Słownik pojęć Lean
- Seiketsu Czwarty krok 5S. Polskim odpowiednikiem rozpoczynającym się na literę S, jest standaryzacja. Oznacza wybranie najlepszej opcji organizacji miejsca pracy oraz sposobu pracy i przyjęcie jej jako obowiązującej dla każdej osoby pracującej na danym stanowisku.
- Seiri Jeden z pięciu zwyczajów pomagających w lepszej organizacji miejsca pracy w ramach tzw. 5S. W polskim tłumaczeniu przedstawiane jako „sortowanie”. Polega na usunięciu wszelkich zbędnych rzeczy z miejsca pracy, co zwiększa jego przejrzystość i jest pierwszym krokiem do poprawy warunków na stanowisku pracy.
- Seiso Oznaczane jako trzecie „S”. Oznacza sprzątanie. Przygotowane wcześniej organizacyjnie miejsce pracy, w trzecim kroku jest bardzo dokładnie sprzątane. Dotyczy to całego stanowiska, maszyn i otoczenia. Sprzątanie pozwala między innymi na łatwiejsze odnalezienie się w miejscu pracy oraz szybszemu zauważeniu ewentualnych nieprawidłowości w działaniu maszyn.
- Seiton Drugi krok 5S. Z języka japońskiego tłumaczone jako systematyka. Polega na uporządkowaniu pozostałych, niezbędnych do pracy rzeczy, wraz z wydzieleniem dla nich stałych miejsc składowania. Podnosi ergonomię korzystania z niezbędnych narzędzi.
- Shitsuke Piąte „S” tłumaczone jako samodyscyplina. Jest to samodzielna kontrola pracownika i niekończące się zwracanie uwagi na to, aby pozostałe 4S, czyli trzymanie w miejscu pracy tylko narzędzi, które są potrzebne, odkładanie ich w odpowiednie miejsce, zgodnie z przyjętym standardem oraz utrzymywanie czystości w trakcie pracy i po jej zakończeniu. Umiejętność utrzymania samodyscypliny jest traktowane, jako wyraz dużej inteligencji i wytrwałości w procesie ciągłego doskonalenia. Jest uznawane za najtrudniejszy krok podczas wdrożenia 5S do swojej pracy.
- Six Sigma Metoda zarządzania jakością oparta o statystyczne sprawdzenie efektów wdrożonych zmian. W ramach realizowanych projektów Six Sigma dąży się do zmniejszenia ilości wadliwych produktów do 3,4 sztuk na milion, co oznacza, że wolnych od wad powinno być ponad 99,99966% wyprodukowanych sztuk. Podczas pracy korzysta się z metodologii DMAIC (Zdefiniuj, Zmierz, Przeanalizuj, Popraw, Skontroluj) lub DMADV (Zdefiniuj, Zmierz, Przeanalizuj, Zaprojektuj, Zweryfikuj) oraz szeregu narzędzi wspomagających poszukiwanie i analizę problemu. Jeżeli po wdrożeniu zmian liczba defektów mieści się w granicy 3,4 na milion wyprodukowanych sztuk – określa się proces, jako zgodny z 6σ (six sigma).
- SMED Jest to skrót od Single-Minute Exchange of Die, tłumaczone na język polski jako szybkie przezbrojenia. Jest to metoda redukcji czasu przezbrojeń, w której dąży się do zminimalizowania czasu jej trwania poprzez m.in. zamianę przezbrojenia z wewnętrznego, na zewnętrzne, np. poprzez zastosowanie wymiennych stołów redukujących ilość montowanych części bezpośrednio w maszynie lub modyfikację sposobów regulacji, dostrojeń z płynnych na skokowe o predefiniowanej podziałce.
- Spagetti Diagram Metoda służąca do wizualizacji przepływów materiału i produktu. Polega na narysowaniu ścieżek transportu materiału przez dany proces. Taki rysunek wykorzystuje się później w optymalizacji przepływu osób i materiałów.
- Strumień wartości Wyrażenie określające zbiór wszystkich procesów, które mają miejsce od momentu wpłynięcia zamówienia klienta, aż do chwili jego zrealizowania. Używane jest w podczas analizy procesów za pomocą Mapy Strumienia Wartości. Jest to nawiązanie do strumienia spływającego z góry w dół, który niesie ze sobą cząstki życiodajnej wody oraz odniesionego do procesów dążenia do jak najprostszego i najszybszego przesyłu informacji (bądź produkowanego produktu) od momentu zamówienia, do momentu odbioru przez klienta. Wartością w tym strumieniu jest każda czynność, która wpływa na produkt (lub usługę) w taki sposób, jakiego oczekuje klient. W strumieniu wartości istnieje również wiele marnotrawstw, które eliminuje się w ramach działań Lean.
- Supermarket Określenie wprowadzone do systemu Toyota Production System, zainspirowane organizacją amerykańskich supermarketów zamawiających na półki te produkty, które były kupowane i poszukiwane przez klientów. W fabrykach, bądź biurach są to miejsca tymczasowego składowania produktów, dokumentów, w których dostępne są dla kolejnych procesów. Supermarkety są stosowane pomiędzy procesami, które mają odbiegające od siebie czasy cykli, bądź występują inne problemy nie pozwalające na ciągły przepływ. Cechą supermarketów jest również zdolność do samosterowania produkcją. Produkcja powinna być rozpoczynana i zatrzymywana wtedy, gdy zapas w supermarkecie przekroczy ustalone minimalne i maksymalne poziomy. Inną cechą jest stosowanie kolejek FIFO.
Śledź nas w social media
Aktualności
Relacja z Toyota Change Management – we wnętrzu giganta zmian
Relacja z II Ogólnopolskiej Konferencji Jakościowej
PolecamyToyota, to firma, której system produkcyjny niezmiennie jest jednym z najbardziej znanych na świecie, na którym wzorują się przedsiębiorstwa niezliczonej już ilości branż. Jednak w wielu przypadkach próba transformacji nie przynosi tak spektakularnyc ...
To był maj!... Ale Saska Kępa nie pachniała szalonym, zielonym bzem, bo bzy w tym roku zaczęły kwitnąć nieco wcześniej i zdążyły już przekwitnąć. Poza tym cała rzecz się działa w Gliwicach, a nie w Warszawie. Bo to Gliwice na dwa dni stały się stolic ...
Kalendarz konferencji Lean
Najbliższe szkolenia Lean
Patronujemy Wyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku