Aktualności Lean

 

Jakość od rolnictwa po służbę zdrowia - relacja z II Kongresu Jakości

 Dodano: 2016-03-21
II Kongres Jakości opatrzony był tym razem stanowczymi tytułem: „Jakość. Po prostu.” Pośród tematów jakościowych znalazły się ponownie akcenty zarządzania procesowego, ciągłego doskonalenia i eliminacji marnotrawstw. Poruszono także tak problematyczne zagadnienia jak jakość w służbie zdrowia, czy budownictwie.
Mimo, że nomenklaturowo była to druga edycja Kongresu Jakości, to faktycznie sam certyfikat obchodził swoje dziesięciolecie. Podkreślił ten fakt przekazujący słowo wstępne prezes Fundacji Qualitas - Krzysztof Stadler. Obecnie, uroczystość odbioru certyfikatów jest również okazją do dalszego zgłębiania tematów związanych z jakością.

Partnerstwo a jakość w firmie

Pierwszą prelekcję wygłosił prof. Andrzej Blikle,  który zaraził uczestników pojęciem „czerwonej i zielonej” firmy. To przenośnia dwóch kontrastujących ze sobą przykładów. Pierwszy, to firma kierowana w sposób siłowy za pomocą przymuszania, kontroli, nagród i kar. Na drugim biegunie znajdują się firmy zarządzające pracownikami na zasadach partnerstwa, przejrzystości i z zapewnieniem społecznych potrzeb pracowników, co w efekcie owocuje wzbudzaniem motywacji do pracy bez kija i marchewki.

Jakość roku - prof Andrzej Blikle

Nie poddać się w dołku

Kolejnym punktem kongresu były panele dyskusyjne, a wśród nich debata o eliminacji marnotrawstw i połączeniu ciągłego doskonalenia z działaniami projakościowymi. Przedstawiciele zaproszonych firm wskazali nie tylko na zmniejszenie ilości wad jakościowych dzięki stosowaniu metod i narzędzi Lean, ale także m.in. zwiększenie bezpieczeństwa pracy, szybsze dostawy. Pracownicy uczestnicząc w programach Kaizen zwracają uwagę nie tylko na nieefektywności w procesach, ale także potencjalne niebezpieczeństwa w pracy. Paneliści pokazali swoje doświadczenia z pracy Lean Management z różnych perspektyw – firmy, która jest na początku drogi (5 miesięcy od rozpoczęcia wdrożenia), a także dużo bardziej doświadczonych - 5 lat i 15 lat ciągłego doskonalenia.

Po prostu jakość

Do tytułu tegorocznej edycji Kongresu „Jakość. Po prostu.” odniósł się dr Eric Janssens, który przypomniał, że taka potęga jak Niemcy - utożsamiana z dobrą jakością, w swojej historii miała okresy, w których słynęła z cechy zupełnie przeciwnej. Ubolewał również, że wszelkie normy jakościowe są bardzo często traktowane jako dodatkowy koszt, a nie wartość dodana dla przedsiębiorstwa.

Eric Janssens na Kongresie Jakości 2016

Jakość od rolnictwa po służbę zdrowia

Przed ostatnim wystąpieniem odbyły się jeszcze dwie tury warsztatów, podczas których poruszono tematy jakości w rolnictwie, przedsiębiorczości spółdzielczej, czy etykiecie biznesu. Dyskutowano także o tym jak tworzyć kulturę zarządzania procesowego oraz zwiększać jakość w budownictwie i służbie zdrowia, gdzie o ciągłym doskonaleniu nadal mówi się niewiele. Czy jakość, to pływający stan zależny od specyficznych wymagań klienta czy raczej spełnienie podstawowych norm bezpieczeństwa? Dlaczego badania pokazują, że nie są one spełniane w tak wielu przypadkach? Zadawał pytania redaktor Marek Wielgo. Przedstawiciele zakładów odnosząc się do jakości wskazywali natomiast na istotność prawidłowego montażu, który ma wpływ na późniejszą bezproblemową eksploatację ich produktów. Poruszali także kwestię kwalifikacji pracowników, którzy poszukują pracy w tej branży.

Jakość roku

Nie mniej dynamiczna dyskusja trwała w bloku poświęconym służbie zdrowia. Osoby pracujące w firmach stosujących ciągłe doskonalenie wymieniali się opiniami z przedstawicielkami służby zdrowia. Podczas ciekawej dyskusji poruszono między innymi tematy proceduralne jak i finansowe. Przedstawicielki służby zdrowia wskazały szereg problemów, z którymi – jak podkreślały - nie da się uporać. Zarządzający zakładami pokazywali, że podobne wyzwania czekały ich na drodze doskonalenia w ich firmach i należy, także w służbie zdrowia, podejść do nich w sposób systemowy i ciągły.

Buduj sukces oparty o system jakości

W ostatniej części na scenie pojawiła się dr mag. Anni Koubek z Quality Austria. W swojej dynamicznej prezentacji przekonywała, że na ISO9001 można budować biznesowy sukces firmy. Powoływała się na zmiany normy z 2015 roku, w której na dalszy plan schodzą rozbudowane opisy, a większego znaczenia nabierają cele strategiczne, spojrzenie na czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na jakość. Pokazywała, że szczególnie teraz warto spojrzeć na posiadane już procedury w sposób praktyczny i prowadzący do rozwoju organizacji. Na zakończenie na scenie pojawili się przedsiębiorcy, którzy zdobywając certyfikat Jakość Roku kilka lat z rzędu otrzymali brązowe, srebrne i złote nagrody jakości.

Anni Koubek - II Kongres Jakości

Wokół wydarzenia skupiają się przedsiębiorcy, którzy pragną, by ich marki były kojarzone z wysoką jakością. Możemy się cieszyć, że w ramach tego spotkania, coraz śmielej poruszane są także tematy związane z ciągłym doskonaleniem poprzez eliminację marnotrawstw i zarządzanie z uwzględnieniem szacunku do załogi. Rodzi to nadzieję, że polskie marki będą jeszcze mocniej obecne w świadomości światowych konsumentów jako godne zaufania i posiadania, a pracownicy będą uznawać polskie, niewielkie przedsiębiorstwa za przyjazne miejsca pracy.

Jakość. Po prostu

Krzysztof Bednarz


Pozostałe aktualności Lean

  • Nowoczesne podejście do doskonalenia procesów - relacja z IX Europejskiego Kongresu Lean

    relacja-ix-europejski-kongres

    Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, co jest dobre dzisiaj, jutro może już być jedynie wystarczające.

  • Bezpłatna Konferencja – Cyfrowa Transformacja w Biznesie

    konferencja-cyfrowa-transformacja-w-biznesie

    Jak rozpocząć proces zmiany i zadbać o rozwój technologiczny firmy? Już 24 października odbędzie się Konferencja, podczas której zostaną przedstawione najnowsze trendy w zakresie wdrażania i udoskonalania procesu cyfrowej transformacji.

  • Doskonalenie procesów, zespołów i robotów

    relacja-lean-trendy-2024

    Ósma edycja konferencji Lean Trendy odbyła się 21 września. Jest to coroczne wydarzenie organizowane przez Stowarzyszenie Lean Management Polska, zrzeszające sympatyków doskonalenia, którzy szerzą filozofię Lean w swoich miejscach pracy, działając w setkach firm w całym kraju.

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence
Comarch Technologies

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Nowoczesne podejście do doskonalenia procesów - relacja z IX Europejskiego Kongresu Lean

Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, c ...

Bezpłatna Konferencja – Cyfrowa Transformacja w Biznesie

Jak rozpocząć proces zmiany i zadbać o rozwój technologiczny firmy? Już 24 października odbędzie się Konferencja, podczas której zostaną przedstawione najnowsze trendy w zakresie wdrażania i udoskonalania procesu cyfrowej transformacji.

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Listopad 2024  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku