Aktualności Lean

 

Wizja, komunikacja, wsparcie i narzędzia – relacja z III Konferencji Lean Management w Praktyce

 Dodano: 2013-04-13
Gliwickie „Mrowisko” za sprawą Instytutu Doskonalenia Produkcji po raz trzeci zebrało niespełna trzystu sympatyków doskonalenia zakładów pracy. Wśród uczestników obecni byli zarówno właściciele, prezesi oraz dyrektorzy firm produkcyjnych i usługowych, a także przedstawiciele niższych szczebli organizacji. W trakcie dwóch dni konferencji, zapoznali się między innymi z tematem budowania kultury Lean wśród załogi, sposobami poprawy komunikacji, a także z twardymi narzędziami Lean. Poruszono również temat zastosowania metodologii Six Sigma, w odpowiedzi na potrzeby deklarowane przez uczestników poprzednich edycji konferencji.
Pierwszą prelekcją było wystąpienie Rafała Nawrata - Dyrektora Zarządzającego Bussines Line SSC Arcelormittal. Podobnie jak podczas II Konferencji zaintrygował już samą tematyką wystąpienia: „Lean a patologia wybranych narządów układu pokarmowego” (poprzednio „Lean w biznesie pornograficznym”). Porównał on wszelkie zmiany jakie zachodzą w naszym życiu, w firmach, w biznesie do bólu brzucha, który z czasem przechodzi albo nie. Wskazał, że cechy dobrze przeprowadzonej zmiany to przede wszystkim zwiększenie efektywności oraz trwałość a receptą na sukces jest motywacja. Sugerował, że w trakcie usprawniania ważna jest komunikacja (nazywana przez niektórych propagandą), prawidłowe odczytanie potrzeb pracowników oraz podanie motywów zmiany co w efekcie zlikwiduje zjawisko dezinformacji oraz naturalnego oporu.

Podczas kolejnego wystąpienia Agata Kasprzyk oraz Justyna Grochola przedstawiły sposób budowania kultury Lean w DB Schenker. Prelegentki przypomniały o ważnej roli standaryzacji, wdrażania projektów, dzielenia się wiedzą oraz korzystania z dobrych praktyk innych oddziałów. Również w tym wystąpieniu kładziono nacisk na komunikację. Kluczem w drodze do doskonalenia jest między innymi podejście do problemu – „problem nie jest złem” oraz zmiana myślenia z silosowego na całościowe czyli jak efekt pracy jednego działu wpłynie na pracę innych.

Paweł Kłosowicz – Kierownik Serwisu Raben Transport, mówił m.in. o szerokich możliwościach, wpływach i skutkach zastosowania standaryzacji i wizualizacji w warsztacie samochodowym. Odniósł się do głównych celów jakie zostały wytypowane do wdrożenia w jego firmie. Zdecydowano się na poprawę komunikacji wewnętrznej, usprawnienie systemu motywacyjnego oraz zwiększenie zaangażowania zespołu. Kluczowe zmiany zostały osiągnięte dzięki wprowadzeniu w zakładzie odpraw warsztatowych, matryc kompetencji, tablic wizualizacji oraz instrukcji stanowiskowych.     

Wśród ankiet poprzednich konferencji zrodziło się wiele głosów na temat Six Sigma. Dzięki temu na kolejnej prelekcji można było wysłuchać Jarosława Rudnickiego – Dyrektora Produkcji Norma Polska, który skupił się właśnie na tej tematyce. Six Sigma moda czy biznes? – pytał. Zauważył, że w wielu firmach wdrażanie metod Six Sigma nie jest motywowane aspektem biznesowym, ale prestiżowym – „bo inni też mają”, czy też kwestią rozwoju personalnego – „dodatek w CV”. Pytanie, czy warto przy poniesionych kosztach wyszkolenia kadry pracowniczej wdrażać tą metodologię w firmie? Na podstawie przedstawionego projektu przekonuje, że warto „jednak ma nam to przynieść konkretną kwotę” – podsumował.

Trener Biznesu GDE Practis – Piotr Wiśniewski mówił, że wdrożenie Lean to wdrożenie zmian, modyfikacja postaw i norm. Każda zmiana niesie za sobą naturalny opór przed nieznanym, należy minimalizować zaniechania informacyjne i pamiętać, że czas na rozmowę z ludźmi nie jest czasem straconym. Opierając się na koncepcji Lewina, wymienił sześć kluczowych elementów zmiany (wizja, komunikacja i wsparcie, możliwości, narzędzia, motywacja, plany działania) brak któregokolwiek elementu powoduje obojętność, dezorientację, frustrację i lęk a w konsekwencji opór pracowników. Podkreślił, że bez procesu stabilizacji wprowadzone zmiany nie będą trwałe.

Podobnie jak w poprzedniej edycji Konferencji Lean Management w Praktyce, tu również zdecydowano się na panel dyskusyjny, który ciężko było rozpocząć i równie ciężko skończyć. W trakcie dyskusji poruszono temat działania zespołów wdrożeniowych w firmach uczestników. Rozmawiano o oddziałach dedykowanych, zajmujących się w 100% generowaniem oszczędności w firmie oraz o zespołach gdzie występuje czasowy rozdział obowiązków. Burzliwą dyskusję wywołał temat dotyczący współpracy z ludźmi „zamkniętymi” na zmiany. Ważne jest aby mieć świadomość, że najczęściej to właśnie pracownicy danych firm są odpowiednimi osobami do rozwiązywania problemów a co za tym idzie do wprowadzenia tematyki Lean. Kluczem do sukcesu jest uświadomienie i pokierowanie tych ludzi w taki sposób aby zniwelować w nich strach i opór przed zmianą – mówił jeden z uczestników. Wspomniano również o potrzebie rozwiązywania problemów. Jeżeli nie ma przekonania, że powinien on zostać szybko rozwiązany to szanse na powodzenie są niewielkie. W panelu dyskusyjnym padło także pytanie czy związki zawodowe wpływają na kulturę Lean, niestety nie uzyskano jednoznacznej odpowiedzi jak bardzo pomagają czy przeszkadzają. 

W drugim dniu konferencji Lean w Gliwicach jako pierwszy zaprezentował się dr Marek Krasiński z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Przedstawił temat: „Co zrobić, żeby się udało? Czyli odpowiednie przygotowanie do wdrożenia Lean”, który wyraźnie zaciekawił publiczność. Zastanawiał się skąd biorą się problemy już po lub w trakcie wdrożenia Lean. Wskazał na znaczące różnice kulturowe i cywilizacyjne pomiędzy Polską, a Japonią. Wyraźnym problemem w polskim społeczeństwie jest robienie czegoś na siłę oraz brak samodyscypliny. Pracowników trzeba motywować, namawiać a często nawet zmuszać. Ludzi trzeba przyzwyczaić do zmiany – mówił. Nawet jeżeli drobne zmiany nie przyniosą oczekiwanych rezultatów, korzyścią będzie wyrobienie nawyku ciągłego doskonalenia. Trzeba mieć świadomość jakie są postawy polskich pracowników. Wymienił m.in. cechy takie jak wewnątrzsterowność, indywidualizm, orientację krótkoterminową, pasywną postawę w pracy, działanie skokowe.  Im mocniej będziemy postulować wdrażanie Leanu tym mocniej takie postawy mogą się pojawić jako opór wobec zmian.

Kolejną osobą na scenie „Mrowiska” był Łukasz Piworowicz reprezentujący OLIMP Obsługa Nieruchomości. Początkowo, jak sam prelegent zauważył, zgromadzeni uczestnicy konferencji byli zdezorientowani tematyką związaną z nieruchomościami. W trakcie wystąpienia starał się jednak przekonać wszystkich, że warto zapoznać się z tematem nieruchomości pod kątem optymalizacji wydatków w ich firmach.

W tej edycji po raz pierwszy postanowiono zaprezentować wszystkim zainteresowanym jak Lean’owała się konferencja. W wystąpieniu Koordynatora Konferencji LM w Praktyce Andrzeja Krótkiego można było zobaczyć etapy usprawnienia rejestracji uczestników, co wprowadzono dzięki sugestiom ankietowanych oraz jaki wpływ miało to na kolejne edycje konferencji.

Rób to w biurze czyli Lean w bankowości to temat ostatniego wystąpienia, które zostało przedstawione przez Adama Koszyka – Dyrektora Departamentu Obsługi Rozliczeń oraz Przemysława Lewickiego Dyrektora Departamentu Obsługi Kredytów Detalicznych ING Banku Śląskiego. Prowadzący odnieśli się do głównych zmian jakie zastosowano w oddziałach celem usprawnienia procesu, mówiono m.in. o centralizacji, standaryzacji, automatyzacji. W trakcie wystąpienia zaprezentowano również system produkcyjny ING Banku Śląskiego.    

Na tej tematyce zakończono wystąpienia i po przerwie dla osób chętnych otworzono panel warsztatowy. Do wyboru były cztery tematy realizowane równolegle. Michał Wolak z Lean Action poprowadził szkolenie z Mapowania Strumienia Wartości. Organizator konferencji Tomasz Król – Instytutu Doskonalenia Produkcji zajął się tematyką standaryzacji produkcji. Innym tematem warsztatów były: Negocjacje w zarządzaniu zmianą, prowadzone przez Trenera Biznesu Adama Moszyńskiego. Natomiast w języku angielskim warsztat zatytułowany Beliefs vs. Organizational Skills zorganizowały Agnieszka Jakubowska (CKO Compass) oraz Marta Styczeń (AngloFun).  

Trzecia już konferencja mocno akcentowała temat poprawnej komunikacji już od początku wdrażania zmian. Jak przekonywał Piotr Wiśniewski, bez właściwej komunikacji ludzie sami szybko wypełniają powstającą pustkę – niestety najczęściej czarnowidztwem, plotkami i domysłami, które przeważnie blokują korzystny przebieg inicjatyw. Wiele razy w prezentowanych wystąpieniach przejawiał się temat dobrej atmosfery i kultury w pracy, ważne jest aby dobrze traktować ludzi, a wtedy to nie pieniądze dla nich będą najważniejsze – stwierdził dr Marek Krasiński.
Mariusz Machura


Pozostałe aktualności Lean

  • Bezpłatna Konferencja – Cyfrowa Transformacja w Biznesie

    konferencja-cyfrowa-transformacja-w-biznesie

    Jak rozpocząć proces zmiany i zadbać o rozwój technologiczny firmy? Już 24 października odbędzie się Konferencja, podczas której zostaną przedstawione najnowsze trendy w zakresie wdrażania i udoskonalania procesu cyfrowej transformacji.

  • Doskonalenie procesów, zespołów i robotów

    relacja-lean-trendy-2024

    Ósma edycja konferencji Lean Trendy odbyła się 21 września. Jest to coroczne wydarzenie organizowane przez Stowarzyszenie Lean Management Polska, zrzeszające sympatyków doskonalenia, którzy szerzą filozofię Lean w swoich miejscach pracy, działając w setkach firm w całym kraju.

  • Relacja z Toyota Change Management – we wnętrzu giganta zmian

    relacja-toyota-change-management

    Toyota, to firma, której system produkcyjny niezmiennie jest jednym z najbardziej znanych na świecie, na którym wzorują się przedsiębiorstwa niezliczonej już ilości branż. Jednak w wielu przypadkach próba transformacji nie przynosi tak spektakularnych wyników. Co więc odróżnia podejście tej firmy, które doprowadza do powszechnego zaangażowania załogi w codzienne usprawnianie?

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence
Comarch Technologies

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Bezpłatna Konferencja – Cyfrowa Transformacja w Biznesie

Jak rozpocząć proces zmiany i zadbać o rozwój technologiczny firmy? Już 24 października odbędzie się Konferencja, podczas której zostaną przedstawione najnowsze trendy w zakresie wdrażania i udoskonalania procesu cyfrowej transformacji.

Doskonalenie procesów, zespołów i robotów

Ósma edycja konferencji Lean Trendy odbyła się 21 września. Jest to coroczne wydarzenie organizowane przez Stowarzyszenie Lean Management Polska, zrzeszające sympatyków doskonalenia, którzy szerzą filozofię Lean w swoich miejscach pracy, działając w  ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Listopad 2024  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
Najbliższe szkolenia Lean  
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku