Baza wiedzy Lean

 

Metoda A3

A3 wedlug John Shook’a w książce „ Zarządzać znaczy uczyć”.  

Shook w „Zarządzać znaczy uczyć” uczy zarządzać potencjałem ludzkim w procesie rozwiązywania problemów metodą A3.

Książka przedstawia metodę A3 w dość niekonwencjonalny sposób. Autor dzieli ją na dwie kolumny. Po lewej stronie kartki toczy się główny wątek. Opisywana jest historia młodego menadżera Desiego Portera, który stawia czoła raportowi A3. Pomimo sporej wiedzy z zakresu lean management, dopiero teraz odkrywa na nowo znaczenie metody według A3. Dzięki niemu poznajemy kolejne etapy raportu A3, jego zmagania z nim. Widzimy jak raport ewoluuje wraz ze zmianami Druga kolumna po prawej stronie kartki przedstawia sposób myślenia jego szefa, jego przemyślenia. To sprawia, ze przyjemnie czyta się toczącą fabułę pełną naturalnego napięcia jakie panuje w codziennej pracy. Niezadowolenie, fascynację czy czystą niecierpliwość.

Szef, jako trener i mentor

Autor poprzez ta historię ukazuje inne podejście pracy, jakie jest stosowane w Japonii. Zmienia typowy schemat szef-podwładny, który wykorzystuje władzę, ze zajmowanego stanowiska do  rozkazywania i kontroli pracownika. Nie obchodzi go jak dojdzie do rozwiązania, musi być zrobione i już.
Tutaj szef jest coachem, mentorem daje cenne wskazówki, poprzez rozwijające dialogi, pytania, sprawia iż młody podwładny uczy się radzić sobie z rozwiązywaniem problemów. Interesuje się projektem, chce go zrozumieć, znając fakty jest w stanie zarządzać procesem uczenia się pracownika. Wszystko opiera się na poczuciu odpowiedzialności za projekt. Desi w pełni odpowiada za projekt, on jest jego właścicielem. Nie wykonuje mechanicznie rozkazów szefa, tylko zastanawia się, po prostu zaczyna myśleć nad tym co robi.

Młody menadżer w miarę upływu czasu zmienia swój tok myślenia na temat projektu A3. Na początku projektu Porter usiłuje jak najszybciej znaleźć rozwiązanie problemu ,proponując jedno rozwiązanie, które wydaje mu się najlepsze, pochopnie wyciąga wnioski. Jednak w miarę upływu czasu, doświadczenie jakie zdobył poprzez rozmowy ze swoim mentorem, zaczyna zastanawiać się co jest tak naprawdę przyczyną tego problemu, szuka prawdziwego źródła przyczyny. I tak uczy się stosować „gemba”- idź i sprawdź- jako najbardziej wiarygodne źródło informacji, wykorzystywać metody 5 razy dlaczego?, kaizen dążąc do właściwego najlepszego rozwiązania problemu.
Jest to niezwykle trudne, mentor musi wykazać się ostrożnością, taktem pod czas rozmów, czy też wielką cierpliwością. Nie może stale krytykować i umniejszać zasług dochodzącego do rozwiązania problemu menadżera. Musi stale utrzymywać jego entuzjazm, by stał się bardziej efektywny w działaniu. Musi tak go pokierować, aby on sam doszedł do właściwego rozwiązania.
I tak zmagania naszych bohaterów uczą nas innego skutecznego podejścia w rozwiązywaniu problemów.

Szablon raportu A3

Po przeczytaniu książki wiemy już jak wygląda schemat raportu A3, cała jego struktura, ale również skłania nas do refleksji nad podejściem do procesu rozwiązywania problemów. A3 jest również metodą samokształcenia pracowników, powoduje że poprzez kreatywne rozmowy z podwładnymi wypracowywane są dobre nawyki komunikacyjne w firmie. W Toyocie taki system jest wbudowany w pracę i codzienne procesy firmy.

AB


Przeczytaj również o Lean

  • Opłacalna inwestycja w Lean Healthcare. W szpitalach w Kanadzie, jak w Toyocie.

    oplacalna-inwestycja-w-lean-healthcare-w-szpitalach-w-kanadzie-jak-w-toyocie

    Ministerstwo Zdrowia w Quebecu zorganizowało projekt inwestycyjny "Lean Healthcare Six Sigma". Wybrano trzy szpitale, które otrzymały prawie 10 milionów dolarów na realizację „szczupłego” zarządzania metodą Systemu Produkcyjnego Toyoty.

  • Siedem marnotrawstw cz.1 – eliminuj i zyskuj

    siedem-marnotrawstw-eliminacja

    Siedem marnotrawstw [ang. 7 Wastes (7W), jap. 7 Muda) to wszelkie czynności, za które klient, gdyby mógł, nie płaciłby nam w ogóle. Często widzimy je w pracy, narzekamy na ich występowanie, nie znając nawet ich definicji. Czasem jednak, są one tak zakorzenione w naszych codziennych obowiązkach, że wydają się być konieczne i nie do usunięcia. Japońscy inżynierowie pokazali, które z nich powinniśmy ...

  • Zarządzanie wizualne

    zarzadzanie-wizualne

    Visual Management – czyli zarządzanie wizualne. Jest to jeden z ważnych elementów filozofii szczupłego zarządzania. W krótkiej analizie tego narzędzia wskazane zostały powody dla których warto stosować VM.

  • Standaryzacja Pracy Lidera Lean

    standaryzacja-pracy-lidera-lean

    System ciągłego doskonalenia nie istnieje bez standaryzacji w procesach. Jednak jest to tylko jedna odnoga standaryzacji stosowana w Toyocie. Zarządzający również mają wyznaczone pewne standardy pracy, bez których kultura doskonalenia przedsiębiorstwa nie przetrwa samoistnie.

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence
Comarch Technologies

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Dobre praktyki Lean Higher Education

Dobre praktyki zarządcze, projektowe i narzędziowe – to temat przewodni tegorocznego XI seminarium LeanHE Poland. Wydarzenie organizowane przez Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej odbędzie się w dniach 24–25 czerwca.

oLEANpiada 2024

oLEANpiada odbędzie się w dniu 22 kwietnia 2024 roku na terenie Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Wydarzenie będzie obejmować tematy związane z Lean Management, uwzględniając także tematykę Problem Solving.

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Kwiecień 2024  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293012345
Najbliższe szkolenia Lean  
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku