Projekty Lean
Lean w służbie zdrowia – lekarze chcą konkretów
Stosowanie lean w służbie zdrowia, to w Polsce jeszcze bardzo rzadki widok. Są pierwsze jaskółki, a te placówki, które odważyły się złamać status quo swoich dotychczasowych działań, pokazują jak wielkie możliwości przeskoku w jakości obsługi pacjentów są przed nami. Zapraszamy do przeczytania artykułu Grzegorza Koczora, rozpoczynającego od pytania o konkrety i kończącego konkretnym przykładem z polskiej placówki medycznej.
No, to do konkretów proszę Pana… – to najczęstszy cytat w pierwszym kontakcie osób z metodologią lean management w medycynie. Moje zdziwienie zawsze przekładam w pytanie:
– Czy każdy z nas musi umieć trzymać skalpel?
– No tak – odpowiada zdziwiona grupa.
– Super, a czy każdy potrafi zrobić nacięcie na skórze?
– Tak.
– Świetnie, a czy każdy z nas wie gdzie trzeba naciąć w zależności od dolegliwości pacjenta?
Tutaj konsternacja w zespole i kolejna sesja pytań: To ile lat trzeba studiować, żeby zostać lekarzem lub pielęgniarką? Ile kolejnych lat trzeba poświęcić na specjalizację, odpowiednie kursy? Ile lat zajmuje nam, zanim znając narzędzia wiemy nie tylko co robimy, ale i jak mamy to robić?
Po co taka kolejność? – pytam.
Najczęściej pada odpowiedz: Ponieważ każdy z nas chciałby być leczony przez osoby, które są wyedukowane i wyspecjalizowane.
No właśnie, więc lean w medycynie to…
Kiedyś uważałem, że wiedza na „wejściu” o tym czym się zajmujemy, jakie wykorzystujemy narzędzia i co to znaczy budować kulturę lean nie jest istotna, bo przecież każdy chce szybkich efektów.
Dzisiaj z perspektywy czasu wiem, że jeśli nawet wiemy co chcemy zrobić i jak chcemy to zrobić, to bez pytania zespołu DLACZEGO chcemy to zrobić, nasze działania nie przyniosą długofalowych korzyści dla organizacji. Odpowiedzi na to pytanie szukamy wspólnie angażując zespoły (lekarzy, pielęgniarek, rejestratorek), aby patrząc na cały proces mogli poznać punkt widzenia każdego z nich i zrozumieć zależności.
Konkretny przykład z Polski
Jednym z naszych ostatnich ciekawych przykładów usprawnień w procesie pobytu pacjenta na oddziale szpitalnym jest uzupełnianie przez lekarza dokumentacji medycznej.
W trakcie naszych obserwacji okazało się, iż 45% czasu lekarz poświęca na ręczne uzupełnianiem licznych dokumentów (zleceń, skierowań, wypisów itp.).
Po spotkaniu z zespołem stwierdziliśmy, że kilka czynności można zautomatyzować, gdyż system posiada taką funkcjonalność (tylko do tej pory nikt o tym nie wiedział), natomiast znaczną część można sporządzać w formie elektronicznej, redukując koszty materiałów biurowych (papieru w formatach A3 na A4). Dodatkowo proces ten poprawił jakość m.in. w zleceniach lekarskich, gdyż pielęgniarki wskazały, iż brak czytelności zleceń lekarskich zakłócał proces podawania leków oraz stwarza nadmierny ruch z ich strony, w celu uzyskania wyjaśnień u lekarza.
Istotne pytania
Czy takie zespoły mogą pracować efektywniej?
Czy jakość i komfort ich pracy ulegnie poprawie?
Czy na takim oddziale jakość obsługi pacjenta będzie większa?
Zapraszam po więcej 18.09.2019 r na III Konferencję Lean w Medycynie, gdzie nasze „szybkie sukcesy - tzw. Quick Wins” przedstawię osobiście.
Zobacz program konferencji i zapisz się
– Czy każdy z nas musi umieć trzymać skalpel?
– No tak – odpowiada zdziwiona grupa.
– Super, a czy każdy potrafi zrobić nacięcie na skórze?
– Tak.
– Świetnie, a czy każdy z nas wie gdzie trzeba naciąć w zależności od dolegliwości pacjenta?
Tutaj konsternacja w zespole i kolejna sesja pytań: To ile lat trzeba studiować, żeby zostać lekarzem lub pielęgniarką? Ile kolejnych lat trzeba poświęcić na specjalizację, odpowiednie kursy? Ile lat zajmuje nam, zanim znając narzędzia wiemy nie tylko co robimy, ale i jak mamy to robić?
Po co taka kolejność? – pytam.
Najczęściej pada odpowiedz: Ponieważ każdy z nas chciałby być leczony przez osoby, które są wyedukowane i wyspecjalizowane.
No właśnie, więc lean w medycynie to…
Kiedyś uważałem, że wiedza na „wejściu” o tym czym się zajmujemy, jakie wykorzystujemy narzędzia i co to znaczy budować kulturę lean nie jest istotna, bo przecież każdy chce szybkich efektów.
Dzisiaj z perspektywy czasu wiem, że jeśli nawet wiemy co chcemy zrobić i jak chcemy to zrobić, to bez pytania zespołu DLACZEGO chcemy to zrobić, nasze działania nie przyniosą długofalowych korzyści dla organizacji. Odpowiedzi na to pytanie szukamy wspólnie angażując zespoły (lekarzy, pielęgniarek, rejestratorek), aby patrząc na cały proces mogli poznać punkt widzenia każdego z nich i zrozumieć zależności.
Konkretny przykład z Polski
Jednym z naszych ostatnich ciekawych przykładów usprawnień w procesie pobytu pacjenta na oddziale szpitalnym jest uzupełnianie przez lekarza dokumentacji medycznej.
W trakcie naszych obserwacji okazało się, iż 45% czasu lekarz poświęca na ręczne uzupełnianiem licznych dokumentów (zleceń, skierowań, wypisów itp.).
Po spotkaniu z zespołem stwierdziliśmy, że kilka czynności można zautomatyzować, gdyż system posiada taką funkcjonalność (tylko do tej pory nikt o tym nie wiedział), natomiast znaczną część można sporządzać w formie elektronicznej, redukując koszty materiałów biurowych (papieru w formatach A3 na A4). Dodatkowo proces ten poprawił jakość m.in. w zleceniach lekarskich, gdyż pielęgniarki wskazały, iż brak czytelności zleceń lekarskich zakłócał proces podawania leków oraz stwarza nadmierny ruch z ich strony, w celu uzyskania wyjaśnień u lekarza.
Istotne pytania
Czy takie zespoły mogą pracować efektywniej?
Czy jakość i komfort ich pracy ulegnie poprawie?
Czy na takim oddziale jakość obsługi pacjenta będzie większa?
Zapraszam po więcej 18.09.2019 r na III Konferencję Lean w Medycynie, gdzie nasze „szybkie sukcesy - tzw. Quick Wins” przedstawię osobiście.
Zobacz program konferencji i zapisz się
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:
Śledź nas w social media
Aktualności
Nowoczesne podejście do doskonalenia procesów - relacja z IX Europejskiego Kongresu Lean
Bezpłatna Konferencja – Cyfrowa Transformacja w Biznesie
PolecamyDziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, c ...
Jak rozpocząć proces zmiany i zadbać o rozwój technologiczny firmy? Już 24 października odbędzie się Konferencja, podczas której zostaną przedstawione najnowsze trendy w zakresie wdrażania i udoskonalania procesu cyfrowej transformacji.
Kalendarz konferencji Lean
Patronujemy Wyszukiwarka
PON | WT | ŚR | CZW | PT | SOB | NDZ |
---|---|---|---|---|---|---|
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
Śledź nas na Facebooku