Projekty Lean
Komunikacja a lean management

W obecnych realiach społeczno-gospodarczych zmiany są jednym z najbardziej charakterystycznych zjawisk, jakich doświadczają współczesne organizacje – a komunikacja, informacja, umiejętne zarządzanie zmianą są obecnie głównymi zasobami strategicznymi firm. Jednym z elementów przyczyniających się do sukcesu każdej firmy, jej konkurencyjności, a w konsekwencji jej przetrwania na rynku jest niewątpliwie komunikacja.
Skuteczna komunikacja to jeden z kluczowych obszarów pomocny w implementacji i stosowaniu koncepcji lean management. Nawet najdoskonalsze założenia, dobrze opracowany plan, narzędzia czy kompetencje nie wystarczą, jeśli cały proces wdrożenia lean nie jest odpowiednio komunikowany wszystkim pracownikom danej organizacji.
Odgórne komunikaty - to ślepa uliczka
Proces komunikowania w organizacjach stosujących podejście tradycyjne różni się znacznie od podejścia opartego o założenia lean management. W podejściu tradycyjnym mamy do czynienia z komunikacją pionową, opartą na formalnych procedurach i narzędziach informacyjnych. Oficjalne i „odgórne” komunikaty, informacja nastawiona na potwierdzanie celów, ukrywanie problemów to cechy charakterystyczne tradycyjnego procesu komunikowania.
J.K. Liker i M. Hoseus podkreślają: “W kulturze Toyoty komunikacja jest smarem, naoliwiającym cały silnik”. Jest częścią strumienia wartości kapitału ludzkiego i wszystkich systemów pomocniczych w modelu systemu ludzkiego. Jest to składnik szkoleń, coachingu i rozwoju pracowników, zaangażowania w proces rozwiązywania problemów, zdobywania zaangażowania, pracy zespołowej czy skutecznego przywództwa.
Jawny i otwarty dialog
W organizacjach stosujących założenia koncepcji lean management dominującą powinna być komunikacja pozioma. Warto mieć również na uwadze, iż komunikacja w kulturze lean management opierać powinna się na partnerstwie, szczerości oraz zaufaniu wszystkich jej uczestników. Jawny i otwarty dialog, eksploracja problemów wewnątrz organizacji, a nie ukrywanie ich, proaktywny przepływ informacji (często również kanałami nieformalnymi) – to artybuty komunikacji w szczupłym zarządzaniu.

Mówiąc o efektywności komunikacji w lean management, zadbać należy nie tylko o właściwy dobór narzędzi komunikacji, ale przede wszystkim o rozwój umiejętności komunikacyjnych uczestników. Szczególną uwagę zwrócić powinniśmy na monitorowanie procesu komunikowania, uwzględnianie potrzeb informacyjnych pracowników oraz szukanie rozwiązań dla problemów pojawiających się w sferze porozumiewania się w organizacji.
PDCA, lean i komunikacja zmian
Przestrzeganie zasad efektywnej komunikacji ma szczególne znaczenie w sytuacji, gdy wprowadzane są zmiany. Jeżeli „aktorzy" zrozumieją, dlaczego wprowadzamy zmiany, jak wpłynie to na ich działanie i jaką cenę będą musieli za nie zapłacić – szansa odniesienia sukcesu znacznie wzrasta. Pamiętać należy, że osiągnięcie idealnej komunikacji w kulturze ciągłego doskonalenia to proces długofalowy; istotnym jest więc zastosowanie cyklu PDCA(Plan-Do-Check-Act) do naszych sposobów przekazywania informacji i słuchania ludzi.
Odgórne komunikaty - to ślepa uliczka
Proces komunikowania w organizacjach stosujących podejście tradycyjne różni się znacznie od podejścia opartego o założenia lean management. W podejściu tradycyjnym mamy do czynienia z komunikacją pionową, opartą na formalnych procedurach i narzędziach informacyjnych. Oficjalne i „odgórne” komunikaty, informacja nastawiona na potwierdzanie celów, ukrywanie problemów to cechy charakterystyczne tradycyjnego procesu komunikowania.
J.K. Liker i M. Hoseus podkreślają: “W kulturze Toyoty komunikacja jest smarem, naoliwiającym cały silnik”. Jest częścią strumienia wartości kapitału ludzkiego i wszystkich systemów pomocniczych w modelu systemu ludzkiego. Jest to składnik szkoleń, coachingu i rozwoju pracowników, zaangażowania w proces rozwiązywania problemów, zdobywania zaangażowania, pracy zespołowej czy skutecznego przywództwa.
Jawny i otwarty dialog
W organizacjach stosujących założenia koncepcji lean management dominującą powinna być komunikacja pozioma. Warto mieć również na uwadze, iż komunikacja w kulturze lean management opierać powinna się na partnerstwie, szczerości oraz zaufaniu wszystkich jej uczestników. Jawny i otwarty dialog, eksploracja problemów wewnątrz organizacji, a nie ukrywanie ich, proaktywny przepływ informacji (często również kanałami nieformalnymi) – to artybuty komunikacji w szczupłym zarządzaniu.

Mówiąc o efektywności komunikacji w lean management, zadbać należy nie tylko o właściwy dobór narzędzi komunikacji, ale przede wszystkim o rozwój umiejętności komunikacyjnych uczestników. Szczególną uwagę zwrócić powinniśmy na monitorowanie procesu komunikowania, uwzględnianie potrzeb informacyjnych pracowników oraz szukanie rozwiązań dla problemów pojawiających się w sferze porozumiewania się w organizacji.
PDCA, lean i komunikacja zmian
Przestrzeganie zasad efektywnej komunikacji ma szczególne znaczenie w sytuacji, gdy wprowadzane są zmiany. Jeżeli „aktorzy" zrozumieją, dlaczego wprowadzamy zmiany, jak wpłynie to na ich działanie i jaką cenę będą musieli za nie zapłacić – szansa odniesienia sukcesu znacznie wzrasta. Pamiętać należy, że osiągnięcie idealnej komunikacji w kulturze ciągłego doskonalenia to proces długofalowy; istotnym jest więc zastosowanie cyklu PDCA(Plan-Do-Check-Act) do naszych sposobów przekazywania informacji i słuchania ludzi.
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:


Śledź nas w social media
Aktualności
Jak angażować pracowników w doskonalenie?
Zapowiedź: IX Europejski Kongres Lean
PolecamyE-book o tym jak angażować pracowników i Liderów w proces ciągłego doskonalenia już dostępny w wersji pdf. Znajdziesz w nim praktyczne wskazówki oraz rozwiązania zastosowane wśród Klientów firmy 4Results, które pomogą Ci zbudować kulturę ciągłego dos ...
Zapraszamy na IX Europejski Kongres Lean w Katowicach, podczas którego prelegenci z firm produkcyjnych i usługowych podzielą się swoimi doświadczeniami w budowie organizacji wspierającej ciągłe doskonalenie.
- » VIII edycja Młodego Lean Lidera - wkrótce start
- » 16. Konferencja Lean | Six Sigma - zapowiedź
- » Zapowiedź: Konferencja Nowoczesne Bezpieczeństwo
- » Codzienne problemy biznesowe w dobie wzmożonej automatyzacji - relacja z konferencji
- » W jaki sposób zarządzać przyszłością? Poprzez… jakość! – relacja z konferencji.
Kalendarz konferencji Lean
Najbliższe szkolenia Lean
Patronujemy Wyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku