Aktualności Lean

 

O doskonaleniu mówimy, gdy zaistnieją trzy czynniki… - relacja z XII Konferencji SPIN

 Dodano: 2022-03-17
XII Otwarta Konferencja SPIN za nami – tym razem wydarzenie odbyło się w formule online. Oto co przygotowali dla nas prelegenci.
Jako pierwszy wystąpił Tomasz Cepiga z CELean, pytał dlaczego tak wiele transformacji Lean się nie udaje, pomimo szerokiego dostępu do wiedzy z zakresu Lean oraz do pionierów, od których można czerpać wzorce.

Jednym z czynników niepowodzeń jest wdrażanie Lean na zasadzie mody, na przykład 5S, które wdrożone przed wprowadzeniem prawidłowego przepływu procesu powodowało zastawienie opisanych stanowisk niepotrzebnym w danej chwili materiałem lub oprzyrządowaniem, co w rezultacie skutkowało odrzuceniem i demotywacją pracowników, którzy włożyli ogromny wysiłek w optymalne zorganizowanie stanowiska pracy.

Prelegent mówił też o zaniedbywaniu w firmach systemu szkoleń, podkreślał, że szkolenie to nie tylko zdobywanie nowej wiedzy i umiejętności, ale również przyzwyczajanie ludzi do zmian, do szukania nowych lepszych rozwiązań. Firmy często narzekają na opór pracowników przed zmianą, a rozwiązaniem są szkolenia, nie taktyki jak ambasador zmian itp.

Lean w firmach właścicielskich

A jak to wygląda w „firmach właścicielskich…”?

Marek Krasiński z Prod Masters mówił o strachach związanych z Lean. W firmach właścicielskich takim strachem jest stanięcie z tym, że „nie jestem wszechwiedzący” i nie chcą sami przed sobą się przyznać, że potrzebują tej pomocy.

Drugim strachem, to nie mamy czasu, albo pieniędzy – choć tu rzeczywiście warto nie zajmować się dużą zmianą w czasie wysokiego sezonu. Jednak powinniśmy traktować wejście w działania Lean, nie jako wydatek, tylko jako inwestycja.

Mierzymy, ale po co?

Co i po co mierzyć? Jak wdrożyć metryki w organizacji, to temat Joanny Szymańskiej-Put z UPM. Nie możemy zacząć pracować ze wskaźnikami, nie wracając do podstaw, czyli misji, wizji, strategii – nawet jeśli brzmi to zbyt poważnie, prelegentka podkreślała, że to ważna rzecz i niezbędna, by organizacja szła w jednym kierunku, jak za drogowskazem.

Podzieliła się również swoimi doświadczeniami z pracy ze wskaźnikami. Okazuje się, że z początku było niewielkie zrozumienie KPI, mimo ich stosowania. Ważne jest też umiejętne korzystanie z możliwości sponsorów, liderów. Aby praca z KPI była możliwa, trzeba poświęcić czas na procesie i ujednolicić sposób pracy zespołów.

Lean doskonalenie i technologia

Doskonalenie = ludzie, zmiany i wykorzystanie technologii

Oskar Jarnot z Vobacom o nowych trendach w optymalizacji procesów biznesowych. Mówił, aby nie zatrzymywać się tylko na aspekcie budowania kompetencji i doskonalenia poprzez używanie analogowych narzędzi.

Jak mówił prelegent, wg niego ludzie, narzędzia i technologie oraz liczba wprowadzonych zmian, to rzeczywiste doskonalenie. Jednak ci którzy stosują tę nową technologię, zauważą, że do jej obsługi również potrzebujemy pewnych zasobów – czy to w przypadku automatyzującego procesy oprogramowania, czy robotów poruszających się po halach. Dziedziną na którą zwrócił uwagę, jest też rozszerzona rzeczywistość – czy to w wykorzystaniu nauki i wspólnej pracy inżynierów.

Znane i nieznane przeszkody

Tomasz Matusiński The Lean Six Sigma Company pokazał złoty środek doskonalenia - Lean, Six Sigma, czy RPA. Dlaczego?

Ponieważ pojawia się wiele głosów wśród operujących w procesach usługowych, że RPA to przyszłość. Jednak jak mówił prelegent, nie jest to oczywiste, ponieważ okazuje się, że jest wiele przeszkód po drodze, które trzeba pokonać przed tym, zanim robot rzeczywiście zautomatyzuje nam operację.

Co mierzyć manualnie

Czy musimy mierzyć manualnie?

Adam Bujak z KYP.ai mówi, że wielkie zespoły Black Beltów mogły osiągnąć bardzo dużo, natomiast, jak mówił firma w której wcześniej pracował, szczęśliwie bardzo szybko zorientowała się, jakie możliwości przynosi technologia i obecnie efektywnie wykorzystuje.

Także i my powinniśmy sobie odpowiadać na pytanie, czy musimy mierzyć manualnie? Powinniśmy tego unikać, dane z procesu powinny spływać na żywo.

Druga sprawa jak połączyć człowieka, używaną technologię z celami organizacji – musimy mieć tu szerszą perspektywę. Adam Bujak zwrócił też uwagę na to, że musimy się regenerować podczas pracy i powinniśmy monitorować ten aspekt, jeśli myślimy o efektywności.

Design Thinking i Lean wg Google

Zrób błąd i naucz się szybciej!

Efi Ben Artzy z Effective Improvement pokazywał m.in. czego można nauczyć się od Google i tworzyć MVP, minimalne wersje produktu, a następnie doskonalić je w kolejnych iteracjach, ale też przypomniał o potędze PDCA/PDSA.

Wezwał, szybko zrób błąd i naucz się szybciej, jak ma wyglądać lepsze rozwiązanie. Jest jeszcze jedno zagrożenie w przypadku startupów – „syndrom założyciela”.

Ważne, by świadomie przyjmować uwagi na temat tego, że to co wymyśliliśmy, może nie było do końca dobre. Używaj również metod takich jak Lean Canvas, Design Thinking, określanie Persony i oczekiwanej wartości przez klienta.

Lean w firmach właścicielskich

A jak to wygląda w „firmach właścicielskich…”?

Marek Krasiński z Prod Masters mówił o strachach związanych z Lean. W firmach właścicielskich takim strachem jest stanięcie z tym, że „nie jestem wszechwiedzący” i nie chcą sami przed sobą się przyznać, że potrzebują tej pomocy.

Drugim strachem, to nie mamy czasu, albo pieniędzy – choć tu rzeczywiście warto nie zajmować się dużą zmianą w czasie wysokiego sezonu. Jednak powinniśmy traktować wejście w działania Lean, nie jako wydatek, tylko jako inwestycja.

Mierzymy, ale po co?

Co i po co mierzyć? Jak wdrożyć metryki w organizacji, to temat Joanny Szymańskiej-Put z UPM. Nie możemy zacząć pracować ze wskaźnikami, nie wracając do podstaw, czyli misji, wizji, strategii – nawet jeśli brzmi to zbyt poważnie, prelegentka podkreślała, że to ważna rzecz i niezbędna, by organizacja szła w jednym kierunku, jak za drogowskazem.

Podzieliła się również swoimi doświadczeniami z pracy ze wskaźnikami. Okazuje się, że z początku było niewielkie zrozumienie KPI, mimo ich stosowania. Ważne jest też umiejętne korzystanie z możliwości sponsorów, liderów. Aby praca z KPI była możliwa, trzeba poświęcić czas na procesie i ujednolicić sposób pracy zespołów.

Lean doskonalenie i technologia

Doskonalenie = ludzie, zmiany i wykorzystanie technologii

Oskar Jarnot z Vobacom o nowych trendach w optymalizacji procesów biznesowych. Mówił, aby nie zatrzymywać się tylko na aspekcie budowania kompetencji i doskonalenia poprzez używanie analogowych narzędzi.

Jak mówił prelegent, wg niego ludzie, narzędzia i technologie oraz liczba wprowadzonych zmian, to rzeczywiste doskonalenie. Jednak ci którzy stosują tę nową technologię, zauważą, że do jej obsługi również potrzebujemy pewnych zasobów – czy to w przypadku automatyzującego procesy oprogramowania, czy robotów poruszających się po halach. Dziedziną na którą zwrócił uwagę, jest też rozszerzona rzeczywistość – czy to w wykorzystaniu nauki i wspólnej pracy inżynierów.

Znane i nieznane przeszkody

Tomasz Matusiński The Lean Six Sigma Company pokazał złoty środek doskonalenia - Lean, Six Sigma, czy RPA. Dlaczego?

Ponieważ pojawia się wiele głosów wśród operujących w procesach usługowych, że RPA to przyszłość. Jednak jak mówił prelegent, nie jest to oczywiste, ponieważ okazuje się, że jest wiele przeszkód po drodze, które trzeba pokonać przed tym, zanim robot rzeczywiście zautomatyzuje nam operację.

Co mierzyć manualnie

Czy musimy mierzyć manualnie?

Adam Bujak z KYP.ai mówi, że wielkie zespoły Black Beltów mogły osiągnąć bardzo dużo, natomiast, jak mówił firma w której wcześniej pracował, szczęśliwie bardzo szybko zorientowała się, jakie możliwości przynosi technologia i obecnie efektywnie wykorzystuje.

Także i my powinniśmy sobie odpowiadać na pytanie, czy musimy mierzyć manualnie? Powinniśmy tego unikać, dane z procesu powinny spływać na żywo.

Druga sprawa jak połączyć człowieka, używaną technologię z celami organizacji – musimy mieć tu szerszą perspektywę. Adam Bujak zwrócił też uwagę na to, że musimy się regenerować podczas pracy i powinniśmy monitorować ten aspekt, jeśli myślimy o efektywności.

Design Thinking i Lean wg Google

Zrób błąd i naucz się szybciej!

Efi Ben Artzy z Effective Improvement pokazywał m.in. czego można nauczyć się od Google i tworzyć MVP, minimalne wersje produktu, a następnie doskonalić je w kolejnych iteracjach, ale też przypomniał o potędze PDCA/PDSA.

Wezwał, szybko zrób błąd i naucz się szybciej, jak ma wyglądać lepsze rozwiązanie. Jest jeszcze jedno zagrożenie w przypadku startupów – „syndrom założyciela”.

Ważne, by świadomie przyjmować uwagi na temat tego, że to co wymyśliliśmy, może nie było do końca dobre. Używaj również metod takich jak Lean Canvas, Design Thinking, określanie Persony i oczekiwanej wartości przez klienta.
Krzysztof Bednarz


Pozostałe aktualności Lean

  • Zapowiedź: Konferencja Lean i rozmowy o doskonaleniu w Trójmieście

    zapowiedz-konferencja-polak-potrafi

    16-17 maja w Gdyni i Sopocie entuzjaści Lean spotkają się podczas konferencji Polak Potrafi! Lean w polskich realiach! To wydarzenie, na którym nie może zabraknąć Ciebie.

  • Zapowiedź: Ogólnopolska Konferencja Jakościowa 2024

    zapowiedz-okj-2024

    Serdecznie zapraszamy do udziału w II edycji Ogólnopolskiej Konferencji Jakościowej, organizowanej przez jakość bez retuszu z Anną Farion, która odbędzie się 14-15 maja 2024 w Gliwicach. To wydarzenie stanowi unikalną okazję do spotkania i wymiany poglądów z czołowymi ekspertami, praktykami i naukowcami z dziedziny zarządzania jakością oraz rozwoju firm.

  • Zapowiedź: III edycja konferencji Yokoten

    zapowiedz-iii-konferencja-yokoten

    Już wkrótce do Polski przyjedzie wieloletni CEO Toyoty (zakładów w Polsce i Anglii). To wydarzenie, podczas którego będziesz mógł poznać odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania dotyczące działania TPS/Lean i zarządzania opartego o ciągły rozwój ludzi, wspierającego nieustanne doskonalenie. Już 20-21 marca w Jasionce III edycja konferencji Yokoten. 

Technologie wspierające Lean

PARTNERZY SEKCJI:

3DGence
Comarch Technologies

Komentarze





Śledź nas w social media Aktualności  
Zapowiedź: Konferencja Lean i rozmowy o doskonaleniu w Trójmieście

16-17 maja w Gdyni i Sopocie entuzjaści Lean spotkają się podczas konferencji Polak Potrafi! Lean w polskich realiach! To wydarzenie, na którym nie może zabraknąć Ciebie.

Zapowiedź: Ogólnopolska Konferencja Jakościowa 2024

Serdecznie zapraszamy do udziału w II edycji Ogólnopolskiej Konferencji Jakościowej, organizowanej przez jakość bez retuszu z Anną Farion, która odbędzie się 14-15 maja 2024 w Gliwicach. To wydarzenie stanowi unikalną okazję do spotkania i wymiany po ...

Polecamy
Kalendarz konferencji Lean  
  Kwiecień 2022  
PON WT ŚR CZW PT SOB NDZ
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
Najbliższe szkolenia Lean  
PatronujemyWyszukiwarka
Śledź nas na Facebooku