Aktualności Lean
Informacja, działanie i weryfikacja – relacja z 13. Konferencji Lean Six Sigma
Dodano: 2017-05-31

Diagnoza on-line vs obecność w gemba
Andrzej Marczak i Michał Franczak z Gedia Poland oprowadzili nas przez historię rewolucji przemysłowych od 1.0 po 4.0, włączając w to momenty kluczowe dla Six Sigma. Prelekcja przyjęła formę „ustawianej kłótni”. Prelegenci pytali siebie, czy to nie jest właśnie ten czas, w którym zaktualizować powinni się do nowej wersji 4.0, także eksperci Black Belt. Dziś bowiem nie potrzebujemy spotykać się osobiście, by wymieniać dane z produkcji – mamy je przecież on-line, dostępne nawet przez telefon. Czy rzeczywiście to jest dobra droga? - pytał drugi z prelegentów. Musimy się spotkać, by nadać priorytety, pomóc w problemie, zaktualizować działania. Michał Franczak z IT rzucał kolejne zaczepki: Teraz nie trzeba chodzić przecież na gemba, bo wszystko mam na monitorze. Andrzej Marczak nie dawał jednak za wygraną: Pamiętajmy jednak, że na hali nie pracują liczby, ale ludzie, których mogę zapytać „Dlaczego", albo najzwyczajniej sprawdzić jak im się pracuje na danym stanowisku pracy.

W kolejnej prelekcji stanęły przed nami także kolejne trudne pytania. Paweł Kokorczak z Akademii Białego Kruka pytał - Jak wprowadzić Kaizen Teian w polskich warunkach? Czy jest sposób na dobry Kaizen? Prelegent prezentował różne podejścia oraz analogie do japońskiej i polskiej historii. Bazując m.in. na przykładach najstarszych firm świata (w Japonii i w Polsce) oraz sukcesy w skokach narciarskich prowadził nas do wniosku, że owszem, możemy i powinniśmy czerpać inspirację z dalekiego wschodu, ale jednocześnie korzystać z własnych, bogatych doświadczeń.
Sukces projektu Six Sigma zależny od otoczenia?
Po pierwszej części konferencji przyszedł czas na wybór równolegle odbywających się strumieni – „Usługi” oraz „Ciągłe Doskonalenie”. Jarosław Motylewski z Nordea Banku pokazywał sposoby na wzbudzenie zaangażowania w codzienne usprawnianie firmy, z kolei Paweł Krawiecki i Łukasz Muszyński z Veluxa, w tym samym czasie zagłębili uczestników w szczegóły dwóch projektów Six Sigma i różnic w ich realizacji w różnych warunkach. Główną zmienną, na którą się powoływali, był początkowy brak organizacji wspierającej działania Six Sigma oraz zbyt szybkie przeskakiwanie do kolejnych kroków DMAIC. Polecali, by zawsze pytać się przed przystąpieniem do prac – czy jesteśmy w stanie mierzyć, a kiedy już wdrażamy zmiany, pilnujmy by robić to stopniowo, wprowadzać po jednej zmiennej, a do następnej przechodzić dopiero po diagnozie efektów.

Fast X, Red X, przyczyna źródłowa
Przedstawiciele Nexteer Automotive – Renata Kwiecień, Rafał Chrószcz i Adam Urbanek – pokazali zastosowanie dwóch metod rozwiązywania problemów funkcjonujących w ich korporacji. Six Sigma używana jest do rozwiązywania problemów biznesowych, natomiast Fast X w przypadku, gdy występuje problem z produkowanymi częściami. Metoda ta jest autorskim rozwiązaniem firmy wypracowanym wraz z Shainin Company, szerzej znanym jako Red X. Jest to metoda oparta o poszukiwanie kontrastów w poszczególnych partiach testowych, w których precyzyjnie dobiera się procesy montażu oraz kolejne części. Wyłaniając część najlepszą z najlepszych (BOB) i najgorszą z najgorszych (WOW), w toku analizy otrzymujemy źródłową przyczynę problemu. Prelegenci pokazali jak dzięki takiemu działaniu zmniejszyli liczbę odrzutów z 6%, do jedynie ułamka procenta (0,5%).

Czy czegoś się nauczyłem?
Maciej Nowicki i Piotr Maj z Banku Millenium przytoczyli szereg przykładów z projektów usprawniających procesy, które uczyły ich oraz inne osoby z firmy, że niesprawdzony pomysł jest częścią codziennej, nieustannej nauki. Zwrócili uwagę, że nauka i wnioski muszą być przemyślane już w trakcie realizacji projektu i od razu przekute w działania. Jeżeli zostawimy to działanie na koniec pracy nad projektem, jest duża szansa, że nie nauczymy się niczego nowego, posiadając tylko zatracające się w czasie luźne przemyślenia. Podczas prelekcji pokazali, co może przynieść ograniczanie analizy tylko do części procesu, nieprzemyślane wykluczanie osób z projektów czy też zbyt pochopna automatyzacja. Jednocześnie podkreślili, że nie zawsze po szkoleniach powinniśmy oczekiwać nowości. Brak refleksji nad oczywistościami, które pozornie uznajemy za doskonale nam znane, prowadzi do niewykorzystywania kluczowych narzędzi prowadzących do powodzenia projektu.
Późnym popołudniem przegrody Centrum Konferencyjnego Politechniki Wrocławskiej ponownie się rozsunęły, by zrobić miejsce na ostatnią część pierwszego dnia – panel dyskusyjny z udziałem prelegentów. W drugim dniu konferencji odbyły się natomiast warsztaty oraz wizyta benchmarkingowa. Konferencja zgromadziła niespełna 600 osób i obecnie przejmuje pałeczkę największego otwartego wydarzenia Lean w naszym kraju.
Pozostałe aktualności Lean
-
Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025: Wiedza. Relacje. Biznes.
W dniach 14-16 maja 2025 roku w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej odbędzie się Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025. To największe wydarzenie w Polsce poświęcone jakości, łączące wiedzę, relacje i biznes. Kongres stanowi unikalną okazję do zdobycia praktycznej wiedzy, wymiany doświadczeń oraz nawiązania strategicznych kontaktów biznesowych.
-
Nowoczesne podejście do doskonalenia procesów - relacja z IX Europejskiego Kongresu Lean
Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, co jest dobre dzisiaj, jutro może już być jedynie wystarczające.
-
Bezpłatna Konferencja – Cyfrowa Transformacja w Biznesie
Jak rozpocząć proces zmiany i zadbać o rozwój technologiczny firmy? Już 24 października odbędzie się Konferencja, podczas której zostaną przedstawione najnowsze trendy w zakresie wdrażania i udoskonalania procesu cyfrowej transformacji.
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:


Komentarze
W dniach 14-16 maja 2025 roku w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej odbędzie się Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025. To największe wydarzenie w Polsce poświęcone jakości, łączące wiedzę, relacje i biznes. Kongres stanowi unikalną o ...
Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, c ...