Aktualności Lean
Niepewność zastąpiona przewidywalnością - relacja z III Konferencji Menadżerów: Jakości, Produkcji i Logistyki
Dodano: 2017-06-05

Ważny aspekt działania Toyoty to metoda A3. Aoki wskazał że stosowanie tej metody tworzy system, który wymaga od wszystkich uczenia się. Już począwszy od niskiego szczebla zarządzającego, opanowuje się właścicielstwo projektów A3. Wszystkie podejmowane tą metodą działania są kołem zamachowym całej firmy. Co ważne - działania Kaizen (wynikające z Hoshin Kanri) są także ściśle z nią związane.
Przemysł 4.0 - elastyczność i personalizacja
Pierwszy panel dyskusyjny dotyczył rozwoju stosunkowo nowej koncepcji, a mianowicie digitalizacji procesów produkcji wg Industry 4.0. Uważa się, iż jest to kolejna rewolucja technologiczna w przemyśle. W dyskusji wzięli udział przedstawiciele firm Kuka, Atos i Siemens. Industry 4.0 to pojęcie bardzo szerokie, które obejmuje potrzebę zwiększania elastyczności produkcji ze szczególnym uwzględnieniem personalizacji. Zmieniające się i ciągle rosnące potrzeby konsumentów, wymagają nowych rozwiązań organizacyjnych, które przy odpowiedniej efektywności muszą być coraz lepiej dopasowane do klienta.

Digitalizacja oznacza także odpowiedni dostęp do informacji. Klient musi mieć dostarczone odpowiednie dane w krótkim czasie i przedstawione w taki sposób, by pomagały w osiąganiu jego celów biznesowych. Ciekawie prezentują się dane statystyczne. Okazuje się, iż generalnie z olbrzymiej liczby danych zebranych w ostatnim czasie na świecie, tylko niecały procent poddany został jakiejkolwiek analizie.
Lawinowo rośnie liczba gromadzonych informacji. Okazuje się, że tylko to co zgromadzono w zeszłym roku stanowi 50% wszystkich zapamiętanych informacji w całej historii.
Czy będzie nas na to stać?
Dyskusja wzbudziła duże zainteresowanie, uczestnicy pytani m. in. o to czy małe firmy będzie stać na Industry 4.0? Okazuje się, iż chcąc utrzymać się na rynku, dla wielu firm działania związane z digitalizacją będą wręcz koniecznością. Tego po prostu będzie oczekiwał i wymagał klient.

Możemy spodziewać się, że przykładów związanych z wirtualnymi symulacjami produkcji będzie coraz więcej. Następuje rozwój metod tworzenia modeli matematycznych dotyczących zakładów i samych produktów. Wśród wielu omówionych ciekawych rozwiązań znalazł się także przykład Skody. Linie produkcyjne, które mają się znaleźć w firmie, działają wcześniej wirtualnie. Polega to na tym, iż dostawy przygotowują i przedstawiają wirtualne uruchomienie działanie projektowanych dla klienta linii produkcyjnych.
Prelekcje takich firm jak: Transition Technologies S.A., SOLIDEXPERT, UIBS Teamwork (system zarządzania produkcją IPOsystem), SSI SCHAFER POLSKA oraz Infinitech 3D, pozwoliły zapoznać się z obecnie działającymi technologiami. Uczestnicy mogli zobaczyć praktyczne zastosowanie oferowanych rozwiązań, porozmawiać i wymienić się doświadczeniem z ekspretami, którzy chętnie odpowiadali na pytania.

Kolejni prelegenci pokazywali zastosowanie ciągłego doskonalenia i nieustannego rozwiązywania problemów w przedsiębiorstwach różnych branż . Michał Wolak - ekspert ds. Lean Management podzielił się przykładem projektu doskonalącego proces logistyczny. Przy zastosowaniu stosunkowo prostych rozwiązań, takich jak miejsca odkładcze, checklisty, dedykowane skrzynie i zmiany w organizacji pracy, doprowadzono do znaczącej redukcji opóźnień. Skrócono przy tym średni czas montażu o dwa dni. Prelegent odpowiadając na pytania uczestników wskazał, iż powodzenie zmian zależy od postawy kierownictwa i to z tym aspektem firmy często mają problem.

Konferencja pokazała jak szeroki jest wachlarz rozwiązań w dziedzinie Industry 4.0. W najbliższych latach można się spodziewać dalszego rozwoju technologii i popularności rozwiązań, które już dziś nazywane są rewolucją technologiczną. Przyszłość zapowiada się ciekawie. Musimy jeszcze chwilę poczekać aby przekonać się dokąd ta postępująca Informatyzacja, personalizacja i sztuczna inteligencja zaprowadzą przemysł. Oby to wszystko przyczyniło się do zaspokojenia zmieniających się i rosnących potrzeb klientów.
Pozostałe aktualności Lean
-
Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025: Wiedza. Relacje. Biznes.
W dniach 14-16 maja 2025 roku w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej odbędzie się Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025. To największe wydarzenie w Polsce poświęcone jakości, łączące wiedzę, relacje i biznes. Kongres stanowi unikalną okazję do zdobycia praktycznej wiedzy, wymiany doświadczeń oraz nawiązania strategicznych kontaktów biznesowych.
-
Nowoczesne podejście do doskonalenia procesów - relacja z IX Europejskiego Kongresu Lean
Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, co jest dobre dzisiaj, jutro może już być jedynie wystarczające.
-
Bezpłatna Konferencja – Cyfrowa Transformacja w Biznesie
Jak rozpocząć proces zmiany i zadbać o rozwój technologiczny firmy? Już 24 października odbędzie się Konferencja, podczas której zostaną przedstawione najnowsze trendy w zakresie wdrażania i udoskonalania procesu cyfrowej transformacji.
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:


Komentarze
W dniach 14-16 maja 2025 roku w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej odbędzie się Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025. To największe wydarzenie w Polsce poświęcone jakości, łączące wiedzę, relacje i biznes. Kongres stanowi unikalną o ...
Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, c ...