Projekty Lean
Czym są absurdalne zwyczaje Toyoty?
Słowo absurdalny odnosi się do czegoś, co jest niepojęte, odległe od normy lub oczekiwań. Wydaje się być nierealne lub nieprawdziwe. Czy tak jest z Toyota Production System? Czy zwyczaje Toyoty są absurdalne? A może logiczne? Co takiego kryje się pod hasłem „absurdalny” w pierwszej, przetłumaczonej z języka japońskiego książce Wakamatsu Yoshihito „45 absuradalnych zwyczajów Toyoty?”
Może zacznijmy od początku.
Kim jest Wakamatsu Yoshihito?
Urodzony w 1937 roku były pracownik Toyoty. Pod okiem Taiichi Ohno zajmował się wdrażaniem, upowszechnianiem oraz usprawnianiem systemu produkcyjnego Toyoty między innymi w działach produkcyjnych, kosztowych, zakupów oraz administracyjnych. Następnie wspierał inne branże we wdrażaniu TPS (Toyota Production System) m.in. producentom sprzętu rolniczego, firmom budowlanym, producentom domów oraz elektroniki. W 1991 roku został specjalnym doradcą zarządu w koreańskim Daewoo. W 1992 roku założył firmę konsultingową Culman i był jej dyrektorem zarządzającym. Opublikował kilkadziesiąt książek dotyczących Toyota Production System. Zmarł w 2015 roku.
Premiera Lean Center Publishing
Zapytacie pewnie dlaczego o tym piszę? Po pierwsze ponieważ jest to pierwsza książka tego autora wydana w Polsce. Po drugie jest to pierwsza publikacja Lean Center Publishing. A po trzecie to naprawdę świetna pozycja dla wszystkich tych, którym system produkcyjny Toyoty nie jest obcy. Jak dla mnie jest to lektura obowiązkowa dla wszystkich „leanowców” tego świata. A po czwarte partnerem głównym wydania tej książki jest EY Academy of Business.
Tłumaczenie z japońskiego
Miałem to szczęście, że książkę czytałem jeszcze „chwilę” przed wydaniem. Tłumaczenie Dra Macieja Kanerta jak dla mnie jest świetne. Wspaniale oddaje zamysł autora wraz z dodatkowymi uwagami dotyczącymi niuansów związanych z tłumaczeniem. Wiem, co piszę, ponieważ tłumacząc wraz z żoną Karoliną Flakiewicz część książki Katie Anderson „Jak przewodzić by się uczyć i jak się uczyć by przewodzić” mieliśmy z tłumaczeniem wiele różnych zagadek językowych. Nie zawsze w trakcie tłumaczenia jest możliwość oddania tego, co autor miał na myśli w języku polskim. Dodatkowo, książka przełożona jest z języka japońskiego na polski, a nie z japońskiego na angielski i dopiero na polski. Przekaz książki mógłby być już wtedy zupełnie inny. A tak mamy perełkę na polskim rynku wydawniczym, która może okazać się zupełną nowością na rynku.
O czym jest ta pozycja?
Autor wymienia w niej „aburdalne” zwyczaje Toyoty. Absurdalne w zamyśle autora jest normalne dla Toyoty – niekoniecznie dla reszty firm, które funkcjonują na światowym rynku. Jak dla mnie to kompendium wiedzy, pigułka, która przypomina zasady funkcjonowania całego ekosytemu produkcyjnego. Jest to pozycja zarówno dla laika, jak i dla osób obytych już z „leanowaniem”. Choć trzeba przyznać, że dla tych drugich jest to pozycja bardziej systematyzująca wiedzę.
Sam autor we wstępie podkreśla, że TPS to ciągła zmiana (precz zatem wszystkim, którzy szukają stabilizacji :) ), a do zmiany niezbędna jest kreatywność. Ponadto życzeniem autora było, byśmy wszystkie zmiany traktowali jako naszą codzienność.
Co znajdziemy w książce?
„Czterdzieści pięć absurdalnych zwyczajów Toyoty” to nie tylko kompendium wiedzy o lean, ale w ogóle o zarządzaniu przedsiębiorstwem. Znajdziecie tam sześć rozdziałów, z których każdy – za pomocą narzędzi lean – mierzy się z inną tematyką.
Poniżej opis rozdziałów, które znajdziecie w pozycji Wakamatsu Yoshihito.
Zwyczaje Toyoty, które (choć absurdalne):
Jak widzicie zatem lean to nie tylko narzędzia, ale cały system zarządzania, który dzięki ludziom skupia się na funkcjonowaniu każdego aspektu funkcjonowania organizacji. Yoshihito nie twierdzi, że jest to łatwa droga. Wręcz przeciwnie – wymaga przede wszystkim kreatywności, zaangażowania, wielu trudności w drodze do obniżania kosztów, odpowiedniej jakości pracy i produktów. A tego wszystkiego nie da się osiągnąć, gdy zespół nie będzie prawidłowo funkcjonował.
Każdy z absurdów można by cytować do woli. Mnie najbardziej do gustu przypadł jeden z „absurdów” Toyoty wymieniony przez Yoshihito:
„Nie wystarczy, żeby jedna osoba wybijała się ponad inne – wszyscy macie się rozwijać”.
Tym samym zachęcam Was do lektury i rozwijania nie tylko umiejętności lean, ale również tych miękkich aspektów, bez których tak naprawdę System Produkcyjny Toyoty nie mógł by istnieć, czyli rozwijania siebie i innych.
Książka jest dostępna pod: 45.leancenter.pl/
Kim jest Wakamatsu Yoshihito?
Urodzony w 1937 roku były pracownik Toyoty. Pod okiem Taiichi Ohno zajmował się wdrażaniem, upowszechnianiem oraz usprawnianiem systemu produkcyjnego Toyoty między innymi w działach produkcyjnych, kosztowych, zakupów oraz administracyjnych. Następnie wspierał inne branże we wdrażaniu TPS (Toyota Production System) m.in. producentom sprzętu rolniczego, firmom budowlanym, producentom domów oraz elektroniki. W 1991 roku został specjalnym doradcą zarządu w koreańskim Daewoo. W 1992 roku założył firmę konsultingową Culman i był jej dyrektorem zarządzającym. Opublikował kilkadziesiąt książek dotyczących Toyota Production System. Zmarł w 2015 roku.
Premiera Lean Center Publishing
Zapytacie pewnie dlaczego o tym piszę? Po pierwsze ponieważ jest to pierwsza książka tego autora wydana w Polsce. Po drugie jest to pierwsza publikacja Lean Center Publishing. A po trzecie to naprawdę świetna pozycja dla wszystkich tych, którym system produkcyjny Toyoty nie jest obcy. Jak dla mnie jest to lektura obowiązkowa dla wszystkich „leanowców” tego świata. A po czwarte partnerem głównym wydania tej książki jest EY Academy of Business.
Tłumaczenie z japońskiego
Miałem to szczęście, że książkę czytałem jeszcze „chwilę” przed wydaniem. Tłumaczenie Dra Macieja Kanerta jak dla mnie jest świetne. Wspaniale oddaje zamysł autora wraz z dodatkowymi uwagami dotyczącymi niuansów związanych z tłumaczeniem. Wiem, co piszę, ponieważ tłumacząc wraz z żoną Karoliną Flakiewicz część książki Katie Anderson „Jak przewodzić by się uczyć i jak się uczyć by przewodzić” mieliśmy z tłumaczeniem wiele różnych zagadek językowych. Nie zawsze w trakcie tłumaczenia jest możliwość oddania tego, co autor miał na myśli w języku polskim. Dodatkowo, książka przełożona jest z języka japońskiego na polski, a nie z japońskiego na angielski i dopiero na polski. Przekaz książki mógłby być już wtedy zupełnie inny. A tak mamy perełkę na polskim rynku wydawniczym, która może okazać się zupełną nowością na rynku.
O czym jest ta pozycja?
Autor wymienia w niej „aburdalne” zwyczaje Toyoty. Absurdalne w zamyśle autora jest normalne dla Toyoty – niekoniecznie dla reszty firm, które funkcjonują na światowym rynku. Jak dla mnie to kompendium wiedzy, pigułka, która przypomina zasady funkcjonowania całego ekosytemu produkcyjnego. Jest to pozycja zarówno dla laika, jak i dla osób obytych już z „leanowaniem”. Choć trzeba przyznać, że dla tych drugich jest to pozycja bardziej systematyzująca wiedzę.
Sam autor we wstępie podkreśla, że TPS to ciągła zmiana (precz zatem wszystkim, którzy szukają stabilizacji :) ), a do zmiany niezbędna jest kreatywność. Ponadto życzeniem autora było, byśmy wszystkie zmiany traktowali jako naszą codzienność.
Co znajdziemy w książce?
„Czterdzieści pięć absurdalnych zwyczajów Toyoty” to nie tylko kompendium wiedzy o lean, ale w ogóle o zarządzaniu przedsiębiorstwem. Znajdziecie tam sześć rozdziałów, z których każdy – za pomocą narzędzi lean – mierzy się z inną tematyką.
Poniżej opis rozdziałów, które znajdziecie w pozycji Wakamatsu Yoshihito.
Zwyczaje Toyoty, które (choć absurdalne):
- sprawiają, że pracownicy się rozwijają;
- likwidują marnotrawstwo (muda);
- obniżają koszty;
- rozbudzają kreatywność;
- poprawiają jakość funkcjonowania organizacji;
- zwiększają siłę zespołu.
Jak widzicie zatem lean to nie tylko narzędzia, ale cały system zarządzania, który dzięki ludziom skupia się na funkcjonowaniu każdego aspektu funkcjonowania organizacji. Yoshihito nie twierdzi, że jest to łatwa droga. Wręcz przeciwnie – wymaga przede wszystkim kreatywności, zaangażowania, wielu trudności w drodze do obniżania kosztów, odpowiedniej jakości pracy i produktów. A tego wszystkiego nie da się osiągnąć, gdy zespół nie będzie prawidłowo funkcjonował.
Każdy z absurdów można by cytować do woli. Mnie najbardziej do gustu przypadł jeden z „absurdów” Toyoty wymieniony przez Yoshihito:
„Nie wystarczy, żeby jedna osoba wybijała się ponad inne – wszyscy macie się rozwijać”.
Tym samym zachęcam Was do lektury i rozwijania nie tylko umiejętności lean, ale również tych miękkich aspektów, bez których tak naprawdę System Produkcyjny Toyoty nie mógł by istnieć, czyli rozwijania siebie i innych.
Książka jest dostępna pod: 45.leancenter.pl/
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:
Śledź nas w social media
Aktualności
Nowoczesne podejście do doskonalenia procesów - relacja z IX Europejskiego Kongresu Lean
Bezpłatna Konferencja – Cyfrowa Transformacja w Biznesie
PolecamyDziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, c ...
Jak rozpocząć proces zmiany i zadbać o rozwój technologiczny firmy? Już 24 października odbędzie się Konferencja, podczas której zostaną przedstawione najnowsze trendy w zakresie wdrażania i udoskonalania procesu cyfrowej transformacji.
Kalendarz konferencji Lean
Patronujemy Wyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku