Aktualności Lean
5 zasad Lean i jedna ważna cząstka - zapowiedź kongresu
Dodano: 2017-08-12
1. ciągłe doskonalenie wszystkich procesów w organizacji;
2. dostarczanie klientowi produktów (lub usług) tylko wtedy, kiedy są mu one potrzebne i zgodnie z jego zapotrzebowaniem;
3. zorganizowanie przepływu w sposób jak najbardziej płynny, z jednoczesnym umożliwieniem przepływu jednej sztuki;
4. identyfikację strumienia wartości i wszystkich czynności w tym strumieniu;
5. określenie wartości dla klienta tak, aby klient płacił tylko za te czynności/operacje, które przynoszą mu wartość dodaną.
Zasady te można wdrażać zarówno w produkcji jak i usługach. Firma która swój system zarządzania tworzy w oparciu o te zasady może zredukować stany magazynowe surowców jak i wyrobów gotowych, zmniejszyć ilość odpadów i braków produkcyjnych, ale także przyśpieszyć i uprościć proces, czy szybciej wykryć marnotrawstwa i niezgodności, i je wyeliminować.
Nie ma jednego wzorca
Wdrożenie systemu zarządzania opartego o zasady Lean Management jest zawsze uzależnione od tego z czym firma ma największy problem i nie ma jednego wzorca wdrożenia tego systemu w firmie. Zazwyczaj jednak wdrożenie zaczyna się od mapowania procesów oraz identyfikacji tych, w których zmiany w największym stopniu mogą przyczynić się do poprawy wyników organizacji.
Cały proces i punktowe uderzenia
Mapowanie pozwala zobaczyć dany proces z innej perspektywy, a co za tym idzie – pozwala na dostrzeżenie w nim marnotrawstw, których na co dzień nie dostrzegamy. Jednym z podstawowych narzędzi, które wykorzystuje się na początku wdrożenia koncepcji Lean Management jest tzw. 5S, czyli system, który pozwala zidentyfikować i uporządkować wszystko co jest niezbędne na stanowisku pracy do efektywnego wykonywania pracy. W koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem opartej o Lean Management jest jednak dużo więcej narzędzi i metod pozwalających na optymalizację kluczowych procesów w firmie.
Całkowita zmiana myślenia
Bardzo ważne jest to, aby przy wdrożeniu tej koncepcji zarządzania nie opierać się na poszczególnych narzędziach, tylko na zmianie sposobu myślenia o firmie, szukając zastosowania zasad Lean w swojej pracy, o zadaniach, które mamy do wykonania i o odpowiedzialności za nie. Głównym założeniem koncepcji jest traktowanie każdego w organizacji i na zewnątrz organizacji jako klienta, a także branie odpowiedzialności za skutki tego co robię, a nie za to co robię. Aby wdrożyć koncepcję zarządzania opartą o Lean Management pracownicy i ich szefowie muszą wiedzieć z czym ona się wiąże i muszą rozumieć po czym mogą poznać, że wdrożenie idzie w dobrym kierunku. Jednym z najlepszych sposobów budowania świadomości na temat tego czym ta koncepcja jest i z czym się wiąże oraz jakie są jej efekty - jest uczestnictwo w tzw. wizytach studyjnych, czyli odwiedziny w firmach, które przeszły przez transformacje Lean.
Nie ma nic bardziej przekonującego dla ludzi jak rozmowa z innymi ludźmi, którzy taką transformację przeszli i krok po kroku mogą o niej opowiedzieć. Czasami warto też wysłuchać praktyków, którzy wspomagają wdrożenie koncepcji zarządzania opartej o Lean management.
Europejski Kongres Lean
Jedną z takich okazji aby połączyć wizytę studyjną (odwiedziny w firmie, która wdrożyła Lean Management) ze spotkaniem z praktykami z różnych branż, którzy mają doświadczenia we wdrażaniu tej koncepcji zarządzania i chcą się nimi podzielić w prelekcjach jak i poprzez uczestnictwo w panelach dysusyjnych jest Europejski Kongres Lean Management, który każdego roku odbywa się we wrześniu w Katowicach, a którego organizatorem jest firma Brainstorm Group Sp zo.o.
Podczas IV Europejskiego Kongresu Lean Manufacturing w szerokim przekroju prelekcji dowiedzą się Państwo, jak stosować podstawowe zasady Lean, by wprowadzić przedsiębiorstwo na ścieżkę ciągłego doskonalenia. Program kongresu i formularz zapisów, znajdują się na dedykowanej stronie internetowej kongresu.

Pozostałe aktualności Lean
-
Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025: Wiedza. Relacje. Biznes.
W dniach 14-16 maja 2025 roku w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej odbędzie się Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025. To największe wydarzenie w Polsce poświęcone jakości, łączące wiedzę, relacje i biznes. Kongres stanowi unikalną okazję do zdobycia praktycznej wiedzy, wymiany doświadczeń oraz nawiązania strategicznych kontaktów biznesowych.
-
Nowoczesne podejście do doskonalenia procesów - relacja z IX Europejskiego Kongresu Lean
Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, co jest dobre dzisiaj, jutro może już być jedynie wystarczające.
-
Bezpłatna Konferencja – Cyfrowa Transformacja w Biznesie
Jak rozpocząć proces zmiany i zadbać o rozwój technologiczny firmy? Już 24 października odbędzie się Konferencja, podczas której zostaną przedstawione najnowsze trendy w zakresie wdrażania i udoskonalania procesu cyfrowej transformacji.
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:


Komentarze
W dniach 14-16 maja 2025 roku w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej odbędzie się Ogólnopolski Kongres Jakościowy 2025. To największe wydarzenie w Polsce poświęcone jakości, łączące wiedzę, relacje i biznes. Kongres stanowi unikalną o ...
Dziewiąta edycja Europejskiego Kongresu Lean przyniosła uczestnikom ogromną dawkę wiedzy na temat wdrażania efektywnych procesów i innowacji w różnych branżach. Organizatorzy podkreślali, że kluczowym przesłaniem wydarzenia jest przekonanie, że to, c ...