Aktualności Lean

 

Starać się przewidzieć przyszłość – migawki z Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach

 Dodano: 2020-09-16
Trzy dni, 70 debat, pytania o teraźniejszą sytuację, ale i o przyszłość europejskiej i polskiej gospodarki. O tym wszystkim debatowano od 2-4 września w Katowicach.
Podczas oficjalnego rozpoczęcia Europejskiego Kongresu Gospodarczego Marcin Krupa – prezydent Katowic, powiedział: „Stoimy przed nowym otwarciem, dzisiaj stoimy przed zupełnie nową niewiadomą”. Jakub Chełstowski marszałek województwa śląskiego zaznaczył: „Dziś jest ten czas, by razem pchnąć to wszystko do przodu”. To słowa, które oddają wypowiedzi wielu zgromadzonych na kongresie ekspertów.

Tematami, w których pojawiali się przedstawiciele ministerstw, były te o obecnej polityce europejskiej, także w aspekcie dotyczącym wykorzystania zasobów i ekologii, bezpieczeństwie energetycznym, czy też o wyzwaniach gospodarki w recesji. Wśród kilkudziesięciu paneli pojawiały się także takie jak przyszłość transportu, rozwój firm w oparciu o technologie Przemysłu 4.0 budowania firm wielopokoleniowych, ekspansji globalnej, czy wyzwań logistyki.

Europejski Kongres Gospodarczy o przyszłości rozwoju polskich firm

Świat i Polska w obliczu zatrzymania gospodarki

Jerzy Kwieciński, prezes zarządu PGNiG S.A., były minister inwestycji i rozwoju, mówił o nieoczekiwanych skutkach wynikłej sytuacji, która sprawiła że nastąpiło załamanie łańcuchów na całym świecie, a Wojciech Kostrzewa - prezes zarządu Polskiej Rady Biznesu, zwrócił uwagę, że cały rozwinięty świat dziś działa na dofinasowaniu z budżetu, jednak teraz czas, by środki dostosować do obecnej sytuacji pandemicznej. Pojawił się także temat podnoszonej płacy minimalnej w obecnych warunkach. Prelegenci wspominali, że płaca minimalna obciąża przede wszystkim małe firmy rodzinne – gdzie 63% pracowników jest zatrudnionych na jej warunkach.

Gospodarka wchodząca w erę cyfrową

W panelu zatytułowanym „Gospodarka ery cyfrowej” zwrócono uwagę na nowy sposób pracy, który został wymuszony poprzez ostatnie wydarzenia. Praca zdalna ogranicza bezpośredni kontakt z pracownikiem przez dłuższy czas, więc zarządzający mają przy tym mniejszy wpływ na tworzenie kultury organizacyjnej firmy. Co więcej, okazuje się, że pracownicy przyzwyczajają się do nowej sytuacji i obawiają się wręcz powrotu na stałe do biur, na co zwrócił między innymi Tomasz Suchański, prezes zarządu firmy Żabka Polska.

Jowita Michalska z Singularity mówiła o technologiach, które dla wielu są niewyobrażalne, ale już istnieją na rynku, zwróciła jednak uwagę, że nie są one zaadaptowane masowo przez społeczeństwo. Myśląc o przyszłości biznesu i usług, musimy zwrócić uwagę także na pojęcie konwergencji - przez połączenie kilku technologii możemy obecnie stworzyć całkowicie nowy model biznesowy, który odmieni procesy tak utarte w codziennym naszym życiu, jak kupowanie i dostarczanie żywności.

Pod dyskusję poddano również model edukacyjny i pytano czy znany przez nas model ze szkoły XX-wiecznej nadal się sprawdza. Widać, że zaczynają z nim konkurować alternatywne modele, które zwłaszcza na etapie szkolnictwa wyższego są wybierane przez studentów, jak puzzle. Aleksandra Przegalińska-Skierkowska zwraca uwagę na to, że nawigowanie pomiędzy nimi będzie sztuką, z którą będą musieli zmierzyć się nauczyciele, wykładowcy i system edukacji. Co więcej, model zdalnego uczenia sprawia, że - znów szczególnie uczelnie - zaczynają konkurować programem ze sobą nie tylko na poziomie regionalnym, czy krajowym, ale globalnym. Dla polskiego studenta, znającego język obcy, posiadającego możliwość zdalnego pozyskiwania wiedzy, nie jest problemem wybór uczelni z Niemiec, Wielkiej Brytanii, czy Stanów Zjednoczonych.

Lech Kaniuk, CEO Sunroof, zwrócił uwagę, że edukacja powinna czerpać z modeli agile czy lean i wzmagać umiejętności iteracyjnego testowania, a nie wymagać tylko poznawania kolejnych faktów.

Zmienione łańcuchy dostaw i niepopularne decyzje

Kacper Nosarzewski - członek zarządu Polskiego Towarzystwa Studiów nad Przyszłością nadmienił, że XXI wiek to jest czas, w którym łańcuch dostaw będzie skupiony jeszcze bardziej na potrzebie. Pokazując to na przykładzie jedzenia, zaznacza że to żywność jest potrzebą, a nie pójście do sklepu, które jest tylko sposobem jej spełnienia. Sztuczna inteligencja w lodówce zamawiająca jajka, będzie więc czynnikiem skracającym cały proces, przybliżającym nas do spełnienia danej potrzeby.

Czas nielogicznego zamykania gospodarek, to także czas niepopularnych decyzji w firmach. Część zarządzających już teraz stanęło przed wyborem - zwolnić 200 ludzi, czy narażać przedsiębiorstwo na milionowe długi. O tym, jaki efekt będzie miało ogłoszenie dużych zwolnień, będzie zależne od dotychczasowego podejścia do komunikacji z ludźmi. Wcześniejsza praca w sferze komunikowania się z pracownikami, ogłaszania zmian i pracy z problemami, zaprocentuje dla firmy stojącej przed trudnymi decyzjami.

Robotyzacja i IoT w polskich firmach podczas EEC

Przemysł 4.0 w polskim biznesie

Wśród tematów było także stosowanie rozwiązań przemysłu 4.0. Jacek Królik - CEO Versabox, mówił że w aspekcie wykorzystania internetu rzeczy w przemyśle dużo mówimy, ale czy to się już dzieje? Raczej w wielu przykładach są to nadal tylko procesy pokazowe, a nie szerokie standardowe wdrożenia.

Co prawda, co roku nakłady na te rozwiązania w Polsce się podwajają, ale tak naprawdę to dopiero początek – zwracali uwagę paneliści debaty zatytułowanej „Internet rzeczy”. Wiele rozwiązań jest pokazywanych, ale to bardziej rozwiązania marzeń, a nie realnie i powszechnie stosowane w fabrykach. Problemem jest też brak regulacji prawnych, a wyzwaniem bezpieczeństwo danych gromadzonych i przetwarzanych przez te urządzenia.

Motoryzacja po wstrząsie

W trzecim dniu kongresu miał miejsce między innymi panel „Motoryzacja”, w którym jednym z gości był Dariusz Mikołajczak prezes Toyota Motor Manufacturing Poland. Przemysł motoryzacyjny odczuł tzw. lockdown dotkliwie. Jak mówił Dariusz Mikołajczak, całkowity stop był przez 1,5 miesiąca, a później plan pracy jak na rollercoasterze - od 10 do 60% możliwości polskich zakładów Toyoty. Janusz Soboń z Kirchoff Polska również nadmienił, że cały łańcuch dostaw został zerwany, a klienci zamykając swoje zakłady wymusili niejako postój także poddostawców.

Natomiast na najbliższe miesiące w wielu firmach branży automotive jest obecnie pełne zabudżetowanie. W podobnym tonie wypowiedział się Andrzej Korpak – dyrektor generalny Opel Manufacturing Poland i PSA Manufacturing Poland, ostrzegając jednak przed tym, że to może nie być jeszcze koniec tej huśtawki, której byliśmy świadkami w dwóch ostatnich kwartałach.

Adam Krępa, prezes zarządu Federal Mogul potwierdza, że poddostawcy odczuwają powrót do zamówień od klientów z branży motoryzacyjnej. Pojawiają się wręcz sygnały, by przyśpieszać powroty wstrzymanych projektów inwestycyjnych do nowych modeli. Dariusz Mikołajczak z Toyoty wspomniał o możliwych fluktuacjach także w przyszłym roku oraz o tym, że szacunkowy spadek w branży motoryzacyjnej będzie oscylował w ok 25% , a w przypadku Toyoty ok. 15%. Różnica jest spowodowana głównie dzięki popularności samochodów z napędem hybrydowym.

Problemy motoryzacji podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach

Elektryfikacja transportu - nie tak szybko?

Paneliści skupili się również mocniej na technologicznej zmianie, która nas czeka w napędach samochodów. Niektórzy z nich sugerowali, że będzie to rewolucja trwająca kilkanaście, a wręcz kilkadziesiąt lat. Choć niewątpliwie w ostatnich latach nastąpiło przyspieszenie, o czym wspomniał m.in. Łukasz Maliczenko – dyrektor ds. rozwoju technicznego produktu z ElectroMobility Poland. Jeszcze większe przyśpieszenie może zostać wymuszone także poprzez legislacje, nawet jeśli na nową technologię nie będzie stać przeciętnego użytkownika aut – podkreślił prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Jakub Faryś. Takie sytuacje miały już miejsce w historii motoryzacji. Dodał również, że na kryzys w branży motoryzacyjnej trzeba patrzyć szerzej. Już druga połowa 2019 przynosiła spadek zamówień - wyodrębniając COVIDa - między innymi przez nowe normy WLTP, czy wojnę handlową i ostrzega, że wolumeny produkcji z roku 2018 mogą nie wrócić przez długie lata.

Pojawił się także leanowy wątek w wypowiedzi prezesa polskich fabryk Toyoty. Dariusz Mikołajczak powiedział, że Toyota nie zmienia podejścia do organizacji łańcucha dostaw, a słynie przecież z Just in Time. Jak mówił, dzięki temu byliśmy w stanie bardzo sprawnie zatrzymać produkcję, a poprzez wypracowane schematy z lokalnymi i japońskimi poddostawcami, bardzo szybko ją ponownie wznowić .

Europejski Kongres Gospodarczy w budynku MCK Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach

Jak będzie wyglądać gospodarka, rynek świat za rok i jakie wyzwania przyniesie najbliższy czas? Wśród wypowiedzi kongresowych panelistów mogliśmy usłyszeć zarówno ostrzeżenia, jak i głosy spokoju. Decyzje podejmowane przez zarządy i właścicieli firm w najbliższych miesiącach będą miały kluczowe znaczenie dla setek tysięcy ludzi, którzy sprzęgnięci są w biznesowych łańcuchach XXI wieku nieznających granic.

Krzysztof Bednarz


Pozostałe aktualności Lean

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence
Comarch Technologies

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Benchmark z Toyotą – relacja: „tworzą ludzi” rozwiązując problemy

Lean Management mający swe podłoże w Toyota Production System, jest w wielu firmach podstawową metodą optymalizacji procesów. Toyota udowadnia, że trzymanie się swoich podstawowych zasad pozwala być na szczycie wśród producentów samochodów, a w czasi ...

Raport z badania „Co hamuje rozwój kompetencji pracowników”?

Wdrażanie dobrych praktyk, standardów czy procesów to klucz do ciągłego doskonalenia organizacji. Obecnie napotykamy jednak wiele problemów, które hamują rozwój kompetencji pracowników różnych szczebli.

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Sierpień 2022  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234

Brak wydarzeń dla tego miesiąca

PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku