Baza wiedzy Lean

 

Metoda A3

A3 wedlug John Shook’a w książce „ Zarządzać znaczy uczyć”.  

Shook w „Zarządzać znaczy uczyć” uczy zarządzać potencjałem ludzkim w procesie rozwiązywania problemów metodą A3.

Książka przedstawia metodę A3 w dość niekonwencjonalny sposób. Autor dzieli ją na dwie kolumny. Po lewej stronie kartki toczy się główny wątek. Opisywana jest historia młodego menadżera Desiego Portera, który stawia czoła raportowi A3. Pomimo sporej wiedzy z zakresu lean management, dopiero teraz odkrywa na nowo znaczenie metody według A3. Dzięki niemu poznajemy kolejne etapy raportu A3, jego zmagania z nim. Widzimy jak raport ewoluuje wraz ze zmianami Druga kolumna po prawej stronie kartki przedstawia sposób myślenia jego szefa, jego przemyślenia. To sprawia, ze przyjemnie czyta się toczącą fabułę pełną naturalnego napięcia jakie panuje w codziennej pracy. Niezadowolenie, fascynację czy czystą niecierpliwość.

Szef, jako trener i mentor

Autor poprzez ta historię ukazuje inne podejście pracy, jakie jest stosowane w Japonii. Zmienia typowy schemat szef-podwładny, który wykorzystuje władzę, ze zajmowanego stanowiska do  rozkazywania i kontroli pracownika. Nie obchodzi go jak dojdzie do rozwiązania, musi być zrobione i już.
Tutaj szef jest coachem, mentorem daje cenne wskazówki, poprzez rozwijające dialogi, pytania, sprawia iż młody podwładny uczy się radzić sobie z rozwiązywaniem problemów. Interesuje się projektem, chce go zrozumieć, znając fakty jest w stanie zarządzać procesem uczenia się pracownika. Wszystko opiera się na poczuciu odpowiedzialności za projekt. Desi w pełni odpowiada za projekt, on jest jego właścicielem. Nie wykonuje mechanicznie rozkazów szefa, tylko zastanawia się, po prostu zaczyna myśleć nad tym co robi.

Młody menadżer w miarę upływu czasu zmienia swój tok myślenia na temat projektu A3. Na początku projektu Porter usiłuje jak najszybciej znaleźć rozwiązanie problemu ,proponując jedno rozwiązanie, które wydaje mu się najlepsze, pochopnie wyciąga wnioski. Jednak w miarę upływu czasu, doświadczenie jakie zdobył poprzez rozmowy ze swoim mentorem, zaczyna zastanawiać się co jest tak naprawdę przyczyną tego problemu, szuka prawdziwego źródła przyczyny. I tak uczy się stosować „gemba”- idź i sprawdź- jako najbardziej wiarygodne źródło informacji, wykorzystywać metody 5 razy dlaczego?, kaizen dążąc do właściwego najlepszego rozwiązania problemu.
Jest to niezwykle trudne, mentor musi wykazać się ostrożnością, taktem pod czas rozmów, czy też wielką cierpliwością. Nie może stale krytykować i umniejszać zasług dochodzącego do rozwiązania problemu menadżera. Musi stale utrzymywać jego entuzjazm, by stał się bardziej efektywny w działaniu. Musi tak go pokierować, aby on sam doszedł do właściwego rozwiązania.
I tak zmagania naszych bohaterów uczą nas innego skutecznego podejścia w rozwiązywaniu problemów.

Szablon raportu A3

Po przeczytaniu książki wiemy już jak wygląda schemat raportu A3, cała jego struktura, ale również skłania nas do refleksji nad podejściem do procesu rozwiązywania problemów. A3 jest również metodą samokształcenia pracowników, powoduje że poprzez kreatywne rozmowy z podwładnymi wypracowywane są dobre nawyki komunikacyjne w firmie. W Toyocie taki system jest wbudowany w pracę i codzienne procesy firmy.

AB


Przeczytaj również o Lean

  • 7 marnotrawstw – jak się nimi zająć

    7-marnotrawstw-jak-sie-nimi-zajac

    Jeśli wiemy już, czym jest 7 marnotrawstw, gdzie ich szukać i co może nam pomóc w ich eliminacji, to ustalmy jeszcze, kto powinien być zaangażowany w szukanie marnotrawstw? Odpowiedź na tak postawione pytanie jest jedna… wszyscy. Zaczynając od prezesa, który ciągnie całą załogę w stronę transformacji Lean, kończąc na podstawowym pracowniku, który podczas swojej pracy ma największą szansę na dostrz ...

  • 5S w komputerze

    5s-w-komputerze

    Metoda 5S kojarzy się nam głównie z fizycznym sprzątaniem miejsc pracy i wynikającym z tego namacalnym porządkiem. Jednak te same zasady mogą być zastosowane do naszych komputerów, aby sprawniej nam się pracowało. W przeciwieństwie do hali produkcyjnej, w przestrzeni wirtualnej trudniej jest dostrzec nieporządek.

  • Lean w sektorach usług finansowych

    lean-w-sektorach-uslug-finansowych

    W opublikowanym w 2011 roku przez firmę McKinsey&Company raporcie znalazło się wiele ciekawych wyników wprowadzania filozofii Lean. Analizy prowadzone były w sektorze usług finansowych.

  • Lean Green – zredukuj koszty odpadów, energii i wody

    lean-green

    Wzrost cen odbioru odpadów, zakupu energii, wody oraz surowców staje się wyzwaniem dla wielu firm tym bardziej, że przy globalnym rynku i masowej konsumpcji napędzanej przez rodzące się kolejne miliardy nowych klientów z klasy średniej nie ma co liczyć na obniżki cen. Aby mimo to zachować konkurencyjność cen oferowanych produktów, przedsiębiorcy powinni rozbudowywać swoje systemy Lean o elementy s ...

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence
Comarch Technologies

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Organizowana przez studentów (nie tylko) dla studentów

Wielkimi krokami zbliżamy się do Seminarium ZiIP - wspaniałej okazji do poszerzenia wiedzy z zakresu zarządzania, a także zagadnień związanych z inżynierią produkcji. Tegoroczna, już IV edycja porusza tajniki dotyczące Lean Manufacturing, czy też zak ...

Kolejna edycja Młodego Lean Lidera rusza - jeszcze możesz dołączyć!

Wystartowała  nowa edycja ogólnopolskiego programu Młody Lean Lider. Dla organizatorów – Fundacji Lean Education – wyjątkowa pod wieloma względami. To już siódmy raz proponujemy Nauczycielom i Uczniom wspólną zabawę w odkrywanie Lean. Do tej por ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Listopad 2022  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku