Aktualności Lean

 

Vive la révolution! Czy rewolucja Lean już się zaczęła? – relacja z IX Konferencji SPIN

 Dodano: 2020-03-02
20-tego lutego 2020 mieliśmy okazję gościć w drugim dniu IX Otwartej Konferencji Service Progress Improvement Network, w skrócie SPIN. Trzydniowa konferencja obejmowała zajęcia warsztatowe, dyskusje w formie Open Space oraz wykłady. I tak, drugiego dnia mogliśmy posłuchać wystąpień 9 praktyków ciągłego doskonalenia.
Po otwarciu konferencji przez prezes towarzyszenia SPIN, Annę Strojny-Madej, mogliśmy posłuchać pierwszego wystąpienia w którym Michał Wolak z Lean Action przybliżył nam etapy rewolucji Lean w wykładzie pt. „Rewolucja Lean – Czy już się zaczęła?”. Namawiał on do zmiany sposobu myślenia na temat hierarchii w firmie jako zwykłej piramidzie zarządzania (schemat organizacji), gdzie na samej górze jest prezes, u podstawy pracownicy liniowi, a klient gdzieś bliżej prezesa.

Michał Wolak, Relacja z konferencji SPIN 2020

Przy takim układzie, informacje od klienta kierowane w dół piramidy przechodzą długą drogę do pracowników operacyjnych, którzy tak naprawdę tworzą wartość dodaną dla klienta. Powoduje to brak elastyczności w firmie oraz całą masę innych problemów.

Zamiast tego powinniśmy odwrócić piramidę. Niech pracownicy liniowi będą przy kliencie, a menadżerowie niższego i wyższego szczebla wspierają ich przy tworzeniu wartości dodanej. Takie odwrócenie piramidy hierarchii przedstawia poniższy rysunek:

Odwrócona piramida zarządzania Lean

Misja, wizja, wartości w firmie – od czego zacząć

Michał Urbaniak, Dyrektor ds. Obsługi Pacjenta w PZU Zdrowie, w swoim wystąpieniu zaprezentował nam jak w PZU Zdrowie udało się stworzyć misję, wizję i określić najważniejsze wartości, którymi będą się kierować. Sekretem zebrania propozycji wartości, sposobów postrzegania firmy i utrwalenia spójnych dla wszystkich wizji, były warsztaty, w których uczestniczyło najwyższe kierownictwo wszystkich działów i partnerów. Kolejnym etapem było skuteczne przekazanie ustaleń z warsztatów do każdego pracownika. Żeby to uczynić, zorganizowano spotkania informacyjne w małych zespołach trwające od 1 do 1,5 godziny. Dodatkowo zastosowano narzędzia wizualizacji, takie jak tablice lub kubki firmowe, na których znajdowała się wizja i najważniejsze wartości.

Całość przeprowadzonych działań miała znaczący wpływ polepszenie się wskaźników znajomości wartości i wizji przez wszystkich pracowników.

Michał Urbaniak PZU, Relacja z konferencji SPIN 2020

„Przyjdzie robot, stracisz pracę”

W trzecim wystąpieniu tego dnia, Maciej Tyburczy z Progress Vision przybliżył nam obawy pracowników dotyczące robotyzacji w firmach. Jak każda zmiana, czy to wprowadzanie narzędzi Lean, czy RPA - może negatywnie wpłynąć na pracowników. Do największych obaw należy strata pracy i zastąpienie nas robotami. Na szczęście rzeczywistość nie pisze takich czarnych scenariuszy.

Jak mogliśmy zauważyć na przytoczonych przykładach, roboty nie zastąpią nas w każdej pracy. Zawody, gdzie liczą się relacje międzyludzkie i emocje nie są „zagrożone”. Natomiast dzięki robotyzacji powstaną nowe stanowiska i specjalizacje związane choćby z ich obsługą i serwisem.

Maciej Tyburczy, Relacja z konferencji SPIN 2020

Wywołani do Tablicy

Po przerwie kawowej na scenie pojawił się Wojciech Josek (Experts4Business) z prezentacją pt. „Tablice Hoshin. Kierunek wdrażania strategii”. Omówił on dość szczegółowo ewolucję jak i potrzebę korzystania z tablic do zarządzania codziennymi zadaniami. W prezentowanym wdrożeniu każdy zespół posiadał tablicę, którą tworzył samodzielnie umieszczając na niej kluczowe informacje dotyczące realizacji zadań i inicjatyw. Dzięki zastosowaniu tablic w górę piramidy zarządzania, problemy pracowników niższego szczebla, które wymagają interwencji kierownictwa są szybciej ujawniane i rozwiązywane.

Wojciech Josek, Relacja z konferencji SPIN 2020

Przyjaźń ze wskaźnikiem ROI

Kolejnym wystąpieniem była prezentacja Tomasza Owsiaka z Jacobs, pt. „ROI ŚMOI – czy finanse są dla Leanowców?”, z której mogliśmy się dowiedzieć, że finanse to jeden z powodów, dla którego projekty Lean się nie udają. Jest tak, ponieważ przy wdrażaniu nie zawsze myślimy o tym jak to wdrożenie odbije się na finansach. Na przykładach nieudanych inwestycji oraz swoich wieloletnich doświadczeniach prelegent namawiał, żeby przyjąć perspektywę finansową i zaprzyjaźnić się ze wskaźnikiem zwrotu z inwestycji ROI.

Tomasz Owsiak, Relacja z konferencji SPIN 2020

Budowanie kultury firmy

Przed przerwą obiadową mogliśmy wysłuchać jeszcze jednego wystąpienia. Lucyna Mach z Eltel Networks w prezentacji „Rozwijaj ludzi, by stali się mistrzami swojego rzemiosła”, zachęcała do dość kontrowersyjnego podejścia, żeby najpierw zbudować kulturę firmy, a dopiero później zatrudniać pracowników, którzy będą do niej pasować. Dodatkowo mogliśmy posłuchać o technikach opanowania umiejętności i rozwijaniu pracowników.

Lucyna Mach, Relacja z konferencji SPIN 2020

Biuro Zarządzania Projektem

„Ewolucja głupcze! Krótka historia o drodze do świadomego PMO” – to tytuł kolejnego wystąpienia na konferencji. Jego autorem był Karol Czapik z Efekt PMO. W swojej prezentacji skupił się na opisaniu problemów z wdrażaniem projektów w dużych firmach, gdzie jest ich ogromna ilość i nie zawsze można nadążyć nad zmianami jakie zachodzą w tych projektach. Dobrym rozwiązaniem jest w takiej sytuacji powołać nowy dział w firmie. Stworzony specjalnie do celów zarządzania projektami i mający w swoich szeregach doświadczonych projekt menadżerów może być nieocenioną pomocą przy wdrażaniu nowych rozwiązań.

Karol Czapik, Relacja z konferencji SPIN 2020

Wielkie sukcesy i spektakularne porażki

Kolejnym elementem konferencji był panel dyskusyjny, w którym wzięli udział: Anna Strojny-Madej, Monika Bednarska-Łupińska, Andrzej Krótki, Marcin Zieliński oraz jako moderator - Andrzej Kinastowski. Tematem dyskusji były porażki we wdrożeniach.

Temat bardzo ciekawy, ponieważ zwykle słyszymy o sukcesach, a bardzo rzadko o porażkach, a przecież jeśli się uczyć, to tylko na tych drugich.

Debata ekspercka, Relacja z konferencji SPIN 2020

Uczestnicy wraz ze wsparciem publiczności opowiadali o różnych niepowodzeniach oraz jak można ich uniknąć. Dowiedzieliśmy się m.in. żeby przed wdrożeniem zrobić dobre rozpoznanie firmy, żeby nie kopiować rozwiązań 1:1 z innych firm/działów, oraz aby nie gasić zapału ludzi, nawet jeśli zaplanowane działanie nie wychodzi.

