Projekty Lean
Co odróżnia firmy, które są doskonałe od tych, które są bardzo dobre?

To pytanie zadawałam sobie od wielu lat wdrażając Lean, CI lub TPM w wielu firmach. Dostrzegłam, że to co wyróżnia firmy osiągające znakomite wyniki, to koncentracja zarówno na tym, co jest widoczne, jak na przykład sprawne narzędzia, dobrane metody, jak również na tym, czego nie widać na pierwszy rzut oka. Zachowania pracowników, panująca atmosfera - czasem nawet sposób, w jaki się do siebie odnosili pozwalał na zrozumienie, że załoga realizuje tutaj swoje pasje. To, co ich odróżniało to właśnie doskonała kultura ich organizacji.
Przyczyny wygaszania entuzjazmu
Zaczęłam analizować, co właściwie powstrzymuje organizacje przed tym, aby zdobyć podobny poziom doskonałości. Przecież nieraz widziałam, jak wdrożone programy Lean, TPM, czy 5S „umierały” w organizacjach. Wy z pewnością również tego doświadczyliście – zachwytu nad nowym podejściem a następnie stopniowego wygaszenia entuzjazmu. Zawsze mnie trapiło, czy problem tkwił w dobranym narzędziu, czy może przyczyny należało szukać gdzieś zupełnie indziej?
Faktem jest, że tych przyczyn jest wiele. Najbardziej powszechną jest brak zaangażowania liderów. Łatwo zapominamy, że przecież „ryba psuje się od głowy”, co wpływa na brak zaangażowania pracowników i całkowitą erozję wdrażanych programów.
To dlatego tak bardzo zechciałam dotrzeć do źródła doskonałości. To doprowadziło mnie do Uniwersytetu w Stanie Utah, gdzie został założony Instytut Shingo promujący rozwiązania Doskonałości Operacyjnej w oparciu o Modelu Shingo.

Genialny japoński inżynier
Doktor Shigeo Shingo, japoński inżynier, w połowie XX wieku rozpoczął współpracę z Toyotą. Zaczęło się od spotkania z Taiichi Ohno, twórcy Toyota Production System, gdy ten postanowił wysłuchać wykładu na uniwersytecie prowadzonego przez Shingo. Na początku Shingo przeszkolił inżynierów produkcji w zakresie wdrażania procesów wydajnościowych.
Jedną z myśli, która przyświecała Shigeo Shingo było wyjaśnienie powiązania pomiędzy długofalowym sukcesem organizacji a procesem dążenia do doskonałości. Rozważania, rezultaty doświadczeń i badań przelewał na papier - powstało 17 książek, spośród których 8 zostało przetłumaczone na język angielski. W głównej mierze to właśnie dzięki temu świat zaczął poznawać i dziedziczyć dorobek Dr. Shingo. Na czym właściwie polega know-how i wiedza, które pozostawił?
Podstawy modelu Shingo
Model Shingo bazuje na czymś, co w kulturze europejskiej możemy nazwać dekalogiem organizacji, czyli kodeksem postępowania. Dekalog jako analogia szczególnie dobrze tu pasuje ze względu na fakt, iż Kluczowe Zasady Shingo to 10 zasad rozpowszechnianych na kolejnych etapach rozwoju firmy, które określają konkretne normy działania. Głównym celem filozofii Shingo jest osiąganie doskonałości operacyjnej oraz wypracowanie takich metod działania i postaw pracowników, by organizacja była w stanie ciągle i samodzielnie się doskonalić.
Od 1988 firmy, początkowo tylko te ze Stanów Zjednoczonych, a później również z reszty świata, mogą ubiegać się o Nagrodę Shingo Prize. Od 2000 r. uchodzi ona za „Nobla” w sektorze produkcji, jest bowiem najbardziej prestiżową i najwyższą nagrodą przyznawaną za doskonałość we wdrażaniu narzędzi, systemów i kultury organizacyjnej, a w konsekwencji osiągania znamienitych rezultatów.

I tutaj wyłania się kluczowa różnica, jaka cechuje doskonałe organizacje - to koncentracja wszystkich liderów na pracownikach i kształtowaniu kultury. Błąd, jaki wiele firm popełnia jest taki, że za wdrożenie Programów Doskonałości stają się odpowiedzialni głównie eksperci, inżynierowie lub koordynatorzy ds. Ciągłego Doskonalenia, których doświadczenie zawodowe wywodzi się z działów operacji, logistyki czy utrzymania ruchu.
Wyzwanie z myśleniem systemowym
Z kolei za budowanie kultury organizacyjnej najczęściej odpowiedzialni są eksperci HR (HR Business Partnerzy). I tu pojawia się największa bolączka – te dwie funkcje w organizacji nie mówią tym samym językiem. Notorycznie okazuje się, że osoby pracujące w HR są oderwane od rzeczywistości produkcyjnej i koncentrują się na wdrożeniu narzędzi wskazywanych przez centralę – nie do końca rozumiejąc potrzeby pracowników oraz nie starając się dopasować rozwiązania do bieżących wymagań. W skutek tego organizacja coraz bardziej promuje rozwiązania, które w praktyce można wykorzystać tylko przez kilka poszczególnych działów. Nie ma myślenia o wdrożeniu systemów dla całej organizacji - powstają silosy.
Zgłębianiu zasad Shingo poświęciłam mnóstwo energii, bo naprawdę wierzę, że jest to pewien klucz. Co prawda, jest to klucz do samej doskonałości, ale mielibyśmy zamykać sobie drzwi otwierające tak wyjątkową drogę? Proponuję rozpocząć ją od eksploracji przygotowanej polskojęzycznej Strefy Shingo. Wyruszając w drogę warto pamiętać, że nie chodzi o to, aby stać się doskonałym, ale o to o samą podróż i nieustanne poszukiwanie odpowiedzi na pytanie DLACZEGO? Tylko takie podejście daje gwarancję stałych i znamienitych rezultatów.
Zaczęłam analizować, co właściwie powstrzymuje organizacje przed tym, aby zdobyć podobny poziom doskonałości. Przecież nieraz widziałam, jak wdrożone programy Lean, TPM, czy 5S „umierały” w organizacjach. Wy z pewnością również tego doświadczyliście – zachwytu nad nowym podejściem a następnie stopniowego wygaszenia entuzjazmu. Zawsze mnie trapiło, czy problem tkwił w dobranym narzędziu, czy może przyczyny należało szukać gdzieś zupełnie indziej?
Faktem jest, że tych przyczyn jest wiele. Najbardziej powszechną jest brak zaangażowania liderów. Łatwo zapominamy, że przecież „ryba psuje się od głowy”, co wpływa na brak zaangażowania pracowników i całkowitą erozję wdrażanych programów.
To dlatego tak bardzo zechciałam dotrzeć do źródła doskonałości. To doprowadziło mnie do Uniwersytetu w Stanie Utah, gdzie został założony Instytut Shingo promujący rozwiązania Doskonałości Operacyjnej w oparciu o Modelu Shingo.

Genialny japoński inżynier
Doktor Shigeo Shingo, japoński inżynier, w połowie XX wieku rozpoczął współpracę z Toyotą. Zaczęło się od spotkania z Taiichi Ohno, twórcy Toyota Production System, gdy ten postanowił wysłuchać wykładu na uniwersytecie prowadzonego przez Shingo. Na początku Shingo przeszkolił inżynierów produkcji w zakresie wdrażania procesów wydajnościowych.
Jedną z myśli, która przyświecała Shigeo Shingo było wyjaśnienie powiązania pomiędzy długofalowym sukcesem organizacji a procesem dążenia do doskonałości. Rozważania, rezultaty doświadczeń i badań przelewał na papier - powstało 17 książek, spośród których 8 zostało przetłumaczone na język angielski. W głównej mierze to właśnie dzięki temu świat zaczął poznawać i dziedziczyć dorobek Dr. Shingo. Na czym właściwie polega know-how i wiedza, które pozostawił?
Podstawy modelu Shingo
Model Shingo bazuje na czymś, co w kulturze europejskiej możemy nazwać dekalogiem organizacji, czyli kodeksem postępowania. Dekalog jako analogia szczególnie dobrze tu pasuje ze względu na fakt, iż Kluczowe Zasady Shingo to 10 zasad rozpowszechnianych na kolejnych etapach rozwoju firmy, które określają konkretne normy działania. Głównym celem filozofii Shingo jest osiąganie doskonałości operacyjnej oraz wypracowanie takich metod działania i postaw pracowników, by organizacja była w stanie ciągle i samodzielnie się doskonalić.
Od 1988 firmy, początkowo tylko te ze Stanów Zjednoczonych, a później również z reszty świata, mogą ubiegać się o Nagrodę Shingo Prize. Od 2000 r. uchodzi ona za „Nobla” w sektorze produkcji, jest bowiem najbardziej prestiżową i najwyższą nagrodą przyznawaną za doskonałość we wdrażaniu narzędzi, systemów i kultury organizacyjnej, a w konsekwencji osiągania znamienitych rezultatów.

I tutaj wyłania się kluczowa różnica, jaka cechuje doskonałe organizacje - to koncentracja wszystkich liderów na pracownikach i kształtowaniu kultury. Błąd, jaki wiele firm popełnia jest taki, że za wdrożenie Programów Doskonałości stają się odpowiedzialni głównie eksperci, inżynierowie lub koordynatorzy ds. Ciągłego Doskonalenia, których doświadczenie zawodowe wywodzi się z działów operacji, logistyki czy utrzymania ruchu.
Wyzwanie z myśleniem systemowym
Z kolei za budowanie kultury organizacyjnej najczęściej odpowiedzialni są eksperci HR (HR Business Partnerzy). I tu pojawia się największa bolączka – te dwie funkcje w organizacji nie mówią tym samym językiem. Notorycznie okazuje się, że osoby pracujące w HR są oderwane od rzeczywistości produkcyjnej i koncentrują się na wdrożeniu narzędzi wskazywanych przez centralę – nie do końca rozumiejąc potrzeby pracowników oraz nie starając się dopasować rozwiązania do bieżących wymagań. W skutek tego organizacja coraz bardziej promuje rozwiązania, które w praktyce można wykorzystać tylko przez kilka poszczególnych działów. Nie ma myślenia o wdrożeniu systemów dla całej organizacji - powstają silosy.
Zgłębianiu zasad Shingo poświęciłam mnóstwo energii, bo naprawdę wierzę, że jest to pewien klucz. Co prawda, jest to klucz do samej doskonałości, ale mielibyśmy zamykać sobie drzwi otwierające tak wyjątkową drogę? Proponuję rozpocząć ją od eksploracji przygotowanej polskojęzycznej Strefy Shingo. Wyruszając w drogę warto pamiętać, że nie chodzi o to, aby stać się doskonałym, ale o to o samą podróż i nieustanne poszukiwanie odpowiedzi na pytanie DLACZEGO? Tylko takie podejście daje gwarancję stałych i znamienitych rezultatów.
![]() | Izabela Starnawska Certyfikowany Trener Shingo, Ekspert TPM, Członek Zarządu 4Results. Dowiedz się więcej o kulturze Shingo: https://www.4results.pl/strefa-shingo/ |
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:


Śledź nas w social media
Aktualności
Jak jeszcze lepiej wykorzystać nowoczesne technologie w automatyzacji i robotyzacji procesów?
O doskonaleniu mówimy, gdy zaistnieją trzy czynniki… - relacja z XII Konferencji SPIN
PolecamyDowiedz się podczas IBPA Summit 2022 – 18-19 maja online! Najbliższa, czwarta już edycja konferencji Intelligent BPA Summit odbędzie się ponownie w formule online w dniach 18-19 maja, tym razem pod hasłem „wyzwania hiperautomatyzacji przedsiębiorstw” ...
XII Otwarta Konferencja SPIN za nami – tym razem wydarzenie odbyło się w formule online. Oto co przygotowali dla nas prelegenci.
- » Comarch [Webinar]: Nadchodzi Intralogistyka 4.0 - czy jesteś na to gotowy?
- » Bezpłatna Konferencja On-line - Workflow Trends – biuro bez papierów 2022
- » Zapowiedź: Już w lutym XII edycja Konferencji SPIN
- » Przemysł 4.0 to szereg połączeń, wszystko ze sobą rozmawia – relacja z III edycji seminarium Zarządzania i Inżynierii produkcji
- » Zapraszamy na charytatywną edycję konferencji Lean and Quality
Kalendarz konferencji Lean
PON | WT | ŚR | CZW | PT | SOB | NDZ |
---|---|---|---|---|---|---|
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 |
Najbliższe szkolenia Lean
Patronujemy Wyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku