Aktualności Lean
Przyszłość Lean, to zwinność i nowy rodzaj przywództwa - relacja
Dodano: 2020-10-08- „Speed Benchmarkiem”, czyli wymianą doświadczeń w kameralnych grupach,
- Interaktywną ankietą dotyczącą przyszłości koncepcji lean management w Polsce,
- Panelem ekspertów.
Agile to nie tylko IT
Konferencję rozpoczął Łukasz Filut (CEO, Agile Leader) w prelekcji zatytułowanej: „Podejście zwinne w czasach zmienności”. „Zwinność” omówiona została na przykładzie programu treningowego gościa. Niepewność, zmiany i adaptacja do nich, eksperymentowanie to elementy odróżniające zwinne podejście do zarządzania projektami od podejścia kaskadowego, tradycyjnego. Istotnymi aspektami warunkującymi skuteczność zarządzania projektami w sposób zwinny są m.in. planowanie, codzienna komunikacja, koncentracja na dostarczaniu działających rozwiązań, regularne podsumowania/monitorowanie rezultatów, a nie kontrolowanie.
Zespół odgrywa bardzo ważną rolę w całym procesie zwinnego zarządzania. Istotnym jest, aby jego członkowie posiadali odpowiednie kompetencje, motywację do tworzenia produktu oraz decyzyjność. Rola lidera powinna sprowadzać się jedynie do ustalania celów biznesowych (taktyki działania), wsparcia zespołu i eliminowaniu ewentualnych problemów. Podczas wystąpienia omówione zostały dodatkowo najważniejsze dokumenty konstytuujące zwinne podejście: Manifest zwinnego HR, „The Agile Learning Manifesto”, „Agile BIM”, „The Agile Service Manifesto”, „PMBok ver.7”, „The declaration of interdependence for modern management”. W jakich obszarach sięgnąć więc do „zwinności”? Z pewnością w tych o dużych zależnościach, nieprzewidywalnych i nieuporządkowanych oraz wymagających dużej elastyczności (zespoły twórcze np. R&D, HR, marketing).
Zarządzanie w świecie VUCA
„Czarny Łabędź i Antykruchość w optyce polskich organizacji” to tytuł kolejnej prelekcji, którą poprowadzili Jakub Sito i Anna Mizerska. Wystąpienie rozpoczęto od interpretacji terminu: „czarny łabędź”, które w czasach starożytności było m.in. symbolem niezwykłej rzadkości, nieprzewidywalności. Kolejna część prezentacji to próba odpowiedzi na następujące pytania: co wspólnego ma „czarny łabędź” z okresem pandemii? Jak COVID wpłynął na nasze życie? Na jakie aspekty zwrócić szczególną uwagę w „nowej rzeczywistości”? Prelegenci posłużyli się wnioskami z wywiadów, przeprowadzonych z liderami zarządzającymi wybranymi organizacjami. Zmienność, niejednoznaczność, niepewność oraz złożoność, to główne wyzwania jakie niesie ze sobą świat VUCA. Wśród sposobów radzenia sobie z obecną rzeczywistością wymieniono m.in. zwinność w zarządzaniu, określenie jasnej wizji i celu (zmienność zamieniamy na wizję), szybkie działania (działanie „tu i teraz”), porzucanie dotychczasowych przyzwyczajeń, innowacyjność i wychodzenie poza strefę komfortu. Kilkakrotnie podkreślano również istotną rolę koncepcji lean management, której zasady i założenia idealnie sprawdzają się w warunkach turbulencji.
Piotr Suchenia to kolejny gość X Otwartej Konferencji Lean - pierwszy Polak, który zwyciężył najzimniejszy maraton na świecie - North Pole Marathon, czyli maraton na biegunie północnym. Autor książki: „Rozgrzewając chłód”. W wystąpieniu pt: „A, jak Antarktyda B, jak Biegun C jak Cel, czyli jak nie dać się rutynie i skąd czerpać motywację by osiągnąć sukces” podzielił się swoimi doświadczeniami w osiągnięciu sukcesu. Jasno sprecyzowana wizja, długofalowy plan działania, regularne nagradzanie za mniejsze pomyślności, przełożenie porażek w mocne strony to wybrane wskazówki gościa. Wśród dodatkowych propozycji na drodze do realizacji wyznaczonych celów, Piotr Suchenia zarekomendował ponadto poznawanie swoich słabych i mocnych stron, urozmaicenia w celu uniknięcia efektu rutyny, przystanki będące podstawą do analizy oraz samodoskonalenie małymi krokami (kaizen).
„Życie polega na kolekcjonowaniu wrażeń i realizacji marzeń, a nie bezpiecznej wegetacji…” (Łukasz „Juras” Jurkowski) to podsumowanie tego inspirującego wystąpienia.
Great Leadership = Individuality - Errors
Gościem specjalnym spotkania był profesor M.L. „Bob” Emiliani - światowej klasy ekspert z zakresu m.in. „szczupłego” przywództwa. Temat jego prezentacji brzmiał następująco: „Leadership for the Digital Age”. Postępująca transformacja cyfrowa wymaga świeżego spojrzenia na obszar przywództwa. Szybkość i jakość podejmowanych decyzji to jedne z najważniejszych przesłanek skłaniających do zmian w zakresie dotychczas stosowanych modeli zarządzania. „Speed Leadership” to nowe podejście do istoty przywództwa w szybko zmieniającej się erze cyfrowej; spojrzenie na nie z perspektywy procesowej, a mniej behawioralnej.
Bob Emiliani wyodrębnił 15 obszarów składających się na proces przywództwa, których usprawnianie przyczyni się, jego zdaniem, do poprawy jakości całego procesu w dalszej perspektywie.
Składają się na nie:
1) kierowanie i zarządzanie ludźmi, 2) planowanie i budżetowanie, 3) zarządzanie obciążeniem pracą, 4) podejmowanie decyzji, 5) identyfikacja problemów, 6) proces rozwiązywania problemów, 7) przeglądy procesu zarządzania, 8) coaching i informacja zwrotna dla pracowników, 9) spotkania zespołów, 10) zadawanie pytań, słuchanie i otrzymywanie informacji zwrotnej, 11) dzielenie się informacjami; komunikacja, 12) rozwój pracowników, 13) okresowa ocena pracy, 14) proces GEMBA, 13) zaangażowanie interesariuszy.
Podejście proponowane przez prelegenta zakłada szukanie przyczyn problemów w całym procesie przywództwa, a nie w ludziach; kreowanie, eksperymentowanie i praktykowanie nowych rozwiązań, oraz prostotę.
„Cost of management is the same from one company to another. The difference is speed and quality. „Be Yourself without the errors and maybe culture change is not necessary”- Bob Emiliani.
W dalszej części tego wystąpienia uczestnicy mieli możliwość osobistego zadawania pytań gościowi.
Niemożliwe stało się rzeczywistością
Panel ekspercki, będący urozmaiceniem konferencji, dotyczył wymiany doświadczeń i odpowiedzi na pytanie: jak radzić sobie w świecie *VUCA (COVID-19)? Mariusz Saganowski i Maciej Jerzak omówili swój sposób zarządzania w dobie istniejącej pandemii. Zdalne, codzienne spotkania zespołów, a co za tym idzie poprawa przepływu informacji i komunikacji, większe zaangażowanie kadry zarządzającej, rozwiązywanie problemów w procesach i na GEMBA, motywacja do zmian dla organizacji to pozytywne aspekty obecnych realiów, zdaniem zaproszonych gości.
Najważniejsze lekcje i wskazówki w dobie okresu kryzysowego?:
- zachowanie zdrowego rozsądku,
- elastyczność w zarządzaniu,
- dystans do otrzymywanych informacji,
- zwinność w dostosowywaniu się do bieżącej sytuacji.
Lean to nie tylko minimalizacja kosztów
„Lean w branży usługowej– budowanie kultury Lean w czasach trudnego rynku pracy” to tytuł następnego wystąpienia zaprezentowanego przez Tomasza Pawełka. Zaproszony gość omówił trzy obszary związane z wdrażaniem koncepcji lean management: monitorowanie, procesy oraz czynnik ludzki. Rekomendacjami Tomasza Pawełka w zakresie budowania kultury lean są:
- zaangażowany, współpracujący oraz przekonany do zmian zespół,
- zrozumienie natury organizacyjnej i społecznej firmy przy wdrażaniu narzędzi,
- holistyczne poznanie „szczupłego” zarządzania, w tym dostrzeganie marnotrawstw i usprawnień,
- efektywna komunikacja, umiejętność prezentacji pomysłów kadrze zarządzającej.
Prelegent zwrócił ponadto uwagę na aspekt różnic pokoleniowych - generacji X, Y, Z. Najważniejsze spostrzeżenia gościa, będące wynikiem doświadczeń we współpracy z pokoleniem Y (osobami urodzonymi w latach 1980-1999) oraz pokoleniem Z (osobami urodzonymi w drugiej połowie lat 90. i po 2000 roku), kształtują się jak poniżej:
- nowy wymiar elastyczności (efektywne zarządzanie czasem),
- rozwinięte kompetencje techniczne (osoby wdrażające oraz szybciej adoptujące nowe technologie),
- wykorzystujący nowoczesne formy/kanały komunikacji,
- kreatywność i twórczość oraz minimalizacja powtarzalnych i rutynowych zadań.
Ludzie największym kapitałem
„Zaangażowanie pracowników w kulturę ciągłego doskonalenia metodą małych kroków na przykładzie firmy MANN+HUMMEL”, to ostatnie wystąpienie X Otwartej Konferencji Lean. Marcin Kolanowski (Lean manufacturing manager) rozpoczął swoją prezentację od omówienia modelu ciągłego doskonalenia, jego fundamentów i zasad, na które składają się: wspólne wartości, sprecyzowana kultura organizacji, cele, przywództwo oraz orientacja na klienta. W następnej części scharakteryzowane zostały elementy składające się na budowanie kultury lean w firmie MANN+HUMMEL, a są to:
1) rozwój liderów i szkolenie pracowników (matryce kompetencji, audyty warstwowe, role i odpowiedzialności),
2) organizacja miejsca pracy zgodnie z najlepszymi standardami (5S, Key Performance Indicators-KPI’s),
3) niezawodne maszyny i urządzenia (TPM, Poka Yoke),
4) praca standaryzowana i wizualizacja (uruchomienie produkcji, instrukcje pracy, SMED, samokontrola),
5) efektywne rozwiązywanie problemów (RPS, 8D),
6) zmiana sposobu myślenia (eliminacja strat, kaizen, shop floor management).
„Wszystko zaczyna się od ludzi i kończy na ludziach…” - podkreślił zaproszony gość.
Wzbogaceniem wystąpienia była prezentacja praktycznych przykładów implementacji 5S, pracy standaryzowanej oraz programu sugestii pracowniczych. Podsumowując, kluczowymi czynnikami sukcesu w budowaniu kultury lean management, według firmy MANN+HUMMEL, są kultura organizacji nastawiona na rozwój wszystkich jej członków oraz codzienne działania (Leading by example).
„Lean to w 20% rozsądne metody i procedury, a aż w 80% codzienna praca z ludźmi i zmianą ich mentalności”.
Pandemia Covid to obecnie główny temat wielu spotkań i wydarzeń biznesowych. To jednocześnie ogromne wyzwanie dla wielu organizacji borykających się z jej konsekwencjami. Nowoczesne technologie, zwinne zarządzanie, elastyczność i otwartość na zmiany, innowacyjność to kierunki rozwoju organizacji wyznaczone poniekąd przez „nową” rzeczywistość. Czy jest w niej miejsce również na koncepcję lean management? Tegoroczna X Otwarta Konferencja Lean potwierdziła, że założenia „szczupłego” zarządzania są i mogą być pomocne w realizacji celów organizacji w turbulentnych warunkach.
Pozostałe aktualności Lean
-
Nowoczesne podejście do doskonalenia procesów - relacja z IX Europejskiego Kongresu Lean
Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, co jest dobre dzisiaj, jutro może już być jedynie wystarczające.
-
Bezpłatna Konferencja – Cyfrowa Transformacja w Biznesie
Jak rozpocząć proces zmiany i zadbać o rozwój technologiczny firmy? Już 24 października odbędzie się Konferencja, podczas której zostaną przedstawione najnowsze trendy w zakresie wdrażania i udoskonalania procesu cyfrowej transformacji.
-
Doskonalenie procesów, zespołów i robotów
Ósma edycja konferencji Lean Trendy odbyła się 21 września. Jest to coroczne wydarzenie organizowane przez Stowarzyszenie Lean Management Polska, zrzeszające sympatyków doskonalenia, którzy szerzą filozofię Lean w swoich miejscach pracy, działając w setkach firm w całym kraju.
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:
Komentarze
Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, c ...
Jak rozpocząć proces zmiany i zadbać o rozwój technologiczny firmy? Już 24 października odbędzie się Konferencja, podczas której zostaną przedstawione najnowsze trendy w zakresie wdrażania i udoskonalania procesu cyfrowej transformacji.
PON | WT | ŚR | CZW | PT | SOB | NDZ |
---|---|---|---|---|---|---|
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |