Projekty Lean
Dotarcie do celu… dzięki wizualnemu zarządzaniu
Nasz układ nerwowy zawiera około 11 mln receptorów. 10 mln z tych receptorów odpowiada za widzenie, a połowa naszego mózgu jest zaangażowana w przetwarzanie obrazu. Nasz umysł przekształca dane w informacje, a informacje w znaczenie. I dlatego to, co widzimy jest tak ważne.
Oko to złożony narząd, napędzający wizualny mechanizm, który wykonuje miliardy obliczeń na sekundę. To co widzimy ogromnie wpływa na to, co robimy i jak to robimy. Ogląd sytuacji jest bodźcem do działania. Jeśli nie dostarczamy bodźców wizualnych to ta część mózgu (50%) nie przechodzi do innej pracy, tylko wyłącza się z działania.
Biznes wdrożeniowy to ciągły rozwój, wyszukiwanie nowych metod pracy, rozwiązań i szans dla Klientów, którzy mierzą się z niełatwymi wyzwaniami. Jednym z nich jest budowa kultury ciągłego doskonalenia procesów firmy przy pełnym zaangażowaniu pracujących ludzi, tak aby tworzyć lepszą i sprawniejszą organizację. Informacje w miejscu pracy mogą zmieniać się szybko i często - harmonogramy, wymagania Klientów, specyfikacje produktów i procesów, metody operacyjne, potrzeby w zakresie narzędzi, lokalizacja materiałów i tysiące innych szczegółów, od których zależy codzienne życie przedsiębiorstwa. Firmy potrzebują sposobu na szybkie i dokładne aktualizowanie i udostępnianie tych informacji w mgnieniu oka. Zarządzanie Wizualne (Visual Management) okazało się dobrą odpowiedzią na te wyzwania!
Termin ten odnosi się do systemu komunikacji wizualnej, który udostępnia informacje w miejscu pracy poprzez tablice wizualne (tablice strumieni, zespołowe, rozwoju kompetencji) zawierające wiele znaków wizualnych. Są to duże, interaktywne formaty, które pozwalają wizualnie ocenić i zrozumieć stan sytuacji oraz podejmować rozsądne decyzje wyłącznie na podstawie wyświetlanych informacji. Łatwe do aktualizacji tablice zapewniają „widoczność”, której potrzebują Menedżerowie. Pozwalają one także na uchwycenie potrzeby (wiedzy) przełożonego w jednym miejscu (na płaskiej powierzchni).
Ich celem jest przede wszystkim:
● zauważenie zmian warunków w czasie rzeczywistym;
● zrozumienie stanu obecnej sytuacji;
● identyfikacja źródeł problemów, by móc szybko je rozwiązać;
● zapobieganie błędom i sprawne ich wykrywanie;
● podejmowanie właściwych decyzji;
● informowanie o stopniu realizacji zadania, produkcji, procesów, planu produkcyjnego;
● uwidocznienie wyników na poziomie zakładu / obszaru;
● zapewnienie jakości.
Zarządzanie Wizualne ma kluczowe znaczenie. Jest (i powinno być) realizowane przez każdą firmę zainteresowaną stabilnością i rozwojem. Skuteczny system Zarządzania Wizualnego jest w stanie wywrzeć imponujący i zauważalny wpływ na firmę, pomagając jej dowiedzieć się więcej o sobie. Narzędzia Zarządzania Wizualnego mogą występować w każdym obszarze firmy i nie ograniczają się do jakichś konkretnych działów czy branż. Wszystkie te tablice pomagają ujawnić nasze problemy.
Aby Zarządzanie Wizualne przyniosło największą efektywność, spełnione muszą być trzy kryteria:
● elementy wizualne muszą być umieszczone w miejscach widocznych i powszechnie dostępnych;
● dane muszą być rzetelne oraz na bieżąco aktualizowane;
● informacje przedstawione w wizualny sposób muszą być zgodne ze stanem faktycznym, czytelne i zrozumiałe dla wszystkich zainteresowanych osób.
Zarządzanie Wizualne, obok Standaryzowanej Pracy Menedżera oraz Wizualnych Standardów Pracy, wchodzi w skład tzw. Trójkąta Wizualnego Zarządzania, którego celem jest zapewnienie rutyn zarządczych, ułatwiających Menedżerom codzienną pracę, a firmie powtarzalność procesu zarządzania.
● Standaryzowana Praca Menedżera opisuje te powtarzalne czynności, które bez względu na to jak bardzo Menedżer jest zajęty, muszą być zrobione dla bezpieczeństwa procesowego firmy. To przestrzeń na spotkania, Gemba Walk, rozmowy z pracownikami o rozwoju, zadawanie pytań, czas na doskonalenie standardów.
● Wizualny Standard Pracy (np. Arkusz Podziału Pracy, OPL) to wizualny standard obrazujący, co i w jakiej sekwencji powinno się wydarzyć w ramach prowadzenia procesu i wykonywania wszystkich innych czynności.
● Zarządzanie Wizualne w tym kontekście dotyczy miejsca, w którym spotykamy się o stałym czasie zapisanym w siatce spotkań i sprawdzamy, czy nasze standardy są realizowane. Zapisujemy wyniki i sprawdzamy odchylenia od standardu, na bazie których podejmujemy właściwe decyzje.
Czy warto wprowadzić Zarządzanie Wizualne?
Firmy, zwłaszcza na wczesnym etapie wdrażania Zarządzania Wizualnego, często krytykują tę metodę, mówiąc „po co mamy to wyjaśniać?” Wiele rzeczy jest oczywistych i logicznych dla kogoś, kto jest w firmie od dłuższego czasu. Wiele tych danych mamy również zapisanych na dysku komputera. Wiemy wszystko o swoich procesach i o tym, jak uzyskać informacje, więc nie widzimy potrzeby Zarządzania Wizualnego. Okazuje się jednak, że firmy, które stosują Zarządzanie Wizualne szybciej osiągają wyższy poziom rozwoju organizacyjnego oraz zdecydowanie bardziej angażują swoich pracowników. Tak więc wizualizacja służy całemu otoczeniu firmy, ponieważ:
● zapobiega opóźnieniom, błędom i brakom;
● zapewnia skuteczną komunikację, dzięki ogólnodostępnym informacjom;
● zwiększa zainteresowanie pracowników.
Uwierz nam, że wdrożenie Zarządzania Wizualnego w Twojej organizacji nie zajmie Ci dużo czasu, a przyniesie ogromne korzyści - a przede wszystkim dotarcie do celu! Przekonaj się o tym na własnej skórze. Ale zanim to nastąpi, sprawdź jak robią to inni.
Pobierz e-book „Zarządzanie wizualne jako droga do zmiany kultury organizacyjnej” i dowiedz się co zrobić, aby miejsce pracy nie pogrążyło się w paraliżującym chaosie, w którym kosztowne błędy i opóźnienia stają się sposobem na życie.
Znajdziesz w nim praktyczne wskazówki oraz rozwiązania zastosowane wśród naszych Klientów, które pomogą Ci zbudować kulturę ciągłego doskonalenia procesów firmy przy pełnym zaangażowaniu pracujących ludzi.
Ten e-book jest dla Ciebie jeśli…
Biznes wdrożeniowy to ciągły rozwój, wyszukiwanie nowych metod pracy, rozwiązań i szans dla Klientów, którzy mierzą się z niełatwymi wyzwaniami. Jednym z nich jest budowa kultury ciągłego doskonalenia procesów firmy przy pełnym zaangażowaniu pracujących ludzi, tak aby tworzyć lepszą i sprawniejszą organizację. Informacje w miejscu pracy mogą zmieniać się szybko i często - harmonogramy, wymagania Klientów, specyfikacje produktów i procesów, metody operacyjne, potrzeby w zakresie narzędzi, lokalizacja materiałów i tysiące innych szczegółów, od których zależy codzienne życie przedsiębiorstwa. Firmy potrzebują sposobu na szybkie i dokładne aktualizowanie i udostępnianie tych informacji w mgnieniu oka. Zarządzanie Wizualne (Visual Management) okazało się dobrą odpowiedzią na te wyzwania!
Termin ten odnosi się do systemu komunikacji wizualnej, który udostępnia informacje w miejscu pracy poprzez tablice wizualne (tablice strumieni, zespołowe, rozwoju kompetencji) zawierające wiele znaków wizualnych. Są to duże, interaktywne formaty, które pozwalają wizualnie ocenić i zrozumieć stan sytuacji oraz podejmować rozsądne decyzje wyłącznie na podstawie wyświetlanych informacji. Łatwe do aktualizacji tablice zapewniają „widoczność”, której potrzebują Menedżerowie. Pozwalają one także na uchwycenie potrzeby (wiedzy) przełożonego w jednym miejscu (na płaskiej powierzchni).
Ich celem jest przede wszystkim:
● zauważenie zmian warunków w czasie rzeczywistym;
● zrozumienie stanu obecnej sytuacji;
● identyfikacja źródeł problemów, by móc szybko je rozwiązać;
● zapobieganie błędom i sprawne ich wykrywanie;
● podejmowanie właściwych decyzji;
● informowanie o stopniu realizacji zadania, produkcji, procesów, planu produkcyjnego;
● uwidocznienie wyników na poziomie zakładu / obszaru;
● zapewnienie jakości.
Zarządzanie Wizualne ma kluczowe znaczenie. Jest (i powinno być) realizowane przez każdą firmę zainteresowaną stabilnością i rozwojem. Skuteczny system Zarządzania Wizualnego jest w stanie wywrzeć imponujący i zauważalny wpływ na firmę, pomagając jej dowiedzieć się więcej o sobie. Narzędzia Zarządzania Wizualnego mogą występować w każdym obszarze firmy i nie ograniczają się do jakichś konkretnych działów czy branż. Wszystkie te tablice pomagają ujawnić nasze problemy.
Aby Zarządzanie Wizualne przyniosło największą efektywność, spełnione muszą być trzy kryteria:
● elementy wizualne muszą być umieszczone w miejscach widocznych i powszechnie dostępnych;
● dane muszą być rzetelne oraz na bieżąco aktualizowane;
● informacje przedstawione w wizualny sposób muszą być zgodne ze stanem faktycznym, czytelne i zrozumiałe dla wszystkich zainteresowanych osób.
Zarządzanie Wizualne, obok Standaryzowanej Pracy Menedżera oraz Wizualnych Standardów Pracy, wchodzi w skład tzw. Trójkąta Wizualnego Zarządzania, którego celem jest zapewnienie rutyn zarządczych, ułatwiających Menedżerom codzienną pracę, a firmie powtarzalność procesu zarządzania.
● Standaryzowana Praca Menedżera opisuje te powtarzalne czynności, które bez względu na to jak bardzo Menedżer jest zajęty, muszą być zrobione dla bezpieczeństwa procesowego firmy. To przestrzeń na spotkania, Gemba Walk, rozmowy z pracownikami o rozwoju, zadawanie pytań, czas na doskonalenie standardów.
● Wizualny Standard Pracy (np. Arkusz Podziału Pracy, OPL) to wizualny standard obrazujący, co i w jakiej sekwencji powinno się wydarzyć w ramach prowadzenia procesu i wykonywania wszystkich innych czynności.
● Zarządzanie Wizualne w tym kontekście dotyczy miejsca, w którym spotykamy się o stałym czasie zapisanym w siatce spotkań i sprawdzamy, czy nasze standardy są realizowane. Zapisujemy wyniki i sprawdzamy odchylenia od standardu, na bazie których podejmujemy właściwe decyzje.
Czy warto wprowadzić Zarządzanie Wizualne?
Firmy, zwłaszcza na wczesnym etapie wdrażania Zarządzania Wizualnego, często krytykują tę metodę, mówiąc „po co mamy to wyjaśniać?” Wiele rzeczy jest oczywistych i logicznych dla kogoś, kto jest w firmie od dłuższego czasu. Wiele tych danych mamy również zapisanych na dysku komputera. Wiemy wszystko o swoich procesach i o tym, jak uzyskać informacje, więc nie widzimy potrzeby Zarządzania Wizualnego. Okazuje się jednak, że firmy, które stosują Zarządzanie Wizualne szybciej osiągają wyższy poziom rozwoju organizacyjnego oraz zdecydowanie bardziej angażują swoich pracowników. Tak więc wizualizacja służy całemu otoczeniu firmy, ponieważ:
● zapobiega opóźnieniom, błędom i brakom;
● zapewnia skuteczną komunikację, dzięki ogólnodostępnym informacjom;
● zwiększa zainteresowanie pracowników.
Uwierz nam, że wdrożenie Zarządzania Wizualnego w Twojej organizacji nie zajmie Ci dużo czasu, a przyniesie ogromne korzyści - a przede wszystkim dotarcie do celu! Przekonaj się o tym na własnej skórze. Ale zanim to nastąpi, sprawdź jak robią to inni.
Pobierz e-book „Zarządzanie wizualne jako droga do zmiany kultury organizacyjnej” i dowiedz się co zrobić, aby miejsce pracy nie pogrążyło się w paraliżującym chaosie, w którym kosztowne błędy i opóźnienia stają się sposobem na życie.
Znajdziesz w nim praktyczne wskazówki oraz rozwiązania zastosowane wśród naszych Klientów, które pomogą Ci zbudować kulturę ciągłego doskonalenia procesów firmy przy pełnym zaangażowaniu pracujących ludzi.
Ten e-book jest dla Ciebie jeśli…
- szukasz praktycznych rozwiązań od ekspertów z branży
- chcesz zwiększyć wydajność Twojego biznesu
- chcesz identyfikować źródła problemów, by móc szybko je rozwiązać
- chcesz ułatwić Menedżerom codzienną pracę, a firmie powtarzalność procesu zarządzania
- pragniesz zapewnić skuteczną komunikację w zespole, dzięki ogólnodostępnym informacjom
- chcesz uporządkować wszystkie obowiązki rutynowe Kierowników i Liderów.
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:
Śledź nas w social media
Aktualności
Nowoczesne podejście do doskonalenia procesów - relacja z IX Europejskiego Kongresu Lean
Bezpłatna Konferencja – Cyfrowa Transformacja w Biznesie
PolecamyDziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, c ...
Jak rozpocząć proces zmiany i zadbać o rozwój technologiczny firmy? Już 24 października odbędzie się Konferencja, podczas której zostaną przedstawione najnowsze trendy w zakresie wdrażania i udoskonalania procesu cyfrowej transformacji.
Kalendarz konferencji Lean
Patronujemy Wyszukiwarka
PON | WT | ŚR | CZW | PT | SOB | NDZ |
---|---|---|---|---|---|---|
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
Śledź nas na Facebooku