Baza wiedzy Lean
Zarządzanie wizualne
O Visual Management można powiedzieć, że jest praktyką stosowania wizualizowanych informacji do zarządzania pracą. Każde narzędzie podnoszące efektywność lub bezpieczeństwo przy pomocy metod wizualnych można uznać za pożądane działanie zarządzania wizualnego. Narzędzia VM mogą występować w każdym obszarze firmy i nie ograniczają się do jakichś konkretnych działów czy branż.
Na czym polega Visual Management? Czytelne wskazanie w danym momencie stanu danego procesu bądź określanie prawidłowego przepływu procesu poprzez znaki wizualne i dźwiękowe. Metodami wizualnymi mogą być: strzałki, opisy, znaki, system Andon (świecąca lampka), tablice informacyjne, instrukcje, karty kanban. Jako dźwiękowe przykłady VM wymienić można: wszelkiego rodzaju sygnały alarmowe, sygnał cofania wózka widłowego, sygnał informujący o zakończeniu operacji bądź pracy. Miejsca, o których powiemy, że zarządzanie wizualne jest w nich na wysokim poziomie, charakteryzować się będą:
- łatwością rozpoznania etapów procesu przez zewnętrznego obserwatora
- łatwością rozpoznania odstępstw i sytuacji awaryjnych
Jaki jest cel i korzyści tego narzędzia?
Zarządzanie wizualne to przeciwdziałanie błędom i pomyłkom oraz w przypadku ich wystąpienia szybka ich identyfikacja. Procesy kontrolne w środowisku, w którym działa VM są łatwe do przeprowadzania i nie zabierają wiele czasu. Wszystko to sprowadza się ostatecznie do tego, że takie środowisko nazywa się ustandaryzowanym.
Standaryzacja to baza dla wszystkich bardziej zaawansowanych narzędzi odchudzonego zarządzania. Przy zatrudnianiu nowych pracowników Visual Management może okazać się kluczowym czynnikiem wpływającym na czas wdrożenia nowego pracownika. Im bardzie zaawansowany jest poziom stosowania zarządzania wizualnego w firmie, tym lepiej działają w niej inne metody.
Dlaczego zarządzanie wizualne (VM) jest często lekceważone?
Pracownicy często krytycznie oceniają zarządzanie wizualne, zwłaszcza w momencie jego wprowadzania. Czasem pojawiają stwierdzenia: "Po co to opisywać”, “Ale my to wiemy”, “Nie potrzebujemy tego”. Osoba, która wykonuje swoje obowiązki przez długi czas w danym obszarze, zna informacje o procesie lub wie jak sprawnie je uzyskać. Nie widzi potrzeby stosowania zarządzania wizualnego, ponieważ wie gdzie znajdują się dane elementy, wie jak wykonywać swoją pracę.
Rzeczą normalną jest to, że wraz z upływem czasu pracownik nabiera wprawy i odkłada na bok instrukcje. Ważne jest w takim przypadku, aby pracownik zawsze zauważał zmiany wprowadzane w tych instrukcjach.
Przeczytaj również o Lean
-
Standaryzacja Pracy Lidera Lean
System ciągłego doskonalenia nie istnieje bez standaryzacji w procesach. Jednak jest to tylko jedna odnoga standaryzacji stosowana w Toyocie. Zarządzający również mają wyznaczone pewne standardy pracy, bez których kultura doskonalenia przedsiębiorstwa nie przetrwa samoistnie.
-
Siedem marnotrawstw cz.1 – eliminuj i zyskuj
Siedem marnotrawstw [ang. 7 Wastes (7W), jap. 7 Muda) to wszelkie czynności, za które klient, gdyby mógł, nie płaciłby nam w ogóle. Często widzimy je w pracy, narzekamy na ich występowanie, nie znając nawet ich definicji. Czasem jednak, są one tak zakorzenione w naszych codziennych obowiązkach, że wydają się być konieczne i nie do usunięcia. Japońscy inżynierowie pokazali, które z nich powinniśmy ...
-
5S w komputerze
Metoda 5S kojarzy się nam głównie z fizycznym sprzątaniem miejsc pracy i wynikającym z tego namacalnym porządkiem. Jednak te same zasady mogą być zastosowane do naszych komputerów, aby sprawniej nam się pracowało. W przeciwieństwie do hali produkcyjnej, w przestrzeni wirtualnej trudniej jest dostrzec nieporządek.
-
Lean w książkach
Książki o Lean Management w języku polskim nie są już niedostępnymi rarytasami - w ostatnich latach wydano już ich naprawdę sporo. Na rodzimym rynku mamy kilku wydawców, kórzy systematycznie poszerzają swoją ofertę. Nowe pozycje to często tłumaczenia zagranicznych publikacji, ale pojawiają się także książki polskich autorów.
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:


Komentarze
W dniach 14-16 maja 2025 roku w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej odbędzie się Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025. To największe wydarzenie w Polsce poświęcone jakości, łączące wiedzę, relacje i biznes. Kongres stanowi unikalną o ...
Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, c ...