Projekty Lean
System sugestii pracowniczych - lubimy nagradzać

Sugestie pracowników są w cenie i w setkach firm przynoszą miliony oszczędności, usprawniają przepływ w procesie, poprawiają bezpieczeństwo i sprawiają, że codzienna praca jest lżejsza. Łukasz Dekier i Adrian Grycuk ze Stowarzyszenia Lean Management Polska przyjrzeli się funkcjonowaniu tzw. programów Kaizen i przedstawili w raport SLMP - "Programy sugestii pracowniczych".
W badaniu wzięło udział 249 osób, które uczestniczyły w Otwartej Konferencji Lean w Poznaniu. 85% respondentów posiadało w firmach, które reprezentowali programy sugestii pracowniczych. Motywacją do wdrożenia takiego programu była w znacznej większości chęć doskonalenia zakładu oraz pobudzenie zaangażowania pracowników. Na trzecim miejscu uplasowała się odpowiedź dotycząca możliwości uzyskania oszczędności.
Kaizen bez przymuszania
75% ankietowanych przyznało, że w ich zakładzie nie ma dla pracowników wyznaczonego celu na ilość złożonych wniosków Kaizen. Uczestnictwo jest dobrowolne i wsparte nagrodami rzeczowymi lub finansowymi. Aż 85% odpowiedzi wskazywało, że firmy nagradzają pracowników za składanie pomysłów. W firmach, w których motywacja odbywała się jedynie za pomocą pieniędzy, były to kwoty średnio oscylujące pomiędzy 20, a 500 zł.
Badani wskazali, że w ich zakładach zaangażowanych w składanie projektów jest średnio 36% pracowników. W co czwartej firmie w programach uczestniczyło jednak tylko 10% załogi. Wśród odpowiedzi pojawiły się jednak także takie firmy, w których 90% pracowników złożyło przynajmniej jeden pomysł poprawy.
Informacja zwrotna dla pomysłów
Firmy w ramach programów stosują różne, wypracowane przez siebie sposoby oceny pomysłów. 61% badanych wskazało istnienie grupy oceniającej w ich zakładach, w 19% firm akceptacją zajmował się sam kierownik. W części z nich proces był dwustopniowy. Wśród innych sposobów oceny stanowiących niespełna 3% wszystkich odpowiedzi autorzy wyłonili także udział prezesa bądź zarządu w akceptacji wniosku lub ocenę poprzez zespół pracowników, na których pracę będzie miała wpływ wdrożona sugestia.
Aby wzmóc zaangażowanie pracowników w udoskonalanie firmy, potrzebna jest komunikacja z załogą i informowanie ich o przyjęciu lub odrzuceniu wniosków. Łukasz Dekier i Adrian Grycuk zbadali również ten aspekt pracy nad wnioskami Kaizen. Średnio po siedemnastu dniach wraca do pracownika informacja zwrotna dotycząca jego pomysłu, przy czym 38% ankietowanych odpowiedziało, że taka informacja jest przekazywana do 10 dni. Respondenci wskazywali również, że czas akceptacji różni się w zależności od złożoności wniosku.

Jaki odsetek kaizenów jest wdrożony
Z odpowiedzi ankietowanych wynika, że finalnie wdrożonych jest średnio 60% składanych pomysłów. Były jednak spore rozbieżności w udzielanych odpowiedziach. Wiele osób przyznawało, że w ich firmach zastosowane w pracy pomysły stanowią między 10-30% wszystkich złożonych wniosków, jednocześnie w kilkunastu procentach firm ten współczynnik wahał się pomiędzy 70-90%. Co ciekawe, większą liczbę akceptowanych pomysłów była w firmach, gdzie składanie wniosków było obowiązkowe.
Toyota czerpie z milionów pomysłów, a polskie przedsiębiorstwa z pomysłowymi pracownikami próbują uczyć się wzbudzenia podobnego zaangażowania jak w japońskim wzorze dążenia do doskonałości firmy. Warto zapoznać się z całym raportem dotyczącym sugestii pracowniczych, by zaczerpnąć inspirację także wzmocnienia podjętych działań w firmie, który załączamy do pobrania: "Raport SLMP - "Programy sugestii pracowniczych".
Zobacz także: Kaizen - czym jest i jak działa w polskich firmach
Kaizen bez przymuszania
75% ankietowanych przyznało, że w ich zakładzie nie ma dla pracowników wyznaczonego celu na ilość złożonych wniosków Kaizen. Uczestnictwo jest dobrowolne i wsparte nagrodami rzeczowymi lub finansowymi. Aż 85% odpowiedzi wskazywało, że firmy nagradzają pracowników za składanie pomysłów. W firmach, w których motywacja odbywała się jedynie za pomocą pieniędzy, były to kwoty średnio oscylujące pomiędzy 20, a 500 zł.
Badani wskazali, że w ich zakładach zaangażowanych w składanie projektów jest średnio 36% pracowników. W co czwartej firmie w programach uczestniczyło jednak tylko 10% załogi. Wśród odpowiedzi pojawiły się jednak także takie firmy, w których 90% pracowników złożyło przynajmniej jeden pomysł poprawy.
Informacja zwrotna dla pomysłów
Firmy w ramach programów stosują różne, wypracowane przez siebie sposoby oceny pomysłów. 61% badanych wskazało istnienie grupy oceniającej w ich zakładach, w 19% firm akceptacją zajmował się sam kierownik. W części z nich proces był dwustopniowy. Wśród innych sposobów oceny stanowiących niespełna 3% wszystkich odpowiedzi autorzy wyłonili także udział prezesa bądź zarządu w akceptacji wniosku lub ocenę poprzez zespół pracowników, na których pracę będzie miała wpływ wdrożona sugestia.
Aby wzmóc zaangażowanie pracowników w udoskonalanie firmy, potrzebna jest komunikacja z załogą i informowanie ich o przyjęciu lub odrzuceniu wniosków. Łukasz Dekier i Adrian Grycuk zbadali również ten aspekt pracy nad wnioskami Kaizen. Średnio po siedemnastu dniach wraca do pracownika informacja zwrotna dotycząca jego pomysłu, przy czym 38% ankietowanych odpowiedziało, że taka informacja jest przekazywana do 10 dni. Respondenci wskazywali również, że czas akceptacji różni się w zależności od złożoności wniosku.

Jaki odsetek kaizenów jest wdrożony
Z odpowiedzi ankietowanych wynika, że finalnie wdrożonych jest średnio 60% składanych pomysłów. Były jednak spore rozbieżności w udzielanych odpowiedziach. Wiele osób przyznawało, że w ich firmach zastosowane w pracy pomysły stanowią między 10-30% wszystkich złożonych wniosków, jednocześnie w kilkunastu procentach firm ten współczynnik wahał się pomiędzy 70-90%. Co ciekawe, większą liczbę akceptowanych pomysłów była w firmach, gdzie składanie wniosków było obowiązkowe.
Toyota czerpie z milionów pomysłów, a polskie przedsiębiorstwa z pomysłowymi pracownikami próbują uczyć się wzbudzenia podobnego zaangażowania jak w japońskim wzorze dążenia do doskonałości firmy. Warto zapoznać się z całym raportem dotyczącym sugestii pracowniczych, by zaczerpnąć inspirację także wzmocnienia podjętych działań w firmie, który załączamy do pobrania: "Raport SLMP - "Programy sugestii pracowniczych".
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:


Śledź nas w social media
Aktualności
Zapowiedź: Ogólnopolska Konferencja Jakościowa
Arena Logistyczna - Technologia czy Ludzie w centrum uwagi
PolecamyOgólnopolska Konferencja Jakościowa przedstawi holistyczne podejście dla przyszłości zarządzanej przez JAKOŚĆ.
12-13 kwietnia w Warszawie, odbędzie się wydarzenie, na którym tworzymy nowe środowisko wymiany doświadczeń i innowacyjnej przestrzeni dla networkingu - ARENA LOGISTYCZNA 2023: Technologia czy Ludzie w centrum uwagi.
- » Zapowiedź: XIV Konferencja Service Process Improvement Network
- » Raport z badania „Co decyduje o wynagrodzeniu pracownika”?
- » W drodze do Przemysłu 5.0, w parze z niegasnącym Lean - relacja z Europejskiego Kongresu Lean
- » W sekwencji i w obiegu zamkniętym - relacja z Lean Trendy 2022
- » Organizowana przez studentów (nie tylko) dla studentów
Kalendarz konferencji Lean
PON | WT | ŚR | CZW | PT | SOB | NDZ |
---|---|---|---|---|---|---|
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
Najbliższe szkolenia Lean
Patronujemy Wyszukiwarka
- 25.04.2023 Trójkąt Wizualnego Zarządzania Efektywnością Proce ...
- 26.04.2023 Szkolenie Lean w call center - Koromo
- 25.05.2023 Otwarte szkolenie Lean Koromo
Śledź nas na Facebooku