Baza wiedzy Lean
Sprawna logistyka, a redukcja zapasów magazynowych
Kellog zastosował w dziedzinie logistyki zasadę "one-stop, single source", czyli zarządzanie w jednym źródle. Organizacja logistyki pomiędzy dostawcami, a klientami za pomocą tylko jednej firmy upraszcza kontrolę procesu. Wszelkie problemy i wymiana informacji realizowana jest wtedy tylko w ramach jednego współpracownika. One-stop pozwala na szybszą reakcję na zmiany sygnałów o zapotrzebowaniu klientów i w rezultacie na zmniejszenie zapasów magazynowych.
W ramach współpracy pomiędzy Kellogg i DHL zastosowano koncepcję "merge in transit". Zgodnie z tą zasadą, tam gdzie jest to możliwe, rezygnuje się z transportów bezpośrednich pomiędzy kilkoma dostawcami, a klientami. Wszystkie surowce są dostarczane do centrum logistycznego zlokalizowanego w regionie, w którym istnieje zapotrzebowanie na dane surowce/produkty. Zamówienia klientów są realizowane pakietowo. Centrum logistyczne przygotowuje zestaw zawierający surowce od kilku dostawców i wysyła za pomocą jednego transportu do swoich klientów. Równocześnie może on być zastosowany w przypadku przedsiębiorstw, które posiadając kilka fabryk w różnych lokalizacjach, korzystają jednocześnie z surowców pochodzących częściowo od tych samych dostawców.
Obecnie ważnym elementem w zarządzaniu transportem na zasadzie merge in transit jest również wykorzystanie systemu elektronicznej kontroli przepływu zamówień wraz z śledzeniem aktualnego miejsca przebywania towaru. Do skrócenia czasu realizacji zlecenia przyczynia się także wykorzystanie centrów logistycznych o wielopoziomowych, często zautomatyzowanych, magazynach.
Przeczytaj również o Lean
-
Siedem marnotrawstw cz.1 – eliminuj i zyskuj
Siedem marnotrawstw [ang. 7 Wastes (7W), jap. 7 Muda) to wszelkie czynności, za które klient, gdyby mógł, nie płaciłby nam w ogóle. Często widzimy je w pracy, narzekamy na ich występowanie, nie znając nawet ich definicji. Czasem jednak, są one tak zakorzenione w naszych codziennych obowiązkach, że wydają się być konieczne i nie do usunięcia. Japońscy inżynierowie pokazali, które z nich powinniśmy ...
-
Plan for Every Part - podstawa efektywnej logistyki wg zasad Lean
W niniejszym artykule omówimy narzędzie PFEP, czyli Plan for Every Part. Na przestrzeni lat logistyka w przedsiębiorstwach produkcyjnych przeszła istną przemianę. Dotychczas głównymi zadaniami zwykłego logistyka było zamówienie towaru, organizacja transportu, dostarczenie towaru na linię produkcyjną, na wysyłce wyrobu gotowego do klienta kończąc.
-
Co to jest Lean Management?
Jak najprościej wyjaśnić, co to jest Lean? Skąd się wzięło to określenie? Jakie narzędzia są używane w ramach szczupłego zarządzania? W naszych zakładach coraz częściej pojawiają się nowe metody pracy i obcobrzmiące nakazy postępowania, a kierownicy i dyrektorzy mówią, że „teraz mamy Lean”. Czy tak jest naprawdę?
-
Backhauling, co to jest i dlaczego uratuje drogowy transport towarowy
Backhauling, nazywany również czasem backloadingiem, termin powstały z połączenia back – powrotny i hauling – przewóz towaru ciężarówką i właściwie taka definicja dobrze oddaje ideę kryjącą się za tym określeniem. Oznacza to zwiększenie wykorzystania pojazdów i kierowców poprzez lepsze planowanie tras.
Technologie wspierające Lean
PARTNERZY SEKCJI:
Komentarze
Zapraszamy serdecznie do udziału w 17. Konferencji Lean | Six Sigma, organizowanej przez Akademię Białego Kruka, która odbędzie się 6-7 czerwca we Wrocławiu. Wydarzenie stanowi wyjątkową okazję do spotkania oraz wymiany poglądów z czołowymi ekspertam ...
Dobre praktyki zarządcze, projektowe i narzędziowe – to temat przewodni tegorocznego XI seminarium LeanHE Poland. Wydarzenie organizowane przez Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej odbędzie się w dniach 24–25 czerwca.