie w organizacji, jest jednym z kluczowych czynników decydujący ...
-
Backhauling, co to jest i dlaczego uratuje drogowy transport towarowy
Backhauling, nazywany również czasem backloadingiem, termin powstały z połączenia back – powrotny i hauling – przewóz towaru ciężarówką i właściwie taka definicja dobrze oddaje ideę kryjącą się za tym określeniem. Oznacza to zwiększenie wykorzystania pojazdów i kierowców poprzez lepsze planowanie tras.
-
5S w komputerze
Metoda 5S kojarzy się nam głównie z fizycznym sprzątaniem miejsc pracy i wynikającym z tego namacalnym porządkiem. Jednak te same zasady mogą być zastosowane do naszych komputerów, aby sprawniej nam się pracowało. W przeciwieństwie do hali produkcyjnej, w przestrzeni wirtualnej trudniej jest dostrzec nieporządek.
-
7 marnotrawstw – cz. 3
Ostatnie dwa marnotrawstwa związane są z przeszacowanymi zamówieniami i nadmierną produkcją. Są to marnotrawstwa w fabrykach niestosujących zasad Lean w zarządzaniu postrzegane są jako dobrobyt. Przyglądnijmy się bliżej zapasom i nadprodukcji.
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:


Komentarze
W dniach 14-16 maja 2025 roku w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej odbędzie się Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025. To największe wydarzenie w Polsce poświęcone jakości, łączące wiedzę, relacje i biznes. Kongres stanowi unikalną o ...
Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, c ...