Aktualności Lean
Efekty Lean w Medycynie są ekstremalnie duże
Dodano: 2016-05-24

Zmiana myślenia w ochronie zdrowia
W kolejnym wystąpieniu Grzegorz Koczor - ekspert w dziedzinie optymalizacji podmiotów medycznych - zapoznał uczestników z etapami wdrożenia Lean Healthcare szpitalach i ośrodkach zdrowia. Podkreślał, że częstym błędem przy wdrażaniu Lean jest brak komunikacji między zespołami oraz otwartych rozmów między personelem a kadrą zarządczą. „Należy ludziom uświadomić, że Lean to nie jest rewolucja tylko zmiana myślenia w czasie” - podkreślał. Ważne jest aby wszyscy pracownicy uczestniczący w procesie ciągłego doskonalenia czuli się odpowiedzialni i zaangażowani w ten proces od początku do końca. Pomóc w tym może wzajemne wsparcie, zaufanie i zaangażowanie, możliwość poszerzania wiedzy oraz jasno określone cele.
Po dwóch wykładach przyszedł czas na warsztaty Lean Management. Słuchacze mogli wybierać spośród dwóch tematów. Doskonalenie w procesach usługowych oparte o koncepcję Kaizen wzbudziło burzliwą dyskusję, na temat możliwości współpracy z personelem medycznym. W drugiej sali omawiano główne wyzwania Lean Healthcare w Polsce. Placówki ochrony zdrowia stają przed nowymi wyzwaniami – zarówno wzrostu liczby pacjentów, ograniczonymi zasobami, ale i nowymi zmianami, które będą wymagały między kontroli telefonicznej wsparającej pacjenta po hospitalizacji.

Koszty błędnych procesów będą rosły
Po warsztatach uczestnicy spotkali się na drugiej części wykładów gdzie jako trzeci, swoją prelekcję wygłosił Piotr Daniluk, przedstawiciel PZU SA, prezentując ocenę ryzyka w ubezpieczeniach działalności medycznej. Słuchacze zapoznali się z rodzajami szkód medycznych, zdarzeń negatywnych oraz z możliwościami ubezpieczeniowymi podmiotów leczniczych. Prelegent wykazał, że w sektorze medycznym obserwuje się stały wzrost liczby zgłoszeń szkód medycznych i wypłacanych kwot zadośćuczynienia przez ubezpieczyciela, a przyczyną tego są ciągle wzrastające oczekiwania pacjentów oraz ich negatywne nastawienie, jak również coraz to szerszy zakres specjalizacji kancelarii radców prawnych w szkodach medycznych. Standaryzacja działań i zapewnienie powtarzalnej jakości w procesie opieki nad pacjentem, przyniesie w tym aspekcie podmiotom medycznym ogromne oszczędności finansowe jak i korzyści wizerunkowe.

Droga ciągłego doskonalenia bez obwiniania
Na zakończenie uczestnicy konferencji mogli wysłuchać Marka Forkuna – doświadczonego mentora w zakresie procesów i przywództwa Lean. Zaznaczył on, że sektor opieki zdrowotnej posiada ogromny potencjał w kontekście eliminacji czynności, które nie wnoszą wartości dodanej. Nakreślił również, że podstawową różnicą między procesem produkcji a procesem w usługach medycznych jest „produkt”, który w przypadku opieki zdrowotnej, może opowiedzieć innym jak wyglądał proces. Przedstawił kluczowe aspekty wdrażania Lean oraz pokazał możliwości jego zastosowania, popierając się wieloma przykładami z innych państw. Przekonywał słuchaczy, że Lean to wspólna podróż w nowym kierunku, droga do celu. Jednocześnie przestrzegał, że nie należy szukać za wszelką cenę winnych, gdyż niewielkie błędy są częścią drogi ciągłego doskonalenia.

Lean w ochronie zdrowia, to temat którego szersze zaistnienie w Polsce przyniesie miliardowe korzyści dla społeczeństwa. Pierwsi zarządzający wydają się przekonywać do tej wywodzącej się z Japonii metody poprawy procesów. Pozostaje mieć nadzieję, że już wkrótce oprócz przykładów z zagranicznych szpitali i nielicznych zastosowań w naszym kraju, będziemy mogli informować o wysypie pozytywnych case studies, które będą obrazować rosnącą jakość i efektywność polskich podmiotów medycznych dzięki powszechnemu zastosowaniu Lean w medycynie.
Pozostałe aktualności Lean
-
Zapowiedź: XIV Konferencja Service Process Improvement Network
W dniach 15-16 lutego 2023 r. zapraszamy na XIV Otwartą Konferencję Service Process Improvement Network, która odbędzie się w Krakowie.
-
Raport z badania „Co decyduje o wynagrodzeniu pracownika”?
System wynagrodzeń zawsze wzbudza wiele skrajnych emocji. Chcąc dowiedzieć się, w jaki sposób firmy produkcyjne podchodzą do kwestii wynagradzania pracowników, postanowiliśmy przeprowadzić badanie
-
W drodze do Przemysłu 5.0, w parze z niegasnącym Lean - relacja z Europejskiego Kongresu Lean
Europejski Kongres Lean w Katowicach – to pozycja na mapie Lean, której nie mogło zabraknąć, i o to kolejna, ósma już edycja – za nami. Wśród prelegentów mi.n przedstawiciele Grypy Atlas, Żywiec, czy Rödl&Partner. W tym roku konferencja odbyła się ponownie w formule rozszerzonej z warsztatami w firmach produkcyjnych.
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:


Komentarze
W dniach 15-16 lutego 2023 r. zapraszamy na XIV Otwartą Konferencję Service Process Improvement Network, która odbędzie się w Krakowie.
System wynagrodzeń zawsze wzbudza wiele skrajnych emocji. Chcąc dowiedzieć się, w jaki sposób firmy produkcyjne podchodzą do kwestii wynagradzania pracowników, postanowiliśmy przeprowadzić badanie
- » W drodze do Przemysłu 5.0, w parze z niegasnącym Lean - relacja z Europejskiego Kongresu Lean
- » W sekwencji i w obiegu zamkniętym - relacja z Lean Trendy 2022
- » Organizowana przez studentów (nie tylko) dla studentów
- » Kolejna edycja Młodego Lean Lidera rusza - jeszcze możesz dołączyć!
- » Lean Day 2022 w Tenneco
PON | WT | ŚR | CZW | PT | SOB | NDZ |
---|---|---|---|---|---|---|
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
- 06.02.2023 Thinking Tools: Narzędzia tworzenia innowacji
- 16.02.2023 Agile Project Management
- 27.02.2023 Akademia Zarządzania Procesowego
- 06.03.2023 Zarządzanie projektami - Certyfikowany Project Man ...
- 13.03.2023 Benchmark Tour: Toyota Wałbrzych - u źródła System ...