Aktualności Lean
Angażowanie nieinformatyków w tworzenie rozwiązań IT - relacja z BPA Summit 2021
Dodano: 2021-05-26Podczas konferencji przygotowano ponad 20 wystąpień, w tym część do wyboru w sesjach równoległych. Mogliśmy posłuchać między innymi o modelach wprowadzania robotyzacji biurowej. Jak dowiedzieliśmy się z prelekcji przedstawicieli Nordea, model centralny się sprawdza, ale satelity weryfikują i podpowiadają, co dla danej komórki jest ważne. Robotyka jest po stronie biznesowej, by skrócić nieco punkty decyzyjne, ale IT jest menedżmentem połączone z Excellence Centre. Była mwa także o kosztach. Musimy wziąć pod uwagę nie tylko licencje robotów, ale też licencje oprogramowania, na którym działają roboty – a tu są również wprowadzane licencje per użytkownik-robot.
Oprogramowanie tworzone przez nie-informatyków
Citizen developerzy – to osoby, które mogą dostarczać w jakimś stopniu aplikacje, a które nie muszą być IT. Prototypy mogą być budowane przez biznes, a IT dopracowuje. Mowa tu o aplikacjach tworzonych na platformach low-code, w tematykę wprowadzał nas Łukasz Semeniuk z firmy Webcon. Dlaczego jeszcze warte są zainteresowania? Bazując na wcześniejszych doświadczeniach, prelegent wnioskuje, że w większości firm potrzeby dotyczące oprogramowania zmieniają się w ciągu trzech do pięciu lat, dlatego aplikacje, które mogą być zmieniane bezpośrednio przez właścicieli procesów, są warte zainteresowania właśnie przez możliwość szybkich modyfikacji.
RPA, jako strategiczny program przedsiębiorstwa?
Gdy RPA jest strategicznym programem, ma korzyści, ale tak naprawdę silosy też mają dużą zaletę, bo odzwierciedlają potrzeby danej jednostki, mówił Sebastian Szachnowski z Volvo. Wspominał także o podejściu w którym – jak to nazwał – „kaloryczne procesy” pozwalają finansować także drobne automatyzacje, które usprawniają pracę, ale nie są oczywistym punktem do robotyzacji. W tym temacie pojawia się także to, czy wszystko powinno być koordynowane przez Center of Excellence – prelegent zaznaczył, że w tym modelu zadbajmy o to, by nie stało się ono wąskim gardłem w przepływie informacji o potrzebach poszczególnych wydziałów.
W przerwach pomiędzy prelekcjami angażowani byliśmy cyklicznymi pytaniami dotyczącymi tego, co dzieje się na BPA Summit 2021, a najlepszy odpowiadający na koniec wydarzenia zdobywał ciekawą nagrodę. Po sesji plenarnej, przeszliśmy do debaty eksperckiej.
Adopcja robota w procesie
Paneliści dyskutowali między innymi o tym, jak różnorodność procesów przeszkadza w automatyzacji. W trakcie analizy okazuje się że np. jeden proces ma 55 podprocesów współistniejących, co staje się dużym wyzwaniem przy robotyzacji. Była także mowa o wdrożeniu robota. Właściciele procesu adoptują go i biorą za niego odpowiedzialność. Jeśli chcielibyśmy przyjrzeć się trudnościom na poszczególnych etapach, to uczestnicy panelu przyznają, że to jednak budowa robota przynosi wiele przestojów i powrotów w analizie procesów, a następnie przechodzenie do kolejnych etapów budowy. Utrzymanie i późniejsza optymalizacja nie jest już tak czasochłonna, jak pierwsze etapy.
Technologie i człowiek oraz AI i hiperautomatyzacja
Druga część dnia to strefy dedykowane. Organizatorzy przygotowali dwie równoległe sesje „Technologie i człowiek” - gdzie m.in. Krzysztof Kuczkowski z Mindbox pokazywał, jak krok po kroku poszerzać skalę robotyzacji w organizacji. Drugi strumień, to „W stronę AI i hiperautomatyzacji”. Podczas pierwszej prelekcji tej sesji, Krzysztof Bączkiewicz i Tomasz Sobczak z Findwise pokazywali jak dobór odpowiednich miar i celów w pierwszej fazie projektu pozwala na uniknięcie problemów podczas utrzymania narzędzi automatyzacji.
Przeniesienie umiejętności budowy rozwiązań IT do pracowników
Brakuje specjalistów IT przez pandemię? Nie, to nie główna przyczyna, było to tylko pogłębienie problemu – i tu prognozuje się, że już w samym 2021 roku wzrośnie znacząco wykorzystanie technologii low-code i no-code, mówił Dr Jan Szymanowski z Proservice Finteco. Wojciech Brach okazał przykłady platform tworzonych w trendzie hiperautomatyzacji, w tym Identity HUB, który pomaga w momentach weryfikacji tożsamości dzięki kilku ścieżkom.
Wybieraj procesy wysokoskalowalne, przygotuj środowisko IT do wdrożeń – bo to są elementy, które hamują sprawne wdrożenie i poczucie szybkich efektów robotyzacji - mówił Michał Wolszlegier z Automade. Iryna Maskymets i Khemindra Nadarajah z ABBYY mówili między innymi o tym, by nie tylko zwracać uwagę na pracę samego robota, ale wziąć pod uwagę cały proces „End-to-end”, bo miejsca które są teoretycznie poza wpływem robota mogą się stać miejscami zapalnymi, gdzie pojawią się dodatkowe problemy.
Przestrzeń wystawiennicza
Uczestnicy mieli możliwość podczas konferencji do korzystania nie tylko z przerw „kawowych”, ale także specjalnego czasu na korzystanie z możliwości odwiedzin na stoiskach wystawców. Tam znów czekały kolejne niespodzianki przygotowane dla uczestników odwiedzających stoiska, więc nie warto było omijać tej część spotkania.
W dalszej części konferencji Tomasz Łopuchowicz i Mateusz Forlita z Veluxa pokazali połączenie działania RPA z pracą w dziale planowania. Dzielili się przemyśleniami po dużych projektach. Podkreślali, że dane testowe w środowisku testowym są mniej skomplikowane i musimy mieć na uwadze, że mimo szerokich badań, dopiero po przejściu na testy w realnym procesie pokazują się kolejne problemy – jest to tzw. hypercare period. Szczególnie tam, gdzie proces jest bardzo skomplikowany i tam gdzie jest dużo warunków brzegowych, trzeba spędzić dużo czasu z właścicielami procesu, aby dobrać dobrą architekturę, a dzięki temu obniżyć jej koszty.
Współpraca w biurze robot-człowiek-robot…
Naszego robota traktujemy jak pracownika firmy. Ma imię nazwisko, login, jest umiejscowiony w strukturze firmy – tak odbywa się to w Unum TUiR, o czym opowiadała Agnieszka Leśniewska. Poznaliśmy wiele sposobów, w których robot jest wykorzystywany, ale prelegentka zwróciła uwagę także na te zadania, których nie jest on w stanie wykonać. Przykładowo nie napisze notatki, nie odłoży zadania na później, nie może też zwrócić w odpowiednim czasie zadania do kolejki. Mimo tych ograniczeń da się go zaimplementować tak, by istniała współpraca między pracownikiem a robotem. W firmie sprawdził się w procesie obsługi polis. Gdy robot ma wszystkie dane, rozpoczyna zadanie, gdy brakuje informacji, przekazuje człowiekowi, a po uzupełnieniu jest w stanie dokończyć dalsze kroki.
…i jej ograniczanie
Dawid Szałański z Neuca pokazał jak RPA i sztuczna inteligencja pomogła w ograniczeniu ping-ponga pomiędzy robotem, a człowiekiem. Poprzez klasyfikację wiadomości przez sieć neuronową AI następuje szybkie przekierowania do odpowiednich zespołów. Oczywiście zdarzają się zapytania wielowątkowe, natomiast poniżej pewnego progu pewności robot kieruje wiadomości do obsługi ręcznej. Prelegent mówi o pewności 80-90%, której przyjęcie daje dobre efekty. Podobne działania wykonano z kolejnością obsługi wniosków klientów, według szansy na tzw. „zielony” (czyli sprawny) przepływ.
Marcin Grotowski z No Limit ostrzegł, że już zakładając przedsiębiorstwo, musimy mieć jednak wizję tego, że kiedyś może ono być wielkie, a możemy dzięki temu zapobiec częściowo chaosowi, który na nas czeka. Na początku drogi nie spodziewamy się, że będzie to wielotysięczny zespół, międzynarodowy ze skomplikowanymi procesami. Co powinniśmy zrobić na początku drogi z doskonaleniem i digitalizacją, nawet jeśli ten początek jest po wielkim rozroście przedsiębiorstwa? Mapowanie procesów, integracje, układanie procesów podczas ich rozwoju, dostrzeganie potrzeb i nie uleganie nawarstwianiu się bieżących spraw i bypassów.
Dyskusja przy stolikach tematycznych
Na końcu rozeszliśmy się na sesje Roundtables. Między innymi o tym, czy RPA ma szansę zakorzenić się na dobre w organizacjach oraz o budowaniu kompetencji przyszłości w obecnym czasie, czy też wybór modelu dostarczania robotycznych rozwiązań – agile czy waterfall.
W sesji, w której uczestniczyłem, kilkunastu uczestników zastanawiało się, który z systemów automatyzacji wykorzystywać, dzieląc się również doświadczeniami z wykorzystania narzędzi takich jak workflow, RPA, low code. Okazuje się m.in., że low code nie zawsze jest możliwy „z marszu”, jak to jest czasem rozumiane. Ważne jest jednak, by było to szersze działanie, by nie w wyniku tych działań otrzymać wielu niezależnych aplikacji, które w pewnym momencie są nieskoordynowane. Podczas dyskusji zwróciliśmy uwagę także na to, że zmienił się też rynek systemów ERP. Te również coraz częściej posiadają moduły automatyzacji i pozwalają wyeliminować część procesów z ręcznej obróbki.
Pozostałe aktualności Lean
-
Nowoczesne podejście do doskonalenia procesów - relacja z IX Europejskiego Kongresu Lean
Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, co jest dobre dzisiaj, jutro może już być jedynie wystarczające.
-
Bezpłatna Konferencja – Cyfrowa Transformacja w Biznesie
Jak rozpocząć proces zmiany i zadbać o rozwój technologiczny firmy? Już 24 października odbędzie się Konferencja, podczas której zostaną przedstawione najnowsze trendy w zakresie wdrażania i udoskonalania procesu cyfrowej transformacji.
-
Doskonalenie procesów, zespołów i robotów
Ósma edycja konferencji Lean Trendy odbyła się 21 września. Jest to coroczne wydarzenie organizowane przez Stowarzyszenie Lean Management Polska, zrzeszające sympatyków doskonalenia, którzy szerzą filozofię Lean w swoich miejscach pracy, działając w setkach firm w całym kraju.
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:
Komentarze
Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, c ...
Jak rozpocząć proces zmiany i zadbać o rozwój technologiczny firmy? Już 24 października odbędzie się Konferencja, podczas której zostaną przedstawione najnowsze trendy w zakresie wdrażania i udoskonalania procesu cyfrowej transformacji.
PON | WT | ŚR | CZW | PT | SOB | NDZ |
---|---|---|---|---|---|---|
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |