Aktualności Lean
Czy firmy stawiają na ludzi? - relacja z V Konferencji SPIN
Dodano: 2018-03-06Pierwszy dzień otworzyło wystąpienie Hubert Lipińskiego z BPCR.pl o tym, jak prowadzić usprawnienia i transformację w dużej firmie finansowej bez formalnego wsparcia ze strony kierownictwa.
Transformacja odpowiadająca na konkretny problem
Anna Strojny-Madej z Lufthansa GBS podzieliła się z uczestnikami doświadczeniami firmy w ‘szlifowaniu’ istniejącego programu Continuous Improvement poprzez szybkie transformacje Lean Express odpowiadające na konkretne problemy zespołów operacyjnych. Wystąpienie odnoszące się do metafory artysty tworzącego z bryły kamienia coraz doskonalszą rzeźbę spotkało się z dużym zainteresowaniem ze strony publiczności, o czym świadczyła ilość pytań i entuzjastyczne podziękowania dla prelegentki.
Podobnej tematyki dotyczyło wystąpienie po przerwie, w którym Samuel Van Braekel i Marcin Zieliński opowiadali o budowanej od 10 lat kulturze usprawnieniowej w firmie Euroclear. Panowie przedstawili kolejne etapy jej kształtowania oraz utrzymywania zaangażowania pracowników takie jak ocena dojrzałości zespołów, rywalizacja, inkubator innowacji, czy robotyzacja procesów.
Zmiana i jej blokada
Tomasz Król z Instytutu Doskonalenia Produkcji w tajemniczo brzmiącym wystąpieniu ‘Adasie i Niedasie - znajdź swojego trzmiela’ pochylił się nad trudnym tematem wprowadzania zmiany w organizacji oraz w życiu codziennym oraz nad problemami i wymówkami, które nas w tej zmianie blokują.
Po kolejnej przerwie mieliśmy okazję posłuchać Julity Rudolf z Grupy Onet-RAS Polska, która opowiadała o dużej transformacji w firmie z branży mediów. Julita podzieliła się swoim doświadczeniem w tematach: od czego rozpocząć zmianę, jak połączyć ją z innymi inicjatywami biznesowymi w organizacji, oraz jakie lekcje wyniosła z tej podróży. Co według niej składa się na skuteczną transformację? – przygotowanie na (naturalny) opór; założenie innej perspektywy i uwzględnienie czasu na adaptację; ciągła komunikacja; podkreślanie celu oraz budowanie zaangażowania i dobrej energii wokół zmiany.
Lean w szpitalach - pozytywne przykłady
Lean w służbie zdrowia był tematem wystąpienia Jana M. Janiszewskiego z Langas Group. Prelegent pokazał przykłady szpitali z Japonii, które odwiedza podczas swoich projektów, i które stały się inspiracją dla przebudowania jednej z prywatnych klinik w Polsce. Klient-pacjent w centrum świadczonych usług, koncentracja na komforcie fizycznym i psychicznym oraz zastosowane zarządzanie wizualne były pięknymi przykładami tego, do czego rodzima służba zdrowia powinna dążyć w swoich działaniach. Czy Lean Healthcare w Polsce jest możliwy? – na to pytanie niestety każdy musiał odpowiedzieć sobie sam.
Po przerwie obiadowej odbył się panel dyskusyjny z udziałem Moniki Bednarskiej-Łupińskiej (Can-Pack S.A), Dominika Jaskulskiego (ABB) oraz Radosława Drzewieckiego (Keepylife i Leanpassion). Panel poprowadziła Prezes Stowarzyszenia SPIN Zuzanna Pamuła. Paneliści dyskutowali m.in. na temat dystansu dzielącego wykorzystanie metodyk usprawnieniowych w biurze i na produkcji, trendów w doskonaleniu procesów (robotyzacja i cyfryzacja vs. zaangażowanie i empowerment) oraz porażek we wdrażaniu kultury ciągłego doskonalenia. Wiele pytań padło także ze strony uczestników konferencji. Całą dyskusję można podsumować stwierdzeniem, że najważniejsi w usprawnianiu są ludzie i pracownik/manager odpowiedzialny za budowanie kultury CI powinien być nie tylko biegły w stosowaniu narzędzi, ale także w angażowaniu pracowników i zarządzaniu kapitałem ludzkim.
Optymalizacja dzięki robotyzacji procesów biurowych
Na konferencji nie mogło zabraknąć tematu dotyczącego jednego z najnowszego trendów w optymalizacji procesów – robotyzacji. Piotr Kaczmarek ze SmartMedia podzielił się z uczestnikami prognozami dotyczącymi rynku pracy w dobie cyfryzacji, przykładami zakończonych sukcesem wdrożeń oraz najczęstszymi błędami popełnianymi przez biznes podczas automatyzacji procesów.
Pierwszy dzień zamknął Radosław Drzewiecki swoim wystąpieniem pt. Leadership 734. Ponownie była mowa o zaangażowania pracowników, satysfakcji z pracy oraz lidera-przywódcy. W drugiej części wystąpienia Radek rozwinął model 734 oznaczający 7 kroków kaskadowania strategii, 3 elementy zarządzania wizualnego i 4 etapy rozwoju ludzi i zespołów.
Otwarte tematy, otwarte grupy
Drugi dzień rozpoczął się wprowadzeniem przez Agatę Zydroń do Open Space Technology – formuły organizacji spotkań i konferencji, w której uczestnicy sami organizują i kształtują tematykę dyskusji. W około pół godziny tablica tematów została niemal całkowicie zapełniona i uczestnicy rozeszli się na trzy sesje w wybranych tematach. Dyskutowano m.in. o roli lidera we wdrażaniu lean, patologiach w organizacji, systemach sugestii pracowniczych i motywowaniu, zarządzaniu wizualnym i utrzymaniu kultury ciągłego doskonalenia.
Po przerwie obiadowej goście wzięli udział w wybranym wcześniej warsztacie prowadzonym przez zaproszonych praktyków oraz członków SPIN. Do wyboru było 9 tematów i podczas trzech godzin uczestnicy mogli spróbować swoich sił m.in. w budowaniu robotów, tworzeniu innowacyjnego produktu metodą design thinking czy rozwiązywaniu problemów w grze biznesowej. Mogli poznać i przećwiczyć na przykładach podstawowe koncepty Lean Management takie jak mapowanie strumienia wartości, analizę przyczyn źródłowych, zarządzanie wizualne. Tudzież opracować najlepsze metody komunikacji w procesach biznesowych lub podyskutować na temat bycia liderem i przywódcą w organizacji XXI wieku.
Zdjęcia i szczegółowe informacje o prelegentach wydarzenia można zobaczyć w galerii oraz stronie wydarzenia.
Pozostałe aktualności Lean
-
Nowoczesne podejście do doskonalenia procesów - relacja z IX Europejskiego Kongresu Lean
Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, co jest dobre dzisiaj, jutro może już być jedynie wystarczające.
-
Bezpłatna Konferencja – Cyfrowa Transformacja w Biznesie
Jak rozpocząć proces zmiany i zadbać o rozwój technologiczny firmy? Już 24 października odbędzie się Konferencja, podczas której zostaną przedstawione najnowsze trendy w zakresie wdrażania i udoskonalania procesu cyfrowej transformacji.
-
Doskonalenie procesów, zespołów i robotów
Ósma edycja konferencji Lean Trendy odbyła się 21 września. Jest to coroczne wydarzenie organizowane przez Stowarzyszenie Lean Management Polska, zrzeszające sympatyków doskonalenia, którzy szerzą filozofię Lean w swoich miejscach pracy, działając w setkach firm w całym kraju.
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:
Komentarze
Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, c ...
Jak rozpocząć proces zmiany i zadbać o rozwój technologiczny firmy? Już 24 października odbędzie się Konferencja, podczas której zostaną przedstawione najnowsze trendy w zakresie wdrażania i udoskonalania procesu cyfrowej transformacji.
PON | WT | ŚR | CZW | PT | SOB | NDZ |
---|---|---|---|---|---|---|
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |