Aktualności Lean
Vive la révolution! Czy rewolucja Lean już się zaczęła? – relacja z IX Konferencji SPIN
Dodano: 2020-03-02

Przy takim układzie, informacje od klienta kierowane w dół piramidy przechodzą długą drogę do pracowników operacyjnych, którzy tak naprawdę tworzą wartość dodaną dla klienta. Powoduje to brak elastyczności w firmie oraz całą masę innych problemów.
Zamiast tego powinniśmy odwrócić piramidę. Niech pracownicy liniowi będą przy kliencie, a menadżerowie niższego i wyższego szczebla wspierają ich przy tworzeniu wartości dodanej. Takie odwrócenie piramidy hierarchii przedstawia poniższy rysunek:

Misja, wizja, wartości w firmie – od czego zacząć
Michał Urbaniak, Dyrektor ds. Obsługi Pacjenta w PZU Zdrowie, w swoim wystąpieniu zaprezentował nam jak w PZU Zdrowie udało się stworzyć misję, wizję i określić najważniejsze wartości, którymi będą się kierować. Sekretem zebrania propozycji wartości, sposobów postrzegania firmy i utrwalenia spójnych dla wszystkich wizji, były warsztaty, w których uczestniczyło najwyższe kierownictwo wszystkich działów i partnerów. Kolejnym etapem było skuteczne przekazanie ustaleń z warsztatów do każdego pracownika. Żeby to uczynić, zorganizowano spotkania informacyjne w małych zespołach trwające od 1 do 1,5 godziny. Dodatkowo zastosowano narzędzia wizualizacji, takie jak tablice lub kubki firmowe, na których znajdowała się wizja i najważniejsze wartości.
Całość przeprowadzonych działań miała znaczący wpływ polepszenie się wskaźników znajomości wartości i wizji przez wszystkich pracowników.

„Przyjdzie robot, stracisz pracę”
W trzecim wystąpieniu tego dnia, Maciej Tyburczy z Progress Vision przybliżył nam obawy pracowników dotyczące robotyzacji w firmach. Jak każda zmiana, czy to wprowadzanie narzędzi Lean, czy RPA - może negatywnie wpłynąć na pracowników. Do największych obaw należy strata pracy i zastąpienie nas robotami. Na szczęście rzeczywistość nie pisze takich czarnych scenariuszy.
Jak mogliśmy zauważyć na przytoczonych przykładach, roboty nie zastąpią nas w każdej pracy. Zawody, gdzie liczą się relacje międzyludzkie i emocje nie są „zagrożone”. Natomiast dzięki robotyzacji powstaną nowe stanowiska i specjalizacje związane choćby z ich obsługą i serwisem.

Wywołani do Tablicy
Po przerwie kawowej na scenie pojawił się Wojciech Josek (Experts4Business) z prezentacją pt. „Tablice Hoshin. Kierunek wdrażania strategii”. Omówił on dość szczegółowo ewolucję jak i potrzebę korzystania z tablic do zarządzania codziennymi zadaniami. W prezentowanym wdrożeniu każdy zespół posiadał tablicę, którą tworzył samodzielnie umieszczając na niej kluczowe informacje dotyczące realizacji zadań i inicjatyw. Dzięki zastosowaniu tablic w górę piramidy zarządzania, problemy pracowników niższego szczebla, które wymagają interwencji kierownictwa są szybciej ujawniane i rozwiązywane.

Przyjaźń ze wskaźnikiem ROI
Kolejnym wystąpieniem była prezentacja Tomasza Owsiaka z Jacobs, pt. „ROI ŚMOI – czy finanse są dla Leanowców?”, z której mogliśmy się dowiedzieć, że finanse to jeden z powodów, dla którego projekty Lean się nie udają. Jest tak, ponieważ przy wdrażaniu nie zawsze myślimy o tym jak to wdrożenie odbije się na finansach. Na przykładach nieudanych inwestycji oraz swoich wieloletnich doświadczeniach prelegent namawiał, żeby przyjąć perspektywę finansową i zaprzyjaźnić się ze wskaźnikiem zwrotu z inwestycji ROI.

Budowanie kultury firmy
Przed przerwą obiadową mogliśmy wysłuchać jeszcze jednego wystąpienia. Lucyna Mach z Eltel Networks w prezentacji „Rozwijaj ludzi, by stali się mistrzami swojego rzemiosła”, zachęcała do dość kontrowersyjnego podejścia, żeby najpierw zbudować kulturę firmy, a dopiero później zatrudniać pracowników, którzy będą do niej pasować. Dodatkowo mogliśmy posłuchać o technikach opanowania umiejętności i rozwijaniu pracowników.

Biuro Zarządzania Projektem
„Ewolucja głupcze! Krótka historia o drodze do świadomego PMO” – to tytuł kolejnego wystąpienia na konferencji. Jego autorem był Karol Czapik z Efekt PMO. W swojej prezentacji skupił się na opisaniu problemów z wdrażaniem projektów w dużych firmach, gdzie jest ich ogromna ilość i nie zawsze można nadążyć nad zmianami jakie zachodzą w tych projektach. Dobrym rozwiązaniem jest w takiej sytuacji powołać nowy dział w firmie. Stworzony specjalnie do celów zarządzania projektami i mający w swoich szeregach doświadczonych projekt menadżerów może być nieocenioną pomocą przy wdrażaniu nowych rozwiązań.

Wielkie sukcesy i spektakularne porażki
Kolejnym elementem konferencji był panel dyskusyjny, w którym wzięli udział: Anna Strojny-Madej, Monika Bednarska-Łupińska, Andrzej Krótki, Marcin Zieliński oraz jako moderator - Andrzej Kinastowski. Tematem dyskusji były porażki we wdrożeniach.
Temat bardzo ciekawy, ponieważ zwykle słyszymy o sukcesach, a bardzo rzadko o porażkach, a przecież jeśli się uczyć, to tylko na tych drugich.

Uczestnicy wraz ze wsparciem publiczności opowiadali o różnych niepowodzeniach oraz jak można ich uniknąć. Dowiedzieliśmy się m.in. żeby przed wdrożeniem zrobić dobre rozpoznanie firmy, żeby nie kopiować rozwiązań 1:1 z innych firm/działów, oraz aby nie gasić zapału ludzi, nawet jeśli zaplanowane działanie nie wychodzi.
Wstrząśnięty, nie zmieszany
Kolejne wystąpienie należało do Klaudii Szendzielarz z Euroclear, z tematem „Współtworzenie dopasowanych do celu rozwiązań – koktajl Lean, Agile, Design Thinking”. Zaproponowała nam wybranie odpowiednich narzędzi do danych sytuacji, tak jak robi się to w firmie Euroclear. Ponieważ nie zawsze można stosować tylko jednej metodologii w zależności od problemu, tu z powodzeniem wykorzystywane są narzędzia z trzech systemów: Lean, Agile oraz Design Thinking.

Bądź jak piłeczka golfowa
W ostatnim wystąpieniu Andrzej Krótki, po rozruszaniu uczestników małymi ćwiczeniami, przystąpił do prezentacji, w której każdy mógł odpowiedzieć na pytanie czy jest dobrym menadżerem i/lub czy się na niego nadaje. Dodatkowo zwrócił uwagę na codzienne wyzwania jakie czekają na menadżerów, gdzie to właśnie oni stoją na pierwszej linii przy rozwiązywaniu problemów i gaszeniu pożarów. W swoim wystąpieniu porównał on menadżera do piłeczki golfowej, która mimo wielu wgnieceń i zagłębień, jest twarda i może długo lecieć.

Do zobaczenia wkrótce
Dobrze zorganizowany, wypełniony merytoryczną treścią – tak w paru słowach posumowałbym dzień drugi IX konferencji SPIN. Organizatorzy nie zapomnieli nawet o tłustym czwartku, który wypadał w ten dzień, częstując uczestników pysznymi pączkami. W trakcie całego spotkania można było odczuć, że konferencja jest zorganizowana przez ludzi z pasją do Lean dla wszystkich, którzy chcą się w tym kierunku rozwijać.
Pozostałe aktualności Lean
-
Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025: Wiedza. Relacje. Biznes.
W dniach 14-16 maja 2025 roku w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej odbędzie się Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025. To największe wydarzenie w Polsce poświęcone jakości, łączące wiedzę, relacje i biznes. Kongres stanowi unikalną okazję do zdobycia praktycznej wiedzy, wymiany doświadczeń oraz nawiązania strategicznych kontaktów biznesowych.
-
Nowoczesne podejście do doskonalenia procesów - relacja z IX Europejskiego Kongresu Lean
Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, co jest dobre dzisiaj, jutro może już być jedynie wystarczające.
-
Bezpłatna Konferencja – Cyfrowa Transformacja w Biznesie
Jak rozpocząć proces zmiany i zadbać o rozwój technologiczny firmy? Już 24 października odbędzie się Konferencja, podczas której zostaną przedstawione najnowsze trendy w zakresie wdrażania i udoskonalania procesu cyfrowej transformacji.
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:


Komentarze
W dniach 14-16 maja 2025 roku w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej odbędzie się Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025. To największe wydarzenie w Polsce poświęcone jakości, łączące wiedzę, relacje i biznes. Kongres stanowi unikalną o ...
Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, c ...