Aktualności Lean

 

Efekty Lean w Medycynie są ekstremalnie duże

 Dodano: 2016-05-24
17 maja w Warszawie uczestnicy II edycji konferencji Lean Healthcare dzięki wykładom oraz warsztatom mogli bliżej poznać stosowanie filozofii Lean w kontekście sektora opieki medycznej. Tak jak w roku ubiegłym, konferencja poświęcona była tematyce szczupłego zarządzania w medycynie i procesach usługowych.
Prof. Bohdan W. Oppenheim przekonywał, że zastosowanie inżynierii systemowej w obszarze usług medycznych zgodnie z zasadami Lean staje się coraz bardziej powszechną opcją nie tylko w USA. Podczas wdrożeń występują oczywiście bariery prawne oraz problem połączenia milionów składowych systemu medycznego. Zauważył, że w USA jest wiele doskonale wyposażonych „pionów”, jednak nieefektywnie współpracujących ze sobą z perspektywy pacjenta. Zaznaczył, że zrozumienie całych strumieni wartości oraz integracja i odpowiednie połączenie systemów, minimalizuje ilość błędów medycznych, przekładając się tym samym na obniżenie śmiertelności pacjentów. Podsumowując podkreślił, że potęga Lean w ochronie zdrowia jest widoczna szczególnie mocno, ze względu na ogromną ilość marnotrawstw tu występujących.

Prof. Bohdan Oppenheim na konferencji Lean w Medycynie

Zmiana myślenia w ochronie zdrowia

W kolejnym wystąpieniu Grzegorz Koczor - ekspert w dziedzinie optymalizacji podmiotów medycznych - zapoznał uczestników z etapami wdrożenia Lean Healthcare szpitalach i ośrodkach zdrowia. Podkreślał, że częstym błędem przy wdrażaniu Lean jest brak komunikacji między zespołami oraz otwartych rozmów między personelem a kadrą zarządczą. „Należy ludziom uświadomić, że Lean to nie jest rewolucja tylko zmiana myślenia w czasie” - podkreślał. Ważne jest aby wszyscy pracownicy uczestniczący w procesie ciągłego doskonalenia czuli się odpowiedzialni i zaangażowani w ten proces od początku do końca. Pomóc w tym może wzajemne wsparcie, zaufanie i zaangażowanie, możliwość poszerzania wiedzy oraz jasno określone cele.    

Po dwóch wykładach przyszedł czas na warsztaty Lean Management. Słuchacze mogli wybierać spośród dwóch tematów. Doskonalenie w procesach usługowych oparte o koncepcję Kaizen wzbudziło burzliwą dyskusję, na temat możliwości współpracy z personelem medycznym. W drugiej sali omawiano główne wyzwania Lean Healthcare w Polsce. Placówki ochrony zdrowia stają przed nowymi wyzwaniami – zarówno wzrostu liczby pacjentów, ograniczonymi zasobami, ale i nowymi zmianami, które będą wymagały między kontroli telefonicznej wsparającej pacjenta po hospitalizacji.

Lean w Ochronie Zdrowia - Grzegorz Koczor

Koszty błędnych procesów będą rosły

Po warsztatach uczestnicy spotkali się na drugiej części wykładów gdzie jako trzeci, swoją prelekcję wygłosił Piotr Daniluk, przedstawiciel PZU SA, prezentując ocenę ryzyka w ubezpieczeniach działalności medycznej. Słuchacze zapoznali się z rodzajami szkód medycznych, zdarzeń negatywnych oraz z możliwościami ubezpieczeniowymi podmiotów leczniczych. Prelegent wykazał, że w sektorze medycznym obserwuje się stały wzrost liczby zgłoszeń szkód medycznych i wypłacanych kwot zadośćuczynienia przez ubezpieczyciela, a przyczyną tego są ciągle wzrastające oczekiwania pacjentów oraz ich negatywne nastawienie, jak również coraz to szerszy zakres specjalizacji kancelarii radców prawnych w szkodach medycznych. Standaryzacja działań i zapewnienie powtarzalnej jakości w procesie opieki nad pacjentem, przyniesie w tym aspekcie podmiotom medycznym ogromne oszczędności finansowe jak i korzyści wizerunkowe.

Podmioty medyczne mogą oszczędzić na ubezpieczeniu dzięki Lean

Droga ciągłego doskonalenia bez obwiniania

Na zakończenie uczestnicy konferencji mogli wysłuchać Marka Forkuna – doświadczonego mentora w zakresie procesów i przywództwa Lean. Zaznaczył on, że sektor opieki zdrowotnej posiada ogromny potencjał w kontekście eliminacji czynności, które nie wnoszą wartości dodanej.  Nakreślił również, że podstawową różnicą między procesem produkcji a procesem w usługach medycznych jest „produkt”, który w przypadku opieki zdrowotnej, może opowiedzieć innym jak wyglądał proces. Przedstawił kluczowe aspekty wdrażania Lean oraz pokazał możliwości jego zastosowania, popierając się wieloma przykładami z innych państw. Przekonywał słuchaczy, że Lean to wspólna podróż w nowym kierunku, droga do celu. Jednocześnie przestrzegał, że nie należy szukać za wszelką cenę winnych, gdyż niewielkie błędy są częścią drogi ciągłego doskonalenia.

Mark Forkun mówi o Lean Healthcare

Lean w ochronie zdrowia, to temat którego szersze zaistnienie w Polsce przyniesie miliardowe korzyści dla społeczeństwa. Pierwsi zarządzający wydają się przekonywać do tej wywodzącej się z Japonii metody poprawy procesów. Pozostaje mieć nadzieję, że już wkrótce oprócz przykładów z zagranicznych szpitali i nielicznych zastosowań w naszym kraju, będziemy mogli informować o wysypie pozytywnych case studies, które będą obrazować rosnącą jakość i efektywność polskich podmiotów medycznych dzięki powszechnemu zastosowaniu Lean w medycynie.
Mariusz Machura


Pozostałe aktualności Lean

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence
Comarch Technologies

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Zapowiedź: XIV Konferencja Service Process Improvement Network

W dniach 15-16 lutego 2023 r. zapraszamy na XIV Otwartą Konferencję Service Process Improvement Network, która odbędzie się w Krakowie.

Raport z badania „Co decyduje o wynagrodzeniu pracownika”?

System wynagrodzeń zawsze wzbudza wiele skrajnych emocji. Chcąc dowiedzieć się, w jaki sposób firmy produkcyjne podchodzą do kwestii wynagradzania pracowników, postanowiliśmy przeprowadzić badanie

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Luty 2023  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku