Baza wiedzy Lean
Metoda A3
Shook w „Zarządzać znaczy uczyć” uczy zarządzać potencjałem ludzkim w procesie rozwiązywania problemów metodą A3.
Książka przedstawia metodę A3 w dość niekonwencjonalny sposób. Autor dzieli ją na dwie kolumny. Po lewej stronie kartki toczy się główny wątek. Opisywana jest historia młodego menadżera Desiego Portera, który stawia czoła raportowi A3. Pomimo sporej wiedzy z zakresu lean management, dopiero teraz odkrywa na nowo znaczenie metody według A3. Dzięki niemu poznajemy kolejne etapy raportu A3, jego zmagania z nim. Widzimy jak raport ewoluuje wraz ze zmianami Druga kolumna po prawej stronie kartki przedstawia sposób myślenia jego szefa, jego przemyślenia. To sprawia, ze przyjemnie czyta się toczącą fabułę pełną naturalnego napięcia jakie panuje w codziennej pracy. Niezadowolenie, fascynację czy czystą niecierpliwość.
Szef, jako trener i mentor
Autor poprzez ta historię ukazuje inne podejście pracy, jakie jest stosowane w Japonii. Zmienia typowy schemat szef-podwładny, który wykorzystuje władzę, ze zajmowanego stanowiska do rozkazywania i kontroli pracownika. Nie obchodzi go jak dojdzie do rozwiązania, musi być zrobione i już.
Tutaj szef jest coachem, mentorem daje cenne wskazówki, poprzez rozwijające dialogi, pytania, sprawia iż młody podwładny uczy się radzić sobie z rozwiązywaniem problemów. Interesuje się projektem, chce go zrozumieć, znając fakty jest w stanie zarządzać procesem uczenia się pracownika. Wszystko opiera się na poczuciu odpowiedzialności za projekt. Desi w pełni odpowiada za projekt, on jest jego właścicielem. Nie wykonuje mechanicznie rozkazów szefa, tylko zastanawia się, po prostu zaczyna myśleć nad tym co robi.
Młody menadżer w miarę upływu czasu zmienia swój tok myślenia na temat projektu A3. Na początku projektu Porter usiłuje jak najszybciej znaleźć rozwiązanie problemu ,proponując jedno rozwiązanie, które wydaje mu się najlepsze, pochopnie wyciąga wnioski. Jednak w miarę upływu czasu, doświadczenie jakie zdobył poprzez rozmowy ze swoim mentorem, zaczyna zastanawiać się co jest tak naprawdę przyczyną tego problemu, szuka prawdziwego źródła przyczyny. I tak uczy się stosować „gemba”- idź i sprawdź- jako najbardziej wiarygodne źródło informacji, wykorzystywać metody 5 razy dlaczego?, kaizen dążąc do właściwego najlepszego rozwiązania problemu.
Jest to niezwykle trudne, mentor musi wykazać się ostrożnością, taktem pod czas rozmów, czy też wielką cierpliwością. Nie może stale krytykować i umniejszać zasług dochodzącego do rozwiązania problemu menadżera. Musi stale utrzymywać jego entuzjazm, by stał się bardziej efektywny w działaniu. Musi tak go pokierować, aby on sam doszedł do właściwego rozwiązania.
I tak zmagania naszych bohaterów uczą nas innego skutecznego podejścia w rozwiązywaniu problemów.
Po przeczytaniu książki wiemy już jak wygląda schemat raportu A3, cała jego struktura, ale również skłania nas do refleksji nad podejściem do procesu rozwiązywania problemów. A3 jest również metodą samokształcenia pracowników, powoduje że poprzez kreatywne rozmowy z podwładnymi wypracowywane są dobre nawyki komunikacyjne w firmie. W Toyocie taki system jest wbudowany w pracę i codzienne procesy firmy.
Przeczytaj również o Lean
-
Lean w książkach
Książki o Lean Management w języku polskim nie są już niedostępnymi rarytasami - w ostatnich latach wydano już ich naprawdę sporo. Na rodzimym rynku mamy kilku wydawców, kórzy systematycznie poszerzają swoją ofertę. Nowe pozycje to często tłumaczenia zagranicznych publikacji, ale pojawiają się także książki polskich autorów.
-
Co to jest Lean Management?
Jak najprościej wyjaśnić, co to jest Lean? Skąd się wzięło to określenie? Jakie narzędzia są używane w ramach szczupłego zarządzania? W naszych zakładach coraz częściej pojawiają się nowe metody pracy i obcobrzmiące nakazy postępowania, a kierownicy i dyrektorzy mówią, że „teraz mamy Lean”. Czy tak jest naprawdę?
-
Wprowadzenie do Six Sigma
Co to jest Six Sigma, jakie są podstawy tej metodyki, a także o błędnym podejściu do 6sigma, które ogranicza jej wpływ na doskonalenie organizacji. Wprowadzenie do Six Sigma i cykl artykułów prostujących wiedzę w tym temacie został przygotowany przez jedną z najdłużej zajmujących się tą tematyką osób w Polsce. Znajdziesz tu kwintesencję wiedzy oraz podstawy, które wskażą kierunek, jak poprawnie uż ...
-
Problem Solving – rozwiązywanie problemów w Lean
Na czym polega rozwiązywanie problemów w Leanie? Odpowiedź wydaje się oczywista – „polega na znalezieniu przyczyny problemu i jej wyeliminowaniu”. W poniższym artykule rozwiniemy sens powyższego stwierdzenia i przedstawimy co jest kluczem w skutecznym zmniejszaniu ilości błędów w pracy, dzięki tzw. technikom „problem solving”.
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:


Komentarze
W dniach 14-16 maja 2025 roku w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej odbędzie się Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025. To największe wydarzenie w Polsce poświęcone jakości, łączące wiedzę, relacje i biznes. Kongres stanowi unikalną o ...
Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, c ...