Wstrząśnięty, nie zmieszany

Kolejne wystąpienie należało do Klaudii Szendzielarz z Euroclear, z tematem „Współtworzenie dopasowanych do celu rozwiązań – koktajl Lean, Agile, Design Thinking”. Zaproponowała nam wybranie odpowiednich narzędzi do danych sytuacji, tak jak robi się to w firmie Euroclear. Ponieważ nie zawsze można stosować tylko jednej metodologii w zależności od problemu, tu z powodzeniem wykorzystywane są narzędzia z trzech systemów: Lean, Agile oraz Design Thinking.

Klaudia Szendzielarz, Relacja z konferencji SPIN 2020

Bądź jak piłeczka golfowa

W ostatnim wystąpieniu Andrzej Krótki, po rozruszaniu uczestników małymi ćwiczeniami, przystąpił do prezentacji, w której każdy mógł odpowiedzieć na pytanie czy jest dobrym menadżerem i/lub czy się na niego nadaje. Dodatkowo zwrócił uwagę na codzienne wyzwania jakie czekają na menadżerów, gdzie to właśnie oni stoją na pierwszej linii przy rozwiązywaniu problemów i gaszeniu pożarów. W swoim wystąpieniu porównał on menadżera do piłeczki golfowej, która mimo wielu wgnieceń i zagłębień, jest twarda i może długo lecieć.

Andrzej Krótki, Relacja z konferencji SPIN 2020

Do zobaczenia wkrótce

Dobrze zorganizowany, wypełniony merytoryczną treścią – tak w paru słowach posumowałbym dzień drugi IX konferencji SPIN. Organizatorzy nie zapomnieli nawet o tłustym czwartku, który wypadał w ten dzień, częstując uczestników pysznymi pączkami. W trakcie całego spotkania można było odczuć, że konferencja jest zorganizowana przez ludzi z pasją do Lean dla wszystkich, którzy chcą się w tym kierunku rozwijać.

Grzegorz Kamiński, zdjęcia: Wojciech Krysiak


Pozostałe aktualności Lean

  • Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025: Wiedza. Relacje. Biznes.

    kongres-jakosciowy-wiedza-relacje-biznes

    W dniach 14-16 maja 2025 roku w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej odbędzie się Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025. To największe wydarzenie w Polsce poświęcone jakości, łączące wiedzę, relacje i biznes. Kongres stanowi unikalną okazję do zdobycia praktycznej wiedzy, wymiany doświadczeń oraz nawiązania strategicznych kontaktów biznesowych.

  • Nowoczesne podejście do doskonalenia procesów - relacja z IX Europejskiego Kongresu Lean

    relacja-ix-europejski-kongres

    Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, co jest dobre dzisiaj, jutro może już być jedynie wystarczające.

  • Bezpłatna Konferencja – Cyfrowa Transformacja w Biznesie

    konferencja-cyfrowa-transformacja-w-biznesie

    Jak rozpocząć proces zmiany i zadbać o rozwój technologiczny firmy? Już 24 października odbędzie się Konferencja, podczas której zostaną przedstawione najnowsze trendy w zakresie wdrażania i udoskonalania procesu cyfrowej transformacji.

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence
Comarch Technologies

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025: Wiedza. Relacje. Biznes.

W dniach 14-16 maja 2025 roku w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej odbędzie się Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025. To największe wydarzenie w Polsce poświęcone jakości, łączące wiedzę, relacje i biznes. Kongres stanowi unikalną o ...

Nowoczesne podejście do doskonalenia procesów - relacja z IX Europejskiego Kongresu Lean

Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, c ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Lipiec 2025  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123

Brak wydarzeń dla tego miesiąca

Najbliższe szkolenia Lean  
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku