Aktualności Lean
Lojalność, mierzalność, zaufanie i standaryzacja – relacja z VI Otwartej Konferencji Lean
Dodano: 2016-04-23Tym razem także prelekcje poukładane były w przeplatające się narzędziowe i psychologiczno-biznesowe tematy. Konferencja rozpoczęła się mocnym przedstawieniem zagadnienia międzyfunkcyjnych zespołów, rozwiązujących bieżące problemy w swoich strumieniach wartości. Dwukrotne spotkania w ciągu dnia wyznaczają zwięzłe takty pracy i pozwalają na szybkie przekazywanie informacji o stanie realizacji zadań i korektę podjętych działań. Prelegenci z Volvo Bus Polska pokazywali, że autonomiczne zespoły powalają na rozwój ludzi, krok po kroku i sprawiają, że firma staje się organizacją uczącą się.
Po wystąpieniu przedstawicieli Volvo przyszedł czas na Lean w rolnictwie. Przykład zastosowania optymalizacji z pieczarkarni OkechAmp, pokazuje kolejne obszary, w których można analizować i udoskonalać procesy. Jak mówili prelegenci - Paweł Frąk i Rafał Astapczyk - czasu wzrostu pieczarek nie przyśpieszymy, ale wszystko co wokół pieczarki, można analizować i optymalizować.
Lojalność procentuje
Witold Nawrocki z Toyota Motor Manufacturing Poland, pokazał że ta postawa nie musi kończyć się jedynie na bramie naszego zakładu. Cały strumień wartości tak naprawdę istnieje począwszy od pierwszej śrubki, po skończony samochód. Toyota przyjmuje zasadę wieloletniej, opartej o dialog współpracy i wspólnej optymalizacji strumienia wartości. Co to oznacza? Jeżeli u dostawcy pojawia się problem, który może wpłynąć na wyrób Toyoty, to do poddostawcy przyjeżdżają jej eksperci i pracującą bezpośrednio w gembie - niemożliwe jest rozwiązywanie problemów przez telefon. Jak pokazywał Witold Nawrocki, lojalność i zaufanie między partnerami są tak ważne, że nawet w przypadku pewnych różnic cenowych oferowanych przez konkurencyjnych poddostawców, nie dąży się do natychmiastowej zmiany, ale wspólnie pracuje nad optymalizacją procesu.
Prelegent reprezentujący firmę Sklejka-Eko - Jacek Kaszyński - pokazywał w jaki sposób tylko jeden element firmy może ograniczać jej zyski. To założenie oparte jest mu zasadach opisanych w Teorii Ograniczeń (TOC). Właściwie powinniśmy przyjąć, że zawsze jeden z punktów procesu jest najwęższym gardłem, a skupienie się na nim przyniesie wymierne efekty. Co ciekawe, może wystąpić sytuacja, w której skupiając swoje siły na wąskim gardle, zauważymy, że inne stanowiska mają wolne moce przerobowe. Jednak, w tym momencie ponownie szukamy nowego, ograniczającego nas wąskiego garda i pracujemy nad nim zwiększając jego wydajność. Jak mówił prelegent, zyski firmy rosną wtedy skokowo.
Kolejne cztery prezentacje pierwszego dnia, poruszały bardzo szeroką tematykę - od automatyzacji procesów obsługujących produkcję (multimedialna prezentacja Dariusza Dąbrowskiego z Ilabo), poprzez wykorzystanie rysunku w prezentacji biznesowej (omówionego przez Karolinę Jóźwik i Szymona Zwolińskiego) oraz omówienie możliwości współpracy z tzw. generacją „Z" (Barbara Strójwąs), po swobodny temat podróżniczy Władysława Labudy. W tej dynamicznej serii dowiedzieliśmy się m.in. o tym, że młodzi ludzie, których uważamy za niechętnych do związania się przedsiębiorstwem, w rzeczywistości przejawiają duża potrzebę osobistego zaangażowania - dlatego tak często za swoje miejsce pracy wybierają startupy. Wyzwaniem jest stworzenie podobnych zespołów w działających już na rynku organizacjach.
Od bezpieczeństwa do zaufania
Pierwszym prelegentem drugiego dnia był przedstawiciel Grupy Paradyż. Ta prelekcja przyniosła garść informacji dla rozpoczynających drogę Lean. Ustalenie mapy drogowej ciągłego doskonalenia, wybór obszaru i narzędzi Lean, ustanowienie miar, audyty 5S – to droga, którą dzielił się Michał Nowacki – a która pomogła w osiągnięciu m.in. wysokiego stanu bezpieczeństwa pracy. Zaraz potem na scenie pojawił się Sebastian Kotow, który powiedział krótko i zwięźle: „Zaufanie daje zyski i zmniejsza biurokrację”. Temat zaufania, jego braku oraz wprowadzania mądrego zaufania opartego o fakty i sprawdzane informacje, omówił z kilku stron. Stwierdził, że owszem, zaufanie jest ryzykowne, ale ostatecznie ryzyko jest większe (np straty dobrego kontraktu) w przypadku braku zaufania.
Kolejne dwie prelekcje powróciły do tematów narzędziowych. To były dwa pozaprodukcyjne case studies. Piotr Kuliński z Schindler Polska pokazał, że także w operacjach na serwerach może być realizowany SMED. Tu także występuje chodzenie, szukanie narzędzi i wiele innych marnotrawstw, których bez analizy nie zauważymy. Jadwiga Sułek z DFDS dotknęła natomiast trapiącego coraz większą rzeszę pracowników tematu nie odebranych na czas maili. Problem jest szczególnie palący, gdy klient kontaktuje się tą drogą z centrum obsługi, nie ma pewności, co dzieje się z jego wiadomością i kusi się na powtórne wysyłanie tych samych zapytań. Jak się okazuje, analiza także w tym przypadku pokazała, że część spraw powtarza się, a maile można w pewnym zakresie standaryzować – zarówno pod kątem wysyłanych, konkretnych odpowiedzi jak i czasu zajmowania się daną sprawą. Wprowadzając miary, możemy przewidywać nakład pracy, grupować zespół i przydzielać zadania (także dzięki aktualnej bazie otwartych spraw), tak aby obsługa klientów była jak najbardziej efektywna.
Człowiek, najlepsza inwestycja
Ostatnim prelegentem był Robert Gawroński z Bosch/HC Cargo. Okrężnymi drogami zmierzał do wyznaczonego tematu – aspektu ludzkiego w doskonaleniu pracy. Podczas prelekcji pokazywał, że nie należy bać się oceny rocznej oraz anonimowych ankiet pracowniczych. One pokazują stan doskonalenia naszego zakładu. Ocena roczna, jak zauważył, jest świetnym pretekstem do tego, by doceniać pracowników, a ankiety tym, aby spojrzeć w nowym świetle na swoje działania. Aby jednak miały one realną wartość musimy zapewnić trzy rzeczy: powszechność ankiety, regularność i pełną anonimowość. Jak mówił Robert Gawroński, ankiety pokazują nie tylko zmianę w procesach, ale przede wszystkim zmianę w ludziach.
VI Otwarta Konferencja Lean odbywająca się w poznańskiej Sali Ziemi może zachwycać, może też prowokować do pytań o sens istnienia tak dużego wydarzenia. Wypowiedzi uczestników zdają się pokazywać, że także i takiej formy pokazywania Lean potrzeba w Polsce. Organizatorzy postarali się, by ta „nowa ziemia” konferencji w tym roku stała się także dla nas uczestników, bardziej przyjazna, co słychać w wypowiedziach uchwyconych podczas drugiego dnia wydarzenia. Zapraszamy do wysłuchania relacji dźwiękowej.
Pozostałe aktualności Lean
-
Nowoczesne podejście do doskonalenia procesów - relacja z IX Europejskiego Kongresu Lean
Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, co jest dobre dzisiaj, jutro może już być jedynie wystarczające.
-
Bezpłatna Konferencja – Cyfrowa Transformacja w Biznesie
Jak rozpocząć proces zmiany i zadbać o rozwój technologiczny firmy? Już 24 października odbędzie się Konferencja, podczas której zostaną przedstawione najnowsze trendy w zakresie wdrażania i udoskonalania procesu cyfrowej transformacji.
-
Doskonalenie procesów, zespołów i robotów
Ósma edycja konferencji Lean Trendy odbyła się 21 września. Jest to coroczne wydarzenie organizowane przez Stowarzyszenie Lean Management Polska, zrzeszające sympatyków doskonalenia, którzy szerzą filozofię Lean w swoich miejscach pracy, działając w setkach firm w całym kraju.
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:
Komentarze
Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, c ...
Jak rozpocząć proces zmiany i zadbać o rozwój technologiczny firmy? Już 24 października odbędzie się Konferencja, podczas której zostaną przedstawione najnowsze trendy w zakresie wdrażania i udoskonalania procesu cyfrowej transformacji.
PON | WT | ŚR | CZW | PT | SOB | NDZ |
---|---|---|---|---|---|---|
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |