Słownik pojęć Lean
- Mapa Strumienia Wartości Jest to graficzne przedstawienie analizy procesów zachodzących w przedsiębiorstwie na drodze pomiędzy klientem, a zamówieniem. Często określane jest angielskim skrótem VSM (Value Stream Map). W ramach procesu powstawania mapy w czytelny sposób przedstawiany jest obieg informacji, dokumentów lub produktu od momentu rozpoczęcia produkcji, aż do momentu transportu z zakładu. Mapa Strumienia Wartości stanu obecnego pozwala m.in. na poznanie wąskich gardeł w procesie oraz odkrycie źródeł marnotrawstw, nieodpowiedniego rozłożenia pracy. Tak zwana mapa stanu przyszłego wyznacza natomiast stan idealny oraz narzędzia, które mają pomóc w zbliżeniu się do jego założeń w ramach ciągłego doskonalenia. Jest uważane za podstawowe i najważniejsze narzędzie, pozwalające na całościową weryfikację stanu obecnego oraz nakreślenie wizji przyszłych zmian, jeszcze przed rozpoczęciem wdrożenia.
- Marnotrawstwo Jest to termin stosowany do określenia czynności w procesie, za które klient z pewnością nie chciałby płacić. W ramach Lean Management określa się siedem marnotrawstw w procesach: nadprodukcję, oczekiwanie, zbędny transport, zbędny ruch pracownika, tworzenie i naprawianie wadliwych produktów, nadprocesowość (niepotrzebnie wykonywane czynności i zadania) oraz zapasy. W ostatnich latach zaproponowano również dołączenie dwóch tzw. miękkich marnotrawstw, czyli straconej kreatywności pracowników (np. poprzez nieodpowiedni styl zarządzania ludźmi) oraz straconego rynku (poprzez zajmowanie się reklamacjami bądź wyjaśnianiem klientom własnej nieterminowości).
- Muda Z języka japońskiego określenie marnotrawstwa, patrz tuż powyżej: Marnotrawstwo
- Mura Z jęz. jap.: Nieregularność. Jest to również określenie stosowane dla wyrażenia nieprawidłowo funkcjonujących procesów. Odnosi się do nierównomiernie przydzielonej załodze lub maszynom pracy, co może być powodem występowania marnotrawstw (np. oczekiwania lub błędów).
- Muri Wyraża sytuację, w której człowiek lub maszyna są zmuszane do nadmiernej pracy, do której nie są w stanie poprawnie wykonać. Z języka japońskiego: Nieracjonalność, ponad siły.
Śledź nas w social media
Aktualności
Zapowiedź: Ogólnopolska Konferencja Jakościowa
Arena Logistyczna - Technologia czy Ludzie w centrum uwagi
PolecamyOgólnopolska Konferencja Jakościowa przedstawi holistyczne podejście dla przyszłości zarządzanej przez JAKOŚĆ.
12-13 kwietnia w Warszawie, odbędzie się wydarzenie, na którym tworzymy nowe środowisko wymiany doświadczeń i innowacyjnej przestrzeni dla networkingu - ARENA LOGISTYCZNA 2023: Technologia czy Ludzie w centrum uwagi.
- » Zapowiedź: XIV Konferencja Service Process Improvement Network
- » Raport z badania „Co decyduje o wynagrodzeniu pracownika”?
- » W drodze do Przemysłu 5.0, w parze z niegasnącym Lean - relacja z Europejskiego Kongresu Lean
- » W sekwencji i w obiegu zamkniętym - relacja z Lean Trendy 2022
- » Organizowana przez studentów (nie tylko) dla studentów
Kalendarz konferencji Lean
PON | WT | ŚR | CZW | PT | SOB | NDZ |
---|---|---|---|---|---|---|
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
Najbliższe szkolenia Lean
Patronujemy Wyszukiwarka
- 25.04.2023 Trójkąt Wizualnego Zarządzania Efektywnością Proce ...
- 26.04.2023 Szkolenie Lean w call center - Koromo
- 25.05.2023 Otwarte szkolenie Lean Koromo
Śledź nas na Facebooku