Aktualności Lean
Relacja: I Europejski Kongres Jakości – przyszłość jakości jest w miejscu pracy
Dodano: 2015-03-25Kaizen w służbie jakości
Następnie uczestnicy rozeszli się na trzy panele tematyczne, wśród których znalazł się Kaizen. Ilona Nowicka z Kaizen Institute pokazała w jaki sposób idea ciągłego doskonalenia łączy się z utrzymaniem jakości odpowiedniej dla klienta oraz potrzebami stawianymi przez ISO9001. W trakcie prezentacji panelowej prowadząca pokazała także znaczenie sukcesywnego tworzenia kultury Kaizen, dzięki której dbałość o jakość ma miejsce bezpośrednio na każdym stanowisku pracy, a nie widnieje jedynie w strukturach organizacji. W części eksperckiej Krzysztof Różycki z Casus Finanse, stwierdził, że Kaizen pomógł w jego firmie skończyć z ciągłą walką o jakość, a za to skupić się na ciągłym doskonaleniu. Z kolei dr Mariusz Bednarek z Politechniki Warszawskiej zauważył, że w pewnym momencie działań ciągłej poprawy przedsiębiorstwa pracownicy przestają zauważać, że pracują wokół zmiany. Zgłaszanie kolejnych pomysłów i aktualizacja standardów pracy stają się dla nich częścią życia w zakładzie.
Podczas I Europejskiego Kongresu Jakości zostały rozdane wyróżnienia „Jakość Roku”, które otrzymali przedsiębiorcy działający na terenie polski. Wśród nich doceniane były produkty, usługi, innowacja oraz aspekty ekologiczne działalności kandydujących do odznaczenia firm. Zaraz potem przyszedł czas na drugą część kongresu i ponowne uczestnictwo w panelach tematycznych. Głęboka dyskusja wywiązała się pomiędzy ekspertami na temat możliwości otwierających się w momencie transferu wiedzy pomiędzy nauką, a biznesem. Profesor Jacek Koronacki z Polskiej Akademii Nauk podawał przykłady współpracy z zagranicy, a jednocześnie podkreślił, że i w Polsce można poszukać dobrych przykładów integracji tych środowisk, odnosząc się do przykładu działań w Rzeszowie realizowanych pomiędzy Politechniką Rzeszowską, a przemysłem lotniczym. Paneliści podkreślali jednak, że w wielu aspektach biznes nie może liczyć na ośrodki naukowe, ponieważ te nie mają dostępu do nowoczesnych laboratoriów, które wymagają dużych inwestycji.
Ekologia to jakość
Panel zatytułowany „Ekologia, a jakość” prowadzony był przez prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – Małgorzatę Skuchę. Wśród ekspertów znaleźli się obecny i były podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska - Janusz Ostapiuk i Andrzej Walewski oraz Antoni Pietkiewicz i Henryk Kultys - prezesi spółek przetwarzających odpady. Prowadząca zwróciła uwagę na to, że nie ma jakości bez mierników, co odniosła do przykładu procesowania wniosku o dotację w NFOŚiGW – którego opomiarowanie było niezbędne do przeprowadzenia usprawnień w procesie. Sprawę niskiej jakości w odniesieniu do certyfikatów potwierdzających ekologiczność firm podniósł Andrzej Walewski operując na porównaniu certyfikatów ISO14001 i EMAS, natomiast Antoni Pietkiewicz upatruje podnoszenie jakości w podejściu wyznaczanym przez TQM i dostarczanie jej poprzez niskokosztowe usprawnienia. I tak na przykład redukcję przykrych zapachów dla otoczenia w pierwszej kolejności można eliminować poprzez analizę grafików przyjazdu kierowców z odpadami i eliminacji oczekiwania pod składem, a dopiero później korzystając z innowacyjnych instalacji. Po tych pierwszych działaniach okazuje się, że ostatecznie problem zmniejsza się o kilkadziesiąt procent i dalsze usprawnienia oparte o nową technologię stają się także mniej kosztowne. „Dla mnie jakość to ekologia i ekologia to jakość, nierozdzielnie” - mówił Henryk Kultys odnosząc się do propagowania właśnie takiego myślenia w całym przedsiębiorstwie. Budowanie świadomości ekologii i jakości u każdego pracownika to pole do pracy dla menadżerów i instytucji, tak aby pracownicy nie ulegali pokusie wygody i wrzucania wszystkich odpadów do jednego kontenera.
Standardowe podejście do Lean
Drugi gość specjalny kongresu, Eric Janssens – dyrektor generalny Europejskiej Organizacji Jakości, skupił się między innymi na przyszłości rynku pracy, która wg przytoczonych przez niego prognoz będzie opierała się na globalizacji oraz usługach. Pytał także dlaczego firmy skupiają się na zarządzaniu ryzykiem, a nie nad szansą i możliwością. Wzywał też menadżerów jakości, aby zaczęli spotykać się z menadżerami sprzedaży, którzy są najbliżej wymagań klienta. Jak mówił, wnioski mogą być zaskakujące, co pokazał jeden z projektów EOQ przeprowadzony wspólnie z Shell. W wyniku analizy okazało się, że klienci zwracali największą uwagę na jakość obsługi toalet. Odniósł się także do potęgi Lean w działaniach na rzecz jakości oraz przedstawił wizję ustandaryzowania europejskiego podejścia do metod ciągłego doskonalenia Lean i Six Sigma.
Po wystąpieniu Erica Janssensa przyszedł czas na debatę dotychczasowych panelistów i prelegentów. Poruszony był między innymi bliski Leanowi temat przywództwa, który obecnie jest wpisany w zaktualizowaną normę ISO9001:2015. Nowe zapisy kładą nacisk na bezpośrednią pracę z jakością w miejscu wykonywania produktu lub usługi, a redukują część wymaganej wcześniej dokumentacji. Paneliści zwrócili uwagę jak ważne jest to, aby za zapisami poszła także zmiana mentalna. Dr Marek Roszak z Politechniki Śląskiej przywołuje japońskich pracowników, którzy zapytani o swoją pracę jasno odpowiadają, że pracują dla klienta, a nie np. dla prezesa – oni wiedzą, że kiedy nie będzie klienta, to nie będzie też zakładu, a więc nie będzie nich i ich prezesa. Piotr Błoński z Dekry podkreślił, aby nie traktować audytów jako narzędzia do wyszukiwania błędów, ale raczej jako możliwość wskazania obszarów do doskonalenia procesów, które finalnie przynosi firmie duże zyski.
I Europejski Kongres Jakości zakończył się wręczeniem brązowej, srebrnej, złotej i diamentowej nagrody „Jakość Roku” dla firm, które wyróżnienie to zdobywały już kilkukrotnie. Obecnie rozpoczyna się dziesiąta edycja programu, której zakończenie odbędzie się podczas zapowiadanego na przyszły rok kongresu.
Pozostałe aktualności Lean
-
Bezpłatna Konferencja – Cyfrowa Transformacja w Biznesie
Jak rozpocząć proces zmiany i zadbać o rozwój technologiczny firmy? Już 24 października odbędzie się Konferencja, podczas której zostaną przedstawione najnowsze trendy w zakresie wdrażania i udoskonalania procesu cyfrowej transformacji.
-
Doskonalenie procesów, zespołów i robotów
Ósma edycja konferencji Lean Trendy odbyła się 21 września. Jest to coroczne wydarzenie organizowane przez Stowarzyszenie Lean Management Polska, zrzeszające sympatyków doskonalenia, którzy szerzą filozofię Lean w swoich miejscach pracy, działając w setkach firm w całym kraju.
-
Relacja z Toyota Change Management – we wnętrzu giganta zmian
Toyota, to firma, której system produkcyjny niezmiennie jest jednym z najbardziej znanych na świecie, na którym wzorują się przedsiębiorstwa niezliczonej już ilości branż. Jednak w wielu przypadkach próba transformacji nie przynosi tak spektakularnych wyników. Co więc odróżnia podejście tej firmy, które doprowadza do powszechnego zaangażowania załogi w codzienne usprawnianie?
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:
Komentarze
Jak rozpocząć proces zmiany i zadbać o rozwój technologiczny firmy? Już 24 października odbędzie się Konferencja, podczas której zostaną przedstawione najnowsze trendy w zakresie wdrażania i udoskonalania procesu cyfrowej transformacji.
Ósma edycja konferencji Lean Trendy odbyła się 21 września. Jest to coroczne wydarzenie organizowane przez Stowarzyszenie Lean Management Polska, zrzeszające sympatyków doskonalenia, którzy szerzą filozofię Lean w swoich miejscach pracy, działając w ...
PON | WT | ŚR | CZW | PT | SOB | NDZ |
---|---|---|---|---|---|---|
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |