Aktualności Lean
Problem, którym nie martwisz się samodzielnie – relacja z II Konferencji Lean Six Sigma w usługach
Dodano: 2016-12-05

TWI - długofalowa inwestycja
Kolejną prelekcję poprowadzili przedstawiciele działu Human Resources Scanfil Poland - Adam Wacławski, Anita Węglewska i Dorota Wysota, którzy przedstawili swoją drogę skutecznego doskonalenia umiejętności pracowników. Obecny rynek dostępu do pracowników przedstawili jako ruinę, a jako remedium na potrzebę szybkiego uzyskiwania nowych wykwalifikowanych pracowników, przedstawili zastosowanie TWI i trenerów wewnętrznych. Osoby, które - patrząc liczbowo - stanowią dodatkowy koszt nieproduktywny, przyniosły firmie duży wzrost elastyczności w przypadku zmiennego zapotrzebowania oraz wzrostu jakości w produkcji. Jak sugerował tytuł prelekcji – trenerzy to nie puste kalorie, a inwestycja, która się zwraca.

Wyjście poza własne drzwi
Następnie podzieliliśmy się na trzy strumienie – HR, Outsourcing i Lean w świecie banków. W ostatniej z nich pojawiła się próba zestawienia dwóch metodologii, z których korzystano w Millennium Bank – Lean i Design Thinking. Piotr Maj i Maciej Nowicki pokazali podobieństwa i różnice w ich stosowaniu. Prelegenci byli mocno zainspirowani naciskiem, który Design Thinking kładzie na empatię i poznawanie uczuć klienta. Jak mówili, tu wychodzimy poza obszar mapy strumienia wartości „od drzwi, do drzwi”, wkraczając w obszar emocjonalny klienta i poznania powodów jego decyzji zakupowej oraz wrażeń pozostałych po każdym kontakcie z naszą firmą i produktem.

Przedstawiciele banku Raiffeisen Polbank – Barbara Kasprzak-Kubiszyn i Michał Rogosz pokazali jak dokonywało się przenoszenie ośmiuset procesów z różnych lokalizacji w jedną. Jednym z wyzwań było wyzwolenie zaangażowania załogi w nowym centrum – tu postawiono na zbieranie pomysłów, zarządzanie wizualne, 5S, nagradzanie, docenianie, słuchanie pracowników i cykliczne badanie procesów.

Problem - z czerwonego w zielony
Dariusz Chełmicki z mBanku pokazał dwie drogi do stworzenia struktury ciągłego doskonalenia, które przebył w różnych zespołach – jedna z nich była odgórnym programem, a druga oddolnie rozwijaną inicjatywą. Pokazał też jak trudno czasem jest sprawić, by tablice z wynikami i problemami stale żyły i były wspomożeniem dla zespołu. Jednak, mimo że do satysfakcjonującego działania niezbędne było podjęcie kilku prób, ostatecznie postawy pracowników są zaskakujące. Gdy jednej z pracownic zapytano się, czy nie boi się pokazywać problemów, które rażą na tablicy czerwonym kolorem, odpowiedziała że nie – bo od tej pory jest to problem nie tylko jej, ale całego zespołu. Co ciekawe, cały program poprawy przyniósł już kilkanaście milionów oszczędności i jak zaznaczał prelegent, były to głównie zmiany organizacyjne w procesach, a nie automatyzacje.

Na koniec organizatorzy przygotowali panel dyskusyjny i wystąpienie, które pokazało, co dzieje się na styku dostarczania usługi i hali produkcyjnej. Tematem bowiem było case study usprawnienia niestabilnego sygnału z systemu ERP w wózku widłowym wożącym produkty między magazynem, a linią produkcyjną. Michał Franczak z Gedia Poland w obrazowy sposób pokazał, jak niewystarczająco dogłębna analiza może doprowadzić nas do mylnych wniosków, a nie do przyczyny źródłowej problemu.
Posłuchaj
Wykorzystanie Lean Management w usługach, jeszcze kilka lat temu, było pokazywane jako szansa i możliwości przeniesienia doświadczeń z produkcji do procesów ukrytych za drzwiami biur oraz ekranów komputerów. Teraz już wiemy, że w tym obszarze efekty mogą przekraczać niejednokrotnie osiągnięcia z procesów produkcyjnych. Posłuchajmy, czy tak samo sądzą uczestnicy II Konferencji Lean Six Sigma w usługach.
Pozostałe aktualności Lean
-
Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025: Wiedza. Relacje. Biznes.
W dniach 14-16 maja 2025 roku w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej odbędzie się Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025. To największe wydarzenie w Polsce poświęcone jakości, łączące wiedzę, relacje i biznes. Kongres stanowi unikalną okazję do zdobycia praktycznej wiedzy, wymiany doświadczeń oraz nawiązania strategicznych kontaktów biznesowych.
-
Nowoczesne podejście do doskonalenia procesów - relacja z IX Europejskiego Kongresu Lean
Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, co jest dobre dzisiaj, jutro może już być jedynie wystarczające.
-
Bezpłatna Konferencja – Cyfrowa Transformacja w Biznesie
Jak rozpocząć proces zmiany i zadbać o rozwój technologiczny firmy? Już 24 października odbędzie się Konferencja, podczas której zostaną przedstawione najnowsze trendy w zakresie wdrażania i udoskonalania procesu cyfrowej transformacji.
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:


Komentarze
W dniach 14-16 maja 2025 roku w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej odbędzie się Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025. To największe wydarzenie w Polsce poświęcone jakości, łączące wiedzę, relacje i biznes. Kongres stanowi unikalną o ...
Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, c ...