Aktualności Lean

 

Kiedy nie ma cię w gemba, wszystko się cofa

 Dodano: 2015-11-27
24 i 25 listopada 2015 roku odbył się XII Międzynarodowy Kongres Gemba Kaizen. Rozwiązywanie problemów widziane przez pryzmat kultury Lean oraz sposoby szukania przyczyn źródłowych problemów – to tematy, które wytyczały bieg tegorocznego kongresu.
We wrocławskim hotelu Haston City po raz kolejny zgromadziło się ponad dwieście osób, dla których Kaizen Institute Polska przygotował spotkanie z prof. Masaakim Imai oraz przedstawicielami zakładów wielu branż, w tym lotniczej. W charakterystycznym już dla Gemba Kaizen czerwono-niebieskiej poświacie sali oczekiwaliśmy na występ tego honorowego gościa.

Prof. Masaaki Imai po raz kolejny przybył z mocnym przesłaniem, które jest podstawą do stosowania wszelakich metod rozwiązywania problemów. Punktem wyjścia jest poznanie wartości dla klienta i realizacja nie planu wyznaczonych zysków, ale planu zaspokojenia jego potrzeb poprzez zwiększanie przepływu w procesie, jego synchronizację i poziomowanie zamówień. Jak mówił: „Cokolwiek wykonujesz – albo dodajesz wartość, albo nie dodajesz wartości”. Za przykład dla prezesów firm postawił Akio Toyodę, który oświadczył: „Moje serce jest w gemba”. To miejsce, w którym należy rozwiązywać problemy. Sala spotkań oddala nas od rzeczywistych problemów z miejsca pracy.

Masaaki Imai w Polsce

Masaaki Imai wskazał również ścieżkę postępowania z nieprawidłowościami na gemba. Sprawdź czynniki, które miały wpływ na problem (np. za pomocą diagramu Ishikawy, czy 5Why), natychmiast wprowadź tymczasowe rozwiązania, wyeliminuj przyczyny źródłowe, a następnie standaryzuj nowe metody. Standaryzację określił, jako klucz do dalszego doskonalenia procesów. Jednak. aby standardy utrzymywały się, znów musimy schodzić do miejsca pracy. Masaaski Imai żartobliwie ujął to tak: „Teraz słuchacie mnie tutaj, na tej konferencji, a nowe standardy w waszych firmach powracają do starych przyzwyczajeń, bo nie ma was na gemba”. Jak mówił, zarządzanie polega na utrzymywaniu i ulepszaniu standardów, a pobyt zarządzających w miejscu pracy jest przy tym kluczowy.

Od branży automotive do lotniczej

Kolejną prelekcję wygłosił Jan Pietras z Fiat Chrysler Automotive. Na wstępie podkreślił, że Kaizen to ludzie, którzy pracując w oparciu o swoje kompetencje i wykorzystując swoją wiedzę, przyczyniają się do doskonalenia przedsiębiorstw. Pokazał przy tym bardzo szczegółowo system prowadzący do eliminacji strat w zakładzie. W firmie wykorzystuje się m.in. cztery typy Kaizen – przydzielanego do odpowiedniej kategorii w zależności od złożoności realizacji składanego pomysłu poprawy. Przy usuwaniu marnotrawstw, realizację projektu wspomaga system zdefiniowanych matryc, które wykazują m.in. obszary strat, pomagają w wyborze odpowiedniego zespołu, przeprowadzają przez rozwiązanie problemu i pokazują uzyskane korzyści ze stosowania nowych standardów.

Jan Pietras - FCA na Gemba Kaizen

Następnie mikrofon przejął Robin Tannenberg reprezentujący GE Aviation Germany. Niemiecki zakład produkuje łopatki turbin silników odrzutowych. W dążeniu do produkcji elementów na najwyższym poziomie, niemiecki zakład wykorzystuje w codziennej pracy narzędzia ciągłego doskonalenia Kaizen. Robin Tannenberg docenia szczególnie cykl Deminga i metodę A3, które zapobiegają przed zbyt szybkim przeskakiwaniem do rozwiązań problemów. Raport A3 jest dokumentem pokazującym drogę do rozwiązania i jest nauką na przyszłość. W swoim wystąpieniu nawiązał do różnic pomiędzy działaniem nauczyciela, mentora, coacha i doradcy, zwracając uwagę na dopasowanie swojego przywództwa do danej sytuacji w zakładzie.

Robin Tannenberg - GE Aviation

Ustandaryzowane spotkania

Kolejne dwie prelekcje wygłosiły pary prelegentów z zakładów produkcyjnych zlokalizowanych w Polsce. Bogusław Wichrowski i Joanna Stanisławska z zakładów Koło (Geberit Group) zwrócili uwagę, że codzienne rozwiązywanie problemów wymaga odpowiedniej komunikacji, która poprawiła się, gdy wprowadzono stałe codzienne spotkania. Jednocześnie podkreślili, że bardzo ważne okazały się powtarzane szkolenia z zagadnień Problem Solving, tak aby pracownicy czuli się pewnie w podchodzeniu do rozwiązywania problemów w pracy.

Barbara Szczepańska i Dominika Olejnik z Whirpool Polska również zwróciły uwagę na problem spotkań, ale z innej strony. W ich zakładzie odbywało się ich zbyt dużo, przez co kierownicy nie mieli czasu na faktyczną pracę z problemami na hali produkcyjnej. W tym przypadku podjęto decyzję o stałej godzinie bez spotkań, która jest przeznaczona na wspomaganie pracowników w rozwiązywaniu problemów. Prelegentki przedstawiły także ciekawe przykłady udoskonalania procesu i wzrostu OEE na problematycznej linii produkcyjnej oraz przeprowadziły nas przez tzw. Kaizen Week, podczas którego grupa robocza realizuje większe projekty poprawy.

Barbara Szczepańska i Dominika Olejnik z Whirpool Polska

Jak nagradzać pracowników?

Przed ostatnią prelekcją uczestnicy rozeszli się na szereg strumieni warsztatowych. Ja miałem okazję posłuchać warsztatu zorganizowanego przez firmę Elmar – dostarczającego środki BHP, ale prowadzonego przez pracowników wałbrzyskiego zakładu Toyoty. Uczestnicy warsztatu żywo byli zainteresowani jak w Toyocie operatorzy zgłaszają i realizują pomysły poprawy. Michał Marciszak i Krzysztof Myjak opowiadali w jaki sposób wynagradzać pracowników oraz jakich zwrotów używać wobec nich, by wspierać ich w realizacji kolejnych usprawnień. Tomasz Winiarski z Elmaru potwierdził, że jako dostawca również widzi nastawienie Toyoty na szukanie nowych rozwiązań, nawet z przyzwoleniem pewnych błędów podczas wdrożenia. Dzięki takiej postawie byli w stanie wypracować wspólnie nowy system dostarczania środków BHP, który znacząco skrócił cały proces, eliminując przy tym wiele marnotrawstw.

Warsztaty Kaizen

Następnie spotkaliśmy się ponownie w sali głównej, by wysłuchać Juliena Bratu z Kaizen Institute Romania, który przedstawił opracowaną w Rumunii koncepcję „Kaizen by Harmony”. To połączenie stosowania japońskich technik doskonalenia przedsiębiorstw z odpowiednim przygotowaniem menadżera do pracy. Julien Bratu spojrzał na Kaizen, jako czynnik wpływający zarówno na pojedynczego pracownika w firmie, zakład, ale i rynek, środowisko społeczne i naturalne. Jak mówił, skuteczność i wydajność, ostatecznie łączą się z pięknem i harmonią. Postawa Kaizen - „lepszy z dnia na dzień” - pozwala pracownikom na odnajdywanie własnej misji w społeczeństwie.

Julien Bratu - Kaizen Institute Romania

Drugi dzień, to już standardowo w przypadku Kongresu Gemba Kaizen, wizyty benchmarkingowe w jednej spośród wielu firm. W tym roku, podczas Gemba Walks, uczestnicy mogli odwiedzić zakłady Fiata, Lean Corporation, Mondelez, Velux, Gates, Danone, US Pharmacia, Coca Cola HBC, Whirpool, Lumileds Polska i GE Power Controls. Oprócz przejścia przez halę produkcyjną uczestnicy mieli okazję do zgłaszania swoich spostrzeżeń i pomysłów poprawy wizytowanej firmy.

Masaaki Imai podpisuje książkę

Prelekcje XII Kongresu Gemba Kaizen ponownie pokazały jak ważną sprawą jest bieżące rozwiązywanie problemów, praca z ludźmi i wspomaganie ich w tym, co dzieje się na hali produkcyjnej. Pozostanie w naszych głowach szereg przemyśleń po prelekcjach prof. Masaakiego Imai i pozostałych prelegentów, których droga ciągłego doskonalenia pokazuje jak wiele można osiągnąć dzięki zwiększaniu przepływu, eliminacji marnotrawstw i codziennego rozwiązywania problemów.
Krzysztof Bednarz


Pozostałe aktualności Lean

  • Bezpłatna Konferencja – Cyfrowa Transformacja w Biznesie

    konferencja-cyfrowa-transformacja-w-biznesie

    Jak rozpocząć proces zmiany i zadbać o rozwój technologiczny firmy? Już 24 października odbędzie się Konferencja, podczas której zostaną przedstawione najnowsze trendy w zakresie wdrażania i udoskonalania procesu cyfrowej transformacji.

  • Doskonalenie procesów, zespołów i robotów

    relacja-lean-trendy-2024

    Ósma edycja konferencji Lean Trendy odbyła się 21 września. Jest to coroczne wydarzenie organizowane przez Stowarzyszenie Lean Management Polska, zrzeszające sympatyków doskonalenia, którzy szerzą filozofię Lean w swoich miejscach pracy, działając w setkach firm w całym kraju.

  • Relacja z Toyota Change Management – we wnętrzu giganta zmian

    relacja-toyota-change-management

    Toyota, to firma, której system produkcyjny niezmiennie jest jednym z najbardziej znanych na świecie, na którym wzorują się przedsiębiorstwa niezliczonej już ilości branż. Jednak w wielu przypadkach próba transformacji nie przynosi tak spektakularnych wyników. Co więc odróżnia podejście tej firmy, które doprowadza do powszechnego zaangażowania załogi w codzienne usprawnianie?

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence
Comarch Technologies

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Bezpłatna Konferencja – Cyfrowa Transformacja w Biznesie

Jak rozpocząć proces zmiany i zadbać o rozwój technologiczny firmy? Już 24 października odbędzie się Konferencja, podczas której zostaną przedstawione najnowsze trendy w zakresie wdrażania i udoskonalania procesu cyfrowej transformacji.

Doskonalenie procesów, zespołów i robotów

Ósma edycja konferencji Lean Trendy odbyła się 21 września. Jest to coroczne wydarzenie organizowane przez Stowarzyszenie Lean Management Polska, zrzeszające sympatyków doskonalenia, którzy szerzą filozofię Lean w swoich miejscach pracy, działając w  ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Listopad 2024  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
Najbliższe szkolenia Lean  
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku