Projekty Lean
TWI – jak instruktaże stanowiskowe wspierają zarządzanie?
Certyfikacja na Instruktora TWI (Training Within Industry) należy do tych wyzwań, które dają ogromną satysfakcję, ale wkład pracy jest równie duży. Praca z zespołem, który przez ostatnie pół roku zmagał się ze swoją naturą, słabościami, brakiem kompetencji, brakiem czasu – po to, aby nauczyć się, przećwiczyć, praktykować i stać się trenerem TWI – daje efekty.
Program TWI został opracowany w Stanach Zjednoczonych w czasie drugiej Wojny Światowej (1940r), kiedy przedsiębiorstwa były zmuszone do zatrudniania młodzieży i kobiet. Amerykańscy menadżerowie i naukowcy opracowali program TWI do rozwoju brygadzistów i mistrzów. Celem programu TWI był szybki rozwój nowej kadry produkcyjnej, aby w efekcie uzyskać wzrost produktywności i jakości. W obecnych czasach, przy wysokich wskaźnikach rotacji pracowników, problemach związanych z odejściami pracowników na zasłużoną emeryturę czy konieczności przyjmowania pracowników z Ukrainy, cel TWI jest jak najbardziej aktualny.
Zaangażować niezaangażowanych
Co dało te kilka tygodni wspólnej pracy? Początek projektu to niechęć i brak wiary, że można prowadzić instruktaże inaczej, efektywniej, z „ludzką twarzą”. Zła rekrutacja i przyjmowanie ludzi bez doświadczenia, często z innej branży młodych, niezaangażowanych i z Ukrainy – to zdaniem liderów powód wysokiego wskaźnika rotacji w zakładzie – a nie sposobu prowadzenia szkoleń wdrożeniowych - instruktaży. Wdrożenie pracowników to zadanie działu szkoleń, liderzy muszą zabezpieczyć produktywność, jakość i inne twarde wskaźniki, a nie myśleć o atmosferze i sposobie wdrożenia.
Tabela nr 1. Przygotowanie instruktażu pracownika
Te kilka miesięcy pozwoliło na działania systemowe, czyli poprowadzenie krótkich warsztatów - wprowadzenie do TWI, czyli kilka ćwiczeń instruktażowych, dobry film, pokazanie efektów z innych projektów. Pierwsze arkusze podziału pracy (APP), które są podstawą instruktaży stanowiskowych warto zrobić dokładnie, aby nauczyć przyszłych trenerów TWI – co to „krok”, i jak odróżnić „wskazówkę” od „przyczyny”. Trzeba przejść przez operacje stanowiskowe krok po kroku i opisać co robimy, jak robimy i dlaczego tak robimy.
Ile trwa przygotowanie instruktażu?
Średnio 45 minut na przygotowanie jednego arkusza podziału pracy – czy to dużo? Nie jeśli na tej podstawie szkolimy ludzi, więc raczej warto je dobrze zrobić. Jeśli jest problem ze znajomością operacji na stanowisku – to pracujemy z operatorem, który zna ten proces najlepiej ze wszystkich, który podaje wszystkie kruczki i niuanse, jak podłożyć śrubkę, którą ręką chwycić, którą stroną odłożyć.
Takich informacji nie ma SOP (Standard Operations Procedure), takie informacje zna tylko ten, kto ma wprawę i wypracowuje wszystkie wskaźniki ważne dla stanowiska. Mistrz wie, kto wie. Potrafi wskazać najlepszą osobę znającą daną maszynę, dane stanowisko. Dla wszystkich to skarb. „O jakby Krzyśka zabrakło, to mielibyśmy kłopot – tylko on wie jak tu pracować”.
Tabela nr 2. 4 Kroki instruowania pracowników
Pierwsze instruktaże stanowiskowe na linii to najlepszy moment projektu. Przyszli trenerzy TWI uczą się metody nawzajem, ćwiczą na sobie operacje, które kiedyś już starali się opanować. Marek po pierwszym instruktażu odskoczył od stanowiska jak oparzony i z wypiekami powiedział, że 7 lat temu próbował to stanowisko opanować i miał ogromne trudności, zmora tej linii. Teraz po 20 minutach instruktażu (średni czas instruktażu dla stanowiska składającego się z 24 kroków), operator jest w stanie wyprodukować pierwszą dobrą sztukę.
W dążeniu do 100% zastępowalności
Przez kilka tygodni można opracować arkusze podziału pracy dla wszystkich stanowisk linii pilotażowej, wyszkolić całą załogę tej linii (na podstawie opracowanej matrycy kompetencji) tak, aby zastępowalność stanowisk w linii była 100%, zrealizować szkolenie „Train the Trainers”, wyszkolić z metody TWI innych pracowników i prowadzić instruktaże stanowiskowe w swoich wydziałach (Tabela nr 3).
Po poznaniu metody, Trenerzy TWI IP nie są w stanie już inaczej szkolić pracownika, jak tylko z wykorzystaniem TWI – tak to działa na ludzi. Dział HR zainteresowany efektami z linii pilotażowej jest w stanie tak podziałać, aby z grupy pilotażowej wiedzę przełożyć na całą organizację. Widać efekt w postaci lepszej atmosfery pracy, poprawy wskaźników jakości i produktywności w linii pilotażowej.
Tabela nr 3. Struktura działań wdrożeniowych dla grupy liderów
Dzięki TWI na linii pilotażowej razem z liderami, uzyskaliśmy spadek poziomu błędów w procesie o 90,4%, postoje w linii –spadek o 27,8%, ilość osób, która rezygnowała po pierwszym miesiącu pracy – spadek o 33,3 %, produktywność miesięczna 40 sztuk/ zmianę produkcji więcej (7,4% wzrostu poprzez działania na linii pilotażowej „TWI Instruktaże Pracownicze” i „TWI Metody Pracy” w okresie luty – kwiecień 2017). Udaje się, bo robimy to wspólnie z menadżerami. W TWI jak w kaizen - najważniejszy jest czynnik zaangażowania kadry kierowniczej, bo właśnie wtedy TWI wspiera zarządzanie.
Tworzenie instruktaży stanowiskowych i umiejętność stosowania TWI w szkoleniu pracowników jest jednym z tematów studiów podyplomowych Lean Management Toolbox w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Wałbrzychu. Zapoznaj się z najważniejszymi informacjami.
Zaangażować niezaangażowanych
Co dało te kilka tygodni wspólnej pracy? Początek projektu to niechęć i brak wiary, że można prowadzić instruktaże inaczej, efektywniej, z „ludzką twarzą”. Zła rekrutacja i przyjmowanie ludzi bez doświadczenia, często z innej branży młodych, niezaangażowanych i z Ukrainy – to zdaniem liderów powód wysokiego wskaźnika rotacji w zakładzie – a nie sposobu prowadzenia szkoleń wdrożeniowych - instruktaży. Wdrożenie pracowników to zadanie działu szkoleń, liderzy muszą zabezpieczyć produktywność, jakość i inne twarde wskaźniki, a nie myśleć o atmosferze i sposobie wdrożenia.
Tabela nr 1. Przygotowanie instruktażu pracownika
Te kilka miesięcy pozwoliło na działania systemowe, czyli poprowadzenie krótkich warsztatów - wprowadzenie do TWI, czyli kilka ćwiczeń instruktażowych, dobry film, pokazanie efektów z innych projektów. Pierwsze arkusze podziału pracy (APP), które są podstawą instruktaży stanowiskowych warto zrobić dokładnie, aby nauczyć przyszłych trenerów TWI – co to „krok”, i jak odróżnić „wskazówkę” od „przyczyny”. Trzeba przejść przez operacje stanowiskowe krok po kroku i opisać co robimy, jak robimy i dlaczego tak robimy.
Ile trwa przygotowanie instruktażu?
Średnio 45 minut na przygotowanie jednego arkusza podziału pracy – czy to dużo? Nie jeśli na tej podstawie szkolimy ludzi, więc raczej warto je dobrze zrobić. Jeśli jest problem ze znajomością operacji na stanowisku – to pracujemy z operatorem, który zna ten proces najlepiej ze wszystkich, który podaje wszystkie kruczki i niuanse, jak podłożyć śrubkę, którą ręką chwycić, którą stroną odłożyć.
Takich informacji nie ma SOP (Standard Operations Procedure), takie informacje zna tylko ten, kto ma wprawę i wypracowuje wszystkie wskaźniki ważne dla stanowiska. Mistrz wie, kto wie. Potrafi wskazać najlepszą osobę znającą daną maszynę, dane stanowisko. Dla wszystkich to skarb. „O jakby Krzyśka zabrakło, to mielibyśmy kłopot – tylko on wie jak tu pracować”.
Tabela nr 2. 4 Kroki instruowania pracowników
Pierwsze instruktaże stanowiskowe na linii to najlepszy moment projektu. Przyszli trenerzy TWI uczą się metody nawzajem, ćwiczą na sobie operacje, które kiedyś już starali się opanować. Marek po pierwszym instruktażu odskoczył od stanowiska jak oparzony i z wypiekami powiedział, że 7 lat temu próbował to stanowisko opanować i miał ogromne trudności, zmora tej linii. Teraz po 20 minutach instruktażu (średni czas instruktażu dla stanowiska składającego się z 24 kroków), operator jest w stanie wyprodukować pierwszą dobrą sztukę.
W dążeniu do 100% zastępowalności
Przez kilka tygodni można opracować arkusze podziału pracy dla wszystkich stanowisk linii pilotażowej, wyszkolić całą załogę tej linii (na podstawie opracowanej matrycy kompetencji) tak, aby zastępowalność stanowisk w linii była 100%, zrealizować szkolenie „Train the Trainers”, wyszkolić z metody TWI innych pracowników i prowadzić instruktaże stanowiskowe w swoich wydziałach (Tabela nr 3).
Po poznaniu metody, Trenerzy TWI IP nie są w stanie już inaczej szkolić pracownika, jak tylko z wykorzystaniem TWI – tak to działa na ludzi. Dział HR zainteresowany efektami z linii pilotażowej jest w stanie tak podziałać, aby z grupy pilotażowej wiedzę przełożyć na całą organizację. Widać efekt w postaci lepszej atmosfery pracy, poprawy wskaźników jakości i produktywności w linii pilotażowej.
Tabela nr 3. Struktura działań wdrożeniowych dla grupy liderów
Dzięki TWI na linii pilotażowej razem z liderami, uzyskaliśmy spadek poziomu błędów w procesie o 90,4%, postoje w linii –spadek o 27,8%, ilość osób, która rezygnowała po pierwszym miesiącu pracy – spadek o 33,3 %, produktywność miesięczna 40 sztuk/ zmianę produkcji więcej (7,4% wzrostu poprzez działania na linii pilotażowej „TWI Instruktaże Pracownicze” i „TWI Metody Pracy” w okresie luty – kwiecień 2017). Udaje się, bo robimy to wspólnie z menadżerami. W TWI jak w kaizen - najważniejszy jest czynnik zaangażowania kadry kierowniczej, bo właśnie wtedy TWI wspiera zarządzanie.
Tworzenie instruktaży stanowiskowych i umiejętność stosowania TWI w szkoleniu pracowników jest jednym z tematów studiów podyplomowych Lean Management Toolbox w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Wałbrzychu. Zapoznaj się z najważniejszymi informacjami.
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:
Śledź nas w social media
Aktualności
Nowoczesne podejście do doskonalenia procesów - relacja z IX Europejskiego Kongresu Lean
Bezpłatna Konferencja – Cyfrowa Transformacja w Biznesie
PolecamyDziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, c ...
Jak rozpocząć proces zmiany i zadbać o rozwój technologiczny firmy? Już 24 października odbędzie się Konferencja, podczas której zostaną przedstawione najnowsze trendy w zakresie wdrażania i udoskonalania procesu cyfrowej transformacji.
Kalendarz konferencji Lean
Patronujemy Wyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku